Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@23:44:34 GMT

چرایی افزایش تولد کودکان بی هویت در کشور

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۳۹۲۷۴

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه هیچ دوره‌ای با این میزان تولد کودکان بی هویت در کشور مواجه نبودیم و این معضل در کشور در حال افزایش است.

وی، تولد کودکان بی هویت را یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی جدی کشور دانست و افزود: وزارت کشور، تعاون، سازمان بهزیستی و سایر وزارتخانه‌ها باید نسبت به ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی اقدام و با شناسایی علت‌ها با آسیب‌ها مبارزه و استراتژی راهبردی برای مقابله با آن‌ها تعیین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خضری با انتقاد از اینکه اقدامات مسئولان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کارساز نبوده و آسیب‌ها جلوتر از اقدامات دستگاه‌ها در حال پیشروی هستند، تصریح کرد: استراتژی راهبردی، کارآمد و عملی برای مقابله با آسیب‌ها وجود ندارد بنابراین در کشور با افزایش تولد کودکان بی هویت مواجه هستیم.

بخش زیادی از کودکان بی هویت از والدین معتاد متولد می‌شوند

وی با بیان اینکه بخشی از کودکان بی هویت از والدین معتاد متولد می‌شوند، گفت: برخی از کودکان بی هویت حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی و برخی نیز حاصل روابط نامشروع است.

خضری افزایش سن ازدواج را در بروز روابط نامشروع، ازدواج‌های سفید و تولد کودکان بی هویت موثر دانست و افزود: ۱۲ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که تعدادی هر چند بسیار کم به ازدواج سفید و روابط نامشروع روی می‌آورند که حاصل چنین روابطی تولد کودکان بی هویت می‌باشد. به طور قطع بیکاری و مسائل اقتصادی در کشیده شدن جوانان به سمت فساد اخلاقی و مواد مخدر بسیار موثر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف تابعیت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه، تصریح کرد: در مجلس نهم تدوین طرحی برای تعیین تکلیف هویت این کودکان در دستور کار مجلس قرار گرفت که متاسفانه وزارت کشور به شدت با آن مخالفت و در نهایت رد شد.

مجلس پیگیر تعیین تکلیف هویت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس پیگیر تعیین تکلیف هویت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی است، گفت: در هیچکدام از کشور‌های دنیا با معضل بی هویتی به این شکل مواجه نیستیم و اغلب کشور‌ها این موضوع را حل و فصل کرده و انتقال تابعیت از طریق مادر را پذیرفته اند، اما متاسفانه در قوانین موجود تبعیض جنسیتی وجود داشته و میان پدر و مادر تبعیض قائل شده بنابراین هویت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع درگیر مشکل شده است.

وی با یادآوری حضور ۲ و نیم میلیون افاغنه غیرمجاز در کشور، گفت: باید همانطور که اتباع افغان را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم وزارت کشور و دولت به رفع مشکلات هویتی آنان نیز توجهی جدی داشته باشند.

خضری با تاکید بر اینکه دولت باید لایحه‌ای برای تعیین تکلیف هویت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی به مجلس ارائه کند، تصریح کرد: متاسفانه دولت اراده‌ای برای تعیین تکلیف تابعیت بی هویت‌ها ندارد و نه تنها خود در این رابطه اقدامی انجام نمی‌دهد بلکه با طرح‌های نمایندگان مجلس نیز به شدت مخالفت می‌کند.

آمار دقیقی از تعداد بی شناسنامه‌ها و بی هویت‌ها در دست نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بی شناسنامه‌ها و بی هویت‌ها در دست نیست، گفت: آمار‌های ارائه شده درست نبوده و بیشتر بر اساس حدس و گمان است، زیرا هیچ اطلاعاتی از این افراد ثبت نمی‌شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کودکان بی هویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۹۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای میزان جدید جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده می‌کنند را برای اجرا به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه به استناد بند (ج) ماده (۱۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی کار مبنی بر تعیین حداقل حقوق و دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۳، میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز مبلغ ۱۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال تعیین شده که در صورت تکرار تخلف، این میزان ۲ برابر خواهد شد.

ماده ۱۱ قانون سه بند دارد که مربوط به حوزه کاری اتباع خارجی است. بر اساس بند «ب» این ماده قانونی، وزارت کار و امور اجتماعی موظف است درآمد حاصل از صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی در ایران را براساس تعرفه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، وصول و به حساب درآمد عمومی واریز کند.

کارکنان محلی و ماموران خدماتی اعزامی نمایندگی‌های سیاسی خارجی که در نمایندگی‌های مربوط اشتغال دارند، مشروط به رعایت عمل متقابل توسط کشور مذکور از پرداخت وجوه فوق مستثنی هستند.

در بند (ج) این ماده قانونی آمده است که به‌منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیرمجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه را به کار می‌گیرند بابت هر روز اشتغال غیر مجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه کند و در صورت تکرار تخلف این جریمه ۲ برابر خواهد شد.

برپایه این گزارش، درآمد حاصله به درآمد عمومی (نزد خزانه داری کل) واریز خواهد شد. کارفرمایان مذکور در صورت اعتراض می‌توانند در محاکم صالحه طرح دعوی کنند. در صورت خودداری کارفرمایان از پرداخت جریمه مقرر در این بند، تعقیب کیفری براساس ماده (۱۸۱) قانون کار مصوب ۲۹ آبان ۱۳۶۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جریمه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد
  • جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد
  • خبر جدید یک نماینده درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان چه زمانی اعمال می‌شود؟
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • نظر مجلس درباره اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به مصوبه افزایش حقوق؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خرداد
  • ورود دوباره مجلس به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است