Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@19:48:32 GMT

تاکسی مرموز روسی در خیابان‌های ایران!

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۷۱۴۹

تاکسی مرموز روسی در خیابان‌های ایران!

موفقیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی مثل اسنپ و تپسی، پای نمونه خارجی آن را هم به ایران باز کرد. شرکت تاکسیرانی اینترنتی «ماکسیم» که شرکتی روسیه‌ای است، از اواسط‌ سال ٩٦ فعالیت خود را در ایران آغاز کرده و تا این‌جای کار هم موفق بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، تاکسی آنلاین روسی کمتر از یک‌سال است که به ایران آمده و گرچه با کرایه‌هایی ارزان‌تر از اسنپ و تپسی شروع کرد، اما حالا قیمت‌هایش را به دو آژانس معروف تاکسی آنلاین رسانده و می‌خواهد با تفاوت‌هایی که در سرویس‌دهی با اسنپ و تپسی ایجاد می‌کند جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ماکسیم» که خیلی بی‌سروصدا آمده است، تصمیم دارد برخلاف اسنپ و تپسی که فعالیت‌شان را در شهرهای بزرگ رونق داده‌اند، به شهرهای کوچک برود و البته خدمات‌دهی آن با اسنپ و تپسی تفاوت‌هایی دارد که در ادامه می‌خوانید.

ماکسیم از کجا آمد؟

تا همین چند وقت پیش وقتی اسم ماکسیم می‌آمد، بیشتر ما ایرانی‌ها برند معروف پوشاک در ذهنمان تداعی می‌شد، اما ماکسیم حالا نام یک آژانس اینترنتی تاکسی را هم به یدک می‌کشد.

شرکت تاکسیرانی اینترنتی ماکسیم که یک شرکت روسی است، از ‌سال ٢٠٠٣ توسط یک مهندس جوان روسی افتتاح شد. این شرکت خیلی زود فعالیت خود را خارج از مرزهای روسیه در کشورهایی مثل اوکراین، قزاقستان، گرجستان، بلغارستان، تاجیکستان، بلاروس و در سال‌های بعد در کشور‌های اندونزی، ایتالیا و جمهوری آذربایجان استارت زد. ماکسیم در اواخر ‌سال٢٠١٧ هم به ایران آمد و ابتدا در تهران آغاز به کار کرد. به مرور و با توجه به استقبال مردم از این استارت‌آپ فعالیت آن در شهرهایی مثل کرج، ساری، رشت، قم، اصفهان، کرمانشاه، شیراز و بندرعباس هم گسترش پیدا کرد. این استارت‌آپ روسی که به‌عنوان یکی از موفق‌ترین برندهای تاکسی اینترنتی در دنیا شناخته شده، در ایران هم بازار خوبی پیدا کرده و در یک‌سال اخیر تبدیل به رقیبی جدی برای نمونه‌های ایرانی شده است.

تاکسی روسی به شهرهای کوچک می‌رود

ماکسیم در ابتدا با نرخ‌های بسیار ارزانی شروع کرد. قیمت‌هایی که حتی کمتر از بهای کرایه اسنپ و تپسی بود. این ترفند توانست جایگاه ماکسیم را در بازار ایران مشخص کند، اما به مرور قیمت‌های این برند هم به اسنپ و تپسی نزدیک شد. با این وجود، همان‌طور که گفته شد ماکسیم ویژگی‌هایی دارد که آن را از بقیه استارت‌آپ‌های اینترنتی متمایز کرده، ولی هنوز آن‌طور که باید استفاده از آن فراگیر نشده و اغلب استفاده‌کنندگان از تاکسی‌های اینترنتی همچنان ترجیح می‌دهند از برندهای قدیمی‌تر خودرو بگیرند.

البته فراگیرتربودن اسنپ و تپسی و استفاده از آنها در شهرهای بیشتری باعث کمتر شناخته‌شدن ماکسیم شده است. در حال حاضر اسنپ در ١٦شهر و تپسی هم در ١٠شهر فعالیت دارند. البته عمده فعالیت این دو استارت‌آپ بیشتر در شهرهای بزرگ است، به همین دلیل مسئولان ماکسیم تصمیم دارند فعالیت خود را در شهرهای کوچکتری که این دو شرکت در آنها حضور ندارند، افزایش دهند تا بتوانند بازار خود را پیدا کنند. درواقع ماکسیم می‌تواند از طریق گسترش فعالیت خود در شهرهایی که اسنپ و تپسی پوشش‌دهی ندارند، با این دو استارت‌آپ مشهور و موفق رقابت کند.

بدون محدودیت خودرو بگیرید

«ماکسیم» با ایده‌ای هوشمندانه وارد بازار نقل و انتقالاتی ایران شد. این شرکت با الهام از تجربه برندهایی مثل اسنپ و تپسی و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها هدف‌گذاری خود را جذب بیشترین تعداد مشتری با ارایه بهترین خدمات قرار داد. «ارایه نقشه‌های دقیق» یکی از مهمترین اهدافی بود که این شرکت مدنظر داشت، همچنین خدمات ویژه‌ای نسبت به دیگر سرویس‌های ایرانی که اکنون فعالند، ارایه می‌دهد. مواردی مثل در انتخاب محدوده فعالیت توسط راننده، امکان درخواست خودرو در دیگر کشورهایی که ماکسیم در آن حضور دارد، امکان رزرو خودرو برای ساعت‌ها و روزهای خاص، انتخاب چندین مقصد بدون محدودیت و درخواست چندین خودرو به صورت همزمان، خدمات ویژه شرکت ماکسیم است که بقیه استارت‌آپ‌ها آنها را ارایه نمی‌کنند و یکی از مهمترین ویژگی‌های این شرکت است. مثلا شما یک میهمانی بزرگ ترتیب داده‌اید و می‌خواهید برای رفت و آمدهای میهمانان خود خودرو بگیرید، ماکسیم گزینه فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود، چون می‌توانید بدون محدودیت برای آنها خودرو بگیرید.

تلفنی هم می‌توانید خودرو بگیرید

ایده دیگری که ماکسیم برای افزایش مشتریانش در نظر دارد، قابلیت سفارش تلفنی است تا مشتریان بتوانند در کنار سفارش تاکسی از طریق اپلیکیشن، به صورت تلفنی هم از ماکسیم خودرو بگیرند. این شرکت با درنظرگرفتن این‌که شاید در برخی مکان‌ها امکان استفاده از اینترنت و اپلیکیشن نباشد، امکان گرفتن خودرو با تلفن را هم دارد. این مزیت هم یکی از ویژگی‌های مهم ماکسیم است که آن را از بقیه استارت‌آپ‌ها متمایز می‌کند. جالب اینجاست که این شرکت با وجود این‌که در شهرهای بزرگ فعالیت ندارد، با وجود گذشت چندین‌ماه از حضورش در ایران همچنان به دنبال استخدام رانندگان است. ماکسیم سرویس آزمایشی خود را با ٦٠٠ راننده شروع کرد و حالا تعداد راننده‌های این شرکت به بیش از ١٢٠٠نفر افزایش پیدا کرده که این عدد همچنان روبه‌افزایش است. البته ماکسیم مثل اسنپ و تپسی ثبت‌نام خیابانی از رانندگان ندارد بلکه متقاضیان کار در این شرکت باید از طریق سایت درخواست خود را ثبت کنند. دیگر نکته جالب درباره ماکسیم این است که برخلاف تصور عموم، تمام نیروهای آن ازجمله در بخش‌ آی‌تی و حمل‌ونقل ایرانی هستند و هیچ نیروی روسیه‌ای در این شرکت فعالیت نمی‌کند، چون براساس گفته مدیرعامل ماکسیم یکی از اهداف این شرکت، ایجاد شغل در ایران است و دلیلی برای استفاده از نیروهای خارجی در این شرکت بین‌المللی وجود ندارد.

رانندگان ماکسیم جواب منفی نمی‌دهند!

یکی از مشکلاتی که همیشه باعث نارضایتی کاربران تاکسی‌های اینترنتی می‌شود، عدم قبول درخواست‌ها در ساعت‌های پیک ترافیک یا بارندگی است. مخصوصا در مناطقی از شهر که درخواست‌ها از آن نواحی بیشتر است، رانندگان این شرکت‌ها یا درخواست‌ها را قبول نمی‌کنند یا این‌که قیمت بسیار بالایی را اعلام می‌کنند. این موضوع همیشه برای مسافران این تاکسی‌های اینترنتی ناراحت‌کننده بوده اما در قسمت سفارش خودرو در ماکسیم بخشی وجود دارد که شما به دلخواه خودتان می‌توانید رقمی به مبلغ سفر اضافه کنید تا راننده را برای قبول‌کردن سرویس‌تان راضی کنید. در واقع شعار اصلی شرکت ماکسیم این است که «هر مسافری به هر مقصدی که بخواهد سفر کند، باید بتواند از ماکسیم استفاده کند.» براساس همین شعار است که ماکسیم تصمیم گرفته به مسافران خود سرویس‌های ویژه ارایه دهد.

اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، خبر دهید

یکی از جالب‌ترین بخش‌هایی که هنگام سفارش خودرو با آن روبه‌رو می‌شوید، قسمتی است که شما می‌توانید تعداد کودکانی را که همراه دارید، اعلام کنید. ماکسیم می‌گوید این موضوع برای حمل‌ونقل امن‌تر کودکان است. البته اعلام این موضوع درصورتی که تعداد کودکان همراه شما کمتر از ٤نفر باشد، الزامی نیست و این بخش صرفا به دلیل قوانین شرکت است. ضمن این‌که در این بخش تیک‌های مربوط به «چمدان و وسیله دارم» و «با خودم حیوان خانگی دارم» هم دیده می‌شود که حتما باید آنها را انتخاب کنید که راننده هم این امکان را دارد یا با آن مخالفت کند یا موافقت. یکی دیگر از مزیت‌های ماکسیم هم این است که شما می‌توانید از طریق خود اپلیکیشن از رسیدن راننده به مبدأ باخبر شوید و لزومی ندارد حتما با او تماس بگیرید. ضمن این‌که به دلیل دقیق‌بودن نقشه‌های ماکسیم و نمایش تمام کوچه‌ها و فرعی‌ها پیداکردن آدرس مسافر برای راننده‌ها آسان می‌شود.

تبلیغات ماکسیم ضعیف است

در کنار تمام مزیت‌هایی که ماکسیم دارد، نقطه ضعف بزرگی هم همراه این استارت‌آپ وجود دارد. وقتی وارد سایت ماکسیم می‌شوید و به دنبال کسب اطلاعات از پیشینه این شرکت می‌گردید، به مطالبی برمی‌خورید که گیج‌کننده هستند. توضیحاتی که درباره ماکسیم در سایت آن منتشر شده، ترجمه‌ای از سایت روسی آن است که ترجمه حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد و خواننده را گیج می‌کند. با این‌که در این سایت، بخش زبان فارسی فعال است اما ترجمه‌ها به خوبی انجام نشده است. خصوصا وقتی می‌خواهید وارد بخش تعرفه‌ها شوید تا ببینید که بابت هر کیلومتر چقدر باید هزینه کنید، حسابی گیج می‌شوید، چون عددها به خوبی قید نشده‌اند و مشخص نیست به ریال هستند یا تومان. این استارت‌آپ روسی با طراحی حرفه‌ای‌تر سایت خود می‌تواند مشتریان بیشتری جذب کند و تبدیل به غولی بزرگ در حیطه تاکسی‌های اینترنتی شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تاکسی آنلاین اسنپ تپسی ماکسیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۷۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی

روزنامه تعادل نوشت: شرکت‌هایی چون «بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب آهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور» در صدر لیست ارزبگیران بزرگ خودنمایی می‌کند. طبق آمار منتشر شده، مجموع واردات کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۶۶.۲ میلیارد دلار بوده، که ۲۴ میلیارد دلار به واردات ۱۰۰ واردکننده اول اختصاص دارد.

گمرک همچنین برای اولین‌بار، نام شرکت‌های خودروسازی اصلی‌گیرنده ارز را فاش کرده است. انتشار این جدول ارزی، توجه‌ها را به سمت چند موضوع هدایت می‌کند؛ اول اینکه دلیل ابر کسری تجاری ۱۷میلیارد دلاری کشور در سال گذشته را شاید بتوان به توزیع این میزان ارز و مسابقه این شرکت‌ها برای دریافت ارز ربط داد.

موضوع دیگر اینکه اگر فهرست ارزبگیران طبق روال گذشته، به‌روزرسانی می‌شد، زودتر جلوی فسادهای ارزی مثل دبش، نهاده‌های دامی و غیره را می‌شد، گرفت. اما سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود، این است که این میزان ارز دریافتی از سوی این شرکت‌ها، چه تاثیری روی قیمت کالاهای اساسی در بازار داشته است؟! چراکه در برخی موارد مشاهده می‌شود، نه تنها بازار کالاها متعادل نشده، بلکه واردکنندگان قیمت محصولات‌شان را افزایش داده‌اند!

از توقف یا انتشار دوباره اسامی ارزبگیران

براساس اعلام بانک مرکزی، آخرین فهرست منتشر شده از اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی مربوط به بازه زمانی ۲۱ فروردین ۹۷ تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ است. این فهرست تا دو سال پیش اعلام می‌شد که اکنون اعلام نمی‌شود. رسانه‌ها بارها با انتقاد از اینکه هنوز آمار دریافت‌کنندگان ارز نیمایی در سایت بانک مرکزی بروزرسانی نشده، خواستار به‌روزرسانی لیست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی شدند.

البته چندی پیش روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که به زودی لیست ارز بگیران منتشر می‌شود که تا این لحظه این اتفاق رخ نداده است. این درحالی است، که اگر فهرست ارز‌های تخصیص یافته به صورت منظم و بی‌قید منتشر می‌شد، راه تخصیص ارز عجیب و غریب به چای دبش که موضوع آن آذرماه سال گذشته رسانه‌ای شد، بسته می‌شد و ثانیا اگر این اتفاق رخ می‌داد سریع‌تر علنی می‌شد و جلوی این فساد نجومی گرفته می‌شد. حال، اما گمرک ایران در ادامه شفاف‌سازی‌های اخیر این ‌بار دست به انتشار لیست ۱۰۰ واردکننده که بیشترین ارز را طی سال‌های ۱۴۰۱و ۱۴۰۲گرفته‌اند، زده است.

کدام شرکت‌ها بیشترین ارز را گرفته‌اند؟

طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، مجموع واردات کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۶۶.۲ میلیارد دلار بوده که میزان ۲۴ میلیارد دلار به واردات ۱۰۰ واردکننده اول اختصاص دارد. حجم واردات این واردکنندگان نیز ۲۱ میلیون و ۷۷۹ هزار تن برآورد شده است. مجموع واردات کشور در سال گذشته ۳۹ میلیون تن بوده است.

در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۴/۲ درصدی در وزن ولی افزایشی ۷/۴۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است. این وارد‌کنندگان در مجموع حدود ۸۲/۵۵ درصد از وزن و ۳۶,۳۴ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. سال ۱۴۰۱ میزان ارز دریافتی این صد شرکت در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ذکر شده است. در مجموع ارزش واردات تمامی ۱۰۰ واردکننده نخست، ۷.۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است. اما واردات آنها به لحاظ وزنی افتی ۴.۱۸ درصدی داشته است.
براساس اعلام گمرک ایران، عمده‌ترین وارد‌کننده کشور، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران بوده است که ۲، ۹۹۰ هزار تن کالا و به ارزش ۱/۹ میلیارد دلار را به کشور وارد کرده و سهمی در حدود ۷/۶۶ درصد از وزن و ۲/۸۴ درصد از ارزش دلاری کل واردات را به خود اختصاص داده است.

بنا بر این گزارش شرکت «آوا تجارت صبا» به عنوان دومین وارد‌کننده عمده با ارقام ۳، ۵۵۳ هزار تن و ۱/۵ میلیارد دلار و سهم ۹/۱ درصد از وزن و ۲/۲۶ درصد از ارزش دلاری در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم نیز متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور با ارقام ۲، ۴۵۹ هزار تن و ۱/۳ میلیارد دلار و سهم‌های ۶/۳ و ۱/۹۹ درصد به ترتیب از کل وزن و ارزش واردات کشور بوده است.

«ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﺖ و ﺻﻨﻌﺖ اﮐﺴﻮن» که در رتبه دهم لیست وارداتچی‌ها قرار دارد، در سال ۱۴۰۱ بالای ۱۳۷ میلیون دلار ارز دریافت کرده، در سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۳۶ درصدی بیش از ۴۶۲ میلیون دلار ارز گرفته است.

ارزبرترین‌های غذایی؛ از کورش تا طبیعت

«ﺻﻨﻌﺖ ﻏﺬاییﮐﻮرش» نیز در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۵۶ میلیون دلار ارزی داشته که میزان آن در سال گذشته با افزایش ۱۲ درصدی به ۴۰۲ میلیون دلار رسیده است. همچنین در میان فهرست فهرست ارزبگیران دولتی به نام شرکتی برمی‌خوریم به نام «ﺻﺒﺎ پیشروﮐﺎﻻ» در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۹۲ میلیون دلار ارز گرفته که میزان دریافتی ارز او در سال ۱۴۰۲ با ۹۷ درصد افزایش به ۳۸۰ میلیون دلار رسیده است.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که ارز دولتی چشمگیری بابت واردات دریافت کرده، شرکت «طبیعت ﺳﺒﺰ ﭘﺎرس ﮐﻬﻦ» است که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۳۲ میلیون دلار ارز دریافت کرده، که در سال ۱۴۰۲به ۳۷۰ میلیون دلار کاهش یافته است. نکته جالب اینجاست که به شرکت طبیعت، طی دو سال مجموعا ۹۰۲ میلیون دلار ارز داده شده است.!

این میزان ارز تخصیصی، در شرایطی است که فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید و کشاورزی از مهرماه سال گذشته در صف تخصیص ارز قرار گرفته‌اند و ارزی به آنها تعلق نگرفته است. آنها اخیرا سیاست‌های تبعیضی بانک مرکزی در تخصیص ارز را مورد انتقاد جدی قرار داده که باعث بلاتکلیفی شان شده است. آنها گفته بودند، از اواخر اسفندماه، واردات نهاده‌های کشاورزی اعم از سم، کود و بذر تخصیص ارز نداشته‌اند و ثبت سفارش این اقلام نیز بسته شده است.

مساله این است که اگر تامین نهاده به موقع انجام نگیرد، دولت باید منابعی را برای واردات محصولات کشاورزی اختصاص دهد. بانک مرکزی اخیرا بخشنامه‌ای مساله‌آفرین صادر کرده که به موجب آن، رفع تعهد ارزی شرکت‌هایی که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گرفته‌اند، باطل شده که این اقدام مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

البته بانک مرکزی در جوابیه‌ای که برای روزنامه «تعادل» ارسال کرده بوده، این ادعای بخش خصوصی را زیر سوال برده و با ارایه آماری اعلام کرد، که ارز مورد نیاز بخش خصوصی تامین شده است.

یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو!

از سوی دیگر، طبق آنچه گمرک منتشر کرده، برخی خودروسازان، متعلق به بخش خصوصی در جمع پنج و ۱۰واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ قرار گرفته‌اند. انتشار این لیست در شرایطی است که طی چند ماه گذشته حاشیه‌های زیادی درباره ارزبری مونتاژ خودرو در کشور ایجاد شده و اعتراض‌ها و نگرانی‌هایی از سوی فعالان صنایع خودرو و قطعه به دنبال داشته است.

اما سهم آنها از تخصیص ارز چقدر گزارش شده است؟ بنابر جدول ارزی منتشر شده، صنایع خودرو‌سازی مدیران با سهمی یک میلیارد دلاری، ارز برترین شرکت در صنعت خودروی کشور طی سال گذشته بوده است. بنابر آمار گمرک، مدیران‌خودرو سهمی ۱,۵درصدی از کل ارزش دلاری واردات سال گذشته به کشور را داراست.

این شرکت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۳۰میلیون دلار ارزبری داشته، بنابراین ارزبری آن در سال ۱۴۰۲تقریبا ۹۰درصد رشد کرده است. جایگاه‌های هشتم و نهم لیست ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال گذشته به کرمان‌موتور و کوروش‌موتور آریا اختصاص یافته است.

کرمانی‌ها در سال گذشته حدود ۷۴۸میلیون دلار ارزبری داشته‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد حدودا ۷۶درصدی را نشان می‌دهد. کوروش‌موتور آریا هم با ارزبری ۶۳۴میلیون و ۴۸۱میلیون دلاری در سال گذشته، رشد حدودا ۵۸درصدی را در ارزبری داشته است.

از نکات جالب در جدول ارزی، سهم بخش واردات قطعات به‌خصوص قطعات مربوط به مونتاژکاران است. طبق آمار گمرک، در سال ۱۴۰۲به اندازه ۸ ‌میلیارد و ۳۸۰میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. بررسی جزییات واردات اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت نشان می‌دهد، واردات قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲، هفت‌میلیارد و ۵۹۸میلیون دلار بوده است. گمرک در این گزارش همچنین برای اولین‌بار، نام شرکت‌های خودروسازی اصلی‌گیرنده ارز را فاش کرده بود.

اما در جمع واردکنندگان بزرگ، نام سه شرکت فعال در حوزه خودرو و قطعه بیشتر به چشم می‌آید. گروه بهمن با قرار گرفتن در رده سیزدهم، ۳۸درصد رشد ارزبری را در سال ۱۴۰۲ و نسبت به ۱۴۰۱ به ثبت رسانده است. ارزبری گروه «خودروسازی بهمن» در سال گذشته نزدیک به ۳۹۴میلیون دلار بوده است.

در رده شانزدهم هم نام«ایران‌خودرودیزل» به چشم می‌آید، شرکتی که با ۳۶۹میلیون و ۴۸۲هزار دلار ارزبری، افت ۱۷درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. صنایع قطعه‌سازی «کروز» که در جایگاه بیستم ارزبگیران جای خوش کرده، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۱میلیون دلار ارز دریافتی به نام آن ثبت شده است. در مقایسه با سال ۱۴۰۱، شرکت کروز کمتر از یک ‌درصد رشد ارزبری داشته‌اند. 

در لیست سوم ۱۰ واردکننده برتر کشور طی سال ۱۴۰۲ نیز چهار شرکت مرتبط با خودروسازی کشور به چشم می‌آید که شامل «سایپا، آرین پارس موتور، ایران‌خودروی خراسان و ایران‌خودروی مرکزی» می‌شود. در این بین، سایپا و ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۲به ‌ترتیب بیش از ۲۰و بیش از ۳۹ درصد رشد ارزبری داشته‌اند.

ارزبری سایپا در سال گذشته بیش از ۲۹۵میلیون دلار بوده و ایران‌خودرو هم ارزبری بالغ بر ۲۳۳میلیون دلاری داشته‌اند. ۱۰ شرکت واردکننده برتر چهارم ساپکوی ایران خودرو و بهمن‌دیزل را در خود جای داده که به ترتیب بیش از ۲۰۵میلیون دلار و حدود ۱۷۲میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند. از دیگر شرکت‌های خودرویی و قطعه‌ای که نام آنها در لیست ۱۰۰ واردکننده برتر کشور طی سال ۱۴۰۲ به چشم می‌آید، گروه خودروسازی «مایان، صنایع خودروسازی فردا و گروه صنعتی بارز» هستند. حضور پررنگ خودروسازان و قطعه‌سازان در بین واردکنندگان برتر کشور، نشان‌دهنده حجم بالای واردات قطعات و مواد اولیه در این صنعت است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اگر ارزبگيران دولتي ارز را برگشت ندهند چه می شود؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • اعلام مشخصات تاکسی‌های برقی/ سقف تعداد تاکسی‌های برقی متناسب با زیرساخت شهر‌ها
  • ببینید | تاکسی‌های خودران به خیابان آمدند!
  • (ویدئو) تانک پیشرفتهٔ آمریکایی در خیابان‌های مسکو
  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • تاخیر در تحویل خودرو متقاضیان شرکت مدیران خودرو را گلایه‌مند کرد
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو