Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@10:22:08 GMT

حمايت آشکار غرب از جنايات عليه مردم يمن

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۳۹۴۹۷

بر اساس تازه ترين خبرها، سعودي ها و مزدورانش در حمله به بندر الحديده يمن شکست مفتضحانه اي خوردند. در اين باره گفته شده فرودگاه الحديده و محيط پيراموني آن در تصرف کامل ارتش يمن و کميته هاي انقلابي و انصارالله قرار گرفته است.
آنچه که در تجاوز به بندر الحديده بيش از هر چيز خودنمايي مي کند، همدستي غرب در جنايات عربستان عليه يمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمريکا، انگليس و فرانسه به طور علني سعودي ها را در اين تجاوز، حمايت و همراهي کردند.
حملات همه جانبه و بي وقفه عليه بندر حديده در حالي صورت مي گيرد که اين بندر يکي از آخرين نقاطي است که براي ورود غذا، دارو و ساير کمک هاي اساسي انسان دوستانه به يمن تحت محاصره باقي مانده است. قطع اين مسير ارتباطي مهم و حياتي باعث مي شود «بدترين بحران انساني جهان» رقم خورد. حال در اين شرايط، حمايت آشکار از جنايات عليه مردم يمن بار ديگر نقاق و دورويي غربي ها در پوشش دموکراسي را نشان داد و به اصطلاح محافظت از حقوق بشر و آزادي در يمن را به چالش کشاند.
در ارتباط با نقش آمريکا در بحران يمن بايستي گفت که اين نقش در دوره ترامپ تقويت شده است. در اين باره مي توان به حملات هوايي مستقيم و حمايت هايي لجستيک، اطلاعاتي و غيره از سعودي ها و افزايش صادرات تسليحات آمريکا به عربستان اشاره کرد.
به گزارش انديشکده آمريکايي موسوم به «موسسه خاورميانه»، آمريکا دروغ مي گويد که در جنگ سعودي ها عليه يمن دخالت ندارد: «آمريکا پي در پي مي گويد در جنگ ضد حوثي ها دخالت ندارد اما همين يک هفته پيش بود که با هواپيماهاي بدون سرنشين به آنان حمله کرد. از سوي ديگر هم اکنون پيمانکاراني در بندر حديده هستند که بايد مستقيم به کنگره آمريکا گزارش بدهند. آمريکايي ها ادعا مي کنند هيچ اهرم فشاري ندارند که از آن ضد سعودي ها استفاده کنند اما اگر يک روز عمليات سوخت گيري جنگنده هاي سعودي از سوي نيروي هوايي ارتش آمريکا متوقف شود نيمي از توان آتشباري رياض ضد يمن زمين گير مي شود.»
البته پنتاگون سال گذشته تاييد کرد که نيروهاي نظامي آمريکا در يمن حضور دارند. واشنگتن عمليات عليه القاعده و داعش را توجيهي براي اين حضور معرفي کرده است.
نقش انگليس نيز در جنگ عربستان عليه يمن بيشتر از طريق فروش سلاح به رياض خود را نشان داده است. لندن از سال 2015 تا کنون بيش از شش ميليارد دلار سلاح به عربستان فروخته است. عربستان بزرگترين بازار براي تسليحات انگليسي است و اين امر در چند سال گذشته به اين منوال بوده است.
سال گذشته برخي مدافعان حقوق بشر شکايتي را عليه دولت انگليس به سبب فروش تسليحات به عربستان مطرح و نسبت به تأثير سلاح هاي انگليسي در کشتار غيرنظاميان در يمن واکنش نشان دادند.
همچنين اين روزها ردپاي فرانسه در حمله به يمن آشکار شده است. در اين باره اخيراً روزنامه «لوفيگارو» به نقل از دو منبع نظامي نوشت که نيروهاي ويژه فرانسه در کنار نيروهايي از امارات و عربستان در يمن حضور دارند. پيش از اين يک منبع پارلماني فرانسه نيز در گفتگو با خبرگزاري رويترز از حضور نيروهاي ويژه فرانسه در خاک يمن خبر داده بود.
فرانسه با مداخله نظامي در يمن سعي دارد حضور خود را در منطقه نشان دهد. در واقع پاريس به دنبال بازيابي نقش خود در خاورميانه است. از اين رو، نيروهاي ويژه اش را به يمن فرستاده است تا در الحديده عليه نيروهاي انصار حزب الله بجنگند.
اينکه چرا فرانسه در اين مقطع زماني دست به مداخله نظامي در يمن زده است؟ به کاهش نفوذ کاخ اليزه در سوريه بازمي گردد. لذا هرچند نيروهاي نظامي فرانسه در حومه شرقي ديرالزور حضور دارند اما اين حضور نظامي نقش چنداني براي فرانسه به ارمغان نياورده است.
به هرحال فرانسه هم در کنار آمريکا و انگليس از ائتلاف متجاوز عربي در جنگ يمن حمايت کرده و براي عربستان و امارات سلاح فراهم مي‌کند. در اين باره گفته شده که بين سال‌هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ پادشاهي عربستان مبلغ ۹ ميليارد يورو تسليحات از فرانسه خريده است؛ يعني ۱۵ تا ۲۰ درصد صادرات کشور.
به هرحال فرانسه در کنار آمريکا و انگليس از حاميان اصلي ائتلاف اعراب متجاوز در جنگ يمن به شمار مي روند که تاکنون در جريان اين جنگ سه ساله، سلاح‌ها و تجهيزات نظامي مورد نياز عربستان سعودي و امارات متحده عربي را تامين کرده اند.

...........................................................
مصطفي عبدلي

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: يمن حمله الحديده حمايت غرب سلاح سلاح انگليس فرانسه ائتلاف عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۹۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملک سلمان را به بیمارستان بردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، منابع سعودی از انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربسان به بیمارستان ملک فیصل جده خبر دادند.

دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که ملک سلمان برای انجام آزمایش های معمولی به این بیمارستان منتقل شده است.

طبق بیانیه دیوان پادشاهی عربستان، ملک سلمان برای انجام معاینات معمولی که چند ساعت طول می‌کشد پذیرش شده است.

ملک سلمان سال ۲۰۱۵ پادشاه عربستان شد. پادشاه ۸۸ ساله عربستان در ماه مه ۲۰۲۲ نیز به منظور انجام معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شده بود. پادشاه عربستان سعودی سال‌هاست که به شدت بیمار است. پس از او قدرتمندترین مرد کشور همچنان محمد بن‌سلمان پسر پادشاه عربستان محسوب می‌شود.

خانواده سلطنتی عربستان به‌ندرت در مورد وضعیت سلامتی پادشاه این کشور اظهار نظر می‌کنند. ملک سلمان در سال ۲۰۲۰ نیز برای برداشتن کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کد خبر 6087877

دیگر خبرها

  • راهپیمایی گسترده مردم یمن در صعده در حمایت از غزه
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • انصارالله: توحش آمریکایی علیه غزه، شکست می‌خورد
  • انصارالله یمن: توحش آمریکایی علیه غزه، شکست می‌خورد