Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:14:16 GMT

ورود 310 هزار تن گندم تولیدی زنجان به زنجیره غذایی

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۸۱۱۹

ورود 310 هزار تن گندم تولیدی زنجان به زنجیره غذایی

زنجان - ایرنا - بر اساس پیش بینی های انجام شده از سوی جهاد کشاورزی زنجان، در سال زراعی جاری 310 هزار تن محصول راهبردی گندم با 24 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در این استان تولید و وارد زنجیره غذایی می شود.

به گزارش ایرنا، کشت گندم در همه شهرستان های استان زنجان حداقل توسط 30 هزار کشاورز انجام می شود که بیشترین آن مربوط به شهرستان خدابنده با تولید سالانه حدود 130 هزار تن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اظهارکرد: در سال زراعی 96 - 95 میزان تولید گندم در این استان 250 هزار تن بود.
حسین عامری افزود: سال زارعی جاری 276 هزار هکتار از زمین های دیم و 18 هزار هکتار از زمین های آبی استان زیر کشت گندم رفته است.

** امسال 250 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری می شود
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان گفت: از 310 هزار تن گندم تولیدی در استان 250 هزار تن به صورت تضمینی خرید می شود که این میزان در سال گذشته 195هزار و 25 تن بود.
محمد ایزدی افزود: مابقی گندم تولیدی استان نیز برای تهیه بذر و خود مصرفی کشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد.
وی، سرانه مصرف گندم استان زنجان را 100 تا 120 هزار تن بیان کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی 500 هزار تن محصول راهبردی گندم در استان زنجان وجود دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان، 26 مرکز خرید تضمینی گندم از کشاورزان توسط بخش خصوصی و دولتی در استان زنجان فعال است و با توجه به بهره برداری از یک مرکز خرید در شهرستان ماهنشان در سالجاری هیچ مشکلی به لحاظ خرید این محصول وجود ندارد.
ایزدی گفت: 50 درصد از گندم مازاد بر مصرف زنجان به استان های اصفهان، خراسان شمالی و یزد ارسال می شود.
وی با بیان اینکه حمل گندم از این استان به دیگر استان ها توسط خطوط ریلی و جاده ای انجام می شود، یادآوری کرد: این برنامه بر اساس دستورالعمل شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می شود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر استان زنجان 6 کارخانه تولید آرد دارد، خاطرنشان کرد: 90 تا 95 درصد از گندم خرید شده از کشاورزان برای تهیه آرد مورد نیاز واحدهای نانوایی استان زنجان مورد استفاده قرار می گیرد و 50 تا 10 درصد مابقی نیز به مصرف صنف و صنعت از جمله کارخانه بیسکوئیت می رسد.
ایزدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به لحاظ تامین آرد واحدهای نانوایی استان زنجان خودکفا هستیم، افزود: مازاد تولید این محصول فرآوری می شود و توانایی تولید 2 برابری آن را نیز داریم.

** هر کیلوگرم گندم به مبلغ 13 هزار ریال خریداری می شود
مدیر فنی و سرپرست کمیته خرید گندم استان زنجان به شرایط خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان زنجان اشاره کرد و گفت: خرید بر اساس دستورالعمل اعلامی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران است و با توجه به بارش های قابل توجه در فصل بهار و رشد مناسب گندم امسال خرید این محصول از نیمه دوم تیر در سطح استان آغاز می شود.
ستار رحمنی تاکید کرد: کشاورزان باید قبل از مراجعه به سیلوها برای فروش گندم تولیدی خود، ابتدا اطلاعات هویتی خود اعم از میزان تولید و زمین کشاورزی را در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت کنند تا به سیستم خرید تضمینی متصل شوند.
وی اظهارکرد: با توجه اینکه این سیستم برخط ( آنلاین) است کشاورزان باید اطلاعات خود را در مراکز جهاد کشاورزی سطح استان ثبت کنند چرا که در مراکز خرید تضمینی گندم قابل رویت آنلاین این اطلاعات را دارند.
مدیر فنی و سرپرست کمیته خرید گندم استان زنجان گفت: در صورت ثبت نکردن اطلاعات هویتی کشاورزان امکان خرید تضمینی گندم وجود ندارد.
رحمنی به نحوه پرداخت مبلغ گندم کشاورزان اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه پیش بینی شده از سوی دولت، 50 درصد از کل هزینه گندم کشاورزان استان زنجان طی 2 هفته نخست پرداخت می شود و مابقی آن نیز با تخصیص اعتبار قابل پرداخت خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 195 هزار و 25 تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده و مطالبه کشاورزان از بابت این میزان فروش 253 میلیارد تومان بود که پرداخت شد.
مدیر فنی و سرپرست کمیته خرید گندم استان زنجان گفت: سال 95 نیز بیش از چهار هزار و 480 میلیارد ریال برای خرید 352 هزار تن از این محصول به کشاورزان استان زنجان پرداخت شد.
رحمنی تاکید کرد: امسال هر کیلوگرم گندم از کشاورزان استان زنجان با نرخ 13 هزار ریال(با افت پایه 4 -2) خریداری می شود.
7325/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي گندم خريد تضميني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۸۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امید جهان نژادیان افزود: با توجه به اهمیت نقش استان خوزستان در تامین امنیت غذایی کشور، با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در استان و نظارت استاندار و معاونین، عملیات انتقال گندم از مراکز روباز به سیلو‌ها در دستور کارقرار گرفت.

وی ادامه داد: و به منظور صیانت از دسترنج گندمکاران خوزستان با فعالیت شبانه روزی تمام نیرو‌ها اعم از کارکنان اداره کل غله و خدمات بازرگانی و اداره کل تعاون روستایی خوزستان با چادر کشی و محافظت اصولی هیچ گونه خسارتی به گندم‌های موجود در مراکز رو باز وارد نگردید.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان اظهار کرد:  از ابتدای فصل خرید گندم از  ۲۰ فروردین تا کنون بیش از ۸۷۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.
جهان نژادیان گفت:  از این میزان بیش از ۶۵۰ هزار تن در مراکز نگهداری روباز خریداری شده بود و در راستای انتقال این حجم از گندم به مراکز ذخیره سازی استاندارد شاهد یکی از بزرگترین و حساس‌ترین عملیات‌های لجستیکی کشور بودیم و روزانه بیش از ۶۰ هزار تن گندم از این مراکز به کارخانجات آرد و سیلو‌های ذخیره سازی استان همچنین مطابق برنامه ابلاغی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران به استان‌های دیگر کشور انتقال داده شد.
وی ادامه  داد: در حال حاضر موجودی گندم مراکز روباز کمتر از ۲۵ هزار تن گندم می‌باشد که همین میزان هم قطعا امروز پایان موجودی گندم در مراکز روباز استان خواهد بود..

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار تن گندم استان فارس از آسیب باران و سیل در امان ماند
  • قیمت گندم مشخص شد
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • راه اندازی دو مرکز خرید گندم در کهگیلویه/ مراکز شبانه روزی است
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم