Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی رتبه‌بندی شدند. ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ استانها مرکزی نظرات

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، با وجود افزایش سطح علمی و رشد سواد در جامعه همواره یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین آسیب‌های اجتماعی در گستره سیاسی و جغرافیایی دنیا بحث مواد مخدر بوده که برای آن درمان و کنترل با نتیجه 100 درصدی به دست نیامده و همچنان گرایش مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان به سمت مواد مخدر یکی از تهدیدات اصلی در جامعه بشری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد مخدر با رسوخ در بطن جامعه توان جامعه را کاهش داده و به مرور زمان مانند یک جوی سمی در تمامی بدنه کشور راه باز کرده و همه را با نشر خود بیمار می‌کند، اعتیاد علاوه بر آسیب شخصی در افراد به شکل کلی توان و قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی هر کشوری که به آن دچار باشد را کاهش داده و کشورا در ورطه نابودی می‌کشاند.

رویکرد بحث اجتماعی‌شدن مبارزه با مواد مخدر امری مهم و ضروری است که مسئولان و خانواده‌ها را برای آموزش و آشنایی با مسائل پیشگیری از اعتیاد آشناتر کند.

گسترش آگاهی در مبارزه با مصرف مواد مخدر نیازمند همکاری و مساعدت تمامی مردم و مسئولان در تمامی حوزه‌ها بوده که به عبارتی عزم ملی برای رویکرد اجتماعی مقابله با اعتیاد باید درسطح جامعه به وجود آید.

بسیاری از مشکلات ایجاد شده در جامعه مربوط به اعتیاد بوده و معضل اعتیاد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل معضلات و آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، قتل و سرقت است.

اهمیت کنترل و مدیریت مواد مخدر در همه جا یکسان است ولی استان مرکزی به سبب مرکزیت کشور و وجود محورهای مواصلاتی مرتبط با همه نقاط کشور به عبارتی ترانزیت مواد مخدر محسوب شده و دقت نظر در موارد پیشگیرانه و مقابله با مواد مخدر در این استان اهمیت بیشتری دارد.

برای مقابله با آسیب‌های مواد مخدر، باید با یک رویکرد اجتماعی به این امر نگاه کنیم و با فرهنگسازی و اطلاع رسانی سطح تقاضا را در جامعه پائین آورده تا به تبع آن سطح عرضه مواد مخدر کاهش پیدا کند.

زیرساخت‌های مبارزه با مواد مخدر به ‌عنوان زیربنای روش‌های زندگی در هر جامعه‌ای می‌توانند برای ارتقای پیشگیری و مقابله در مورد آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به مصرف مواد مخدر مفید و موثر باشند.

خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در حوزه بررسی و شناخت راهبردهای اجرایی آسیب‌های اجتماعی در مقوله اعتیاد و مواد مخدر همچنان دغدغه داشته و در این راستا با برگزاری جلسات متعدد که با حضور مسئولان استانی برگزار می‌شود فعالیت دارد، از این رو با توجه به نزدیک شدن هفته مبارزه با مواد مخدر در این زمینه اقدام به برگزاری سلسله نشست تخصصی درراستای مبارزه با مواد مخدر کرده که در نتیجه بررسی عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه به‌عنوان یک رسانه دنبال راهکار و راهبرد جدید برای کاهش این معضل اجتماعی باشد.

در این راستا نشست تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی با حضور دبیر و قائم مقام شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، معاون علوم پزشکی اراک، معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین کارشناسان حوزه بهزیستی از اعضای این شورا در دفتر خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

مشروح صحبت‌های "حسین سرمدیان" معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در نشست تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در دفتر خبرگزاری تسنیم مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: چه اقداماتی در سال گذشته توسط دانشگاه علوم پزشکی درراستای مبارزه، پیشگیری و درمان مواد مخدر انجام شده است؟

سرمدیان: دو مرکز تحت نظارت مستقیم علوم پزشکی هستند که البته سال گذشته این نظارت‌ها به شکل استانی توسط معاونت درمان، معاونت دارو انجام شد که با حضور استانداری و بهزیستی استان مرکزی به شکل یک گروه بر عملکرد مراکز درمان دولتی و خصوصی نظارت داشته‌اند.

ماده 16 سال گذشته از حوزه علوم پزشکی به بهزیستی انتقال یافت و با وجود کاهش مسئولیت علوم پزشکی در این زمینه توانستیم توانایی و ظرفیت خوبی را با راه‌اندازی ساختمانی مجهز در بخش دولتی درمان مواد مخدر ایجاد کنیم که در بحث آموزش، پژوهش و درمان مانند دیگر مراکز دانشگاهی فعالیت داشته باشد.

در بخش آموزش می‌توان به آموزش کارشناسان دانشگاه به هدف ارزیابی مراکز درمانی حوزه اعتیاد از طریق وزارت بهداشت درراستای یکسان‌سازی عملکرد کارشناسان کل کشور اشاره کرد.

آموزش کارشناسان دانشگاهی و شبکه بهداشت و درمان استان از طریق واحد اعتیاد درراستای هماهنگی و نظارت مطلوب بر این مراکز، تضمین برنامه‌های آموزشی برای پزشکان، روانشناسان، پرستاران، بهیاران و مددکاران شاغل در مراکز درمان اختلال مصرف با امتیاز بازآموزی برگزار شد.

برای فعالان حوزه اعتیاد استان هم دوره‌های آموزشی و بازآموزی مداوم با برگزاری کارگاه و همایش که سامانه آیداتیس هم در آن قرار دارد برگزار شد و در کنار آن دو کارگاه آموزشی پیشگیری و مدیریت درمان ایدز هم در این زمینه برگزار شده است.

به طور کلی می‌توان گفت، دانشگاه علوم پزشکی اراک اقدامات گسترده‌ای را در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد انجام داده که از جمله آنها برگزاری کارگاه آموزشی سامانه آیداتیس، برگزاری کارگاه آموزشی رپید تست اچ آی وی و هپاتیت است.

همچنین دانشگاه دوره‌های آموزشی دیگری را در دست اقدام دارد که عبارت از دوره آموزشی" ام ام تی" ویژه پزشکان و دوره آموزشی " ام ام تی" ویژه روانشناسان است.

تسنیم: چند مرکز درمان مواد مخدر در سطح استان مرکزی وجود دارد؟ و این مراکز بر چه مبنایی مجوز داده شده و نظارت می‌شوند؟

سرمدیان: درحوزه نظارت علوم پزشکی 161 بازدید با حضور معاونت درمان، غذا و دارو، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و سازمان نظام پزشکی با عنوان نظارت از مراکز درمانی انجام شده است.

کمیته‌های درمان و کمیته‌های آگونیست طی 4 جلسه به ریاست معاون درمان برگزار شده که در نتیجه آن تعداد 4 مرکز جدید تاسیس با محوریت فعالیت در شهرستان‌های شازند، خنداب و داوودآباد را در پی داشته است.

با توجه به بررسی عملکرد مراکز سال گذشته 34 مرکز موفق به تمدید مجوز آگونیست شده‌اند که با توجه به شاخص جمعیت و توزیع جغرافیایی مراکز به ازای هر 15 هزار نفر باید یک مرکز درمان باشد، در این زمینه تمرکززدایی شده و از سطح کلانشهر اراک به مناطق کمتر توسعه‌یافته توجه بیشتری شده است.

تعداد مراکز براساس همان شاخص جمعیتی محاسبه و مجوز داده می‌شود، به جز شهرستان ساوه و خمین 87 مرکز درمان مواد مخدر در استان مرکزی داریم، در شهرستان خمین 9 مرکز و در شهرستان ساوه هم 22 مرکز داریم که با بازدیدهای استانی بر آنان نظارت می‌شود.

تسنیم: دانشگاه علوم پزشکی اراک در زمینه درمان بیماران اعتیاد چه خدماتی با چه ویژگی‌هایی ارائه می‌دهد؟

سرمدیان: بیماران ارجاع شده ماده 16 مراکز دولتی از دو راه مراجعه مستقیم و بیشتر از مراکز ماده 16 تغذیه می‌شوند که تحت نظارت مستقیم بهزیستی قرار گرفته و به دانشگاه علوم پزشکی اراک ارجاع می‌شوند.

تعداد 140 بیمار از مرکز ماده 16 به مرکز دولتی درمان و مطالعات مصرف مواد مخدر علوم پزشکی مراجعه داشتند که به صورت رایگان پذیرش شده و خدمات رایگان دریافت کرده‌اند.

سال گذشته ظرفیت پذیرش 140 بیمار در سال را داشتیم ولی خوشبختانه در سال جدید ظرفیت پذیرش 35 بیمار در یک ماه به مفهوم پذیرش 420 بیمار در سال را به صورت ارائه خدمات رایگان داریم.

به طور کلی 3 مرکز درمانی دولتی در شهرستان اراک، ساوه و خمین با همکاری علوم پزشکی با خدمات مناسب درحال ارائه خدمات است.

براساس سنوات گذشته، اعتبارات بیمه سلامت به استان تعلق می‌گرفته و به سبب عدم جذب، اعتبارات برگشت می‌خورده، به مدت دو سال با پیگیری‌های لازم تلاش داریم که اعتبارات در استان صرف شده و در نتیجه بیش از 10 درصد مراکز درمان بیمه سلامت می‌شوند.

مجموعه کمیته‌ها با سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مراکز را به سمتی سوق داده‌اند که بیماران خود را بیمه سلامت کرده و از حمایت دانشگاه علوم پزشکی برخوردار شوند.

تسنیم: سامانه آیداتیس چیست؟ و وضعیت این سامانه در استان مرکزی چگونه است؟

سرمدیان: سامانه اطلاعات درمان سوءمصرف مواد مخدر، آیداتیس نام دارد، این سامانه پس از مطالعات ابتدایی در اواخر تابستان 94 و تحلیل و مستندسازی‌های فضای موجود و مشخص شدن فضای مطلوب در این فضا و فعالیت‌های تیم تحلیل و فنی در ابتدای بهمن‌ماه 1394 آماده بهره‌برداری و استفاده شد.

سامانه اطلاعات درمان سوء‌مصرف مواد ایران یا همان آیداتیس، در واقع بخشی از شبکه پایش و هشدار اعتیاد کشور بوده و قرار است روند تغییرات متغییرهای اعتیادی و دموگرافیک افرادی را که متقاضی درمان هستند رصد کند.

هدف هم این است که تغییرات نیازهای این افراد و سایر متغییرهایشان مشخص شود تا بتوانیم متناسب با درخواست این افراد برای خدمات‌دهی برنامه‌ریزی کنیم.

با توجه به این که در سند درمان اعتیاد کشور آمده که باید خدمات جامع زیستی، روانی و اجتماعی به بیماران ارائه شود، تصمیم بر این شد که این خدمات بر بستر سامانه آیداتیس شکل گیرد.

هدف هم این بود که ارجاعات و فیدبک‌ها راحت‌تر انجام شود، در این سامانه هم‌اکنون آیین‌نامه درمان معتادان بی‌بضاعت بر پایه اطلاعات آنان نوشته می‌شود.

از جمله فواید استفاده از این سامانه در مراکز درمان با دارو‌های آگونیست، این است که مراکز درمانی فعال به طور دقیق شناسایی می‌شوند، همچنین مشکل شایعی که با آن مواجه هستیم، ثبت مکرر یک بیمار در مراکز مختلف درمانی برای دریافت دارو است که با به‌کارگیری سامانه این مشکل رفع می‌شود.

خوشبختانه در کشور به‌عنوان استان برتر در زمینه کاربری سامانه آیداتیس شده‌ایم و از 100 امتیاز تعیین شده 99 امتیاز کسب کرده‌ایم، تاکنون روند مثبتی را در عملکرد این سامانه به ثبت رسانده‌ که در نهایت حدود 18 هزار نفر از جمعیت معتاد تحت درمان در این سامانه به شکل محرمانه ثبت شده‌اند.

تسنیم: وضعیت مراکز درمان اعتیاد در استان چگونه بوده و آیا با شاخص‌های استاندارد کیفی هماهنگی لازم را دارد؟

سرمدیان: یکی از کارهای مهمی که درراستای سطح کیفی خدمات مراکز درمان اعتیاد انجام شده رتبه‌بندی مراکز درمان سطح استان براساس عملکرد آنها با عنوان سبز، قرمز و زرد بود که در نتیجه آن مشخص می‌شود کدام مرکز نیازمند ارتقای کیفی عملکرد از وضعیت قرمز به زرد و از وضعیت زرد به سمت وضعیت سبز است.

نام مراکز در جدول طبقه‌بندی با ذکر موقعیت و رنگ‌بندی مشخص شده، در شهرستان اراک 65 مرکز داریم که از این تعداد 19 مرکز سبز و قابل قبول، 42 مرکز زرد و 8 مرکز قرمز هستند که اخطار دریافت کرده و باید بر طبق مهلت مقرر نواقص خود را در بازدید بعدی علوم پزشکی برطرف کرده باشند که در صورت عدم رعایت کاهش سهمیه، قطع سهمیه و تعطیلی مرکز را به دنبال دارد، شهرستان ساوه 22 مرکز درمان دارد که از این تعداد 9 مرکز سبز، 11 مرکز زرد و 2 مرکز در وضعیت قرمز هستند.

شهرستان خمین تعداد 9 مرکز درمان اعتیاد آن در وضعیت مطلوب سبز و قابل قبول قرار دارند، همچنین 5 مرکز از 11 مرکز درمان اعتیاد شهرستان شازند هم در وضعیت سبز و 6 مرکز در وضعیت زرد قرار دارند، شهرستان محلات هم دارای 3 مرکز بوده که از این تعداد وضعیت سبز نداشته و 2 مرکز در وضعیت زرد و یک مرکز وضعیت قرمز دارد.

شهرستان تفرش دارای 2 مرکز درمان اعتیاد بوده یکی از آنان وضعیت قرمز و یکی دیگر وضعیت سبز مطابق با استاندارد لازم را دارد، همچنین شهرستان دلیجان هم با 2 مرکز درمان یک مرکز وضعیت سبز و مرکز دیگر وضعیت زرد دارد.

شهرستان فراهان تنها یک مرکز درمان اعتیاد دارد که در وضعیت سبز بوده، آشتیان هم با یک مرکز زرد، کمیجان دارای یک مرکز قرمز، و شهرستان داوودآباد هم دارای یک مرکز بوده که وضعیت قابل قبول سبز را به خود اختصاص داده است.

این موارد ذکر شده با عنوان یک نقشه راه با اطلاعات کامل و ریز اطلاعات مراکز محسوب می‌شود که در اواخر سال 96 جمع‌آوری شده و در سال جدید با وجود این نقشه راه می‌توانیم سطح کیفی مراکز را افزایش دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک: تعداد 140 بیمار از مرکز ماده 16 به مرکز دولتی درمان و مطالعات مصرف مواد مخدر علوم پزشکی مراجعه داشتند که به صورت رایگان پذیرش شده و خدمات رایگان دریافت کرده‌اند

 

تسنیم: برنامه‌های راهبردی دانشگاه علوم پزشکی اراک درحوزه مواد مخدر و اعتیاد برای سال جدید چیست؟

سرمدیان: برنامه‌های پیشنهادی برای سال جدید ادامه نظارت براهداف مطلوب سال گذشته درراستای بهبود سطح سلامت و وضعیت ساماندهی مراکز، کنترل و نظارت دقیق‌تر برای ارتقای سطح کیفی مراکز است.

برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط ام‌ام‌تی، اوپیوم، جرم و جرائم، اچ‌آ‌ی وی و غیره همچنان در دستور کار قرار دارد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه اعتیاد ویژه خوابگاه‌های دانشجویی، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارمندان و کارگران، همایش‌های خانوادگی در حوزه پیشگیری و درمان و مراقبت پس از درمان اعتیاد هم همچنان با بررسی و برآورد عملکرد دوره‌های قبل با تدابیر بهتر در سال جدید اجرا می‌شود.

تسنیم: به نظر شما، با وجود تمهیدات لازم چرا همچنان آمار مبتلایان به اعتیاد رو به افزایش است؟

سرمدیان: وظیفه علوم پزشکی تنها نظارت و درمان بوده و زیرساخت‌های مناسب باید وجود داشته باشد که آمار کلی اعتیاد کاهش پیدا کند، برای مثال عواملی مانند نشاط و شادمانی درجامعه، امکانات لازم برای تفریحات سالم و یا اشتغال مناسب جزو زیرساخت‌های اساسی مقوله اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی هستند که هر کدام با دامنه گسترده و وسیع در روند امور مدیریت و کنترل اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار هستند.

این اهداف با همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و سیاست‌های کلی کشور بر مبنای پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی محقق می‌شود.

انتهای پیام/ ت

R41371/P1336/S6,73/CT13

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۵۴۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری زنی که با موتورسیکلت تریاک پخش می‌کرد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت از دستگیری زنی مواد فروش در شمال پایتخت خبر داد و گفت: متهم ۶ کیلو تریاک را در بدنه موتورسیکلت برقی مخفی کرده بود.

به گزارش مشرق، سرهنگ حسین باباپور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب در تشریح جزئیات خبر دستگیری زنی مواد فروش در شمال پایتخت گفت: چندی پیش مأموران پایگاه هشتم پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب پرونده‌ای را مورد بررسی قرار دادند که حکایت از آن داشت، زنی مواد فروش به نام "سارا" با یک دستگاه موتورسیکلت برقی اقدام به جابجایی و توزیع مواد مخدر می‌کند.

سرهنگ باباپور ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و با اقدامات اطلاعاتی فشرده مشخص شد متهم به شکلی بسیار ماهرانه، ضمن جاسازی مواد مخدر در بدنه موتورسیکلت اقدام به توزیع می‌کند.

وی اضافه کرد: رصد لحظه به لحظه فعالیت این زن مواد فروش ادامه یافت تا اینکه با هماهنگی با مقام قضائی دریک عملیات ضربتی در منزلش دستگیر و در بازرسی از موتورسیکلتش در پارکینگ، ۶ کیلوگرم تریاک از بدنه آن کشف شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب در پایان خاطرنشان کرد: متهم به همراه مواد مکشوفه به پلیس منتقل و پس از تحقیقات تکمیلی برای سیر مراحل قضائی به دادسرا معرفی شد.

دیگر خبرها

  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • دستگیری ۲ خرده فروش مواد مخدر قزوین
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • دستگیری زنی که با موتورسیکلت تریاک پخش می‌کرد
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • بالگرد‌ها به کمک شناسایی کشت و توزیع مواد مخدر می‌آیند
  • خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر
  • نمایشگاه کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر