Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن از سال 93 در استان گفت: اجرای پروژه های مختلف در طرح ترسیب کربن برای 130 نفر به صورت مستقم و یا موقت شغل ایجاد کرده است.

حسن وحید روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اجرای پروژه هایی چون تولیدی پیراهن مردانه، پرورش شترمرغ، پرواربندی گوساله و پرورش قارچ، برای 95 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شده است و در این مدت از طریق اجرای پروژه های عمرانی خرد و پروژه های احیاء، برای 35 نفر به صورت موقت اشتغالزایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در این مدت 115 گروه توسعه ای روستایی تشکیل شده که یکهزار و 695 نفر در آن عضویت دارند.

* 725 تن کربن در بیابان های خراسان شمالی ترسیب شد
وحید در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در استان گفت: این طرح با هدف کاهش وابستگی روستاییان به عرصه های طبیعی و افزایش رسوب گذاری کربن در این عرصه در دستور کار بوده و از ابتدای اجرای طرح ترسیب کربن در بیابان های استان تا کنون 725 تن کربن در این عرصه ها ترسیب شده است.
ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود. این روند با ذخیره کربن از هوا باعث می‌شود که از میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند.
وی افزود: با اجرای طرح های نهال کاری با مشارکت مردمی، 160 هزار اصله نهال در سطح یکهزار و 571 هکتار از عرصه های بیابانی استان غرس شده و از این طریق تا کنون 125 تن رسوب گذاری کربن در این عرصه ها انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده تا سال 1400، 500 هزار اصله نهال با مشارکت مردم در سطح سه هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان غرس می شود.
وی تصریح کرد: با این میزان نهال کاری، یکهزار تن رسوب گذاری در این عرصه ها با نهالکاری مشارکتی انجام می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: تا کنون از طریق حفاظت از جنگل های دست کاشت نیز 600 تن رسوب گذاری در بیابان های استان انجام شده است که پیش بینی می شود این رقم تا سال 1400 به یکهزار و 500 تن برسد.
به گزارش ایرنا، طرح ترسیب کربن از سال 93 در 126 هزار هکتار از عرصه های شهرستان اسفراین آغاز شد و بیش از 6 هزار و 200 نفر جمعیت و 28 نقطه روستایی و سکونتگاهی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی به نمایندگی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، استانداری و دفتر عمران سازمان ملل(UNDP) در منطقه گورپان شهرستان اسفراین تحت پوشش قرار گرفت. گستره این طرح اکنون با تعمیم در شهرستان های جاجرم و گرمه به 236 هزار هکتار رسیده است و 17 هزار و 56 نفر در 47 روستا از مزایای آن بهره مند هستند.
یکی از برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی تهیه و اجرای طرح کنترل کانون های بحرانی فرسایش بادی و مقابله با بیابان زدایی و ریزگردها به مساحت 140 هزار هکتار در مدت 10 سال است و پروژه تعمیم ترسیب کربن به دلیل استفاده از مشارکت جوامع محلی، تجمیع منابع خرد اعتباری، برگزاری آموزش های زیست محیطی و اشتغال افزایش بهره وری مشاغل موجود و ترویج مشاغل جایگزین کاملا در راستای اقتصاد مقاومتی است.
7185/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي منابع طبيعي ترسيب كربن خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت

ایسنا/خراسان شمالی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات به مرمت در این استان خبر داد.

سامان محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ۶۵۳ رشته قنات در این استان وجود دارد که ۵۰ رشته از این تعداد در سالی مالی ۱۴۰۱ به طول ۵۰ کیلومتر احیا و مرمت شدند.

به گفته وی، برای مرمت و احیای این رشته ۲۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

محمدی افزود: در سال مالی ۱۴۰۲ نیز ۳۰ رشته قنات با طول ۱۵ کیلومتر در دست مرمت و احیا است. برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳.۵ میلیارد تومان هزینه خواهد شد و مرمت آن‌ها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.

این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر خشکسالی که موجب کاهش دبی آب‌های قنات‌های این استان شده، سیلاب نیز از دیگر چالش‌های مهم پیش روی ما است، بطوری‌که سیلاب‌های جاری شده سبب بروز خسارت به قنات‌ها می‌شود که به دنبال آن باید امر لایروبی صورت گیرد. لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

‌ مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود