Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- تنش تجاري ميان آمريکا و چين با هشدار جديد تعرفه اي ترامپ و گستاخي وزير خارجه اين کشور عليه پکن، تشديد شده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا تهديد کرد تعرفه هاي گمرکي بيشتري را به ارزش دويست ميليارد دلار بر چين اعمال مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا دولت چين را تهديد کرد که چنانچه در واکنش به سياست‌هاي تجاري جديد کاخ سفيد، اقدامي تلافي‌جويانه انجام دهد، تعرفه‌ واردات 200 ميليارد دلار ديگر از کالاهاي چيني را 10 درصد افزايش خواهد داد.
گاردين گزارش داد، اين جديدترين اظهارنظر يک مقام‌ آمريکايي در جنگ لفظي هفته‌هاي گذشته با دولت چين است.
ترامپ اخيرا دستور افزايش 25 درصدي تعرفه‌هاي برخي کالاهاي وارداتي از چين را صادر کرده بود؛ اقدامي که به سرعت با طرح مقابله‌جويانه پکن همراه شد.
وي روز دوشنبه در واکنش به تداوم اين جنگ تجاري ميان دو طرف، با صدور بيانيه‌اي نوشت: چين به جاي تغيير سياست‌هاي خود، اقدام به تهديد شرکت‌ها، کارگران و کشاورزان آمريکايي کرده است که هيچ کار اشتباهي انجام نداده ‌اند.
رئيس جمهوري آمريکا ادامه داد: اگر اين کشور سياست‌هاي خود را تغيير ندهد و تعرفه‌هاي جديد بر محصولات آمريکايي وضع کند، تعرفه‌هاي گفته شده (روي محصولات چيني) اعمال خواهد شد.
پکن به تازگي در واکنش به افزايش تعرفه‌ واردات محصولات چيني در آمريکا، تهديد کرده بود که در اقدامي مشابه، هزينه‌هاي گمرکي روي 34 ميليارد دلار از کالاهاي آمريکايي وارداتي را افزايش مي‌دهد.
براساس آخرين آمار منتشر شده، کسري تجاري آمريکا با چين در سال 2017 نزديک به 375 ميليارد دلار بوده؛ موضوعي که ترامپ بارها از آن به عنوان دليلي براي تغيير سياست هاي تجاري کاخ سفيد ياد کرده است.
وي از زمان رقابت‌هاي انتخاباتي تاکنون، بارها به روابط تجاري آمريکا با چين خرده گرفته و منتقدان سرسخت سياست‌هاي اقتصادي اين کشور را به سمت‌هاي مهمي در وزارت بازرگاني و دفتر نمايندگي آمريکا در امور تجاري گماشته است.

گستاخي پمپئو
مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا از سياست هاي تجاري چين انتقاد کرد و گفت اظهارات مقامات چيني در هفته اخير مبني بر اينکه پکن به سمت گشايش اقتصاد خود حرکت مي کند، «يک شوخي» است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، پمپئو اظهار داشت دزدي چين از مالکيت معنوي آمريکا «سطح بيسابقه اي از سرقت است» و او اين موضوع را در مذاکرات هفته گذشته اش با شي جينپينگ رئيس جمهوري چين مطرح کرده است.
اين اظهارات پمپئو در باشگاه اقتصادي ديترويت در حالي بيان مي شود که نگراني ها از بروز يک جنگ تجاري احتمالي بين دو اقتصاد بزرگ جهان بازارهاي سهام را دربرگرفته است.

چين: پاسخ قوي مي دهيم
وزارت تجارت چين روز سه شنبه اعلام کرد در صورتي که دولت آمريکا تعرفه هاي گمرکي بر شمار بيشتري از کالاهاي چيني اعمال کند، پکن نيز اقدامات «کيفي و کمي» اتخاذ خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از پکن ، وزارت تجارت چين در بيانيه اي در پايگاه اينترنتي خود افزود چين تدابيري جامع «براي پاسخ قوي» اتخاذ خواهد کرد.
دونالد ترامپ رئيس جمهور امريکا شامگاه دوشنبه تهديد کرد تعرفه هاي 10 درصدي به ارزش 200 ميليارد دلار بر کالاهاي چيني اعمال خواهد کرد.
وي گفت اين اقدام در پاسخ به تصميم چين براي افزايش تعرفه گمرکي بر کالاهاي آمريکايي به ارزش 50 ميليارد دلار ، صورت مي گيرد.
روز گذشته نيز چين يک بار ديگر به آمريکا هشدار داد «به دنبال مواج و گل آلود کردن آبهاي درياي جنوبي» براي گرفتن امتيازاتي به نفع خود نباشد که اين موضوع مي تواند باعث «تشديد مناقشات» شود.
لوکانگ، سخنگوي وزارت خارجه چين، در بيانيه اي که روز دوشنبه همزمان با تعطيلات عيد «قايق اژدها» منتشر شد، آورده است «آمريکا همواره چين را به نظامي کردن درياي جنوبي متهم مي کند و سعي کرده است در موضوع فرود بمب افکن هاي چين در اين منطقه مبالغه کند».

اعمال تعرفه هاي اضافي چين بر کالاهاي آمريکايي
روز گذشته نيز مقامات چيني در واکنش به اعمال تعرفه هاي آمريکايي بر توليدات چيني از اعلام تعرفه هاي اضافي بر فهرستي از توليدات وارداتي آمريکايي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا ، مقامات چيني پس از تاييد فهرستي از اقلام توليدي آمريکا از سوي کميسيون تعرفه گمرکي شوراي دولتي چين، 25 درصد از تعرفه هاي اضافي بر 659 مورد از اقلام آمريکايي به ارزش 50 ميليارد دلار اعمال مي کنند.
چين 545 مورد تعرفه هاي اضافي به ارزش 34 ميليارد دلار شامل توليدات کشاورزي، وسايل نقليه و خودرو و توليدات ابزي و دريايي را از 6 ژوئيه سال کنوني به اجرا در مي آورد.
همچنين اعمال تعرفه هاي اضافي بر 113 مورد از توليدات شيميايي ، تجهيزات پزشکي و توليدات انرژي متعاقبا اعلام خواهد شد.
مقامات دولتي چين اعلام کردند، تصميمات اخير براي اعمال تعرفه هاي اضافي بر توليدات آمريکايي در راستاي سياست هاي قوانين تجارت خارجي چين و مقررات جمهوري خلق چين بر امور گمرک صادرات و واردات و همچنين اصول اساسي قوانين بين المللي اعمال شده است.
جمعه گذشته آمريکا از اعمال 25 درصد تعرفه هاي اضافي برکالاهاي وارداتي چين به ارزش حدودي 50 ميليارد دلار خبر داد.
همچنين از ششم ژوئيه تعرفه هاي اضافي بر حدود 34 ميليارد دلار ارزش توليدات چيني اعمال خواهد شد.
اين در حالي است که ديگر توليدات چين به ارزش 16 ميليارد دلار براساس اعلاميه عمومي و روند مشورتي انجام خواهد شد.
مقامات دولتي چين ضمن انتقاد شديد به آمريکا معتقدند، اين کشور اقدامات مربوط به سازمان تجارت جهاني و موافقت عمومي در چارچوب رايزني هاي تجاري و اقتصادي را نقض و حقوق مشروع و منافع طرف چيني وهمچنين منافع چين و مردم اين کشور را تضعيف مي کند.
افزون برآن، براساس اظهارات يکي از مقامات مسئول اداره کميسيون تعرفه گمرک چين ، تعرفه هاي اضافي ؛ اجناس و توليدات چيني را مورد هدف قرار مي دهد و لذا در صورتي که چنين قانوني اجرا شود، چنين رويه اي اساسا شرايط تجاري اينگونه توليدات و اقلام را تغيير مي دهد و فعاليت توليدکنندگان و شرکت هاي تجاري و روند توليد و عمليات صنايع دست بالا و پايين نيز مختل مي شود.
اين مقام چيني افزود، اقدام چين اساسا در پاسخ به وضعيت ناگهاني آمريکاست که مقررات بين المللي را نقض کرده است.
اين در حالي است که مقامات چين مي دانند اعلاميه آمريکا مبني بر ادامه اعمال تعرفه هاي اضافي به اقدامات تلافي جويانه پکن بستگي دارد اگر چه که مقامات پکن اتخاذ اينگونه اقدامات را براي دفاع از حقوق مشروع چين توصيف مي کنند.

بازتاب جنگ تجاري آمريکا و چين در رسانه ها
روزنامه نيويورک تايمز نوشت رسانه هاي رسمي چين شديدا از ترامپ انتقاد کردند. روزنامه اي که مانند سخنگوي حزب کمونيست چين عمل مي کند روز شنبه دولت ترامپ را با چهار واژه توصيف کرد: بي ادب، غير منطقي، خودخواه و لجباز. ديگر رسانه هاي چين هم در خصوص تصميم آمريکا درباره تعرفه هاي گمرکي براي کالاهاي چيني از لغات تند و مشابهي استفاده کردند.
يکي از روزنامه هاي چين نوشت «رفتار متغير و بولهوسانه به هنجار تبديل شده است». خبرگزاري شينهوا در مطلبي تحليلي نوشت هيچ کشوري نمي تواند حصار ايجاد کند. وزارت بازرگاني چين هم در بيانيه اي اعلام کرد «چين خواهان جنگ تجاري نيست اما در مواجهه با اقدامات کوته بينانه آمريکا که براي هيچ کس مفيد نيست، چين بايد با تمام قوا بايستد و از جهاني سازي اقتصاد و سازو کارهاي چندجانبه تجارت بين المللي دفاع کند.»
نشريه گلوبال تايمز هم اقدام آمريکا را «تاکتيک هاي بچه گانه» خواند و نوشت تاکتيک هاي بچه گانه ترامپ ممکن است براي کشورهاي کوچک تر مؤثر واقع شود اما مطمئنا در مورد چين تاثيري نخواهد داشت.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چين آمريکا جنگ تجاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۵۹۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» به‌شدت از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متحد نزدیکش در دوره ریاست جمهوری سابق خود انتقاد کرد.

حمایت‌ها از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا رای‌دهندگان صهیونیست خواهان پاسخ‌گویی به این هستند که چگونه نیروهای اطلاعاتی و نظامی تل‌آویو تدارکات حماس در عملیات طوفان الاقصی را برای حمله‌ای که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۲۰۰ نفر و به اسارت بردن بیش از ۲۰۰ تن به غزه شد، تشخیص ندادند.

ترامپ در مصاحبه‌ای با تایم در ۱۲ آوریل که در عمارت مجلل او در مارالاگو انجام شد، گفت: «بی‌بی، نتانیاهو به‌حق و به‌درستی به خاطر آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد، مورد انتقاد قرار گرفته است.»

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که نتانیاهو از رقیب اصلی سیاسی خود، «بنی گانتس» که ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی است، عقب‌تر است. گانتس که یکی از اعضای کابینه جنگ نتانیاهوست، خواستار برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر شده است. این باعث شده است که نتانیاهو در تلاش برای تقویت حمایت عمومی برای ماندن در قدرت باشد. ترامپ هم به نتانیاهو حمله کرده است.

ترامپ گفت: «۷ اکتبر هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «همه چیز برای جلوگیری از آن مهیا بود. و بسیاری از مردم در مورد آن می‌دانستند، می‌دانید، هزاران و هزاران نفر در مورد آن می‌دانستند، اما اسرائیل از آن خبر نداشت و من فکر می‌کنم که او (نتانیاهو) به شدت به خاطر این موضوع سرزنش می‌شود.»

ترامپ زمانی از روابط نزدیک خود با نتانیاهو، که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در اراضی اشغالی فلسطین داشته، سخن می‌گفت. زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود، بسیاری از اولویت‌های نتانیاهو را دنبال کرد. ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد، بلندی‌های جولان را به‌عنوان بخشی از اراضی اشغالی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کرد.

اما روابط زمانی تیره شد که نتانیاهو پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را تبریک گفته و ویدیویی را به مناسبت مراسم تحلیف بایدن منتشر کرد. ترامپ که همچنان به دروغ انکار می‌کند که بایدن پیروز قانونی انتخابات بوده است، از اینکه نتانیاهو وفاداری بیشتری به او نشان نداده، ناامید شده است.

ترامپ هم‌چنین در این مصاحبه‌ از بابت کنار کشیدن رژیم صهیونیستی از حمله سال ۲۰۲۰ آمریکا به عراق که منجر به جنایت ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد، شکایت کرد. ترامپ به تایم گفت: «تجربه بدی با بی‌بی داشتم. و من از این موضوع خوشحال نبودم. این چیزی بود که هرگز فراموش نکردم. و این چیزی را به من نشان داد.»

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند وقت آن رسیده است که نتانیاهو قدرت را ترک کند و آیا او می‌تواند با گانتس بهتر کار کند یا خیر، درنگ کرد و گفت: «فکر می‌کنم بنی گانتس خوب است، اما برای گفتن آن آماده نیستم. من در این مورد با او صحبت نکرده‌ام. اما شما افراد بسیار خوبی دارید که من در اسرائیل با آنها آشنا شدم که می‌توانند کار خوبی انجام دهند.»

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: در رویارویی با ایران، طرف اسرائیل را می‌گیرد.

او می‌گوید: اگر آنها به اسرائیل حمله کنند، بله، ما آنجا خواهیم بود.

ترامپ هم‌چنین می‌گوید که او نیز همانند اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده است که «تشکیل دولت فلسطینی در کنار اسرائیل» همراه با صلح محتمل نیست. او می‌گوید: «زمانی بود که فکر می‌کردم راهکار دو دولت می‌تواند کارساز باشد. اکنون من فکر می‌کنم این راه بسیار بسیار سخت خواهد بود.»

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تلاویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس