Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- کمي پس از گمانه‌زني‌ها، «تانسو چيلر» نخستين نخست وزير زن در تاريخ ترکيه در گردهمايي مرکزي حزب عدالت و توسعه در شهر استانبول حضور يافت.
«اسماعيل جمال» روز دوشنبه در گزارشي در پايگاه اينترنتي روزنامه فرامنطقه‌اي «القدس العربي» نوشت: گردهمايي حزب عدالت و توسعه ترکيه درحالي با حضور صدها هزار تن از طرفداران اين حزب و رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري اين کشور برگزار شد که قرار است انتخابات رياست جمهوري و پارلماني ترکيه روز يکشنبه آتي برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حضور غافلگير کننده «تانسو چيلر» نخست وزير پيشين ترکيه در کنار اردوغان، پس از آن رخ داد که گمانه‌زني‌هايي مبني بر اينکه در صورت پيروزي اردوغان در انتخابات رياست جمهوري آينده ترکيه، چيلر نامزدي مقتدر براي تصدي پست معاون رئيس جمهوري است.
منابع ترکي احتمال دادند که رئيس جمهوري ترکيه، چيلر را به عنوان يکي از معاونان رئيس جمهوري انتخاب کرده باشد.
اردوغان پيش‌تر گفته بود که به موجب نظام رياست جمهوري، معاوناني را براي رئيس جمهوري انتخاب خواهد کرد که يکي از آنان، زن خواهد بود.
منابع غير رسمي از ارتباط خوب اردوغان و چيلر در برهه اخير خبر داده‌اند، اين درحالي است که خبرهايي مبني بر ديدارهايي ميان آنان در چند وقت گذشته منتشر شده است.
چيلر پس از رسيدن به محل گردهمايي بزرگ حزب عدالت و توسعه ترکيه در استانبول گفت که با انگيزه ملي در اين تجمع مردمي حاضر شده است.
وي افزود: بسيار دشوار است که بتوان مردم را راضي کرد و نيز دشوار است که با دولت‌هاي ائتلافي بتوان براي مشکلات لاينحل راه حل پيدا کرد. چيلر ادامه داد: همه حرف مي‌زنند، اما حرف آخر را مردم مي‌زنند و من امروز با انگيزه ملي در اين جا حاضر شده‌ام.
چيلر که متولد سال 1946 در استانبول است، سياستمدار و اقتصاددان معروف ترکيه است که در سه دولت متوالي ترکيه، سمت نخست وزيري را برعهده داشته و اولين زن ترک است که سمت نخست وزيري را عهده دار شده است.
وي در سال 1990 وارد سياست شد و به حزب محافظه‌کار «راه درست» ملحق شد.
چيلر براي اولين بار درسال 1991 به عنوان نماينده پارلمان ترکيه از شهر استانبول انتخاب شد و در سمت معاون وزير مشاور و مسئول اقتصاد در دولت ائتلافي به رياست سليمان دميرل مشغول به کار شد. بعداً در سال 1993، براي اولين بار سمت نخست وزيري را عهده‌دار شد و در سه دولت ائتلافي متوالي تا سال 1996 به نخست وزيري ادامه داد.
چيلر پس از آن، در فاصله سال‌هاي 1996 و 1997 سمت معاون وزير امور خارجه و معاون نخست وزير را برعهده داشت و در طول دوره نخست وزيري او، ترکيه در سال 1995، توافقنامه مهم اتحاديه گمرکي را با اتحاديه اروپاء امضا کرد.
انتخابات پارلماني و رياست جمهوري ترکيه بيست و چهارم ماه جاري (ژوئن) برگزار خواهد شد و پس از آن، نظام رياست جمهوري که بر اساس همه‌پرسي اصلاحات قانوني در آوريل 2017 تصويب شد، اجرايي خواهد شد.
يک هفته قبل از برگزاري انتخابات سرنوشت‌ساز براي آينده ترکيه، مردم اين کشور با دقت، رقابت شديد بين رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه و «محرم اينجه» رقيب برجسته وي را دنبال مي‌کنند.
اردوغان و «اينجه» که هر يک از آن‌ها از نفوذ زياد برخوردار هستند، از چند هفته پيش، انتقاداتي را به يکديگر وارد کرده و در تجمع‌هاي انتخاباتي خود، به ديگري پاسخ مي‌دهند و اين مساله موجب تنش قبل از انتخابات پارلماني و رياست جمهوري زودهنگام در 24 ژوئن شده است.
اردوغان که از سال 2003 در مسند نخست وزيري و سپس در سمت رياست جمهوري در ترکيه حکومت مي‌کند، همواره براي پيشي گرفتن بر رقبايش به قدرت سخنوري خود تکيه کرده است.
وي معمولاً سخنراني‌هاي خود را با گفتارهاي رايج مردمي يا عبارات ديني و يا شعر به پايان مي‌رساند. اما اين بار، وي بايد با رقيبي مشابه مانند اينجه مواجه شود.
اينجه، شخصيتي مهم در حزب مخالف جمهوري خواه خلق است که قبلاً استاد فيزيک بوده و معروف به داشتن شخصيتي محکم است که از الفاظ تند استفاده مي‌کند.
منطقه يالوا در شمال غرب ترکيه، که زادگاه اينجه است و وي به عنوان نماينده آن‌جا به پارلمان ترکيه وارد شده است، قبل از انتخابات، صحنه کشمکش شديد اردوغان و اينجه بوده است.
در گردهمايي انتخاباتي روز پنج‌شنبه و در زادگاه رقيب اصلي‌اش، اردوغان با لحن شديدتري اينجه را هدف حملات خود قرار داد و گفت: آقاي محرم در دوره چهارم نمايندگي خود، به‌عنوان نماينده يالوا به پارلمان راه يافت. اما آيا براي اين شهر کاري انجام داد؟ وي خاطرنشان کرد که دولت وي دانشگاهي را در يالوا احداث کرد.
اينجه که سخنان اردوغان خوشايند وي واقع نشد، روز پس از گردهمايي انتخاباتي، در همان مکان، خطاب به اردوغان گفت: نامزدي که مدعي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري هستي، تو براي «يالوا» چه اقدامي انجام داده‌اي؟
اردوغان با دقت زياد، ديگر نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مانند مرال آکشنر را که به «زن آهنين» معروف است، و «صلاح الدين دميرتاش» رهبر زنداني کُرد را رصد مي‌کند، اما انتقاداتش، بيشتر متوجه «اينجه» است. 120/140
مترجم: آقايي