Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:01:58 GMT

صالحی بر استمرار حفاظت از میراث مکتوب تاکید کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۶۰۸۲۹

صالحی بر استمرار حفاظت از میراث مکتوب تاکید کرد

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حفظ میراث مکتوب و تعالی نسخ خطی تاکید کرد و گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب در این زمینه تلاش های بسیاری داشته و باید نسبت به ادامه این مسیر استمرار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعباس صالحی روز سه نشبه در نشست با اعضای هیات امنای موسسه پژوهشی میراث مکتوب، افزود: اهمیت و جایگاه میراث مکتوب و نسخ خطی کشورمان بر کسی پوشیده نیست بنابراین باید نسبت به حفظ آن اهتمام داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالحی همچنین بر شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای داخلی و خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و گفت: در داخل وزارتخانه می توان از ظرفیت های معاونت امور فرهنگی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمک گرفت و در بحث های نظری، اجرایی و کارکردی با موسسه پژوهشی میراث مکتوب همکاری های مشترک داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر بهره گیری موسسه پژوهشی میراث مکتوب از ظرفیت های کتابخانه ملی و سازمان های اوقاف و امور خیریه، خبرگزاری جمهوری اسلامی، در راستای ارتقا و حفظ میراث مکتوب و نسخ خطی تاکید کرد.

** نیاز به ارتباط با انجمن ها و شخصیت های ایران شناس
صالحی تصریح کرد: ارتباط با انجمن ها و شخصیت های ایران شناسی در خارج از کشور نیز می تواند به اهداف موسسه پژوهشی میراث مکتوب در راستای تعالی نسخ خطی و میراث مکتوب با نگاه فرهنگی و اقتصادی نقش به سزایی داشته باشد.
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این نشست اکبر ایرانی مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب گزارشی از عملکرد فرهنگی و اقتصادی این مرکز ارائه داد.
در ادامه نیز احمد مسجد جامعی با اشاره به برخی اقدامات این موسسه گفت: از این نهاد می توان برای گسترش فرهنگ ایرانی و معرفی آن به جهان بهره های بسیاری برد.
وی افزود: موسسه پژوهشی میراث مکتوب در برگزاری نشست ها، اجلاس ها و چاپ کتاب ها و انتقال مفاهیم عرفان با رویکرد زبان و ادبیات فارسی می تواند نقش به سزایی داشته باشد.
در بخش دیگری از این نشست غلامعلی حداد عادل گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب تاکنون اقدامات مناسبی در نشر کتاب داشته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به آن نگاه ویژه تری داشته باشد.
وی افزود: توزیع آثار از اهمیت زیادی برخوردار است و این موسسه در این زمینه باید تدابیر لازم را داشته باشد.
در ادامه ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر نقش موسسه پژوهشی میراث مکتوب در پر کردن خلاءهای تاریخی تاکید کرد و گفت: این مرکز می تواند در شناسایی استعدادها و ظرفیت های داخلی و خارجی نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
اعظم بروجردی رئیس کتابخانه ملی نیز گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب یک موسسه غیر دولتی است و از وظایف مسئولان و دست اندرکاران است که بر اساس قانون و آیین نامه ها درصدی از اعتبارات خود را برای امور فرهنگی صرف کنند.
محمدمهدی محقق نیز در این نشست بر ارتباط این موسسه با مراکز علمی و ایران شناسی خارجی از طریق مبادله کتاب تاکید کرد.
علیرضا مختارپور نیز گفت: کمک به توزیع آثار بهترین کمک و حمایت از موسسات نشر و فرهنگی است و باید به این موضوع توجه داشت.
فراهنگ ** 1355 ** 1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي وزارت ارشاد ميراث مكتوب نشست اعضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۶۰۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.
سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.
او گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.
محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899566

دیگر خبرها

  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد