Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-02@10:43:53 GMT

ساخت دستگاه شیرین سازی آب دریا

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۵۲۱۲۹

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ سولماز ولی زاده مجری طرح با اشاره به چالش آب در ایران، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی، سال ۱۴۰۰ سرانه آب برای ایران به کمتر از هزار و ۴۰۰ مترمکعب برای هر فرد در سال خواهد رسید و این به معنی ورود به بحران آبی است.

وی افزود: طبق آمار‌های رسمی و به اعتقاد کارشناسان، ایران در آستانه بحران آب به سر می‌برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگترین چالش‌های کشور در بسیاری از استان‌ها، شهر‌ها و مناطق تبدیل خواهدشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی زاده با بیان اینکه ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای رفع مشکل کم آبی باید یکی از رویکرد‌های اساسی در برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلندمدت باشد، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و دسترسی به دریا‌های آزاد مانند دریای عمان، شیرین سازی آب دریا و استحصال آب شیرین مورد نیاز از این طریق، یکی از اساسی‌ترین راهکار‌ها در جهت رفع این مشکل است.

ولی زاده از اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و افزود: این طرح با عنوان «طراحی و ساخت سیستم بررسی غشایی اسمز معکوس مجهز به همزن برای شیرین سازی آب دریا» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد که از آن می‌توان در بسیاری از فرایند‌های جداسازی غشایی، که اساس کار آن‌ها گرادیان غلظتی یا فشاری است مورد استفاده آزمایشگاهی و تحقیقاتی قرار گیرد.

این محقق شیرین‌سازی آب‌های شور با استفاده از فرایند‌های غشایی را از جمله کارکرد‌های دستگاه طراحی شده در این تحقیق عنوان کرد و گفت: دستگاه ساخته شده قابلیت استفاده در مراکز تحقیقاتی مربوط به فرایند‌های تصفیه مانند تصفیه آب برای زدودن آلودگی‌های موجود در منابع آبی را دارد.

وی مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه‌های تصفیه پساب مانند پساب‌های رنگی صنایع نساجی، صنایع دارویی و کارخانجات فلزات سنگین با استفاده از غشا‌ها را از جمله حوزه‌های کارکردی این دستگاه بیان کرد و افزود: این دستگاه قابلیت استفاده در بررسی‌های صورت گرفته در زمینه جداسازی حلال‌های آلی و یا تخلیص آن‌ها با استفاده از فرایند‌های غشایی را نیز دارد.

ولی زاده درباره نحوه اجرای این تحقیق گفت: در این طرح بعد از تهیه نقشه‌ها و طراحی دقیق اجزای این دستگاه، کار با ترشکاری، ساخت و سرهم بندی اجزای دستگاه انجام گرفت و در نهایت با انجام تست‌های مربوط به بررسی آب‌بندی و عملکرد دستگاه ساخت قطعه به پایان رسید.

وی جنس استیل بدنه این دستگاه را از جمله مزایای آن دانست و افزود: در نمونه‌های مشابه داخلی جنس بدنه به طور کامل از استیل ضد زنگ ساخته نشده بود و در برخی بخش‌ها از پلیمر استفاده شده بود که در این پژوهش بدنه دستگاه به طور کامل از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده است.

وی گفت: استفاده از پلیمر موجب کاهش میزان تحمل فشار سیستم می‌شود.

مجری طرح افزود: از سوی دیگر سیستمی برای هم‌زدن محلول در نظر گرفته نشده بود که می‌تواند مشکلات مربوط به پلاریزاسیون غلظتی را به همراه داشته باشد و گرفتگی غشا را تشدید کند که این چالش در دستگاه طراحی شده مرتفع شده است.

ولی زاده قابلیت بررسی غشا‌های مختلف با جنس و ضخامت‌های متفاوت، انجام فرایند‌های مختلف جداسازی مانند میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس، تحمل فشار‌های بالا به دلیل جنس دستگاه و تعبیه‌ی گیره‌های فشار بالا، قابلیت تحمل دما‌های بالا و قرار گرفتن در دستگاه اتوکلاو به دلیل جنس بدنه دستگاه و جنس ارینگ‌ها، بی نیازی از پمپ برای اعمال فشار مورد نیاز و تأمین فشار با استفاده از فشار کپسول گاز بی‌اثر بدون مصرف آن در طی فرایند و قابلیت هم‌خوردن محلول به منظور جلوگیری از پلاریزاسیون غلظتی در طی فرایند را از دیگر مزایای دستگاه طراحی شده ذکر کرد.

این محقق اضافه کرد: این دستگاه با هزینه‌ای در حدود یک ششم هزینه تهیه و انتقال مشابه خارجی ساخته شد و با توجه به استفاده از قطعات و لوازم موجود در کشور هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعویض قطعات در آینده نیز کاهش می‌یابد.

طرح «طراحی و ساخت سیستم بررسی غشایی اسمز معکوس مجهز به همزن برای شیرین سازی آب دریا» از سوی سولماز ولی زاده دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با راهنمایی دکتر لیلا ناجی عضو هیأت علمی این دانشگاه اجرایی شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخت دستگاه شیرین سازی آب دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۵۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موتور محرک اقتصاد در کشور مشارکت مردم است

سید احمد موالی زاده گفت: یکی از دغدغه‌های اقتصاد دانان اجرایی کردن این شعار است و موتور محرک اقتصاد در کشور مشارکت مردم است.

او ادامه داد: هر چقدر اقتصاد مردمی‌تر باشد موفق‌تر خواهد بود. این یک شعار کلیدی هست و همه باید عمل کنیم.

رئیس شورای اداری اهواز می گوید: خوزستان استان صنعتی و تامین کننده مالی کشور است، اما نرخ بیکاری در این استان بالا است. 

موالی زاده گفت: تفکر و فرهنگ کارآفرینی در خوزستان ضعیف است و اکثرا انتظار دارند در شرکت‌های دولتی استخدام شوند.

وی افزود: بسیاری از جوانان حرفه کار ندارند و باید روی این موضوع در تمام زمینه‌ها کار و عملیاتی کنیم تا مشکل اشتغال در شهرستان رفع شود. 

فرماندار اهواز گفت: کار تدریس و کار معلمان بسیار سخت است. شان معلم به خاطر تربیت دانش آموزان بالا است. امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای بزرگداشت مقام معلم برگزار می‌شود.

موالی زاده در ادامه به مساله عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: همه ادارات، نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی موضوع عفاف و حجاب را جدی بگیرند و همکاری کنند. 

وی ضمن تشکر و قدردانی از نیرو‌های فراجا در اجرای طرح نور عفاف و حجاب افزود: سایر دستگاه‌ها از جمله سپاه و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه در حال تلاش هستند. با این طرح امنیت اجتماعی ایجاد می‌شود. مساله عفاف و حجاب بسیار مهم و کلیدی است و آغاز آن با اجرای طرح نور را به فال نیک می‌گیریم.

نماینده عالی دولت در شهرستان اهواز به برگزاری آئین‌های ویژه بزرگداشت دهه کرامت اشاره کرد و افزود: امسال نگاه متفاوتی به دهه کرامت داریم. علاوه بر برنامه‌های و جشن‌های در چند منطقه شهرستان اهواز، در مناطق کم برخوردار کوی علوی و شهرک رزمندگان جشن‌های باشکوه و ویژه‌ای برگزار می‌کنیم. دستگاه‌های اجرایی هر کدام با استفاده از ظرفیت خود به برگزاری هر چه باشکوه‌تر این برنامه‌ها کمک کنند.

موالی زاده می گوید: امتحانات نهایی اساسی و در اولویت است. سرنوشت دانش آموزان را رقم می‌زند، لذا نباید مشکلات و کمبود امکانات به دانش آموزان آسیب بزند. سیستم‌های سرمایشی، روشنایی و سایر امکانات باید تا قبل از برگزاری امتحانات آماده شوند. همه دستگاه‌ها در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کنند.

فرماندار اهواز بر تکریم خانواده معظم شهدای گرانقدر تاکید کرد و گفت: مدلی را سال گذشته در هفته دفاع مقدس در دیدار با خانواده شهدا برای ادارات و دستگاه‌ها اجرایی کردیم که امسال نیز باید با هماهنگی روسای بنیاد شهید و امور ایثارگران مناطق ۱ و ۲ شهرستان اهواز انجام شود. این حداقل کار برای تکریم خانواده معظم شهدا است که نباید از آن غافل شویم.

موالی زاده با اشاره به پیش بینی هواشناسی و هشدار‌ها برای بارندگی در مناطق مختلف در روز چهارشنبه افزود: همه ادارات و دستگاه‌ها آمادگی لازم را داشته باشند. 

وی در ادامه به مشکلات روستا‌ها در سه بخش مرکزی، غیزانیه و اسماعیلیه شهرستان اهواز اشاره کرد و گفت: امسال جلسات شورای اداری بخش‌ها نیز با هدف پیگیری ویژه و توجه جدی‌تر ادارات و دستگاه‌ها به مشکلات در سه بخش تابعه شهرستان اهواز برگزار می‌شود.

رئیس شورای اداری شهرستان اهواز گفت: ادارات و دستگاه‌های اجرایی تعامل همکاری بین بخشی داشته باشند و از هر گونه اقدام خودسرانه بر علیه دیگر دستگاه خودداری کنند. موارد و مشکلات بین دستگاهی را به فرمانداری گزارش دهند. 

موالی زاده می گوید: مدیران و روسای ادارات و دستگاه‌های اجرایی بدون همکاری نماینده عالی دولت، شهرستان اهواز را ترک نکند تا دچار مشکل نشویم. برخی در گذشته رعایت نکردند که دیگر شاهد آن نباشیم و در صورت تکرار برخورد قانونی می‌شود.

موالی زاده ادامه داد: به گفته وزارت کشور یکی از بهترین انتخابات‌هایی که در کشور برگزار شد انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز بود که با همکاری و پشتیبانی ادارات، نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی به خوبی، سالم و باشکوه برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • اعتراض مردم به روند کند ساخت طرح ۸۱۰۰ واحدی
  • ساخت شهرک ساحلی خراسان جنوبی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • آماده سازی ۵۵ هکتار زمین ملی مسکن در رودبارجنوب
  • در ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم
  • آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد
  • موتور محرک اقتصاد در کشور مشارکت مردم است
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان