Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@12:08:02 GMT

شخصیت‌پردازی اشیاء در «اجاره نشین‌ها»

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۶۶۲۷۴

شخصیت‌پردازی اشیاء در «اجاره نشین‌ها»

رمان «اجاره نشین‌ها» نوشته برنارد مالامود با ترجمه میلاد شالیکاریان از سوی انتشارات چترنگ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، رمان «اجاره نشین‌ها» نوشته برنارد مالامود با ترجمه میلاد شالیکاریان روایتگر نویسنده‌ای است به نام هری لسر که ده سال درگیر نگارش رمانش بودهاست. حال که نگارش رمان به فصول انتهایی رسیده است، باید خانه‌ای را که سال‌ها در آن قلم می‌زده ترک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، حضور مهمان ناخوانده داستان که خود نیز نویسنده‌ای سیاه پوست است اتفاقاتی را رقم می‌زند که زندگی لسر را تحت شعاع قرار می‌دهد.

«اجاره‌نشین‌ها» از روایت قابل‌تاملی برخورد است و مالامود (نویسنده رمان) با چیره‌دستی زاویه دید سوم شخص محدود به ذهن را برای کاراکتر اصلی خود یعنی هری لسر نویسنده برگزیده و تک‌گویی‌های درونی این شخصیت نیز به درخشان‌شدن این روایت کمک شایانی کرده است.

این رمان از نثر بسیار روانی برخوردار است و در آن استعاره‌ها و تشبیهات فراوان وجود دارد. همچنین از دیگر ویژگی‌های این رمان توجه به اسطوها، جان‌بخشی و شخصیت‌پردازی به اشیا است که در کنار گویش‌های عامیانه‌ای خاص سیاهپوستان فضایی را برای مخاطب ایجاد می‌کند که تاب و تحمل خواندن کتاب در زمان دیگر را بگیرد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

دنیا پر است از آدم‌هایی که در کمین آدم‌هایی نشسته‌اند که آن‌ها را نمی‌شناسند. غریبه‌هایی بی‌خانمان بیش از پیش در این اطراف‌اند. خدا از زمان آفرینش انسان باید صدازدن اسامی را به خودش واگذار می‌کرد. یعقوب با اسماعیل ملاقات می‌کند. «من برادر برادرم نیستم.» چه کسی می‌گوید؟ به اتاق مطالعه برگشت، شتابان شروع به نوشتن کرد، انگار صدای پایان سقوط دنیا را در گودال زمان شنیده بود و دعا کرد قبلش آخرین واژه خود را بنویسد.

لازم به یادآوری است، برنارد مالامود در طی سی و هفت سال زندگی هنری خود برندۀ جوایز متعدد از جمله پولیتزر و جایزۀ ملی آمریکا شد و به پاس یک عمر دستاورد هنری از سوی آکادمی ملی هنر و ادبیات مدال طلا دریافت کرد.

رمان «اجاره‌نشین‌ها» نوشته برنارد مالامود با ترجمه میلاد شالیکاریان در قالب 178 صفحه و تیراژ 1000 نسخه به قیمت 18 هزار تومان از سوی انتشارات چترنگ به بازار آمده است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۶۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهروز افخمی: اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم

آفتاب‌‌نیوز :

بهروز افخمی گفت: پخش سری جدید برنامه «هفت» از هفته آینده شروع می‌شود. امیدوارم که این برنامه بتواند تاثیرگذاری همیشگی خود را داشته باشد.

افخمی در عین حال از ساخت نخستین اثر علمیتخیلی خود بر اساس داستانی از میخائیل آفاناسیویچ بولگاکُف؛ نویسنده، پزشک و نمایشنامه‌نویس مشهور روسی در نیمه نخست قرن بیستم که مشهورترین اثر او مرشد و مارگاریتا، از شاهکار‌های ادبی قرن بیستم است، به نام «دل سگ» خبر داد.

وی اظهار داشت: خود داستان، یک داستان علمی - تخیلی است که در زمان حاضر مشغول نوشتن سناریوی آن هستم.

امسال تهیه‌کنندگی می‌کنم

افخمی همچنین درخصوص دو اثر سینمایی که پیشتر از ساخت آن‌ها برای جشنواره فجر امسال خبر داده بود، گفت: این کار‌ها هنوز قطعی نشده است. ممکن است تهیه‌کنندگی کنم و بنابراین فکر نمی‌کنم امسال به سمت کارگردانی بروم چرا که ساخت این اثر علمی – تخیلی، کل سال من را درگیر می‌کند و نوشتن فیلمنامه آن دست‌کم سه، چهار ماه زمان می‌برد.

کارگردان فیلم «صبح اعدام» اسفند سال گذشته با اعلام این خبر که برای فیلمسازی روی دو موضوع شاهنامه و غزه مشغول کار و تحقیق است، گفته بود: موضوع «داریوش مهرجویی» را هم مدنظر دارم که اول باید مستندش ساخته شود. ممکن است رمانش را هم بنویسم و بعد سراغ ساخت فیلم سینمایی با این سوژه بروم.

اکنون دوره قاطعیت و صراحت است

افخمی یادی از شهید سید مرتضی آوینی کرد و اظهار داشت: شهید آوینی در سال‌های بعد از جنگ، تحت فشار هر دو گروه سیاستمدار و فرصت‌طلبانی بود که هم از توبره و هم از آخور می‌خوردند، افرادی که اصلا جرات حضور در جبهه‌ها را نداشتند، ولی در حال حاکم شدن بودند، او وقتی درباره ین دو گروه صحبت می‌کرد می‌گفت «الان دیگر دوران ما نیست».

کارگردان و تهیه کنده سینما گفت: آن زمان دوره آدم‌هایی بود که در ادارات حاکم بودند که سعی می‌کردند کسانی که واقعا این مملکت را حفظ کردند منزوی و فراموش شوند و یا به تنگنا دچار و گرفتار شوند، اما اکنون دوره آن‌ها گذشته، اکنون دوره قاطعیت و صراحت، دوران پهلوانان است.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • ببینید | دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها
  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم
  • شاهنامه هنر فردوسی است و لاغیر
  • ۷ افسانه و سبدی از «خیال‏‏‌پردازی‏‏‌ها» در بازار اجاره مسکن
  • رمان قتل داریوش مهرجویی به کجا رسید؟
  • بهروز افخمی در حال نوشتن رمان قتل داریوش مهرجویی
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • شخصیت‌پردازی در فیلم‌های قهرمان‌محور تعیین‌کننده است/ ماندگاری «بوعلی‌سینا» با تصویر امین تارخ
  • بهروز افخمی: اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم