«هفت خان رستم» به شاهنامه وفادار است/ نقاشی روی بومهای دستساز
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۸۳۶۳
سعید خضایی هنرمند نقاشی که نمایشگاهش با عنوان «هفت خان رستم» تا ۳۰ خردادماه در گالری سیحون برپاست درباره تمِ حماسی این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: تمِ حماسی و سوررئال بر نمایشگاه «هفت خان رستم» حاکم است چون به موضوع داستان هفت خان رستم پرداخته ام که البته به این موضوع، جنبه های شخصی مدنظر خودم را نیز افزودهام.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه هفت تابلو به نشانه هفت خان رستم در نمایشگاه دارد و هر کدام از تابلوها یکی از خان های رستم را روایت می کند، بیان کرد: این نمایشگاه به نسبت نمایشگاه قبلیام با عنوان «رویای من و فتحعلی میرزا»، خیلی به داستان شاهنامه وابسته است و سعی کردم به داستان شاهنامه وفادار باشم و در نهایت فکر می کنم کارهای خوبی از آب درآمد.
خضایی در توضیح وفاداری به داستان شاهنامه گفت: گاهی نقاش یک موضوع را می گیرد اما در واقع آن موضوع بهانه کار کردن او می شود و کار نهایی با موضوع و متن اصلی که مدنظر بوده است خیلی فاصله دارد که البته به نظر من این اتفاق بدی نیست. از طرف دیگر گاهی نقاش به متن و داستان اصلی وفادار است مانند نقاشی های «هفت خان رستم» من؛ به این معنا که اگر رخشی در داستان شاهنامه توصیف میشود در نقاشی من نیز رخش حضور دارد و اگر نبردی در داستان است در نقاشی من نیز رخ داده است.
وی با بیان اینکه بوم های نقاشی هایش دست ساز هستند در مورد ابعاد متفاوت تابلوهایش عنوان کرد: معمولا نقاشی های ایرانی به دلیل استفاده در تصویرسازی در کتاب ها، در ابعاد کوچک کار میشوند، اما من چون قصد داشتم زبان جدیدی به وجود بیاورم، تغییر اندازه نقاشی ایرانی نیز مدنظرم بوده است. اندازه برخی از تابلوها دو متر در یک متر و نیم و برخی کوچکتر یا بزرگتر هستند.
این هنرمند نقاش درباره بهره گیری از سبک نقاشی خاصی در نقاشی هایش گفت: قطعاً من تمام سبک های نقاشی ایرانی را مطالعه کردم، اما در نهایت به سبک شخصی خودم رسیدم چراکه نقاشی به روحیات و دیدگاه فکری یک هنرمند وابسته است و این عوامل در کار منعکس می شود.
خضایی در پایان در مورد متریال استفاده شده در نقاشی هایش توضیح داد: بوم های کارهایم دست ساز است و اندازه آنها بر اساس فضایی بود که نیاز داشتم. از جوهر رنگی و اکریلیک در کارها استفاده کردم، البته حدود ۳۰ درصد از رنگ هایی را که استفاده کردم خودم ساختم، چون رنگ های دلخواهم را برای کار می خواستم که در بازار وجود نداشت.
نمایشگاه نقاشی «هفت خان رستم» تا ۳۰ خرداد ماه در گالری سیحون به آدرس خیابان وزرا کوچه چهارم پلاک ۱۱ ادامه دارد.
کد خبر 4324364منبع: مهر
کلیدواژه: شاهنامه نمایشگاه نقاشی تئاتر ایران جام جهانی 2018 روسیه فیلم سینمایی سینمای مستند موسیقی ایرانی فیلم کوتاه سریال ایرانی کنسرت موسیقی سینمای آمریکا پوستر بازیگر سینما شبکه چهار سیما کارگردان تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۸۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترکخوردگیها و فرونشست عجیب نقش جهان
علی بیتالهی، دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش لایههای زمین درباره نرخ فرونشست در حرایم آثار تاریخی به ویژه تخت جمشید و نقش رستم در شیراز و میدان نقش جهان در اصفهان اظهار داشت: مطالعاتی درباره وضعیت برخی از آثار تاریخی ثبت شده جهانی انجام دادم که یکی از آنها تخت جمشید و نقش رستم است که حفظ این آثار ثبت جهانی ضوابطی دارد که براساس این ضوابط، برخی از اقدامات از جمله ساخت و سازها در حرایم این آثار باید رعایت شود.
وی ادامه داد: حال اینکه در معرض قرارگیری این آثار در محدودههای فرونشست خطرساز شده است و تعداد زیادی از این آثار تاریخی و بناهای ارزشمند کشورمان در زونهایی با خطر فرونشست زمین واقع شدهاند. منطقه مرودشت استان فارس، رکورددار فرونشست زمین در این استان است و بیشترین نرخ فروشست در محدوده مرودشت بوده که نرخ آن در این منطقه به ۱۷ سانتیمتر در سال میرسد که آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم در این محدوده قرار دارد.
رییس بخش زلزلهشناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد: در حالی که ۵۰ سال گذشته در مرودشت با حفر چاه ۳۰ متری به آب میرسیدند امروز با حفر چاهی به عمق ۱۲۰ متری هم به آب نمیرسند و در طول این سالها با برداشتهای بیرویه آب وضعیت فرونشست در این منطقه بحرانی شدهاست.
بیتالهی گفت: در حاشیه این پهنه فرونشستی خطرساز استان فارس دو آثار تاریخی ارزشمند و منحصربفرد نقش رستم و تخت جمشید واقع شده که متاسفانه در بازدیدها شکافهای فرونشستی در محوطه تخت جمشید کاملا مشخص و واضح و مهمتر اینکه در حال توسعه است. این شکافها به مجرای نفوذ آب تبدیل میشوند و تونلهای زیرسطحی را ایجاد میکنند و در نهایت به فروریزش سطحی زمین منجر میشوند. در نقش رستم هم دقیقا در مجاورت و نزدیکی صخرههای سنگی و نقش نگارهای سنگی ارزشمند، شکاف عمیق و عجیب طولی با عمق چشمی ۶ متر و با عرض نیم متری وجود دارد که این نشان میدهد این زون بسیار خطرساز است.
وی افزود: در حاشیه همین محدوده اثر تاریخی، مزارعی وجود دارند که هنوز هم با استخراج آب از طریق حفر چاه آبیاری میشوند.
دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش لایههای زمین درباره الزام ممنوعیت حفر چاه در مجاورت آثار تاریخی ارزشمند، اظهار داشت: به طور شبانه روزی پیگیر این موضوع هستیم که مقررات ملی فرونشستی تهیه شود که یکی از ارکان این مقررات ملی، ممنوعیت حفر و بهرهبرداری از آب زیرسطحی در حریم آثار تاریخی است. از آنجایی که ضابطه حقوقی نداریم و قانون و مقررات لازم الاجرا برای این اقدام نداریم نمیتوان این ممنوعیت را اعمال کرد.
وی با بیان اینکه در استان اصفهان هم اثر تاریخی میدان نقش جهانی به عنوان مهمترین نماد تاریخی ایران متاسفانه دچار فرونشست زمین و ترک خوردگی عجیب شده است، ادامه داد: نرخ فرونشست در میدان نقش جهان به حدود ۵ سانتیمتر در سال رسیده اما موضوع مهم این است که از آنجایی این آثار تاریخی خشتی و بنایی هستند و مصالح ساختمانی بهم پیوسته ندارند، با کوچکترین انزجاج دچار ترک خوردگی میشوند.
بیتالهی گفت: متاسفانه در اصفهان موضوع دیگری به غیر از حفر چاه، مساله فرونشست را تشدید کردهاست. پس از اینکه در دولت احمدینژاد حوزه آبریز استانی شد، آب زاینده رود با برداشتهای آب در بالادست قطع شد. در مقطعی آب زاینده رود در بازه زمانی ۶ ماهه قطع میشد اما در حال حاضر به طور کلی قطع شده و هر از چند گاهی برای کشت بهاره و پاییزه برای چند روز جریان آب را باز میکنند
رییس بخش زلزلهشناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته جالب این است که از همین محدودهای که با کمبود منابع آبی مواجه هستند آب را با لولهای به یزد منتقل میکنند و جالبتر اینکه میخواهند آب دریا را با شیرینکن به یزد و دوباره از یزد به اصفهان منتقل کنند که به طور قطع، نتیجه این برنامهها و اقدامات گسترش پهنههای فرونشستی و کمبود آب در هر دو استان است.
منبع: خبرگزاری ایلنا