Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث و قرآن‌پژوه برجسته کشور در گفت و گو با ایکنا با اشاره به مرجعیت علمی قرآن کریم و تاکید بر این مسئله برای اسلامی‌سازی علوم در کشور گفت: مرجعيت علمى قرآن داراى لوازم و پيامدهاى متعددى در حوزه علوم به ويژه علوم انسانى است.

وی با اشاره به برخی سخنان مبنی بر عدم امکان استفاده از قرآن در علوم افزود: قرآن کریم، مبانى و اهداف علوم را جهت‌‏دهى مى‌كند و گاهى بر روش‌‏ها و موضوعات علمى اثر مى‏‌گذارد و تا حد نظريه‌پردازى علمى قرآنى پيش مى‌‏رود كه البته روش‏‌شناسى خاص خويش را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی اصفهانی عنوان کرد: قرآن كريم اولين و مهمترين منبع در اسلام است كه به همه امور دنيوى و اخروى انسان جهت مى‏‌دهد از جمله علوم انسانى را جهت‏‌دهى صحيح مى‌‏كند و اين يكى از مهم‏ترين مبانى مطالعات ميان‏‌رشته‌‏اى قرآن و علوم انسانى است.

این قرآن‌پژوه با طرح این سؤال که چرا قرآن مرجعيت علمى براى علوم انسانى دارد؟ تصریح کرد: براى مرجعيت علمى قرآن به دلايل و شواهد برون قرآنى و برون دينى و درون دینی مى‌‏توان استناد كرد و از جمله این استنادات در بحث برون دینی این است که  علوم انسانى فعلى بشر بر اساس علوم تجربى پايه‏‌گذارى شده است و انسان معاصر را گرفتار مشكلات، چالش‌‏ها و عوارض زيادى كرده است.

نویسنده تفسیر مهر عنوان کرد: علوم انسانى فعلى كه بر اساس سكولاريسم و اومانيسم شكل گرفته است عوارض زيادى در حوزه سياسى ایجاد کرده است که از جمله می‌توان به ظلم‌‏ها، تجاوزهاى نظامى، جنگ‌‏هاى بى‌‏رحمانه و ... اشاره کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: در حوزه اقتصادى نیز علوم انسانی اومانیستی و سکولار غرب، مشکلات زیادی ایجاد کرده است که از جمله می‌توان به شكاف طبقاتى فراوان در میان بشر و تقسیم کشورها به فقیر و غنی و نابرابری و بی عدالتی اقتصادی اشاره کرد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: در حوزه اجتماعى نیز شاهد عوارض و آثار منفی زیادی در این عرصه هستیم که از جمله كمبود محبت در بين انسان‌‏ها، فروپاشى خانواده‏‌ها، فساد و فحشاء است که در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد.

عوارض اخلاقی علوم انسانی غرب

رضایی اصفهانی با اشاره به عوارض اخلاقی ناشی از تسلط علوم انسانی غربی بر دنیا اظهار کرد: در حوزه تربيت و اخلاق رویکرد این علوم، باعث ایجاد انحرافات تربيتى و اخلاقى، بى‌‏توجهى يا كم‏‌توجهى به ارزش‏‌هاى اخلاقى شده است؛ همچنین  در حوزه روان‏‌شناختى اختلال‌‏هاى روانى، فشارهاى روحى و روانى، كمبود بهداشت روانى و ... را به دنبال داشته است که امروزه جزء بزرگترین مشکلات در جوامع مختلف است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: از اين‏ رو مى‌‏توان گفت كه اين علوم در عصر حاضر به بن بست رسيده چون از اول به بیراهه رفته و از دين فاصله گرفته بود؛ پس عقل بشر حكم مى‏‌كند انسان در حوزه علوم انسانى راه دوم را امتحان كند كه مدعى سعادت بشر است و آن راه قرآن است.

رضایی اصفهانی در بیان دلیلی دیگر برای نیازمندی به مرجعیت قرآن در علوم انسانی به بحث خطاپذیری اشاره و  اظهار کرد: عقل و علم تجربى با اينكه خدمات زيادى به بشر كرده و مى‏‌كند ولى محدود و خطاپذير است؛ پس لازم است انسان به سوى يك منبع خطاناپذير يعنى قرآن برود و علوم انسانى خود را بر آن اساس پايه‏‌گذارى کند.

نویسنده تفسیر مهر در بیان چرایی نیاز به مرجعیت علمی قرآن به دلیل دیگری در این عرصه اشاره کرد و افزود: عدم جامعيت و جاودانگى علوم بشرى بر خلاف قرآن كريم یکی دیگر از وجوه نیاز به این مسئله است.

رضایی اصفهانی با اشاره به عدم جامعیت و جاودانگی علوم بشری مبتنی بر سکولاریسم و اومانیسم تصریح کرد: يكى از مشكلات علوم تجربى آن است كه از طرفى بر اساس تجربه و حواس بشر شكل گرفته است كه علم محدودى را آن هم در حوزه ماديات به بشريت عرضه می‌كند لذا جامعيت ندارد و از طرف ديگر اين علوم بر اساس تجربيات و آزمايشات جديد تغيير مى‏‌كند لذا جاودانگى ندارد اما قرآن كريم كتابى است كه خداى متعال براى همه جهانيان و همه مكان‏‌ها فرستاده است.

این قر‌آن‌پژوه و مترجم قرآن کریم با اشاره به آیه شریفه «تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمِينَ نَذِيراً (فرقان/ 1)؛ «خجسته (و پايدار) است آن (خدايى) كه جدا كننده [ى حق از باطل= قرآن‏] را بر بنده‏اش فرو فرستاد، تا هُشدارگرى براى جهانيان باشد» اظهار کرد: از اين رو این كتاب براى همه نسل‏ها و همه عصرها و همه مكان‏‌هاست يعنى جاودانه و جهانى است و از طرف ديگر كتابى جامع‏‌نگر است يعنى هدايت آن شامل همه ابعاد فردى و اجتماعى دنيا و آخرت بشر مى‏‌شود؛ پس اين كتاب سزاوار جهت‏‌دهى به علوم بشرى است كه نگاهى جامع به زندگى بشر دارد و دستورات و تعاليم آن فرازمانى و فرامكانى، يعنى جاويدان است.

برخی دلائل درون دینی در مرجعیت علمی قرآن

رضایی اصفهانی با اشاره به برخی دلايل درونى‏ در لزوم مرجع قرار دادن قرآن کریم برای علوم مختلف بیان کرد: البته مرجعیت علمی قرآن در بحث درونی نیازمند برخی مقدمات از جمله اعجاز حجت‌آفرين قرآن کریم است زیرا قرآن كريم معجزه جاويدان پيامبر اسلام (ص) است كه چهارده قرن است همه بشريت را به هماورد طلبى فراخوانده است و هنوز كسى مثل آن را نياورده است.

وی در اثبات این مسئله به آیه شریفه «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ‏ (بقره/ 23)؛ «و اگر از آنچه بر بنده‏ى خود (پيامبر) فرو فرستاديم، در ترديد هستيد، پس اگر راست مى‏‌گوييد سوره‏‌اى همانندش بياوريد و گواهانتان را، كه جز خدايند، فرا خوانيد» به عنوان موید اشاره کرد و گفت: بنابراين قرآن كريم براى همه بشريت حجت را تمام كرده است و در همه زمينه‏‌ هاى مربوط به انسان حجت است؛ پس نبايد از دستورات آن تخطى كرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) حقانيت و فصل الخطاب بودن قرآن‏ را از جمله دلایل دیگر برای لزوم مرجع عمی قرار دادن قرآن اشاره و عنوان کرد: قرآن كريم كتاب حق و فرقان و فصل الخطاب است؛ يعنى مطالب آن مطابق واقع و حقيقت ‏نماست و حق را از باطل جدا مى‏ كند و در موارد اختلافى سخن آخر است.

وی در تایید این موضوع به آیه شریفه «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتابَ بِالْحَقِ‏ (بقره/ 176)؛ «اين به خاطر آن است كه خدا، كتاب (الهى) را به حق فرو فرستاده» اشاره کرد و ادامه داد: قرآن حق است؛ چون دلايل گوناگونى از طريق عقل و فطرت و تجربه، آن را تأييد مى‏ كند همان طور که در آیه شریفه«تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمِينَ نَذِيراً (فرقان/ 1)؛ «خجسته (و پايدار) است آن (خدايى) كه جدا كننده [ى حق از باطل= قرآن‏] را بر بنده‏اش فرو فرستاد، تا هُشدارگرى براى جهانيان باشد» به این مسئله تاکید فرموده است.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: در اين آيه، پربركت بودن خدا با مسئله نزول قرآن همراه شده است، تا نشان دهد كه نزول قرآن از جلوه ‏هاى بركت الهى است و فرقان داشتن، از بهترين بركت‏ هاست؛ چراكه انسان را به شناخت و جداسازى حق از باطل رهنمون مى‌‏شود.

این محقق و قرآن‌پژوه با اشاره به واژه«فرقان» در این آیه شریفه اظهار کرد: «فُرقان» به معناى جدا كننده حق از باطل است؛ اين واژه در قرآن، گاهى به معناى قرآن و گاه به معناى معجزات روشنگر و گاه به معناى تورات به كار رفته است و در اين آيه به معناى قرآن است.

وی با بیان اینکه قرآن وسيله ‏اى براى شناخت بهتر جهان، انسان، اجتماع و سنت‏ هاى حاكم بر آن، مؤمنان و كافران و منافقان است و با بيان صفات، آن ها را از هم‏ديگر جدا مى‏ سازد تصریح کرد: قرآن وسيله شناخت عقايد، قوانين، احكام، آداب و اخلاق صحيح است و آن ها را از مطالب باطل و خرافات جدا مى‏ سازد.

وی ادامه داد: هدف نهايى نزول فرقان بر پيامبر (ص) هشدار به جهانيان است؛ يعنى اولا آئين اسلام و رسالت پيامبر (ص) جهانى است و محدود به مكان و زمان خاصى نيست و ثانیا وظيفه‏ پيامبر (ص) و هدف قرآن، هشدارگرى است كه نتيجه‏ اش انگيزش احساس مسئوليت در برابر تكاليف الهى است؛ إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ* وَ ما هُوَ بِالْهَزْلِ‏ (طارق/ 13- 14)؛ «كه قطعاً، آن (قرآن) سخنى فيصله‌‏بخش است* و آن شوخى نيست».

نویسنده تفسیر مهر ادامه داد: در اين آيات از «قول فصل» يا فصل الخطاب سخن گفته شده است؛ يعنى سخنى كه شوخى نيست و بين حق و باطل جدايى مى‏ افكند و منظور از اين سخن جدا كننده، قرآن است؛ همان‏طور كه در برخى احاديث نيز بدان اشاره شده است.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث در جمع‌بندی از بحث خود تاکید کرد: دلائل متعدد از جمله موارد ذکر شده موید این مسئله است که قرآن کریم نه تنها می تواند مرجعیت علمی برای علوم مختلف به ویژه علوم انسانی داشته باشد بلکه ضرورتا به خصوص با توجه به فرهنگ کشور ما باید به سمت این مسئله برویم وگرنه دچار مشکلات و آسیب‌هایی خواهیم شد که کشورهای دیگر دنیا به آن گرفتار شدند.

انتهای پیام  

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا رضایی مرجعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۹۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد

نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت با حضور معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، مدیران عامل و مدیریت‌های امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت با حضور مهدی علی‌مددی، معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، مدیران عامل شرکت‌های نفت و گاز پارس، ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ملی حفاری ایران، نفت و گاز اروندان، مدیریت‌های امور حقوقی و منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت تشکیل شد.

در این نشست مشکلات ناشی از اعمال سقف خالص حقوق، عدم معافیت فوق‌العاده‌های مربوط به مشاغل و مزایای رفاهی از شمول مالیات و اعمال سقف پاداش سنوات خدمت کارکنان صنعت نفت مطرح شد.

در این باره ضمن بررسی احکام تکلیفی در قوانین بودجه سالانه کشور درباره اعمال محدودیت‌های مورد اشاره در صنعت نفت، مقرر شد با توجه به وجود ظرفیت قانونی افزایش سقف حقوق کارمندان صنعت نفت طبق بند «پ» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در شورای حقوق و دستمزد کشور و هیئت وزیران، پیشنهادهای شرکت‌های اصلی اخذ، جمع‌بندی و به شورای حقوق و دستمزد ارائه شود، همچنین به‌منظور ارائه دستاوردهای حوزه صنعت نفت در سال‌های اخیر و اهداف و برنامه‌های مصوب‌شده برای افزایش تولید و نقش سرمایه انسانی در پیشبرد اهداف یادشده از حضور مدیران عامل شرکت‌ها نیز در نشست‌های تصمیم‌گیری شورای حقوق و دستمزد کشور استفاده تا به تصمیم مطلوب‌تر منجر شود.

دیگر خبرها

  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟