Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:09:31 GMT

پنج هزار هکتار از تاکستان های ملایر داربستی می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۵۴۴۴۶

پنج هزار هکتار از تاکستان های ملایر داربستی می شود

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر اصلاح سیستم کاشت باغ های انگور با عنوان طرح فراز یا داربستی را یکی از اولویت های مهم برشمرد و گفت: طرح فراز در مدت زمان پنج سال در سطح پنج هزار هکتار از تاکستان های این شهرستان اجرا می شود.

به گزارش ایرنا علی مروت امیری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: داربستی کردن باغ های انگور ملایر یکی از چند طرح پیشنهادی ما به دولت است که با اختصاص اعتبارات مورد نیاز از باغداران حمایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هزینه اجرای هر هکتار از این طرح 300 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که اگر نیمی از این اعتبار تامین شود، نیمی از آن به صورت یارانه و مابقی آورده کشاورزان است.
وی با بیان اینکه تاکنون کمتر از 100 هکتار از باغ های ملایر به صورت داربستی آن هم در باغ های جدید اجرا شده، یادآور شد: داربستی شدن باغ ها کمیت و کیفیت، عملکرد و تولید را در واحد سطح افزایش و از سرمازدگی جلوگیری می کند.
امیری میانگین تولید انگور در ملایر را 22 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: سال گذشته محمد غفاری یکی از باغداران ملایر موفق شد با داربستی کردن باغ خود 110 تن در هکتار انگور برداشت کند و به عنوان باغدار نمونه کشوری شناخته شد.
وی بیان کرد: سالیانه 230 هزار تن انگور در ملایر تولید می شود که از این میزان 9 درصد به صورت تازه خوری، سه درصد برای سرکه، آبغوره و سایر مشتقات، هشت درصد برای تولید شیره، 6 درصد برای سایه خشک و 74 درصد برای تولید کشمش مصرف می شود.
امیری قطره ای کردن باغ های انگور را از دیگر طرح های پیشنهادی عنوان و بیان کرد: در برنامه چهار ساله 10 هزار هکتار از سطح باغ های این شهرستان قطره ای می شود که امسال سه هزار و 200 هکتار را در دست اجرا داریم.
وی ادامه داد: برای اجرای سیستم آبیاری قطره ای باغ های انگور دولت برای هر هکتار 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض اختصاص داده که باغداران می توانند از این فرصت برای اجرای این طرح و آبیاری اصولی باغ های خود استفاده کنند.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین مبارزه با آفات و امراض و تغذیه باغ ها را از دیگر طرح های پیشنهادی برشمرد و گفت: هر کدام از این 2 طرح نیز در سطح 10 هزار هکتار از سطح باغ های ملایر در مدت پنج سال اجرا می شود که طرح تغذیه هر سال در 2 هزار هکتار انجام می شود.
امیری با بیان اینکه 50 درصد اعتبارات این طرح ها به صورت بلاعوض پرداخت می شود، اظهار داشت: بهداشتی کردن برداشت محصول انگور دیگر طرح پیشنهادی است که برای اجرای آن تهیه 2 میلیون سبد برای باغدار و کارخانه در مدت 2 سال در نظر گرفته شده است.

**ملایر در تولید گردو جایگاه دوم استان را دارد
وی ادامه داد: حدود سه هزارو 589 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گردو است که با تولید 12 هزارو 300 تن در سال جایگاه دوم استان را به خود اختصاص داده است.
امیری افزود: برای افزایش میزان تولید این محصول 2 طرح سرشاخه کاری و مبارزه با کرم خراط با ایجاد اختلال در جفت گیری را برای درختانی که دچار آفات شده اند، در دستور کار داریم که پایان سال 96 و اوایل سال 97 با 603 اصله درخت حدود یک هزار و 607 پیوندک از نژاد برتر برای سرشاخه زنی استفاده کردیم.
وی یادآور شد: در بخش مبارزه با کرم خراط نیز با توجه به میزان اعتبارات در هر هکتار میانگین 100 درخت گردو در نظر گرفتیم که 240 هکتار را برای این طرح در برنامه کاری داریم و دولت برای 120 هکتار آن یارانه اختصاص داد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین با اشاره به بخش زراعت این شهرستان گفت: در حال حاضر 6 هزار و 800 هکتار گندم آبی و 26 هزارو 600 هکتار گندم دیم و هفت هزار و 200 هکتار جو آبی و دیم در سطح شهرستان داریم که با توجه به بارش های بهاره پیش بینی می شود 20 درصد میزان تولید گندم و جو افزایش پیدا کند.
امیری با اشاره به فعالیت چهار هزار و 282 دستگاه تراکتور و 60 کمباین بومی در بخش مکانیزاسیون این شهرستان اظهار داشت: سال گذشته 89 میلیارد و 350 میلیون ریال برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی ملایر در نظر گرفته شد که از این میزان 42 میلیارد و 120 میلیون ریال آن جذب شد.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز 67 میلیارد و 350 میلیون ریال برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی پیش بینی شده که محدودیتی در پرداخت نداریم.

** 200 میلیارد ریال برای اجرای آبیاری نوین در ملایر اختصاص یافت
وی اجرای آبیاری نوین را طرح های مهم دولت در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: سهم ملایر از اجرای این طرح 200 میلیارد ریال است که با همکاری بخشداران اقدامات خوبی در اجرای این طرح انجام شده است.
وی همچنین به فعالیت 59 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت 817 هزار قطعه در این شهرستان اشاره و بیان کرد: سالانه 2 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه ریزی انجام می شود.
وی افزود: 35 واحد مرغداری با ظرفیت 500 هزار قطعه در ملایر فعال است که در سال هفت هزار تن گوشت سفید در این شهرستان تولید می شود و رتبه نخست را در استان داریم.
وی همچنین به فعالیت هشت واحد مرغ تخمگذار با تولید سالانه سه هزار و 500 تن تخم مرغ، 52 واحد گاو شیری صنعتی با ظرفیت 9 هزار راس اشاره کرد و گفت: سالانه 65 هزار تن شیر و 400 تن گوشت قرمز در ملایر تولید می شود.
امیری با بیان اینکه تغییر الگوی کشت یکی از برنامه های مهم است گفت: در حال حاضر 80 هزار هکتار گل محمدی، حدود 100 هکتار زعفران و 56 هکتار انواع گیاهان دارویی زیر کشت داریم.
وی افزود: 58 مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید 510 تن در سال هم اکنون در این شهرستان فعال است و سه واحد پرورش زالو با 100 هزار قطعه نیز فعال شده و یک واحد پرورش کروکودیل با 600 قطعه در حال اجرا است.
وی ادامه داد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی پنج طرح لایروبی قنات کلنگ زنی و چهار طرح کشاورزی نیز افتتاح شد.
امیری گفت: ملایر در تولید عسل، شیر، انگور، تخم مرغ، گوشت سفید و بادام رتبه اول استان را دارد و سالانه حدود 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می شود.
به گزارش ایرنا، سطح زیر کشت باغ های این شهرستان 21 هزارو 318 هکتار، سطح اراضی کشت های یکساله در بخش آبی و دیم 60 هزارو 710 هکتار و حدود 37 هزارو 400 هکتار آیش است.
7528/2087

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي باغ هاي انگور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۵۴۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری، ۱۵۹ هزار هکتار گندم دیم و آبی در مزارع استان کاشت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در قزوین، محمدحسین عطایی بعدازظهر امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در اولین همایش مردمی گندم و نان سالم با حضور معاونان سازمان، مدیران و کارشناسان در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: زنجیره تولید نان بایستی از نان کامل باشد و نان کامل در چرخه تولید آرد ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی نان بایستی با محوریت تولید نان از آردهای کامل در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: تولید نان کامل بایستی فرهنگ‌سازی شود تا مردم با این محصول آشنا شوند تا این چرخه و زنجیره بتواند به هدف دست یابد.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه نان محصول مقدسی است و در سنت و دین ما جایگاه ویژه دارد و به اهمیت این نعمت الهی توصیه شده است، خاطرنشان کرد: سلامت جامعه و مردم در گرو تغذیه سالم به ویژه نان است که اگر توجه ویژه به آن نشود، سلامت جامعه دچار تهدید می‌شود؛ بنابراین بایستی تلاش شود تا تولید نان کامل تحقق یابد.

عطایی اضافه کرد: در سال گذشته ۲۱۰ هزار تن گندم در استان تولید و ۱۸۵ هزار تن این محصول به صورت تضمینی خریداری شده است. در سال زراعی جاری ۱۵۹ هزار هکتار گندم دیم و آبی در مزارع استان کشت شده که با توجه به میزان بارش پیش بینی می‌شود ۲۱۰ هزار تن گندم برداشت شود.

وی با اشاره به تولید کمی و کیفی محصول گندم استان، گفت: قزوین جزو استان‌های خشک محسوب می‌شود؛ بنابراین برنامه‌های کشت گندم با روش‌های کم آب بر بمنظور افزایش تولید، روش کم‌خاک‌ورزی و کشت قراردادی در دستور کار این سازمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال ۶۶۰۰ تن بذر مرغوب گندم و بیش از ۱۴ هزار تن کود ازت به عنوان کود سرک در مزارع به کشاورزان استان تحویل داده شده است. در ضمن آموزش کشاورزان با علوم نوین کشاورزی، تغییر در اقلیم کشت و جهش تولید در دیمزارها از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این سازمان است.

کد خبر 745762

دیگر خبرها

  • لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟
  • پیش بینی ذخیره سازی بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در لرستان
  • آغاز ساخت مجموعه فرهنگی، ورزشی و رفاهی در تاکستان 
  • راه‌اندازی ۳۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری در تاکستان
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • سطح باغات چای ۲۲ هزار هکتار است
  • پایان مسابقات فوتسال جام رمضان ملایر
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است