Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکترای تخصصی ژنتیک با اشاره به اینکه شیوع بیماری HPV در برخی کشورها به علت شیوع رفتارهای پرخطر جنسی است، گفت: با ارائه آمار دروغ در مورد سونامی سرطان HPV در ایران، وجهه سلامت اخلاقی ایرانی‌ها را زیر سوال بردند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سهیلا آسوده، دکترای تخصصی ژنتیک و محقق حوزه سرطان‌شناسی در نشست تخصصی ابعاد و پیامد‌های اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو که با محوریت برنامه تلویزیونی ماه عسل در مورد واکسن HPV با حضور کارشناسان حوزه فرهنگ و پژوهشگران، پزشکان و دانشجویان استادان دانشگاه  برگزار شد، به طرح مطالب خود در این زمینه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آسوده گفت: وقتی برنامه ماه عسل با حضور یاسمن اشکی را مشاهده کردم بسیار متعجب شدم که چرا هرگز در طول سالیان مطالعاتی و کاری با بیماری ایشان مواجه نشده‌ام و در رفرنس‌های ما که تماما منابع خارجی هستند، هیچ بیماری که شباهتی با علائم ایدز داشته باشد و نام مشخصی هم نداشته باشد، پیدا نکردم.

 

دکترای تخصصی ژنتیک افزود:  پس از آن اسم خانم اشکی را در ویکی‌پدیا سرچ کردم و به مصاحبه وی با رادیو زمانه برخوردم که در آنجا گفته بود در بمباران شیمیایی تهران توسط عراق در دوران جنگ تحمیلی خونش آلوده شده است.

 

محقق حوزه سرطان‌شناسی تاکید کرد: چون اشکی در برنامه گفت که در بیمارستان استنفورد بستری بود، سعی کردم که در منابع این بیمارستان که جزو 10 بیمارستان و مرکز تحقیقات برتر دنیا است، اطلاعاتی از وی پیدا کنم، چرا که ما همواره به عنوان یک محقق دنبال علم روز دنیا هستیم.

 

وی گفت: در آدرس اینترنتی که قابل دسترسی برای تمام عموم است می‌توان همه مقالات این مرکز تحقیقات را بررسی کرد. هیچ گزارش و یا حتی اسمی مبتنی بر اینکه 145 نفر مبتلا به بیماری ناشناخته ژنتیکی مشابه ایدز در آنجا وجود داشته باشد و از قضای روزگار 144 نفر فوت کرده و تنها یک نفر آن هم یک ایرانی بین آنها زنده باشد، پیدا نکردم.

 

آسوده تصریح کرد: چگونه ممکن است 145 نفر مبتلا به بیماری ناشناخته آن هم از اقصی نقاط دنیا که در یک مرکز تحقیقاتی مهم بستری شده‌اند هیچ مطلبی از آنها وجود نداشته باشد. تنها به این موارد اکتفا نکردم و سایت‌های مربوط به مقالات علمی چون nature و غیره را بررسی کردم، چون برخی از کسانی که جایزه‌های معروف دنیا چون نوبل را دریافت می‌کنند در همین سایت‌های علمی شناسایی می‌شوند.

 

محقق حوزه سرطان‌شناسی اظهار داشت: اشکی برچه اساسی مدعی شد که ایران در مسیر سونامی سرطان قرار دارد. لازم است که مسئولانی که از وی دفاع کرده‌اند در این زمینه توضیح قانع کننده‌ای ارائه دهند.

 

وی عنوان کرد: به استناد مطالعات سازمان‌های بین‌المللی در حوزه خانواده، ایران جزو پاک‌ترین و حلال‌زاده‌ترین کشورهای دنیاست ولی وقتی عنوان می‌شود که سونامی در راه است و همه باید از یک واکسن خاص استفاده کنند، یعنی همه مردم ایران در معرض رفتار پرخطر جنسی هستند. اگر وزارت بهداشت و انستیتو پاستور ایران مدافعان این خانم هستند چرا خودشان به برنامه تلویزیونی نیامدند تا مردم را آگاه کنند.

 

آسوده در ادامه افزود: جالب است که ویروس HPV همچون سرماخوردگی یک هرپس ویروس است. کسانی که واکسن آنفولانزا دریافت می کنند شاید در پاییز و زمستان دچار سرماخوردگی نشوند اما در بهار و تابستان سرما می‌خورند لذا قطعا واکسنی پیشگیری کننده نیست.

 

این محقق خاطرنشان کرد: موضوع مهم‌تر اینکه اکثر زنان و مردان ایران در معرض رفتار پرخطر جنسی نیستند و وقتی که مدعی سونامی بیماری جنسی می‌شوند وجهه سلامت جنسی مردم ایران را در مقابل کشورهای دیگر که مناسبات اخلاقی در آنها فروپاشیده است، پایین می‌آورند.

 

وی تاکید کرد: دوستان پزشک حاضر در جلسه می‌دانند که یکی از منابع اصلی کتاب هریسون در زمینه طب داخلی مدرن است که در تمام دانشکده‌های پزشکی دنیا تدریس می‌شود. در آخرین ویرایش کتاب در مورد ویروس HPV اینگونه عنوان می‌شود که ویروس HPV با عفونت مطرح است و بیشتر بزرگسالان فعال از نظر جنسی به HPV آلوده می‌شوند، چه واکسن زده و چه نزده باشند.

 

آسوده گفت: هم اکنون تست‌های پاپ اسمیر به صورت سالانه یا دو سالانه در تمام مراکز بهداشتی کشور برای تشخیص بیماری‌های حوزه اندام تناسلی خانم‌ها و جلوگیری از سرطان در دسترس است.

 

این متخصص ژنتیک تصریح کرد: من به واسطه شغل و تخصصی که در مدارس و دبیرستان‌ها دارم ، آموزش‌های پیشگیری از معلولیت و بیماری‌های ژنتیکی می‌دهم. زمانی که ما بخواهیم برای این مشاوره‌ها وارد مدارس شویم باید از یک سال قبل به وزارت اعلام کنیم و از گزینش و حراست آموزش و پرورش رد شویم. این گزینش‌ها اول به صورت کشوری، بعد استانی و بعد ناحیه‌ای و منطقه‌ای انجام می‌شود و حتی با داشتن مجوز آموزش و پرورش، باز هم مدیران مدارس هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند؛ چه طور ممکن است که خانم اشکی به این راحتی، آموزش‌های جنسی را در مدارس ما پیگیری کرده است.

 

وی تصریح کرد: واکسن HPV زمانی مناسب خواهد بود که قبل از برقراری رابطه پرخطر تزریق شود و آن هم تنها 70 درصد پیشگیری کننده خواهد بود؛ لذا اگر کسی رابطه پرخطر داشته باشد و نداند که مبتلا به HPV شده است، تزریق این واکسن چه بسا پیامدهای نا به هنجارتری به دنبال داشته باشد.

 

این پژوهشگر در ادامه گفت: اصرار این افراد برای درگیر کردن کودکان 9 تا 12 ساله که سن بلوغ جنسی خانم‌هاست، سوال برانگیز است و این کار تنها، آنها را به سمت بلوغ زودرس و نیاز کاذب در سن پایین تر سوق می‌دهد. هیچ سونامی ایرانی‌ها را تهدید نمی‌کند و این را از جایگاه یک متخصص حوزه سرطان زنان عنوان می‌کنم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولید یک واکسن حداقل 100 میلیارد هزینه نیاز دارد، چگونه با دو سه میلیاردی که در این مدت توسط خانم اشکی جمع شده است، می‌خواهند واکسن را به صورت ملی تولید کنند. وقتی قرار است واکسنی تولید ملی شود نهاد حکومتی وظیفه‌اش این است که هزینه را تامین کند، نه اینکه با هراس‌افکنی پولی را از مردم جمع‌آوری کنند، به گونه‌ای که فردای حرف‌های خانم اشکی در تلویزیون به خاطر مراجعات بیش از حد مردم برای خرید واکسن، این واکسن در بازار نیست شود. لازم است که وزارت بهداشت براساس سوگندی که خورده‌، دلشان برای مردم صادقی که هر روز با مشکلی مواجه هستند، بسوزد و مشکلی جدیدی برای آنها ایجاد نکند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ژنتیک سونامی سرطان واکسن HPV اشکی سلامت اخلاقی آموزش جنسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۱۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا

متخصص چشم‌پزشکی با اشاره به افزایش سرطان‌های سطح چشم، از تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا پیمان امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن‌ها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: چشم عضو بسیار مهمی در بدن است که عملکرد و نقشی حائز اهمیت در بدن دارد، در واقع چشم برقرارکننده ارتباط افراد با پیرامون است که اطلاعات بسیار زیادی را از محیط را از طریق بینایی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه چشم عضوی بسیار ظریف و حساس است که می‌تواند به راحتی متحمل آسیب شود، افزود: هنگامی که افراد به صورت مداوم با مواد سمی در ارتباط باشند، مشکلات و آسیب‌هایی متوجه چشم آن‌ها خواهد شد که ارتباط بعضی از این آسیب‌ها با آلودگی هوا به اثبات رسیده و بعضی دیگر بر پایه فرضیات است و علم در این زمینه هنوز تکمیل نشده است.

متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: افراد مبتلا به گلوکوم یا آب‌سیاه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا شاهد تشدید بیماری خود خواهند بود، همچنین بیماری دیابت تأثیر اثبات‌شده‌ای بر شبکیه چشم دارد و آلودگی هوا بر تشدید دیابت افراد نیز تأثیرگذار است.

پیمان ادامه داد: مشکلات سطح چشم از جمله حساسیت، سوزش، خارش و عوارض خشکی چشم نیز با قرارگیری در معرض آلودگی هوا تشدید می‌شود و با تجربه روزهای آلوده، افراد درگیر با مشکلات مذکور علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی از جمله آب مروارید نیز با سموم ارتباط دارند، گفت: به‌طور کلی قرارگیری در معرض سموم منجر به تشدید بعضی علائم و بروز زودتر آن‌ها می‌شود و طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر شاهد شیوع بیشتر بعضی بیماری‌های مرتبط با چشم از جمله سرطان‌های سطح چشم بوده‌ایم.

متخصص چشم‌پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تأثیراتی که آلودگی هوا بر سلامت افراد می‌گذارد بر هیچ فردی پوشیده نیست، اضافه کرد: به‌طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که افزایش سرطان‌های سطح چشم به دلیل آلودگی هوا بوده است، اما طی سال‌های اخیر تنها عاملی که تشدید شده است، آلودگی هوا و در معرض سموم محیطی قرار گرفتن به‌شمار می‌رود.

کد خبر 751413

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟