Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@06:12:32 GMT

بیکاری هنرمند را افسرده می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۷۹۴۲

بیکاری هنرمند را افسرده می‌کند

بیشتر که صحبت می‌کند از خلال گفته‌‌هایش معلوم می‌شود حال روحی‌اش خوب نیست، سربسته می‌گوید بیشتر احساس افسردگی می‌کند ! وقتی هنرمند خانه‌نشین می‌شود به مرور روحش خسته شده و دیگر حوصله‌ای برایش نمی‌ماند.

نادر رجب‌پور در دهه‌های 60 و 70 پرکار بود هم در تئاتر و هم در تلویزیون و سینما. بنا به درسی که خوانده بوده و تخصصی که داشت در کنار بازیگری، تنها فردی بود که برای سریال‌های تاریخی از جمله سربداران، تنهاترین سردار، طاغوت، امام علی (ع) و فیلم‌هایی مانند روز واقعه، هامون، هبوط، مسافر ری و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. حرکات فرم و رزم را طراحی کرده و به بازیگران آموزش می‌داد که چگونه آنها را اجرا کنند اما رجب‌پور چند سالی است که فعالیتش در تئاتر متمرکز شده و بیشتر با پری صابری همکاری می‌کند که آثارش نزدیک به اُپراست و حرکات فرمی زیادی دارد.

آخرین همکاری رجب‌پور با صابری در نمایش کوروش کبیر بود که اردیبهشت امسال روی صحنه رفت.رجب پور در سال 94 بعد از فاجعه مِنا، نمایش پله پله تا ملاقات خدا را به روی صحنه برد که با حرکات فرم شهادت زائران ایرانی را روایت می‌کرد. با این هنرمند همصحبت شدیم تا از هنری بگوید که این روزها خریدار چندانی ندارد.

از دنیای بازیگری چه خبر؟ در آثار نمایشی کمتر شما را می‌بینیم؟

چند سالی است که بازی نمی‌کنم از من گذشته و حالا نوبت جوان‌هاست که بازیگری را تجربه کنند.

یعنی در حرفه بازیگری اعلام بازنشستگی کرده‌اید؟

بازنشسته که هستم! پست سازمانی‌ام در اداره ارشاد بازیگری ثبت شده و چند سالی است که بازنشسته شده‌ام و حقوق بگیر دولت هستم.البته حرفه اصلی‌ام طراحی حرکات فرم و رزم برای آثار نمایشی است و همه می‌دانند بعد از پیروزی انقلاب، اولین نفری بودم که این حرفه را سر و سامان دادم.

در تئاتر فقط خانم صابری نمایش‌های بزرگ و فرمیک را روی صحنه می‌برند‌ در سینما هم که اثر تاریخی ساخته نمی‌شود و تولید سریال‌های تاریخی که به طراحی حرکت نیاز داشته باشد، فعلا منتفی است، با این شرایط، امورات زندگی چگونه می‌گذرد؟

با همان حقوق بازنشستگی به مبلغ یک میلیون و 60 هزار تومان ! هر چند خیلی کم است اما خدا را شکر که به اصطلاح همین آب باریکه هست، چون خیلی از همکارانم بیکار هستند و شرایط خیلی سختی دارند، بیکاری خیلی بد است و به مرور هنرمند را افسرده می‌کند.گاهی هم سر کار می‌رویم اما تهیه‌کننده پول ندارد که بدهد ! سن و سالم بالا رفته و نمی‌توانم تدریس کنم. چون تدریس حرکت، سخت است و مربی باید پا به پای هنرجو حرکت کند.

65 سال سنی نیست که شما اینقدر احساس پیری کنید؟

عوامل مختلف دست به دست هم داد و مرا گوشه‌ گیر کرد، مدتی درگیر آرتروز زانو بودم که بشدت اذیتم کرد و بی‌حوصله‌ شدم.اما اردیبهشت امسال که با خانم صابری در تئاتر کوروش کبیر همکاری کردم دوباره روحیه‌ گرفتم که نه انگار هنوز می‌توانم، کار کنم و حتی تدریس کنیم.

در دهه‌های 60 و 70 در آثار بزرگی مانند سریال‌های سربداران و امام علی (ع) تنها اسم شما را به عنوان طراح حرکت می‌دیدیم به نظر می‌رسد اگر شما این کار را ادامه ندهید شاید در کشور ما منسوخ شود!؟

نه ! شاگردهایم کار می‌کنند؛ آقای سعید داخ یکی از بهترین‌هاست.آقایان براتی و سروش کریمی هستند که کار می‌کنند.خدا را شکر چند نفری را آموزش داده‌ام که این حرفه را ادامه خواهند داد. دلیل دیگر بیکاری ‌ام این است که تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان فکر می‌کنند من دستمزدم خیلی زیاد است به همین دلیل اصلا سراغم نمی‌آیند اما بعضی وقت‌ها دوست دارم با کارگردانان جوان همکاری کنم تا کارش خوب شود و دستمزد اصلا برایم مهم نیست.ذهنم طراحی شده برای حرکت.نمایش مکتوب را که می‌خوانم ناخودآگاه برای روایت آن حرکت طراحی می‌کنم و این توانایی را دارم که پیام متن را با حرکت به مخاطب منتقل کنم.تجربه چنین کاری را در دهه 70 دارم که با یک گروه کار بلد حوادث انقلاب را به صورت فرم و حرکت روایت کردیم و بازتاب خوبی هم داشت.اما مدت‌هاست هیچ مرکز هنری و فرهنگی از این‌گونه کارها حمایت نمی‌کند نه شهرداری و نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و...

برای آثار تاریخی مثل امام علی (ع) و فیلم روز‌‌واقعه حرکات رزمی طراحی کرده‌اید که مبنای آنها شمشیر است، برای این آثار شمشیرزنی اعراب را مطالعه کرده‌اید؟

مبنای بیشتر رقص‌های محلی کشور ما مثل رقص چوب، تربت جام، رزم است.در شهرستان زابل رقص شمشیر اجرا می‌شود و در مناطق دیگر کشور هم رقص‌های محلی داریم که اجرای آنها مانند رزم است و من برای طراحی حرکت آثار تاریخی مثل روز واقعه یا سریال‌هایی مانند سربداران و امام علی(ع) از آنها کمک گرفتم.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پری صابری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۷۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزهای سخت مهاجم جوان برزیلی در بارسلونا؛ ویتور روکه ناامید و افسرده است!

ویتور روکه که به داشتن روحیه قوی معروف است اما در حال حاضر گیج، ناامید و افسرده شده است.

طرفداری | ویکتور روکه، مهاجم جوان و آینده‌دار برزیلی که با سر و صدای زیادی به بارسلونا پیوست، روزهای سختی را در کاتالونیا سپری می‌کند.

به گزارش موندو دپورتیوو، علی‌رغم پرداخت مبلغ هنگفتی برای انتقال ویتور روکه و حضور زودهنگام او برای پر کردن جای مصدومان بارسا، این بازیکن 19 ساله برزیلی در تیم تحت هدایت ژاوی جایی در ترکیب اصلی ندارد. روکه در ژانویه با انتظارات فراوانی به بارسلونا آمد. او که تابستان گذشته با حمایت ژاوی، خوان لاپورتا رئیس باشگاه و دکو، مدیر ورزشی بارسلونا به این تیم پیوست، قرار بود خیلی زود به یکی از ستارگان این فصل بلوگرانا تبدیل شود.

با این حال، پنج ماه پس از این انتقال، تاثیرگذاری او ناچیز بوده است. با نزدیک شدن به پایان فصل، روکه تنها 310 دقیقه در 13 بازی لالیگا به میدان رفته است. از این تعداد، تنها دو بازی را به عنوان بازیکن فیکس آغاز کرده است.

ناامیدی و افسردگی ویتور روکه

بی‌تردید، عدم حضور در ترکیب اصلی و شایعات پیرامون آینده‌اش، بر روحیه روکه تاثیر منفی گذاشته است. طبق گزارش موندو دپورتیوو، بازی نکردن‌های روکه و گمانه‌زنی‌های فراوان، به روحیه این مهاجم جوان که اتفاقا به داشتن روحیه قوی هم معروف بود، لطمه زده است. گفته می‌شود این مهاجم شاداب سابق در حال حاضر غمگین و افسرده است و حتی در خانه نیز نمی‌تواند از فکر وضعیت خود رها شود.

ژاوی با روکه قطع ارتباط کرده است

حواشی مربوط به روکه به همین جا ختم نمی‌شود. اطرافیان او مدعی هستند که ژاوی هیچ ارتباطی با روکه نداشته و این موضوع مانع از درک انتظارات مربی توسط این بازیکن شده است. این موضوع با ادعای کادر فنی که می‌گویند با ارائه آنالیز ویدئویی فردی و تشویق و تذکرات متعدد در زمین به روکه کمک کرده‌اند، مغایرت دارد.

با وجود این روایت‌های متناقض، یک چیز قطعی و مسلم است: ماه‌های آینده برای آینده ویکتور روکه سرنوشت‌ساز خواهد بود. باشگاه باید راه‌حلی پیدا کند، خواه با بهبود ارتباط با کادر فنی و خواه با افزایش فرصت‌های بازی، تا این انتقال امیدوارکننده برای هواداران بارسا به یک ناامیدی کامل تبدیل نشود.

از دست ندهید ????????????????????????

رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمی‌شود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمی‌توانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم

دیگر خبرها

  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟
  • خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • روزهای سخت مهاجم جوان برزیلی در بارسلونا؛ ویتور روکه ناامید و افسرده است!
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • نمی‌توانم نسبت به ظلم و نسل‌کشی در غزه بی‌تفاوت باشم
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • گریمور سینمای ایران در اردبیل تشییع شد