Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:19:12 GMT

نظام پارلمانی؛ با کدام حزب؟

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۸۲۰۱

نظام پارلمانی؛ با کدام حزب؟

تهران- ایرنا- «پارلمان» و «حزب»؛ دو واژه آشنا که آناتومی ساختار سیاسی بسیاری از جوامع را تشکیل می‌دهد. چه بسا رویدادهای تاثیرگذار و تصمیمات تاریخ‌ساز که در حدواصل این دو مولفه سیاسی معنا پیدا کرده‌اند.

نعمت احمدی حقوق دان و فعال سیاسی در سرمقاله ای در روزنامه آرمان، نوشت: طرح گاه‌به‌گاهِ موضوعاتی بررسی نشده در عرصه سیاسی کشور و انتشار برخی اخبار موجب نگرانی نگارنده از وجود ناآگاهی سیاسی در اذهان برخی سیاستمداران و ضعف علم سیاست در کشور شده است؛ از جمله انتشار احتمال تصمیماتی در خصوص حذف نهاد ریاست جمهوری و اداره قوه مجریه به روش پارلمانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظام پارلمانی نظامی است که در جوامع حزبی معنا پیدا می‌کند. در این نظام سیاسی بر خلاف سیستم انتخاباتی کشوری چون ایران که در آن افراد به صورت فردی در انتخابات شرکت می‌کنند، این حزب است که در انتخابات شرکت می‌کند.

در این رهگذر احزاب نامزدهای خود را معرفی کرده و با توجه به برنامه‌های ارائه شده از سوی احزاب و مشخصه‌هایی که با آن شناخته می‌شوند، در انتخابات شرکت می‌کنند. در چنین جوامعی که احزاب در انتخابات شرکت می‌کنند، جایگاه شناخته شده‌ای برای احزاب وجود دارد و موجبات قابل توجهی فعالیت‌‌های آنها فراهم است. در این جوامع احزاب دارای دفاتر مخصوص و تشکیلات هستند. احزاب برنامه داشته و در حوزه‌های انتخاباتی کاندیدا معرفی می‌کند.

در واقع در چنین شرایطی رای دهندگان به کاندیدای حزب رای نمی‌‌دهند بلکه به برنامه حزب رای می‌دهند در این شرایط اگر برنامه حزب در حوزه انتخاباتی نمایندگان پارلمان پیاده نشد، حزب پاسخگو است. در جوامعی که احزاب موفقیتی نداشته‌اند و در واقعیت امر، جامعه حزبی نیست، سیستم پارلمانی معنایی نخواهد داشت. سیستم پارلمانی وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که چندین حزب در انتخابات شرکت و کاندیداهای خود را معرفی می‌کنند و در نتیجه رای‌گیری، تعدادی کرسی به دست می‌آورند. با تکیه بر تعداد کرسی‌ها، حزبی که بیشترین کرسی را دارد مسئول تشکیل کابینه خواهد بود. به عنوان مثال عراق با چند حزب در انتخابات شرکت کرده و تعدادی نماینده در اختیار دارند.

در این شرایط می‌توانند انتخاب پارلمانی داشته باشند اما در ایران که حزب در عمل وجود ندارد انتخاب پارلمانی معنا پیدا نمی‌کند. روسای جمهور در نظام‌های پارلمانی تشریفاتی هستند. در کشوری مانند آلمان رئیس‌جمهور سمتی تشریفاتی است و در کشورهایی مانند انگلستان، سوئد و هلند که سلطنتی هستند، فردی به صورت تشریفاتی ورای نخست وزیر قرار دارد. خطاب به کسانی که در ایران حذف جایگاه ریاست جمهوری و ایجاد نظام پارلمانی را امکانپذیر و کارآمد می‌دانند، باید گفت که اگر رئیس‌جمهور حذف شود، چه کسی نخست وزیر را به مجلس معرفی کند؟ گویا در اذهان چنین کسانی، مجلسی که حزب ندارد نخست وزیر را به خود معرفی می‌کند!

وقتی در ایران فعالیت حزبی وجود ندارد، چطور می‌توان نخست وزیر انتخاب کرد؟ در ایران نمایندگان به صورت منفرد وارد مجلس می‌شوند و کسانی هم که به صورت لیستی وارد مجلس شده و در فراکسیون‌ها قرار می‌گیرند، الزاما به مفاد برنامه‌هایی که لیست متبوع آنان عنوان کرده پایبندی ندارند و در واقع رویه‌ای منفرد در پیش می‌گیرند. هم اکنون در مجلس ایران نمایندگانی هستند که تصمیمات و رویکردهای آنان هر بار مشمول جریان خاصی قرار می‌گیرد. عدم انسجام در تصمیم‌گیری و فقدان فعالیت‌های تشکیلاتی به معنای واقعی خود در ایران امکان وجود یک نظام انتخاباتی پارلمانی را غیرممکن کرده است.

*منبع:روزنامه آرمان،1397،3،29
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان نظام انتخاباتي پارلماني احزاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۸۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟

با هماهنگی صورت گرفته از سوی مجموعه وزارت امور خارجه سفیران کشورهای مختلف از جمله برزیل، کوبا، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان آمادگی خود را برای حضور در نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران در جزیره قشم اعلام کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش روز شنبه خبرگزاری تسنیم از قشم، هماهنگی و مذاکرات مختلفی با کشورهای دیگری نظیر روسیه، چین، هند، عمان، عراق، امارات متحده عربی، اندونزی و چندین کشور دیگر برای حضور سفرا و شرکت های فعال آنها در این رویداد صورت گرفته است.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی دبیرخانه نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه، بخش ویژه ای به عنوان پاویون بین‌الملل پیش‌بینی شده است که سفیران کشورهای مختلف و هیات همراه در آن مستقر خواهند شد.

با توجه به استقبال کشورهای مختلف برای حضور در این رویداد، پیش‌بینی می‌شود بخش بین‌الملل نقشی اثربخش در توسعه همکاری‌های تجاری در سطح بین‌الملل ایفا کند و شرکت‌کنندگان در این رویداد می‌توانند با هماهنگی دبیرخانه جلسات مذاکره با نمایندگان کشورهای مختلف را حول محورهای درخواستی خود برگزار نمایند.

بنا بر این گزارش، نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با هدف بررسی فرصتها، چالش‌ها و راهکارها و بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال، با تمرکز بر سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با حضور دستگاه های عمومی، دولتی و غیردولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و سفرای کشورهای مختلف جهان 25 تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره قشم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/7558/.

دیگر خبرها

  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است