کتاب فلسفه نهضت حسینی از منظر اندیشمندان برجسته اهل سنت منتشر شد
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۹۸۸۴
کتاب «فلسفه نهضت حسینی» نوشته سید ابوالاعلی مودودی، سید قطب، ابوالکلام آزاد و اقبال لاهوری با ترجمه و توضیحات سید هادی خسروشاهی روانه بازار کتاب شد. ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر دین ، قرآن و اندیشه نظرات
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، بیتردید نهضت مقدس و پرافتخار حسینی زادگاه جاودانه حرکت های جهادی و منبع لایزال معارف الهی و معنوی و چشمه سار آثار و برکات دنیوی و اخروی تشنگان و پویندگان راه اهل بیت (علیهم السلام) ایمان است که پیوسته در همه زمانها و زمینهها از آن بهره مند میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علاوه بر این که خلفای سه گانه و علما و شخصیت های بزرگ و پیشین اهل سنت در کتاب های خود در فضیلت و شخصیت امام حسین (علیهالسلام) در همه زمینهها بیان داشتند که در عصر ما نیز شخصیت های بسیاری از برادران اهل سنت آثار و تألیفات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشتند که خسروشاهی چهار تن از آنها را انتخاب کرده است که شخصیتهای معروف دینی، اجتماعی، سیاسی و تأثیرگذار در جامعه جهانی، به شمار میروند که هر کدام از آنها موفقیت و پیروزی خود را در عرصه های دینی و اجتماعی و سیاسی، حتی زندگی شخصی در پیروی از راه و روش امام حسین(علیه السلام) میدانند که آنها عبارتند از: سید ابوالاعلی مودودی (متفکر برجسته معاصر پاکستانی و مؤسس جماعت اسلامی)، سید قطب (نویسنده متفکر و مجاهد اسلامگرای مصری و از شخصیت های برجسته اخوان المسلمین)، ابوالکلام آزاد (از چهرههای اسلامگرای و روشنفکر هندی که به همراه مهاتما گاندی نقش بارزی در استقلال هند داشت و مدتی هم دبیرکل حزب کنگره هند بود)، محمد اقبال لاهوری (متفکر برجسته معاصر پاکستانی و از بانیان استقلال پاکستان).
مترجم به صرف ترجمه نوشتار آنها درباره نهضت حسینی بسنده نکرده و قبل از نوشتار آنها، شرح حال مختصری از آن چهار شخصیت برجسته را آورده و سپس ترجمه مقالات و دیدگاه آنها را نقل میکند: «چرا امام حسین (ع) شهید شد؟» به قلم سید ابوالاعلی مودودی، «تاریخ حادثه کربلا» به قلم مولانا ابوالکلام آزاد، «سرّ حادثه کربلا» به قلم محمد اقبال لاهوری و «سیاست حسینی» به قلم سید قطب.
در بخش آخر کتاب هم، به تناسب موضوع، مقاله ای میآید که حدود 60 سال پیش، به عنوان مقدمه ترجمه کتاب «السیاره الحسینه» آیت الله کاشف الغطاء چاپ تبریز آمده است.
ویژگیهای کتاب
بر پایه این گزارش به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب از جهات متعدد اثری قابل توجه به شمار میآید؛ نخست این که استاد خسروشاهی با استفاده از تجربیات فراوانش در عرصه تألیف و ترجمه، توانسته از نظر شکلی و ساختاری، مکتوبی مناسب تولید کند؛ به این معنا که نخست با نگارش مقدمه ای شیوا، مخاطب را با سابقه نهضت حسینی و نگارش افراد با سلایق و رویکردهای گوناگون با واقعه کربلا آشنا میکند و سپس نویسندگان مقالات کتاب را به شکلی جامع در بخشهای مجزا معرفی میکند.
این نوع نگارش و شکل بندی کتاب باعث میشود، مخاطب به خوبی دریابد علاوه بر این که با چه موضوعی روبرو است، به درک صحیحی از جایگاه نویسندگان مقالات هم آگاه شود.
متأسفانه گاهی دیده میشود که برخی آثار به ویژه آنها که از زبانی دیگر به فارسی برگردانده میشوند، حداکثر به ارایه بیوگرافی مختصری درباره نویسنده یا نویسندگان آن اثر مکتوب میپردازند که آن هم نتیجه ترجمه مقدمه کتاب اصلی است. این موضوع باعث میشود که مخاطب ایرانی کتاب، به اندازه کافی از نویسنده یا نویسندگان کتاب شناخت پیدا نکند. درباره کتاب «فلسفه نهضت حسینی» شاید بتوان ادعا کرد که شخصیتی مانند اقبال لاهوری برای همه ایرانیان شناخته شده است اما شاید بسیاری از دوستداران مکتوبات دینی هنگام مواجه با این کتاب، اطلاعات کافی درباره شخصیتی مانند مولانا ابوالکلام آزاد نداشته باشند؛ هرچند که او نیز از علمای سرشناس است.
نکته دیگر این که در اغلب کتاب هایی که دربرگیرنده مجموعه مقالاتند، حداکثر به معرفی مختصر نویسنده مقاله اکتفا میشود، در حالی که وجود تصویری از وی، میتواند به برقراری ارتباط بیشتر مخاطب با مقاله و نویسنده آن کمک کند. این موضوع مهم در کتاب «فلسفه نهضت حسینی» لحاظ شده است و هر مقاله با تصویری تمام صفحه از نویسنده آن آغاز میشود که این راه هم باید به حساب ویژگی کتاب گذاشت.
جدا از ساختار شکلی کتاب، میتوان این اثر مکتوب را از جهات دیگر هم بررسی کرد. نخست این که کتاب «فلسفه نهضت حسینی» هرگز یک اثر به اصطلاح «سخت خوان» نیست. با وجود این که استاد خسروشاهی در حوزه نگارش، قلمی توانا دارد و نویسندگان مقالات هم افرادی کاملاً از نظر علمی در سطح بالایی اند، اما به راحتی میتوان دریافت که قصد مترجم کتاب که توضیحات ارزشمندی را به این کتاب افزوده، ارایه مکتوبی عامه فهم است. در این راستا، کمتر جمله طویلی در این اثر وزین به چشم میخورد که به علت اطناب کلام، فهم مطلب را بر مخاطب سخت کند.
نکته دیگر، ارایه موضوعی به عظمت امام حسین(ع) و فلسفه قیام کربلا؛ آن هم در قالب کلامی ساده و رسا است. گاهی دیده میشود که برخی نویسندگان با نیت این که مطلبی را کاربردی و عامه فهم ارایه کنند، سطح نگارشی خودشان را تنزل میدهند و در نتیجه، نه به هدف مورد نظرشان دست مییابند و نه این که مکتوبی قابل اعتنا را ارایه میکنند. استاد خسروشاهی در این کتاب اهمیت موضوع و وزین بودن مقالات را هرگز فدای سادهنویسی نکرده و در انتخاب واژهها و کلمات، شأن علمی مطلب را رعایت کرده است.
چاپ اول این کتاب در 160 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3200 تومان از سوی انتشارات کلبه شروق قم به جامعه فرهنگی و دینی عرضه شده است.
برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی میتوانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه کنید یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن 37838144 (025) یا سایت مرکز بررسیهای اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.
انتهای پیام/
R1410/P1356/S4,34,37/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سینما امام زمان (عج)منبع: تسنیم
کلیدواژه: سینما امام زمان عج سینما امام زمان عج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سیوچهار دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در یک نگاه
مروری به ادوار مختلف نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، تاثیر وضعیت سیاسی و اجتماعی هر دوره را بر میزان استقبال مردم از این رویداد نشان میدهد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هنوز آن فرش زرشکی پاخورده در خاطرم زنده است، سالن به سالن روی آن فرش راه رفتم تا شاعر محبوبم را در غرفه نگاه پیدا کنم. مجموعه اشعارش تازه منتشر شده بود؛ ۹۹۰ صفحه با بهای ۸ هزار تومان. او با احترام روی اولین صفحه سفید کتاب نوشت: «برای دختر نازنینم: شبنم.» امضا: سیدعلی صالحی. سال ۸۴ بود و هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب با این شعار: «درخت ایران ریشه در آبهای خلیجفارس دارد.» نسل من خاطرات اینچنینی از نمایشگاه بینالمللی کتاب زیاد دارد.
به خصوص آن دورهای که نمایشگاه در فضای سرسبز و خوش ِ محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشد. ازدحام علاقهمندان به کتاب در راهروهای سالنها، دیدار با نویسندههای محبوب، شلوغی غرفه ناشرانی که کتابهای چاپ اولشان را روی میز چیده بودند، خستگی چهره غرفهداران و ناشران که آمیخته با لبخند و خوشی بود و خستگی ما، خستگی شیرینِ ما از پس دهها هزار قدم پیادهروی میان کتابها، نویسندهها و شاعران و گپ زدنهای پرشر و شور درباره شعر، داستان، فرهنگ و سیاست.
سال ۸۶ گویی جادوی شور و اشتیاق نمایشگاه کتاب از بین رفت. دوره ریاست محمود احمدینژاد تازه آغاز و همزمان با آن چرخه سوخت هستهای کامل شده بود و تحریمها آغاز. وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، محمدحسین صفارهرندی بود و طرح مبارزه با بدحجابی زمستان ِ قبل از هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب تصویب و اجرای آن آغاز شده بود. جامعه هنری زیر سایه سنگین از دست دادن پرویز یاحقی، بابک بیات و ناصر عبداللهی و شادی بازگشت محمدرضا لطفی بود. جامعه ادبی نیز هنوز در کشمکش اختلاف بر سر رمانهای محبوب پس از انقلاب بودند که وزارت ارشاد تابستان سال قبل منتشر کرده بود. فهرستی که در صدرش نام بامداد خمار و نویسندههایی مانند مرتضی مودبپور و فهیمه رحیمی به چشم میخورد. علاوه بر شرایط حاکم بر جامعه از منظر اجتماعی و سیاسی، جابهجایی محل برگزاری نمایشگاه نیز در ریزش بازدید از نمایشگاه اثرگذار بود. نمایشگاه کتاب این ریزش را حدود ۱۰ سال بعد در شهر آفتاب نیز تجربه کرد؛ سال ۱۳۹۵٫ سالی که علاوه بر ریزش بازدیدکنندگان، تعداد ناشران داخلی و خارجی نیز کاهش پیدا کرد.
دهه هشتاد
اگر دوباره به دهه هشتاد که با دوران اصلاحات آغاز و با دوران احمدینژاد پایان یافت، بازگردیم با سیر نزولی انتشار کتاب نیز مواجه خواهیم بود که بر کیفیت نمایشگاه کتاب به خصوص در نیمه دوم دهه هشتاد اثرگذار بود. از منظر نشر باید گفت ابتدای دوره ریاستجمهوری احمدینژاد، جهش ناگهانی آمار نشر شاید از دور حکایت از بهبود حال کتاب داشت، اما هنگامی که به آمار نگاه کنید، متوجه میشوید با تغییر دولت آمار نشر کتابهای مذهبی رشد چشمگیری داشته نه کتابهای حوزه ادبیات و فلسفه و علوم اجتماعی و آنچه در ادامه رخ داد و به نظر سیر نزولی میآید، تعدیل سیاستهای متاثر از مداخله دولت در نشر است؛ کاهش شمارگان کتابهای دینی و افزایش شمارگان کتابهای حوزه جامعهشناسی، فلسفه و ادبیات. هر چند میتوان تغییر فرهنگ مطالعه و ورود فناوریهای نوین به این حوزه را نیز دخیل دانست. برای دریافت اطلاعات دقیق از آمارها و تحلیل نشر این دوره میتوانید گزارشی که تحت عنوان «گزارش ملی فرهنگ حوزه نشر کتاب» برای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه شده و در سایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده را مطالعه کنید.
دهه نود
برای نمایشگاه بینالمللی کتاب، دهه پر افت و خیزی بود. بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب در سال ۹۰ هنگامی که سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد بود، به نظر موفقیت خوبی در برگزاری به دست آورد؛ افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی و بیشترین تعداد کتابی که در نمایشگاه تا آن زمان و حتی پس از آن به نمایش گذاشته شد: حدود ۴۷۰ هزار عنوان کتاب. در همین دهه بود که نسیم مرعشی را با پاییز فصل آخر سال است و هرس شناختیم. قیدار و رهش را از رضا امیرخانی خواندیم و فریبا کلهر پنج اثرش یعنی شروع یک زن، پایان یک مرد، شوهر عزیز من، عاشقانه و مردی از آنادانا را منتشر کرد. از گلی ترقی دو کتاب جدید خواندیم؛ فرصت دوباره و بازگشت. ناهید طباطبایی، سور شبانه را روانه بازار کرد و محمود دولتآبادی به مناسبت ۸۰ سالگی کتاب اسبها، اسبها از کنار یکدیگر را نوشت و چاپ کرد. محمدرضا بایرامی بالاخره مجوز مردگان باغ سبز را گرفت و لمیزرع را منتشر کرد. از مهدی یزدانیخرم، خون خورده، سرخ سفید و من منچستر یونایتد را دوست دارم وارد بازار شد.
رضا جولایی، برکههای باد، یک پرونده کهنه، شکوفههای عناب، پاییز ۳۲ و ماه غمگین، ماه سرخ را منتشر کرد. از فرهاد کشوری مردگان جزیره موریس، سرود مردگان، دست نوشتهها، صدای سروش و کشتی توفانزده را خواندیم. از منیرالدین بیروتی، بحر و نهر، آرام در سایه و ماهو، از ابوتراب خسروی، ملکان عذاب را و آواز پر جبرییل، از مصطفی مستور سه گزارش کوتاه درباره نوید و نگار، بهترین شکل ممکن، عشق و چیزهای دیگر، از زندهیادیعقوب یادعلی آداب دنیا و آمرزش زمینی و متغیر منصور، از محمود حسینیزاد این برف کی آمده، آسمان، کیپ ابر، بیست زخم کاری، از جواد مجابی گفتن در عین نگفتن و ایالت نیست در جهان، از حسین سناپور، مخلوقات غریب و دیگر کتابها… ما دهه نود را اینطور سر کردیم و ۹ دوره نمایشگاه کتاب در این دهه برای ما هر سال بیرونقتر شد؛ چه در زمان وزارت سیدمحمد حسینی، چه در زمان وزارت علی جنتی، چه دوران سیدعباس صالحی یا وزارت کوتاه سیدرضا صالحیامیری.
دهه نود را کرونا تمام کرد. نمایشگاه کتاب نیز مانند بسیاری از رویدادهای دیگر تحت تاثیر بیماری همهگیر که روزها و روزها، آمار مرگ و میرش ما را به وحشت میانداخت، معلق شد. بعد از دو سال غیبت (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) نمایشگاه کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» به مصلی بازگشت. اما برای بازگرداندن ناشران و بازدیدکنندگان نیاز به زمان داشت. پارسال که میتوانست فرصت طلایی برای بازگرداندن آن اشتیاق گم شده برای نمایشگاه کتاب باشد، مسائلی دیگر دخیل شد برای بیمیلی برخی ناشران و بخشی از مردم نسبت به حضور در نمایشگاه. برخی آن را تحریم نمایشگاه نام نهادند، عدهای تکذیب کردند، بعضی از مسوولان اعلام کردند مشکلات خود ناشران باعث شده حضور پیدا نکنند و «تحریم» واژه دشمن است… هر چند در مقابل ناشرانی که شرکت نکردند، ناشرانی نیز به نمایشگاه پیوستند که آمارها را افزایش دادند. سال گذشته یکی از پرحاشیهترین نمایشگاههای کتاب را پشت سر گذاشتیم؛ نمایشگاهی با چند پرونده تخلف، چندین تذکر، خبر پلمب و… حالا این روزها به استقبال سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب میرویم که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار میشود.
مرور جدول زیر کمک میکند بتوانیم بینشی نسبت به سیری که نمایشگاه کتاب در این سی و پنج دوره داشته به دست آوریم و اگر هر فراز و فرودش را با شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دورانش بسنجیم، تحلیلی از تاثیر وضعیت جامعه بر این نمایشگاه خواهیم داشت.