Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@10:09:24 GMT

هفت خوان سنگین امتحانات دانشگاهی و جام جهانی فوتبال

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۳۷۵۵۷

هفت خوان سنگین امتحانات دانشگاهی و جام جهانی فوتبال

باز هم با آغاز مسابقات جام جهانی داشجویان علاقه‌مند به بازی فوتبال استرسی دو برابر را تجربه میکنند و به نوعی سردرگم میمانند که برای نتایج امتحان و مطالعه دروس سخت و آسانشان مضطرب باشند و یا نتایج پرهیجان مسابقات فوتبال در تیم‌های مورد علاقشان. خصوصا تیم ملی فوتبال کشورمان که برای پنجمین بار است به جمع ۳۲ تیم شرکت کننده پیوسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش «تابناک»، چند سالی است که ماه مبارک رمضان با امتحانات دانشگاه‌ها همزمان شده و دراین میان بسیاری از دانشجویان با روزه داری، ایام امتحان را سر کرده و به پایان میرسانند. اما اکنون که این ماه مبارک به اتمام رسیده، نوبت به برگزاری بازی‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ در کشور روسیه رسیده است.   تقارن این روز‌های پر هیجان نیز جدا از جو پراسترسی که برای دیدن نتایج بازی‌های تیم ملی کشورمان دارد، مانند یک آهنربا عمل کرده و گویی با نیروی جاذبه‌ای که دارد دانشجویان درگیر در امتحانات را برای دیدن مسابقات ۹۰ دقیقه‌ای اش به پای تلویزیون میکشاند. در این میان جزوه و‌ها کتاب‌های پرحرف میمانند و نمره‌ی نه چندان جالب دانشجویی که جذب این آهنربای پرقدرت شده است.
گویا مسئولین دانشگاهی با آنکه اطلاع قبلی هم داشتند آب پاکی را روی دست دانشجویان ریخته و تصمیمی برای تغییر زمان برگزاری امتحانات به دلیل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال اتخاذ نکرده اند.
البته این روال در دوره‌های گذشته جام جهانی نیز به این شکل بوده است، چرا که خرداد ماه سال ۹۳ که همزمان با جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود، امسال امتحانات دانشجویاندر حال برگزاری در نیم سال دوم بود و در آن زمان برخی از دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند امتحانات پایان ترمشان را زودتر یا دیرتر از مسابقات جام جهانی برگزار کنند.   این درحالی است که دانشگاه آزادی‌ها گفته بودند: تمام واحد‌های دانشگاه آزاد از سیستم یکپارچه‌ای تبعیت می‌کنند و نباید زمان برگزاری امتحانات را تغییر دهند. ضمن اینکه قرار بود دانشگاه آزاد امتحانات را طبق برنامه آموزشی از پیش اعلام شده، برگزار کند.
علاوه بر آن عبدالرحیم نوه ابراهیم، مدیر کل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم نیز پیرامون عدم تغییر زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌های کشور به علت برگزاری جام‌جهانی فوتبال اعلام کرده بود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد تغییر زمان امتحانات پایان ترم را ندارد، دانشگاه‌ها در این زمینه مختار هستند و اجازه تغییر در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم را دارند، هرچند بعید می‌دانم دانشگاهی چنین تصمیمی بگیرد.
با این حال گویا دانشجویان در این نیم سال تحصیلی برای گرفتن نمره قبولی باید هفت خوان رستم را طی کنند و با سختی‌های ماه رمضان و هیجان‌های بازی‌های جام جهانی فوتبال کنار بیایند! این روز‌ها خوابگاه‌های دانشجویی هرکدام به یک استادیوم تبدیل شده و دانشجویان، خصوصا دانشجویان پسر احتمالا با زمان بندی ساعت خواندن دروس امتحانی، زمانی را هم برای تماشای بازی‌های فوتبال در نظر گرفته اند.
نکته دیگر اینکه برخی اساتید دانشگاهی نیز بنا به دلایل مختلف و بعضا شخصی با مسابقات جام جهانی درگیر بوده و این به خودی خود باعث کاهش بازدهی عملکرد آن‌ها در برگزاری امتحانات و حتی نتایج آن خواهد شد.
اما با نگاهی به ساعات برگزاری مسابقات فوتیال که از شبکه‌های گوناگون نیز قابلیت پخش دارند مشکل دیگری رونمایی میکند. به عنوان مثال مسابقه فوتبال ایران و مراکش از گروه بی که روز عید سعید فطر برگزار شد، تا حدودی شرایط مناسبی داشت.   چراکه به لطف مسئولین چندسالی است که به تعطیلات عید سعید فطر یک روز اضافه شده و دانشجویان پس از اتمام این بازی و خوشحالی‌های پس از برد آن، یک روز دیگر برای مطالعه دروسشان فرصت داشتند. در حالی که دو بازی دیگر که حساسیت بالاتری دارند طی روز‌های چهارشنبه و دوشنبه در ساعات پایانی روز برگزار میشود که قطعا مشکل ساز خواهد بود. چرا که دانشجویان تا بامداد روز بعد مجبور به بیدار ماندن برا‌ی تماشای مسابقات فوتبال تیم ملی کشورمان بوده و صبح همان روز باید سر جلسه امتحانات خود حاضر شوند. ضمن اینکه در صورت تقارن زمانی امتحان برای دو درس متفاوت، درگیری دو برابری خواهند داشت.
اما طبق معمول مجبور به سازش هستند و باید امتحانات نیم سال دوم سال تحصیلیشان را که شاید آخرین ترم حضورشان در دانشگاه با واحد‌های سخت در حال گذر باشد را به پایان برسانند. از طرفی دیگر با پیش بینی زمان برگزاری جام جهانی بعدی در سال ۲۰۲۲ حواسشان را جمع کنند تا تاریخ برگزاری امتحاناتشان با بازی‌های مورد علاقه شان متقارن نشود!   به هرحال هرچه که باشد انتخاب آن رشته و واحد درسی دست خودشان بوده و حل مشکلات و معضلات مابقی داستان هم بهتر است به عهده خودشان باشد؟! زیرا با آنکه زمان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ نیز از قبل اعلام شده بود، اقدامی از سوی مسئولین دانشگاهی برای فراهم آوردن شرایط و جوی مناسب برای دانشجویان صورت نگرفت!

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۷۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی با حضور در محل برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش از روند برگزاری این آزمون بازدید کرد و گفت: برنامه ریزی شده تا نتایج آزمون در نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۳ از طریق مرکز آزمون جهاد دانشگاهی اعلام شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی و هیات همراه صبح امروز (جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه) با حضور در دانشگاه‌های شهید بهشتی و علامه طباطبایی از دو حوزه برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش بازدید کردند.

مسلمی نائینی در حاشیه برگزاری این آزمون با بیان اینکه آزمون فوق با حضور بیش از ۴۰۶ هزار داوطلب به صورت همزمان در ۳۱ استان و ۱۵۴ شهر، ۸۰۲ حوزه و ۱۰۷۷ زیرحوزه در سراسر کشور برگزار شد، افزود: در استان تهران ۱۲ و در شهر تهران ۷ حوزه آزمون به این منظور در نظر گرفته شده است که دانشگاه‌های شهید بهشتی و علامه طباطبایی از جمله حوزه‌های آزمون در شهر تهران هستند.

وی با بیان اینکه آزمون فوق در ۴ رشته شغلی مربی تربیت بدنی و سلامت، امور تربیتی و مشاوره، امور تربیتی و سبک زندگی و مشاور برگزار شد عنوان کرد: با برگزاری این آزمون توسط جهاددانشگاهی ۱۹ هزار و۱۷۴ نفر پس از مراحل مصاحبه و گزینش استخدام وزارت آموزش و پرورش خواهند شد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه نتایج آزمون کتبی در نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۳ از طریق مرکز آزمون جهاددانشگاهی اعلام می‌شود، مسئولان آموزش و پرورش پیش بینی کرده اند که پذیرفته شدگان مهر ماه مشغول به کار شوند.

وی تیم اجرایی و مدیریتی این آزمون را در سطح کشور با احتساب عوامل اجرایی دانشگاه‌ها بیش از ۱۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: مرکز آزمون جهاد از سال ۱۳۹۶ شروع فعالیت خود را آغاز کرده و در حدود ۶ سال گذشته ۶۵ آزمون برای دستگاه‌های مختلف اجرایی و بخش عمومی برگزار کرده که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مجموع آزمون‌های آن حضور داشته‌اند.

گفتنی است تعداد کل داوطلبان این آزمون ۴۰۶ هزار و ۲۱۴ نفر هستند که از این مجموع ۸۸۶۷۱ نفر (۲۲ درصد) را مردان و ۳۱۷۵۴۳ نفر (۷۸ درصد) را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین استان‌های سمنان و قزوین کمترین داوطلب و استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین داوطلب را داشته‌اند.

ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش از روز ۱۷ بهمن تا روز ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ انجام گرفت که در مجموع ۷۹ درصد داوطلبان با مدرک کارشناسی، ۱۶ درصد با مدرک کارشناسی ارشد و ۵ درصد نیز با مدارک دیگر (دکتری، حوزوی و حافظین قرآن) در این آزمون ثبت نام کردند.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، همانگونه که رییس جهاددانشگاهی تاکید کرده‌اند، نتایج کتبی آزمون نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۳ از طریق مرکز آزمون جهاددانشگاهی (https://hrtc.ir) اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی
  • برگزاری امتحانان نهایی دانش آموزان در ۱۱۰ حوزه امتحانی چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری آزمون گسترده استخدامی مشاغل کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی هرمزگان
  • برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزگار در استان سمنان
  • امتحانات نهایی امسال چرا مهم‌تر است؟
  • برگزاری همایش تبیینی برگزاری امتحانات نهایی ۱۴۰۳ در مشهد 
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا در ۱۱ شهر فارس
  • شرایط برای حضور دانشجویان در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود
  • شرایط برای حضور دانشجویان توانمند ورزشکار در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود