Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- مدير اداره جهاد کشاورزي ملاير اصلاح سيستم کاشت باغ هاي انگور با عنوان طرح فراز يا داربستي را يکي از اولويت هاي مهم برشمرد و گفت: طرح فراز در مدت زمان پنج سال در سطح پنج هزار هکتار از تاکستان هاي اين شهرستان اجرا مي شود.

به گزارش ايرنا علي مروت اميري روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: داربستي کردن باغ هاي انگور ملاير يکي از چند طرح پيشنهادي ما به دولت است که با اختصاص اعتبارات مورد نياز از باغداران حمايت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: هزينه اجراي هر هکتار از اين طرح 300 ميليون ريال اعتبار نياز دارد که اگر نيمي از اين اعتبار تامين شود، نيمي از آن به صورت يارانه و مابقي آورده کشاورزان است.
وي با بيان اينکه تاکنون کمتر از 100 هکتار از باغ هاي ملاير به صورت داربستي آن هم در باغ هاي جديد اجرا شده، يادآور شد: داربستي شدن باغ ها کميت و کيفيت، عملکرد و توليد را در واحد سطح افزايش و از سرمازدگي جلوگيري مي کند.
اميري ميانگين توليد انگور در ملاير را 22 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: سال گذشته محمد غفاري يکي از باغداران ملاير موفق شد با داربستي کردن باغ خود 110 تن در هکتار انگور برداشت کند و به عنوان باغدار نمونه کشوري شناخته شد.
وي بيان کرد: ساليانه 230 هزار تن انگور در ملاير توليد مي شود که از اين ميزان 9 درصد به صورت تازه خوري، سه درصد براي سرکه، آبغوره و ساير مشتقات، هشت درصد براي توليد شيره، 6 درصد براي سايه خشک و 74 درصد براي توليد کشمش مصرف مي شود.
اميري قطره اي کردن باغ هاي انگور را از ديگر طرح هاي پيشنهادي عنوان و بيان کرد: در برنامه چهار ساله 10 هزار هکتار از سطح باغ هاي اين شهرستان قطره اي مي شود که امسال سه هزار و 200 هکتار را در دست اجرا داريم.
وي ادامه داد: براي اجراي سيستم آبياري قطره اي باغ هاي انگور دولت براي هر هکتار 100 ميليون ريال تسهيلات بلاعوض اختصاص داده که باغداران مي توانند از اين فرصت براي اجراي اين طرح و آبياري اصولي باغ هاي خود استفاده کنند.
مدير اداره جهاد کشاورزي ملاير همچنين مبارزه با آفات و امراض و تغذيه باغ ها را از ديگر طرح هاي پيشنهادي برشمرد و گفت: هر کدام از اين 2 طرح نيز در سطح 10 هزار هکتار از سطح باغ هاي ملاير در مدت پنج سال اجرا مي شود که طرح تغذيه هر سال در 2 هزار هکتار انجام مي شود.
اميري با بيان اينکه 50 درصد اعتبارات اين طرح ها به صورت بلاعوض پرداخت مي شود، اظهار داشت: بهداشتي کردن برداشت محصول انگور ديگر طرح پيشنهادي است که براي اجراي آن تهيه 2 ميليون سبد براي باغدار و کارخانه در مدت 2 سال در نظر گرفته شده است.
**ملاير در توليد گردو جايگاه دوم استان را دارد
وي ادامه داد: حدود سه هزارو 589 هکتار از اراضي اين شهرستان زير کشت گردو است که با توليد 12 هزارو 300 تن در سال جايگاه دوم استان را به خود اختصاص داده است.
اميري افزود: براي افزايش ميزان توليد اين محصول 2 طرح سرشاخه کاري و مبارزه با کرم خراط با ايجاد اختلال در جفت گيري را براي درختاني که دچار آفات شده اند، در دستور کار داريم که پايان سال 96 و اوايل سال 97 با 603 اصله درخت حدود يک هزار و 607 پيوندک از نژاد برتر براي سرشاخه زني استفاده کرديم.
وي يادآور شد: در بخش مبارزه با کرم خراط نيز با توجه به ميزان اعتبارات در هر هکتار ميانگين 100 درخت گردو در نظر گرفتيم که 240 هکتار را براي اين طرح در برنامه کاري داريم و دولت براي 120 هکتار آن يارانه اختصاص داد.
مدير اداره جهاد کشاورزي ملاير همچنين با اشاره به بخش زراعت اين شهرستان گفت: در حال حاضر 6 هزار و 800 هکتار گندم آبي و 26 هزارو 600 هکتار گندم ديم و هفت هزار و 200 هکتار جو آبي و ديم در سطح شهرستان داريم که با توجه به بارش هاي بهاره پيش بيني مي شود 20 درصد ميزان توليد گندم و جو افزايش پيدا کند.
اميري با اشاره به فعاليت چهار هزار و 282 دستگاه تراکتور و 60 کمباين بومي در بخش مکانيزاسيون اين شهرستان اظهار داشت: سال گذشته 89 ميليارد و 350 ميليون ريال براي مکانيزاسيون بخش کشاورزي ملاير در نظر گرفته شد که از اين ميزان 42 ميليارد و 120 ميليون ريال آن جذب شد.
وي ادامه داد: در سال جاري نيز 67 ميليارد و 350 ميليون ريال براي مکانيزاسيون بخش کشاورزي پيش بيني شده که محدوديتي در پرداخت نداريم.
** 200 ميليارد ريال براي اجراي آبياري نوين در ملاير اختصاص يافت
وي اجراي آبياري نوين را طرح هاي مهم دولت در بخش کشاورزي عنوان کرد و گفت: سهم ملاير از اجراي اين طرح 200 ميليارد ريال است که با همکاري بخشداران اقدامات خوبي در اجراي اين طرح انجام شده است.
وي همچنين به فعاليت 59 واحد مرغ گوشتي با ظرفيت 817 هزار قطعه در اين شهرستان اشاره و بيان کرد: سالانه 2 ميليون و 600 هزار قطعه جوجه ريزي انجام مي شود.
وي افزود: 35 واحد مرغداري با ظرفيت 500 هزار قطعه در ملاير فعال است که در سال هفت هزار تن گوشت سفيد در اين شهرستان توليد مي شود و رتبه نخست را در استان داريم.
وي همچنين به فعاليت هشت واحد مرغ تخمگذار با توليد سالانه سه هزار و 500 تن تخم مرغ، 52 واحد گاو شيري صنعتي با ظرفيت 9 هزار راس اشاره کرد و گفت: سالانه 65 هزار تن شير و 400 تن گوشت قرمز در ملاير توليد مي شود.
اميري با بيان اينکه تغيير الگوي کشت يکي از برنامه هاي مهم است گفت: در حال حاضر 80 هزار هکتار گل محمدي، حدود 100 هکتار زعفران و 56 هکتار انواع گياهان دارويي زير کشت داريم.
وي افزود: 58 مزرعه پرورش ماهي با ظرفيت توليد 510 تن در سال هم اکنون در اين شهرستان فعال است و سه واحد پرورش زالو با 100 هزار قطعه نيز فعال شده و يک واحد پرورش کروکوديل با 600 قطعه در حال اجرا است.
وي ادامه داد: همزمان با هفته جهاد کشاورزي پنج طرح لايروبي قنات کلنگ زني و چهار طرح کشاورزي نيز افتتاح شد.
اميري گفت: ملاير در توليد عسل، شير، انگور، تخم مرغ، گوشت سفيد و بادام رتبه اول استان را دارد و سالانه حدود 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزي در اين شهرستان توليد مي شود.
به گزارش ايرنا، سطح زير کشت باغ هاي اين شهرستان 21 هزارو 318 هکتار، سطح اراضي کشت هاي يکساله در بخش آبي و ديم 60 هزارو 710 هکتار و حدود 37 هزارو 400 هکتار آيش است.
7528/2087
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۵۴۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود

حسین زند گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با ارائه یارانه کود و سبد کودی کامل، نقش مهمی در حمایت از کشاورزان استان و تولید پایدار گندم ایفا می‌کند که در همین رابطه در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸ هزار تُن انواع کود‌های شیمیایی یارانه‌ای بین کشاورزان قمی توزیع شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم افزود: تلاش ما این است که با تامین و توزیع به‌موقع کود‌های پایه کشاورزی و ترویج دانش فنی مصرف این نهاده‌ها در میان بهره‌برداران، به‌منظور تولید پایدار محصولات راهبردی همچون گندم و دیگر غلات، نقش موثری ایفا کنیم.

او  ادامه داد: در همین راستا در سالی که گذشت، به مدد همت و تلاش بی‌وقفه کشاورزان و حمایت‌های دولت، با تامین به‌موقع و توزیع گسترده و مصرف قابل توجه کود‌های پایه کشاورزی، شاهد رشد در تولید گندم بودیم که این دستاورد بزرگ، مرهون زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه همه دست‌اندرکاران این زنجیره است.

زند گفت: یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند منجر به افزایش کمی و کیفی انواع محصولات کشاورزی شود، بهبود تغذیه گیاهی است. هر چقدر تغذیه گیاهی بهتر و هدفمندتر انجام شود، نتیجه حاصل از آن در بهبود کمی و کیفی محصول آن بهتر خواهد بود. در همین رابطه مصرف کافی و متعادل انواع کود‌های شیمیایی به‌خصوص کود‌های فسفاته و پتاسه نقش بسیار موثری دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم بیان کرد: با توجه به شرایط خاصی که استان قم به لحاظ تنش‌های آب و هوایی دارد، تغذیه گیاهی در آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید به آن توجه ویژه‌ای شود، ما در سه سال گذشته با انجام کار‌های ترویجی که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان انجام گرفت و با تدارک و فراهم نمودن سبد کودی کامل، انواع کود‌های پتاسه و فسفاته از طریق شبکه رسمی توزیع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درسطح استان (کارگزاری‌های توزیع نهاده‌های کشاورزی) توزیع و دربخش کشاورزی استان مصرف شد.

او  افزود: در نتیجه توانستیم عدد بسیار خوبی از مصرف ترکیب مناسب کود‌ها را داشته باشیم. این اقدام‌ها باعث شد که استان قم در سال‌های اخیر رتبه برتر در مصرف بهینه و متعادل و ترکیب مناسب کودی در سطح کشور را به دست آورد.

به گفته متولیان بخش کشاورزی قم طی ۲ سال گذشته (از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم) بالغ بر ۱۲۹ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک‌هزار و ۲۹۱ نفر در قم به‌بهره‌برداری رسیده‌است.

این میزان سرمایه‌گذاری و افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان قم نشان از اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به موضوع امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در این بخش مهمی اقتصادی دارد.

گفتنی‌است ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • تشییع پیکر شهید گمنام در شهر نرجه
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید