Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، سخنران دکتر حجت الله عبدالملکی – استاد دانشگاه

 در چهارچوب اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی به خاطر اثراتی که در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد، بسیار مهم است.

حمایت از کالای ایرانی باعث:

 افزایش موجودی کالا در اقتصاد می شود

کاهش وابستگی به واردات کالای خارجی می شود

نیاز به کشور به ارز را کم می کند

اشتغال زایی، افزایش درآمد و رفاه می شود

وابستگی دولت به نفت کم می شود

 

این موارد تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را که شامل « رفاه عمومی، استقلال اقتصادی، پیشرفت اقتصادی و بی اثر شدن تحریم ها»

موضوع حمایت از تولید و کالای ایرانی یک مسئله ی حساس، کلیدی و حیاتی است که رهبر معظم انقلاب با انحای مختلف بر آن تأکید داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمایت از کالای ایرانی یعنی « رفع تحریم های داخلی که روی کالاهای ایرانی وجود دارد.»

در کشور شاهد دو نوع تحریم هستیم، یکی تحریم خارجی داریم که در مورد آن خیلی صحبت می شود و یک تحریم داخلی – ایرانی داریم که در مورد آن بحث زیادی نمی شود. تحریم های داخلی که روی کالای ایرانی هست اگر حذف کنیم، اقتصاد مقاومتی محقق می شود و کالای ایرانی رشد می کند.

اصولاً تولید در کشوری مانند ایران مانند حرارت و دود است و تمایل به رشد دارد و ما سدی جلوی آن می گذاریم و اگر ما تحریم های داخلی را برداریم تولید ملی خود به خود رشد می کند.

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یک تعریف جهانی و جهان شمول دارد. در این تعریف اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با وجود دشواری ها، موانع و مشکلات می تواند به اهدافش برسد.  همه کشورها و اقتصادهای عالَم، اهداف اقتصادی دارند و همه آنها هم با مشکلاتی رو به رو هستند! یکی مشکل جنگ دارد و دیگری مشکلات بالای طبیعی و آن یکی با مشکلات سیاسی در حوزه اقتصاد... و درنهایت اقتصادی را اقتصاد مقاوم می نامیم که بتواند با وجود همه این مشکلات به اهدافش برسد.

البته اهداف اقتصادی کشورها با یکدیگر متفاوت است چرا که فرهنگ، دین و ایدئولوژی و فلسفه متفاوتی نسبت به هم دارند.

اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی:

آنچه را که در انقلاب اسلامی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی می خواهیم به آن برسیم را در سه کلمه « رفاه عمومی، استقلال اقتصادی و پیشرفت اقتصادی  »می توان خلاصه کرد .

رفاه اقتصادی:  یعنی برخورداری مردم از یک زندگی مرفه ( هر جوان بتواند کار داشته باشد ، تشکیل خانواده بدهد، از مسکن و خودروی مناسب .. تفریح، بهداشت و تغذیه مناسب برخوردار باشد)

استقلال اقتصادی: در معنای انزوای نیست بلکه به معنای تعامل با جهان از موضع قدرت است. کشوری در تعاملات جهانی قدرتمند ظاهر می شود که محصولات با ارزش تر را تولید کرده و محصولات کم ارزش را وارد می کند.  همه کشورهایی که در اقتصاد جهانی فعالیت می کنند یا کشور برنده هستند یا بازنده و در شرایط کنونی بازی بینابین یا بازی بُرد بُرد وجود ندارد! استقلال اقتصادی یعنی ما در زمره آن کشورهای برنده قرار داشته باشیم.

ما قرار است کشور برنده باشیم و این برنده بودن اثرات و تبعات بسیار مهمی را در پی خواهد داشت.

 بین کشوری که10 میلیارد دلار نفت خام صادر می کند و 10 میلیارد دلار هواپیمار وارد می کند و کشور دیگری که10 میلیارد دلار هواپیمار صادرکرده و10 میلیارد دلار نفت خام وارد می کند. کدام کشور برنده است: آن کشوری که صادرات هواپیما دارد یعنی بر پایه علم و فن آوری اقتصاد خود را به حرکت در می آورد.

در اقتصاد بین المللی فعلی قواعد بازی را کشوری تعیین می کند که برنده است (قیمت کالا را مشخص می کند و تحریم می کند...)

پیشرفت اقتصادی: پیشرفت نماد بیرونی اقتصاد است. اقتصادی را می گوییم پیشرفته که ملت ها وقتی از بیرون به آن نگاه می کنند بگویند: «چه اقتصاد پیشرفته ای »

اسلام اعجاز پیشرفت دارد. مقام معظم رهبری در جمع مسئولین فرمودند: « یک ایرانی بسازید که هر کس از هر جای جهان به آن نگاه می کند، معجزه اسلام را در سازندگی یک کشور و ملت ببیند. » اسلام این اعجاز پیشرفت را دارد و قرار است انقلاب اسلامی این اعجاز پیشرفت را در حوزه اقتصاد به جهان نشان دهد.

حال پاسخ این سؤال که چرا کشور ما به این اهداف عالی بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، نرسیده است؟ « تحریم اقتصادی» می باشد. البته در مسیری که انقلاب اسلامی طی کرده است در زمینه استقلال اقتصادی و پیشرفت اقتصادی نسبت به سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت ها و نتایج خوبی را کسب کرده ایم اما تا رسیدن به منقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم.

سؤال می شود چرا به اهداف اقتصادی نظام جمهوری اسلامی به اندازه دلخواه تا کنون نرسیده ایم؟  چون مشکلات داشتیم! باز سؤال بعدی با وجود تمام این مشکلات چرا با گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به اهدافمان نرسیدیم؟ چون اقتصاد ما مقاومتی نبوده است.

 

دشواری ها و مشکلات در رسیدن به اهداف اقتصاد انقلاب اسلامی چیست؟

تحریم کلید واژه پاسخ به این سؤال است. ریشه همه مشکلات و عقب ماندگی های ما مسئله تحریم هاست.

همانطور که قبلا گفته شد، ما دو دسته تحریم داریم. 1.تحریم های خارجی که اکثر ملت ما در مورد آن بخوبی می دانند و 2.تحریم داخلی – ایرانی که کمتر به آن پرداخته شده است. نکته مهمی که در این باره باید گفت این است که با وجود اهمیت تحریم های خارجی، تحریم های داخلی از تأثیرگذاری و اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. حداقل 80درصد مسئله اقتصادی کشور بر پایه تحریم های داخلی –ایرانی است.

هنر اقتصاد مقاومتی این است که تحریم های داخلی –ایرانی را از بین می برد. تحریم های داخلی اگر از بین برود، غرب می ماند با تحریم های خودش که اثر آن از 20 درصد نمی تواند فراتر برود! و در چنین شرایطی نه تنها اقتصاد ایرانی فلج نخواهد شد بلکه دچار چالش هم نخواهد شد! در نتیجه غرب مجبور می شود یک جا تحریم های خود را بردارد.

تحریم خارجی یا  داخلی کدام یک مؤثرترند

در بحث تحریم های داخلی باید به دو نکته توجه داشت: 1. مثال هایی که زده می شود واقعی هستند 2. مشت نمونه خروار نیست. بلکه بخشی از اقتصاد ایران دچار تحریم ایرانی علیه ایرانی است .

سناتروها و سیاسیون آمریکایی ها در سال 2010  تحریم ها علیه انقلاب اسلامی را با عنوان « تحریم های فلج کننده » تشدید کردند به دنبال این بودند که انقلاب اسلامی را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار دهند تا با ایجاد نارضایتی و چالش معیشتی در مردم، انقلاب به دست خود ملت از بین برود!  اما اقتصاددانان غربی این هدف را به خاطر اقتصاد پرظرفیت و توانمندی مردم ایران در برابر تحریم ها شکست خورده ارزیابی کردند. از این رو ایجاد تحریم های داخلی –ایرانی ( ایرانی علیه ایرانی)  پایه ریزی شد.

با تمام این شرایط می توان در یک تمثیل وضعیت اقتصادی ایران را اینگونه ترسیم کرد: اقتصاد ایران مانند یک پهلوان بیمار و ضعیفی است که توسط کودکی غربی که کاردی در دست دارد، مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، نه آنقدر توان دارد که این کودک را از خود دور کند و آن قدر ناتوان است که کودک بر او فایق شده و رگ حیاتی اش را بزند! پس این تحلیل ها که اقتصاد ایران و جمهوری اسلامی به آخرهایش رسیده است و .. را می توان تحلیل های آبدوغ خیاری دانست!

با صراحت می توان گفت که انقلاب اسلامی صد برابر این تحریم ها را تجربه کند سرجای خودش هست و به مسیرش ادامه می دهد اما مردم اذیت می شوند.. بیکاری و تورم و نخواندن دخل و خرج مردم با هم .. آنها را اذیت می کند و در بروز چنین مسائلی ترکیب شدن 70-60 درصد تحریم های خارجی با 40-30 درصد تحریم های داخلی – ایرانی، عرصه را بر مردم تنگ تر می کند.

راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی

مذاکره با دشمن و امتیاز دادن به او برداشتن و مرتفع کردن تحریم های داخلی

انواع ترحیم های داخلی

ترحیم تولید کننده علیه مردم . (احتکار کننده، گران فروش، تولید کالای با کیفیت بد) ترحیم مردم علیه تولید کننده. (نخریدن کالای باکیفیت ایرانی) چرا مردم تمایلی برای خرید کالای باکیفیت ایرانی ندارند؟ برندگرایی- 2. تحت تأثیرتبلیغات قرار گرفتن( تبلیغ یعنی کاری کنید که مصرف کننده در هنگام خرید فکر نکند) - 3. غفلت ( قصد خرید کالای خارجی نداشتید اما اصرار بر کالای ایرانی نیز نداشتید.) تحریم بانک ها علیه تولید کننده .( دادن وام ها به وارد کننده، دلال و مفسداقتصادی و..) بیش از 90درصد از وام ها به تولید کننده واقعی نمی رسد حال یا عامدانه یا غیرعامدانه در بروز مشکلات تفاوتی نخواهد داشت. تحریم دولت علیه تولیدکنندگان. ( دولت مصرف کننده عمده کالاهای خارجی می شود.) مثلا شرکت ملی نفت کش ایران در پارکینگ خود کلی ماشین خارجی دارد و ماشین سازمانی شرکت ما تویوتا کمری است. ( دولتی که کارهای پیمان کاری را به پیمان کارهای خارجی می سپارد.) و ( عدم پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی و ورشکتگی این بخش.) . تحریم مدیران علیه مردم. ( مدیر مفسد، سیاسی کار، بی کفایت و ..) تحریم والدین علیه فرزندان. ( پدر و مادری که فرزند خود را از نظر اقتصادی درست تربیت نکرده باشد.) تحریم جریان های سیاسی. ( فتنه 88 بزرگترین تحریم سیاسی بود که توسط جریان های سیاسی بر ما اعمال کرد هم سرمایه گذاری کم شد و هم 90درصد تحریم های آمریکایی غربی بعد از جریان فتنه و به بهانه فتنه برای حمایت از فتنه گران اعمال شد.) تحریم مفترین. ( مفسدین بانکی حوزه ارز و معادن و صادرات و واردات مثل بختک بر اقتصاد افتاده اند و متأسفانه دولت دست آنها را باز گذاشته است. )

در چنین شرایطی اقتصاد مقاومتی تعریف دیگری نیز پیدا می کند یعنی ( مذاکره کنیم برای رفع تحریم های داخلی) که بخشی از آن با فرهنگ سازی، مدل سازی و نظام سازی قابل حل است.

به خریدار ایرانی بگوییم کسی به تو نمی گوید کالای بی کیفیت ایرانی بخر اما اگر برای مثال قصد خرید خودکار داری، از مغازه دار بپرس خودکار ایرانی دارد اگر داشت قمیت آن را با خودکار خارجی مقایسه و بعد کیفت آن خودکار را نسبت به خودکار وارداتی به سنج اگر خرید خودکار ایرانی به نفع تو بود خودکار ایرانی باکیفیت را خریداری کن.

اما حال چرا برداشته شدن تحریم های داخلی به راحتی صورت نمی گیرد یا اتفاق نیفتاده است؟ پاسخ این سؤال « جریان نفوذ است.» این جریان اجازه نمی دهد واقعیت اقتصاد مقاومتی به گوش مردم برسد یعنی در مقام گفت وگو می گوید مردم « ندانند» ! و در مقام عمل هم یک کلمه را به مردم تزریق می کند « نمی توانیم ». و در نتیجه مردم را به سمت واردات از همه نوع آن سوق می دهد.

در یک تمثیل می توان گفت که اقتصاد مقاومت مانند یک هواپیمایی پیشرفته است که آماده پرواز است و خلبان شایسته و قابلی هم دارد اما جریان نفوذ یک دیوار بلندی جلوی کابین خلبان کشیده که اجازه پرواز به او نمی دهد. در واقع جریان نفوذ ما را زمین گیر کرده و تازمانی که این مسئله نفوذ و جریان نفوذ را داریم، نمی توانیم اقتصاد کشور را با اقتصاد مقاومتی هدایت کنیم و از این وضعیت خارج شویم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۸۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت بخش دوم شعار سال یعنی نقش مشارکت مردم در تحقق جهش تولید گفت: رشد تولید با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد و یکی از الزامات آن تسریع، گسترش و افزایش واگذاری بنگاه‌های دولتی به مردم یا نمایندگان آن‌ها است. - اخبار اقتصادی -

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیرامون اقدامات بانک مرکزی و دولت در جهت رشد تولید و تحقق شعار سال گفت: کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی از اقدامات مهم بانک مرکزی و دولت سیزدهم است؛ زیرا چنانچه همانند دولت گذشته روند رشد نقدینگی بیش از 40 درصدی استمرار پیدا می‌کرد در موضوع تورم شاهد شوک بزرگی بودیم؛ اما خوشبختانه با متوقف‌شدن این مسیر نادرست در دولت فعلی روند نزولی نرخ تورم آغاز شد.

مهرپور در خصوص دلیل اهمیت شاخص رشد نقدینگی و پایه پولی توضیح داد: این عامل‌ها بر تولید تأثیر مستقیم دارد و علاوه بر این موارد، میزان تورم تولیدکننده نیز عامل مؤثری بر فرایند کلی تولید محسوب می‌شود. به عبارتی، شاخص بهای تولیدکننده در اقتصاد نشان‌دهنده تورم موجود در سمت تولید یا عرضه کالا است.

وی ادامه داد: تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در اسفندماه سال 1402 به کمترین عدد چند سال اخیر یعنی حدود 24 درصد رسید، این در حالی است که تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در برخی از ماههای سال 1400 حتی به بیش از 100 درصد نیز رسیده بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده به بیش از 100 درصد علاوه بر از بین بردن میل و اشتیاق به تولید، تهدید جدی برای آن محسوب می‌شود. نتایج این مسئله را در کاهش عرضه و تولید کالا و همچنین تورم سال گذشته می‌توان دید.

مهرپور عنوان کرد: نتایج مثبت کاهش چشمگیر میزان تورم شاخص تولیدکننده را در سال‌های 1403 یا 1404 دیده می‌شود بنابراین کاهش بی‌سابقه شاخص بهای تولیدکننده یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در حوزه حمایت از تولید است.

وی دررابطه‌با دلیل اهمیت عامل بهای تولیدکننده توضیح داد: این شاخص تا حدود زیادی بر تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده یا قیمت‌ها و تورم تأثیر دارد. به عبارتی با کاهش تورم تولیدکننده بافاصله زمانی بر تورم کالای مصرفی و قیمت نهایی اثرگذار بوده و نرخ تورم مصرف‌کننده در آینده را پیش‌بینی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر کاهش نقدینگی و پایه پولی کاهش شاخص بهای مصرف‌کننده را نیز می‌توان به‌عنوان اقدام مهم بانک مرکزی در حوزه تحقق شعار سال و جهش تولید برشمارد.

چه راهکاری برای مشارکت مردم در تحقق رشد تولید وجود دارد؟

مهرپور با اشاره به بخش دوم شعار سال یعنی مشارکت مردم گفت: نقش مردم در تحقق شعار سال بسیار اهمیت داشته و جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد. یکی از الزامات مشارکت مردم تسریع در واگذاری بنگاه‌های دولتی به مردم یا نمایندگان آن‌ها است.

وی ادامه داد: مدیریت و مالکیت از دولت و نهادهای دولتی باید به مردم یا بخش غیردولتی واقعی داده شود به عبارتی تسریع، گسترش و افزایش واگذاری‌ها و تبدیل مردم به ذی‌نفعان در اقتصاد بسیار اهمیت دارد.

مهرپور با اشاره به اقدامات خوب برخی از نهادها و بانک‌های دولتی عنوان کرد: به طور نمونه بخش عمده‌ای از پتروشیمی شازند که از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی بود به سهام عدالت واگذار شد به عبارتی جمعیت 40-50 میلیون نفری صاحبان سهام عدالت از این واگذاری ذینفع شدند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به‌ضرورت حرکت به سمت مردمی‌سازی اقتصاد بیان کرد: در حوزه مشارکت مردم بهتر است تا با بازتعریف جایگاه تعاونی‌ها و بورس نقش آنها جدی گرفته شود و با تسریع در واگذاری‌ها مردم ذی‌نفع در اقتصاد شوند.

دلار تلگرامی، ارز قاچاق کالا را تأمین می‌کند

مهرپور با اشاره به اختلال قاچاق کالا در رشد تولید گفت: قاچاق کالا به کشور از دو منظر به اقتصاد آسیب می‌زند؛ ورود غیرقانونی کالا به کشور منجر به‌بهم خوردن تنظیم بازار شده و گاهی اوقات باعث بدون مشتری ماندن کالاهای داخلی شده و روند تولید را مختل می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر، قاچاق کالا با تأثیر بر بازار ارز غیررسمی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. امروزه بخش قابل‌توجهی از تأمین مالی قاچاق توسط ارز‌های خارجی انجام می‌شود؛ به عبارتی ما به‌ازای ورود اجناس قاچاق از قبیل پوشاک، لوازم خودرو، کفش و غیره ارز از کشور خارج می‌شود و این ارزی است که از بازار غیررسمی یا دلار تلگرامی تأمین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قاچاق کالا منجر به فشار تقاضا به بازار غیررسمی ارز شده و قیمت آن را بالا می‌برد، گفت: باوجوداینکه افزایش قیمت ارز بر نحوه تأمین کالاهای وارداتی به کشور نقشی ندارد؛ اما نوسانات ارز غیررسمی علاوه بر تأثیر منفی بر بازار دارایی‌ها، فضای روانی جامعه و اقتصاد را نیز تخریب می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه قاچاق کالا یک پدیده اقتصادی است؛ اما سیاست‌گذار پولی به‌تنهایی نمی‌تواند در راستای مبارزه با قاچاق کالا قدم بردارد و نیاز است تا سیاست‌گذار مالی و حتی نهادهای غیراقتصادی برای مقابله با این معضل اقدام کنند؛ چراکه معضل قاچاق کالا از جهات گوناگون تولید و اقتصادی به کشور آسیب وارد می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد