Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@22:10:05 GMT

ین ژاپن از کجا آمد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۵۲۳۴۳

ین ژاپن از کجا آمد؟

ین پس از دلار آمریکا و یورو، سومین یکای پول پرمعامله در بازار‌های بورس جهان است.

باشگاه خبر نگاران جوان: هر چیزی در این جهان که چندین ساله است و با مردم سروکار دارد از واحد پولی گرفته تا نام و لقب و شی و ... یک تاریخچه و سرگذشتی برای خود دارد.

تاریخچه یا افسانه‌ای که برای یک سری افراد خاص است و آن را باور کرده اند و گوش به گوش منتقل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پول و یا بهتر بگوییم واحد پولی هر کشور نیز از این قانون مستثنی نیست و اگر نگاهی بیاندازیم، می‌بینیم که آن‌ها هم برای خود تاریخچه و داستانی دارند.

معرفی ژاپن

ژاپن مجمع الجزایری است در اقیانوس آرام که در غرب ساحل شرقی قاره آسیا واقع شده است. ژاپن کاملاً در آب محصور شده است: اقیانوس آرام در شرق، دریای ژاپن در غرب، دریای شرق چین در جنوب، دریای اوخوتسوکو در شمال و دریای داخلی ستو، بین جزایر شیکوکو و هونشو.

مجمع الجزایر ژاپن بر روی محور تقریبی شمال-جنوب تا ۳۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است و به دلیل گستردگی طولی فراوان جزایر آن از تنوع آب و هوایی زیادی نیز برخوردار است.

از هوکایدوی بسیار سرد در شمال تا جزایر کوچک نیمه گرمسیری جنوب، در هر جا آب و هوا با دیگر جا‌ها کمی تفاوت دارد. آب و هوا با تغییر فصول نیز تغییر می‌کند. مردم این کشور به سخت‌کوشی شهرت دارند و از پیشگامان توسعه‌ی فناوری‌های علمی در آسیا و جهان به شمار می‌روند.

یـِن (با علامت: ¥) یکای پول ژاپن است.

جالب است بدانید؛ ین پس از دلار آمریکا و یورو، سومین یکای پول پرمعامله در بازار‌های بورس جهان است.

ببینید: تبدیل واحد پول ملی به تومان پس از ۸۷ سال + فیلم

نسبت تبدیل ین به دیگر واحد‌های پولی جهان (نوامبر ۲۰۱۷)

۱۱۴.۱۹ ین ژاپن ۱ دلار آمریکا
۱۳۲ ین ژاپن ۱ یورو اروپا
۱۵۰ ین ژاپن ۱ پوند انگلستان
۱۰۰ ین ژاپن ۳۰۰۰ تومان

ین ژاپن و تاریخچه آن به سکه‌های برنزی Wu Zhu متعلق به سلسله هان در حدود ۲۲۱ پیش از میلاد بر می‌گردد.

بعد از آن‌ها در قرن هشتم، ژاپنی‌ها چنین سکه‌هایی را از کشور چین وارد کردند. در سال ۷۰۸، دولت ژاپن سکه مس و نقره خود را به نام Wado Kaichin یا WadoKaiho ضرب کرد که وزن و ابعاد و شکل آن درست شبیه سکه Kai Yuan Tong Bao چینی بود. ۲۵۰ سال بعد دولت ژاپن وارد دوره‌ای از رکود شد و قادر به ضرب ارز رایج خود مانند گذشته نبود؛ بنابراین شروع به وارد کردن ارز چینی کرد.
اما همه این‌ها تقاضا برای پول نقد را که ناشی از رشد تجارت و گسترش اقتصادی بود، رفع نکرد. برای پاسخگویی به این نیاز، دو سکه ژاپنی در فاصله (قرن ۱۴ تا ۱۶) با نام Toraisen و Shichusen به گردش درآمدند.

در اواخر قرن ۱۵، جنگ‌سالاران برای پرداخت بدهی‌های کلان خود نیاز به پول داشتند و به همین منظور سکه‌های طلا و نقره با نام کوشو کین ضرب شد.

ین ژاپن از کجا آمد؟

Toyotomi Hideyoshi سیستمی یکپارچه ایجاد کرد که علاوه بر سکه‌های نقره و مس، شامل طلا هم شد. مکان ضرب سکه در Kinza Gold واقع شده بود؛ یعنی همان مکانی که دفتر اصلی بانک مرکزی ژاپن در آن قرار دارد.

اگرچه استفاده از پول‌های کاغذی تقریبا از سال ۱۶۰۰ تا وقتی که دوره‌ی بازسازی میجی شروع نشده بود، رایج نبود. موتسو هیتو ملقب به (میجی) خواهان متمرکز کردن سکه‌هایی با ارزش مختلف شده بود و این روند از دوره Edo آغاز شد؛ بنابراین ین ژاپن در سال ۱۸۷۱ به وجود آمد.

قانون پول جدید و رایج ژاپن مانند سیستم پولی اروپا در مورد واحد‌های پولی رن، سن و ین ایجاد کرد؛ بنابراین قانون استاندارد طلا تصویب شد و ین ژاپن جایگزین طلا و نقره شد. اولین اسکناس‌های ملی ژاپن در دهه‌ی ۱۸۷۰ مانند اسکناس آمریکایی در آن دوره چاپ شد.

سیاست بانک‌ها برای ین ژاپن

با این وجود حدود ۱۵۳ بانک در اواخر قرن نوزدهم و در سال ۱۸۸۲ یعنی زمانی که دلار آمریکا تاسیس شد، قدرت خود را از دست دادند. ین ژاپن در سال ۱۸۷۲ به عنوان بخشی از مدرنیزاسیون سیستم پولی ژاپن معرفی شد. ارزش ین ژاپن به طور مستقیم با ارزش طلا ارتباط داشت.

بعد از کاهش ارزش واحد‌های پولی در نتیجه جنگ جهانی دوم، سیستم برتون وودز ین ژاپن را به دلار آمریکا پیوند داد؛ وقتی ایالات متحده شروع به رعایت دقیقی از استاندارد‌های طلای خود در سال ۱۹۷۰ کرد، ین ژاپن در سال ۱۹۷۳ شناور شد. از همین سال، دولت ژاپن سیاست مداخله ارزی خود را حفظ کرده است.

بخوانید: واکنش طنز کاربران به تغییر واحد پول از ریال به تومان/ یک صفر از روی اسکناس‌ها پانچ می‌شود

دولت ژاپن بر بازار صادرات رقابتی متمرکز شده و در تلاش است که ارزش ین ژاپن را که در سطح پایینی قرار دارد، افزایش دهد.

قرارداد پلازا از سال ۱۹۸۵ به طور موقت، این وضعیت را تغییر داد و ین ژاپن در برابر دلار آمریکا قد علم کرد و ارزش تولید ناخالص داخلی ژاپن نسبت به آمریکا افزایش پیدا کرد؛ اما از این زمان به بعد از ارزش ین ژاپن بسیار کاسته شد.

دولت ژاپن یک سیاست نرخ بهره صفر و سیاست مبارزه با تورم شدید را در نظر گرفته است.

واحد پول ین ژاپن از ارزش کمی برخوردار است و دولت ژاپن نمی‌تواند از آن به طور نامحدود حمایت کند. این شرایط شبیه به سال ۱۹۹۸ است؛ یعنی زمانی که نرخ بهره‌ی پایین باعث بی ارزش شدن واحد پول ژاپن شد و تعداد اندکی از شوک‌های اقتصادی جهانی اخیرا باعث شده است که ین ژاپن به سرعت افزایش پیدا کند.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003USk

منبع: فردا

کلیدواژه: ین ژاپن یورو دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۵۲۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور یک ایرانی در تیم ملی والیبال ژاپن!

 ژاپنی‌ها هم لیست نهایی خود را برای لیگ ملت‌های والیبال اعلام کردند.

به گزارش "ورزش سه"، فلیپ بلین سرمربی تیم ملی والیبال ژاپن که احتمالا آخرین سال حضور خود در این تیم را پشت سر می‌گذراد پس از دیدن عملکرد بازیکنان دعوت شده به اردوی این تیم اسامی بیست و نه بازیکن را برای لیگ ملت‌های والیبال اعلام کرد که نام کیهان تاکاهاشی، بازیکن دو رگه ایران ژاپنی، در این لیست به چشم می‌خورد.

اسامی بازیکنان دعوت شده به تفکیک پست‌ها:

پاسورها: ماساهیرو سکیتا، آکیهیرو فوکاتسو، فوکاتسو، موتوکی آکیتو، ریو یاماموتو و ماساکی اویا

سرعتی‌زن‌ها: آکیهیرو یامائوچی،تایشی اونودرا،، کنتارو تاکاهاشی، لاری گو مورایاما، دن لاری، کنتو آسانو، کیگو نیشیموتو و رن اونیکی

قطر پاسورها: یوجی نیشیدا، کنتا میائورا، نیشیاما و کیهان تاکاهاشی

دریافت‌کننده‌ها: یوکی ایشیکاوا (کاپیتان) ران تاکاهاشی، تاتسونوری اوتسوکا، کنتا تاکاناشی، شوما تومیتا، ماساتو کای، آکیتو یامازاکی، کنیو ناکاماتو و یودای آرای،

لیبروها: توموهیرو یاماتومو، کازایوکی توموهیرو اوگاوا و کازایوکی تاکاهاشی

تیم ملی والیبال ایران در پنجمین بازی خود در لیگ ملت‌های والیبال به مصاف ژاپن خواهد رفت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معاف شدن اعضای تیم ملی والیبال از خدمت سربازی تیم ملی والیبال ایران با وجود شکست مقابل چین قهرمان شد

دیگر خبرها

  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • زیبایی پارک هینویاما در ژاپن (فیلم)
  • شرکت ۲۷ واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • EXEED در راس هرم نوآوری چری
  • حضور یک ایرانی در تیم ملی والیبال ژاپن!
  • شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!
  • معرفی دو زنجیره ارزش در غرفه استانداری خوزستان در نمایشگاه اکسپو
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ژاپن برق خورشیدی را از فضا تامین می‌کند