Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@06:04:22 GMT

عید قایق اژدها از سنت های دیرین چین

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۰۸۸۶

عید قایق اژدها از سنت های دیرین چین

پکن - ایرنا - جشن 'قایق اژدها' یکی از اعیاد بسیار کهن چین است که با آداب و سنت های خاصی هر سال در این ایام گرامی داشته می شود برگزاری مسابقات ورزشی قایقرانی از مهمترین رسوم مردم چین در این روز است.

به گزارش ایرنا جشن‌‌‏ قایق اژدها (Duanwu Festival) یکی از مهمترین جشن‌‌‏های سنتی چینی است، این جشن بعد‌‌‏ از سال نو چینی و جشن نیمه‌‌‏ پاییز (جشنواره‌‌‏ ماه)، سومین جشن مهم چینی‎ها محسوب می‌‌‏شود و دولت چین به همین دلیل این روز را تعطیل رسمی اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نظرهای زیادی در مورد ریشه این جشن وجود دارد که بعضی از آن ها به عنوان داستان و افسانه در بین مردم منتقل می‌شود اعتقاد بسیاری بر این است که این جشنواره را چینی ها از مردم ایران باستان گرفته باشند، اما رایج‌ ترین داستان در مورد این جشن به خودکشی 'چو یوان' شاعر چینی مربوط می شود.
'چو یوان' از اهالی دولت 'چو' در دوره قدیم می زیست وی مدتی در 'چو' به عنوان وزیر اعظم خدمت کرد و نسبت به امپراتور بسیار وفادار بود بعد مورد حسد و تهمت بد اندیشان قرار گرفت و امپراتور بدون تحقیق و رسیدگی او را از مقام وزارت عزل کرد.
'چو یوان' سخت غمگین و افسرده شد به کنار رودخانه 'می لو' در استان 'هو نن' امروزی رفت دایما شعر می سرود تا روزی از زندگی به کلی ناامید و مایوس گردید و خود را به رودخانه انداخت و غرق شد.
چون مردم آن زمان بسیار به او علاقه داشتند و می ترسیدند که ماهی های رودخانه جسد او را بخورند، خوراک'زون زی' یا دولمه چینی را درست کردند و به آب رودخانه انداختند تا ماهیان آن خوراک را بخورند و به جسد شاعر آسیب نرسانند.
امروزه مردم چین معمولا موقع خوردن این خوراک، بخصوص اگر در حضور افراد غیر چینی باشد، شعرها و سرگذشت 'چو یوان'را یاد می کنند.
آویزان کردن تابلوهایی که نمادی از بیرون راندن شیاطین از خانه های چینی ها است و خوردن 'زون زی' یا همان دولمه چینی از برنامه های سنتی مردم چین در این جشن است.
از طرف دیگر پنجمین روز ماه پنجم به تقویم کشاورزی چین، عید قایق اژدها نام دارد این عید در مقایسه با عیدهای دیگر، اسامی گوناگون دیگری نیز دارد این عید به نام های دیگری مانند عید ماه، عید اشعار، عید دختر و عید 'زون زی' مشهور است.
پیشینیان در گرامیداشت این روز، رسوم قدیمی مانند آویزان کردن نقاشی قهرمان افسانه ای، جمع کردن داروهای گیاهی، آویختن کیسه های کوچک عطر روی لباس و بستن نخ های رنگی روی دست انجام می دهند.
برخی نیز در این روز به مسابقه قایقرانی و وشو می پردازند هدف همه آنها راندن شیطان و حفظ بدن است که برگزاری مسابقات قایقرانی امروز به شاخص اصلی این عید تبدیل شده است.
'چو یوان' معتقد بوده است 'اگر تو را باور نکردند خودت را به آب بینداز' از آن پس این سخن او به ضرب المثلی در میان مردم چین تبدیل شد.
امروز 'دون وو جیه' یا سالمرگ اوست از هفته ها پیش مردم خود را برای این تعطیلات آماده می کنند جالب اینجاست که سالمرگ او جشن است و همه به یاد او گردنبند یا دست بندهایی نمادین بافته شده از نخ های رنگی به تن دارند و معتقدند با بارش اولین باران بعد از عید باید آن را به زمین انداخت تا درد و بلاها از تنشان دور شود عده ای نیز صبح زود به لب رود می روند و به یاد او دست ها را در آب روان می شویند.
بازار فروش zong zi همان دلمه چینی نیز داغ است برنج و سایر مخلفات را درون برگ بامبو می پیچند و می پزند و در این عید به یاد 'چو یوان' می خورند.
امسال دولت چین روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه را در گرانیداشت این عید تعطیل رسمی اعلام کرد و روز اصلی عید که با عنوان 'جشن قایق اژدها' نیز شهرت دارد با امروز دوشنبه مصادف شده است.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي چين جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۰۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار سطح نارنجی برای تردد‌های دریایی در خلیج فارس

مصطفی حاجی رضایی اظهار کرد: در این مدت وزش باد‌های بسیار شدید جنوب شرقی و شمال شرقی با سرعت گاهی تا ۵۰ کیلومتر در ساعت و افزایش ارتفاع موج دریا به ۰ تا ۱۸۰ گاهی تا ۱۸۰ سانتیمتر پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: در این راستا نسبت به افزایش ارتفاع موج دریا در خلیج فارس، اختلال در تردد‌ها و فعالیت‌های دریایی بویژه تردد شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تاثیر، شنا در سواحل هشدار هشدار داده می‎شود.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: با این شرایط انتظار است تمهیدات لازم جهت جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی پیش بینی شود.

حاجی رضایی توصیه کرد: انتظار است علاوه بر آمادگی جامعه هدف و ذینفعان تا روز چهارشنبه اجتناب از تردد‌های دریایی شناور‌های سبک و بویژه قایق‌های صیادی و تفریحی مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: دریانوردان در صورت مواجهه با شرایط اضطرار دریایی باید در اسرع وقت با سامانه تلفنی ۱۵۵۰ تماس حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • صدور هشدار سطح نارنجی برای تردد‌های دریایی در خلیج فارس
  • (تصاویر) شبیه سازی داخل کشتی تایتانیک پیش از غرق شدن
  • به دل آب مى زنيم براى اولين سهميه‌هاى دو نفره
  • نخستین خودروی برقی جهان با باتری حالت جامد
  • لپ‌تاپ ۲۰۲۴ اچ‌پی با شارژ سریع و عمر باتری ۱۲ ساعته رونمایی شد
  • بادبان‌ها را بکشید؛ ۱۰۰۰سال دیگر به مقصد می‌رسیم/ فیلم
  • بررسی آمار آثار نوروزی و رمضانی/«نون.خ» و«هفت سر اژدها» رقیب شدند
  • (ویدئو) جشن قرن: بیلبائو تا صبح نخوابید
  • راه حل چمران در مورد واگن‌ های چینی مترو | وزارت کشور باید شرکت مترو را به عنوان کارفرما تأیید کند
  • «صیاد»ی که از قایق به هور پرتاب شد! + عکس