Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-05@02:09:42 GMT

اعتراض داوطلبان آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۴۴۳۷

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، طی روزهای اخیر ماده 90 برنامه ششم توسعه باعث اعتراض تعدادی از داوطلبان آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کشور شده است.

اما این ماده قانونی چیست که با اجرایی شدن آن از امسال اعتراضاتی را دربر داشته است.

طبق ماده 70 قانون «جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» مصوب مجلس شورای اسلامی که در دوم بهمن ماه 1391 به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، وزارت علوم موظف است 20 درصد از سهمیه‌ داوطلبان کنکور را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد اختصاص دهند، کسب حداقل 70 درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای رشته‌ها و مقاطع تحصیلی الزامی و این میزان در خصوص رشته‌های پزشکی 80 درصد حدنصاب شرایط علمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، طبق ماده 47 قانون «الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در چهارم اسفندماه سال 1393 به تصویب مجلس شورای اسلامی و در ششم اسفند همان سال به تایید شورای نگهبان رسیده است «ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تبصره آن» اصلاح شد و براساس این اصلاحیه  20 درصد سهمیه ورود ایثارگران به 25 درصد افزایش یافت و حدنصاب آخرین فرد پذیرفته‌شده ایثارگر برای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم‌، تحقیقات و فناوری 70 درصد تعیین شد.

این قانون در 14 اسفند 1395 تغییراتی کرد و بر اساس آن، سهمیه ورود با 5 درصد سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبان در جبهه به 30 درصد افزایش می یابد.

همچنین در صورتی که سهمیه 25 درصد ایثارگران تکمیل نشود، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی 25 درصد ایثارگران را مازاد بر 5 درصد مذکور به جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد، فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

این جریان سبب اعتراض تعدادی از داوطلبان شد به طوری که اجرای این قانون را بی عدالتی بدانند، از سوی دیگر عده‌ای نیز تاکید دارند که این بی عدالتی نیست و این افراد برای حفظ کشور و امنیت مردم جان خود و عزیزان خود را فدا کرده‌اند.

خبرگزاری فارس با توجه به رسالتی که برعهده دارد، پیگیر این موضوع می‌شود تا به سرانجام برسد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۴۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد

بهرام عین اللهی در حاشیه برگزاری پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، با اشاره به رقابت بیش از ۱۲ هزار پزشک در این آزمون تخصصی، تصریح کرد: تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در این آزمون ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر است که از این تعداد ۶۴۲۴ نفر یعنی ۵۲ درصد شرکت کنندگان خانم ها و ۵۹۳۴ نفر یعنی ۴۸ درصد شرکت کنندگان را آقایان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در ۲۹ حوزه امتحانی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به طور همزمان برگزار شد، افزود: داوطلبان شرکت کننده می توانند در ۲۷ رشته تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کنند.

عین اللهی با اشاره به اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری، بیان کرد: در دولت مردمی این ظرفیت افرایش یافت، به طوریکه در سال گذشته ظرفیت پذیرش از ۳۲۰۰ نفر به بیش از ۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد، امسال نیز ۱۲ درصد افرایش خواهیم داشت.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: طراحی آزمون دستیار تخصصی پزشکی بسیار علمی و فشرده از چندماه قبل توسط استادان برجسته انجام شده و اقدامات امنیتی لازم نیز صورت گرفته است. در این راستا دفترچه آزمون در سه گروه طراحی می شود و تا زمان برگزاری آزمون محرمانه باقی می ماند. این آزمون نیز در کمال صحت و سلامت و به دور از حاشیه برگزار شد.

عین اللهی درمورد رشته هایی تخصصی که نیاز به پذیرش دستیار دارد، گفت: در سال گذشته سه رشته اطفال، طب اورژانس و بیهوشی نیاز به تکمیل ظرفیت داشت که در شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصمیم گرفته شد که این رشته ها به صورت مستقیم از دوران کارورزی پذیرش شوند که به تمام دانشگاه ها اعلام کردیم و تکمیل این رشته ها صورت گرفت.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تعرفه ها از سوی دولت، گفت: این موضوع مشوق خوبی برای ورود دستیاران است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عملکرد فصل معیشت و رفاه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد
  • رقابت داوطلبان استخدامی آموزش و پرورش و EPT در دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۲۰ هزار سهمیه استخدامی آموزش و پرورش سهم ایثارگران است
  • رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • توجه جدی به جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه کشور
  • سهمیه ۲۰ هزار نفری آموزش‌وپرورش در استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد
  • ۳۱ هزار مجوز استخدام فرزندان ایثارگر کسب شده است
  • اعتبارات درمان ایثارگران ۱۰۰ درصد افزایش یافت
  • آزمون استخدامی جامعه ایثارگران را برگزار می‌کنیم