Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@01:55:39 GMT

ضعف مدیریتی، بازار سکه را آسیب پذیرتر کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۷۴۷۹

ضعف مدیریتی، بازار سکه را آسیب پذیرتر کرد

 به گزارش جهان نيوز، سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در کنترل التهابات بازار سکه در این روزها اظهار کرد:  این شرایط نابسامان که در بازار سکه به وجود آمده است  نتیجه سیاست های غلط اقتصادی بانک مرکزی در افزایش سود سپرده های بانکی تحت عنوان فروش اوراق  با سود ۲۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  وی افزود: در واقع بانک مرکزی این  تصمیم را در ماه های گذشته برای اقتصاد کشور گرفت که با توجه  شرایط جدید بوجود آمده در  بازارهای کشور  متصور شد با فروش این اوراق می تواند میزان نقدینگی را تا حدودی کاهش  و کنترل بازار را به دست بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اما این طرح نه تنها موجب کاهش التهابات در اقتصاد کشور نشد بلکه حتی شرایط را دشوارتر نیز کرد؛زیرا مردم برای خرید اوراق با سود بالاتر،سرمایه خود را از سپرده های ۱۵درصدی خارج و به خرید اوراق با سود  ۲۰ درصد اقدام کردند که در نتیجه بانک ها تقریبا با کاهش سرمایه مواجه شدند.

اوراق مشارکت یا سپرده های  ۲۰ درصدی!؟
وی با اشاره به ضربه جدی سودهای بالا به نظام بانکی و سرمایه افزود: بانک مرکزی سپرده های کوتاه مدت با سود ۲۰ درصد را با نام اوراق مشارکت عرضه می کند که این میزان سود به سرمایه مردم در بلند مدت ضربه وارد می کند.

موسوی لارگانی بیان کرد: معتقدم زمانی می توانیم اقتصاد کشور را تحت کنترل خود در بیاوریم که با توجه به دغدغه جدی مسئولان جهادی و اقتصادی کشور و همچنین مقام معظم رهبری تحت عنوان عدم واردات کالای های غیر ضروری عمل کنیم اما متاسفانه در عمل  ما شاهد آن نیستیم.

وی گفت: اختصاص دادن ارز دولتی به تمام کالاهای وارداتی اصلا کار صحیح و درستی نیست، رئیس بانک مرکزی و حتی سخنگوی دولت اذعان می کنند که حتی برای  واردات کالاهای لوکس هم ارز رسمی تخصیص خواهند داد که این با گفته های رهبری مغایرت دارد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: حال شما تصور کنید که  تبل حمایت از کالای ایرانی  به صدا در می آوریم  و به واردات کالاهای لوکس هم ارز دولتی می دهیم که این امر نشدنی است.

وی با تاکید بر وجود سو مدیریت در بانک مرکزی تصریح کرد: در واقع بروز اینگونه ضعف در مدیریت های کلان کشوری  بیانگر این است که ما  بیشترین ضربه های اقتصادی و سیاسی را  از مدیرانی که نگرش های مردمی  ندارند می خوریم!

تک نرخی شدن ارزی با برنامه ریزی  جدی ممکن خواهد بود
موسوی لارگانی با ارائه راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی تشریح کرد: برای خروج از این التهاب ها، تنها تک نرخی کردن ارز به داد اقتصاد ارزی کشور می رسد اما  به طوری که برنامه کوتاه مدت و بلند مدت  این طرح به طور سنجیده و کامل تدوین شود نه این که در هنگام بروز دست اندازهای اقتصادی، بانک مرکزی به فکر برنامه ریزی بیافتند و دستورالعمل های بی پایه و اساسی را برای مهار بازار پیاده کند که عملا نتیجه آن را هم اکنون می بینیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم بیشتر از این که برای التهابات بازار طرحی را تدوین کنیم، برای مدیریت ها جدی اقتصاد تصمیماتی را بگیریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۷۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲

در شرایطی عملکرد سیاست گذار پولی در کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمتر از ۲۵ درصد موفق بوده و منجر به کاهش تورم نقطه‌ای سال ۱۴۰۲ به ۲۶.۵ درصد شده، فعالان اقتصادی در انتظار اعلام نرخ تورم سالانه ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش مرکز آمار ایران طبق روال هر سال تورم سال 1402 را همراه با جزئیات منتشر کرد. طبق این گزارش در اسفند ماه 1402 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 2.230 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 32.3 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 40.7 درصد افزایش داشته است.

به بیانی دیگر نرخ تورم سالانه (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری  نسبت به دوره مشابه قبل از آن) در اسفند ماه 1402 برای خانوارهای کشور به 7. 40 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 8 .1 واحد درصد کاهش یافته است. 

لازم به ذکر است در شرایطی شاهد اعلام نرخ تورم 40.7 درصدی توسط مرکز آمار ایران برای سال گذشته هستیم، که بانک مرکزی که تورم نقطه ای سال گذشته را 26.6 درصد اعلام کرده، تا کنون نرخ تورم (شاخص بهای مصرف کننده) مورد محاسبه ی خود را برای سال 1402 اعلام نکرده است. 

عدم اعلام نرخ cpi یا همان شاخص بهای مصرف کننده سالانه برای سال 1402 توسط بانک مرکزی در شرایطی است که این بانک در گزارشی نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ بهای تولید کننده یا ppi را اعلام کرده است .

گفتنی است بانک مرکزی به واسطه ای اعمال سیاست های سخت گیرانه در حوزه پولی از جمله سیاست کنترل ترازنامه در سال 1402 موفق شد تا نرخ رشد نقدینگی را از محدوده بالای 42 درصد به کمتر از 25 درصد برساند. این در حالی است که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی 25 درصد، به میانگین بلند مدت خود بسیار نزدیک است و این امر می تواند تورم را به کریدور های پایین تری سوق دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد