Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@20:51:27 GMT

اجرای عملیات حفاظت و قرق در سطح مراتع لرستان

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۵۴۰۲۹

اجرای عملیات حفاظت و قرق در سطح مراتع لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از اجرای عملیات حفاظت و قرق در سطح ۶۳ هزار هکتار از مراتع این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا لرستان، شیرزاد نجفی اظهار داشت: در راستای برنامه اصلاح و احیای مراتع و به منظور ایجاد شرایط لازم برای زادآوری و تکثیر گونه‌های گیاهان مرتعی و افزایش تولید علوفه مراتع، در سال ۱۳۹۷ با فعالسازی طرح‌های مرتعداری، عملیات قرق و حفاظت از مراتع در سطح ۶۳ هزار هکتار از مراتع استان، با مشارکت مجریان طرح‌های مرتعداری به اجرا درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه قرق مراتع یکی از روش‌های مدیریتی مرتعداری و آبخیزداری است که به منظور اصلاح و توسعه مراتع اعمال می‌شود، تصریح کرد: افزایش تراکم پوشش گیاهی در پهنه‌های تحت قرق موجب تثبیت و پایداری خاک به عنوان بستر استقرار گیاهان و در نتیجه کاهش هدر رفت خاک و تولید رسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه مراتع یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین منابع ملی کشور محسوب می‌شوند، افزود: لازمه حفظ این منابع ارزشمند، آگاهی‌بخشی به اقشار جامعه، به ویژه روستاییان، عشایر و دامداران بوده که به عنوان بهره‌برداران مستقیم این منابع ارزشمند است که باید به آن توجه داشت.

نجفی بیان داشت: شرایط مساعد آب و هوایی موجب شده است که گیاهان خوش خوراک و گیاهان مرتعی در فصل بهار از رویش مناسبی برخوردار بوده و سبب افزایش پوشش گیاهی و بالا بودن توان تولیدی مراتع و بروز توانمندی‌های مراتع در زمینه حفظ آب و خاک شود.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 جامعه خوراک منابع طبیعی و آبخیزداری مراتع جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۵۴۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد درختان کاج سمنان بیمارند

سمنان - رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: نزدیک به ۸۰ درصد درختان کاج (گونه‌های سوزنی برگ) در فضای سبز شهری و روستایی استان درگیر آفت سوسک پوستخوار است و اقدام‌های لازم برای پیشیگری از شیوع باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حمیدرضا عبدوس با بیان اینکه شرایط اقلیمی و به دنبال آن کاهش بارندگی و خشکسالی عامل مهم در افزایش جمعیت آفت‌هاست، افزود: شرایط نامساعد جوی و اقلیمی، درختان را ضعیف می‌کند و این ضعف موجب قدرت گرفتن آفت می‌شود.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان در گفتگو با ایرنا درباره ویژگی‌های آفت سوسک پوست‌خوار کاج گفت: این آفت ۲ تا سه میلیمتر طول دارد و به رنگ قهوه‌ای تیره است.

وی اظهار کرد: راه پیشگیری و مقابله با آفت سوسک پوست‌خوار کاج قطع به صورت کف بر درختان آلوده و سوزاندن آن است، در غیراینصورت آفت زیاد و زیادتر می‌شود.

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • ۸۰ درصد درختان کاج سمنان بیمارند
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!