Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@07:26:20 GMT

بارش‌ منفی باران در بیست است

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۶۴۶۶

باشگاه خبرنگاران نوشت: میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۱۶۶ میلیمتر رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۲۶.۵ درصد کاهش داشته است.

آخرین آمار ثبت شده در ایستگاه‌های باران سنجی کشور حاکایت از آن دارد که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۱۶۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۶.۵ درصد کاهش داشته است.

از میان ۶ حوضه آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم) حوضه آبریز خلیج فارس و عمان با افت ۴۱.۴ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته بدترین شرایط را در میان سایر مناطق یاد شده تجربه می‌کند. در این بین حوضه‌های آبریز فلات مرکزی ۳۴.۷، مرزی شرق ۳۳.۴ و قره‌قوم نیز ۲۰.۷ درصد کاهش بارش داشته‌اند.

با این وجود بارش‌های مناسب دوماه اخیر در برخی از مناطق کشور موجب شده تا حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر به مراتب شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کنند به طوری که این دو حوضه آبریز به ترتیب با افزایش ۴۷.۱ و ۱۵ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته روبه رو هستند.

البته افت بی سابقه بارندگی‌های امسال موجب شده تا ۲۰ استان کشور بارندگی‌های منفی را نسبت به سال گذشته تجربه کنند. هرمزگان با منفی ۷۹ درصد کم بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری بوده است که پس از این منطقه نیز استان‌های سیستان و بلوچستان با ۷۲ درصد، کرمان با ۶۹ درصد، فارس با ۶۶ درصد و بوشهر با ۶۱ درصد کم بارش‌ترین مناطق کشور هستند.

در این بین استان‌های آذربایجان شرقی با ۵۴ درصد، آذربایجان غربی با ۵۱ درصد، کردستان با ۲۹ درصد، کرمانشاه و زنجان با ۲۳ درصد و گلستان با ۱۹ درصد افزایش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته شرایط به مراتب بهتری را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند.

همچنین در این بازه زمانی پربارش‌ترین نقطه کشور «رامسر ــ صفارود» در استان مازندران با ثبت ۹۵۸.۵ میلی‌متر بارندگی و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور نیز «هوشک ــ سراوان» در استان سیستان و بلوچستان با ثبت ۳.۳ میلی‌متر بارش بوده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۶۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم جریان سیل در استان یزد

هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه را روزهای پربارش با احتمال بروز سیلاب برای استان یزد پیش‌بینی کرده یود که در حال وقوع است. تصویر بالا آب گرفتگی گسترده در شهر یزد را نشان می‌دهد.

افزایش ۲۷ درصدی بارندگی‌های یزد نسبت به متوسط بلند مدت

در همین حال، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد از افزایش ۲۷.۲ درصدی بارش های استان در سال آبی جاری نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این شرکت ،"جواد محجوبی" افزود: در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا امروز، ۱۰۹.۵ میلی متر بارندگی در سطح استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۶ درصد و نسبت به متوسط دوره آماری بلندمدت ۲۷.۲ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که متوسط بارندگی کشور ۱۹۰ میلیمتر بوده و استان به لحاظ بارندگی رتبه ۲۷ را در بین ۳۱ استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: تفت با ۲۵۳.۲ میلیمتر و بافق با ۶۶.۲ میلیمتر بیشترین و کمترین بارندگی را به خود اختصاص داده اند، بیشترین آمار بارندگی در ایستگاه منشاد با ۳۹۸ میلیمتر ثبت شده و کمترین میزان نیز مرتبط به بافق بوده است.

محجوبی با اشاره به تاثیر بارش باران بر کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی تصریح کرد: این بارش‌ها سبب پر شدن چشمه‌ها و قنوات می‌شود، اما نباید انتظار داشت که سبب بالا آمدن دائمی سطح آب می‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد خاطرنشان کرد: با وجود بارندگی های خوبی که اتفاق افتاده است به دلیل افت بالای کسر حجم مخازن تجمعی، اثرات این بارش ها به صورت موقت است.

محجوبی گفت: در سطح استان یزد ۲۵ پروژه تغذیه مصنوعی با حجم ۲۷ میلیون متر مکعب وجود دارد که علاوه بر کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی را انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد بر صیانت از سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت های بی رویه از آبخوان ها و اجرای برنامه سازگاری با کم آبی تاکید کرد.

۵۱.۷ میلیمتر باران در تفت یزد ثبت شد

یزد _ ایرنا _ کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی یزد از بارش ۵۱.۷ میلمتر باران، سه‌شنبه شب در شهر تفت خبر داد و گفت: همچنین در اسلامیه و طزرجان هم به ترتیب ۳۹ و ۳۳.۶ میلیمتر باران بارید.

"سیدعباس میرحسینی " روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سخوید ۳۰ ، سلطانب سانیج ۲۹ ، ده بالا(توده) ۲۸، خودسفلی ۲۶.۵ ، ده بالا (آمحسن) ۲۴ و دره شیرسانیج ۲۲ میلی متر باران گزارش شد.

به گفته وی در علی آباد ۲۰.۱ ،نیر ۱۵.۸ ، زردین ۱۵.۵، نصرآباد ۱۴.۸ ،بیداخوید ۸.۹ و فخر آباد ۸.۵ میلیمتر باران به ثبت رسیده است.

بارش سالانه باران در استان یزد ۹۰ میلیمتر اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • تداوم جریان سیل در استان یزد
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان» پس از بارش فراوان باران
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • تا آخر خرداد چقدر بارندگی داریم؟
  • تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی
  • بارندگی در کشور ادامه دارد / از پنجشنبه هوا گرم‌تر می‌شود
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالیانه خارج شد
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالانه خارج شد