Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اردبيل-ايرنا- طرح هاي اشتغالزا در مناطق روستايي از برنامه هاي مهم دولت در ايجاد زمينه هاي شغلي و رفع بيکاري بوده و در اين راستا پرداخت تسهيلات مالي مناسبي نيز پيش بيني شده است اما تعلل و برخي سخت گيري هاي بانک ها مي تواند بعنوان مانعي درمسير موفقيت اين برنامه راهبردي عمل کند.

به گزارش ايرنا، با اينکه بسياري از طرح هاي روستايي در استان اردبيل تصويب و براي پرداخت تسهيلات به بانک ها معرفي شده اند اما هنوز به گفته مسئولان و متقاضيان اجراي اين طرح ها، بانک ها در زمينه پرداخت تسهيلات مطلوب عمل نکرده ونگراني ها در اين زمينه همچنان باقي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئولان و شهروندان استان تسهيلات اشتغال روستايي را از ابزارهاي مناسب براي رونق کسب و کار در روستاها و در نتيجه ايجاد روند مهاجرت معکوس به اين مناطق مي دانند.
نورالدين شاهي يک شهروند استان اردبيل به ايرنا گفت: 12 سال پيش روستاي خود را ترک و در تهران به دست فروشي مشغول بودم اما با آگاهي از اعطاي تسهيلات اشتغال روستايي به موطن خود بازگشته و با همکاري جمعي از آشنايان در فکر راه اندازي کسب و کار در روستاي خود هستيم.
وي بيان کرد: طرح تعاوني ما در زمينه دامداري مورد تصويب قرار گرفته و براي دريافت تسهيلات به بانک معرفي شده ايم اما در اين مرحله به سد بانک ها و قوانين سفت و سخت آن برخورده ايم .
به گفته وي، طرح اشتغال روستايي، جوانان را براي ايجاد کسب و کار در روستاهاي خود اميدوار کرده و اگر بانک ها همکاري خوبي با متقاضيان در زمينه پرداخت تسهيلات داشته باشند بسياري از مشکلات در اين مناطق از جمله اشتغال ، مهاجرت و حاشيه نشيني رفع مي گردد.
در بررسي چرايي عملکرد نه چندان موفق بانک ها در پرداخت تسهيلات اشتغالزا بويژه در مناطق روستايي، مسئولان بانک ها کندي کار را مربوط به قوانين موجود ذکر کرده وتاکيد مي کنند که در اين زمينه بر اساس دستورالعمل هاي مرکز عمل مي کنند.
اين در حالي است که مسئولان استان و بسياري ازمتقاضيان نيز ضامن موفقيت طرح هاي اشتغالزا را مستلزم اقدام عملياتي و رها شدن از قيد و بندهاي اداري و کاغذ بازي مي دانند.
حسن قبادي فرماندار بيله سوار مغان در اين باره گفت: عملکرد بانک هاي اين شهرستان در خصوص جذب و پرداخت تسهيلات بويژه در زمينه طرح هاي اشتغالزا مطلوب نيست.
وي با اشاره به اينکه بانک ها در پرداخت تسهيلات اشتغال پايدار روستايي نبايد تعلل کنند، افزود: بسياري از طرح هاي اشتغال در حوزه کشاورزي و دامپروري بوده و تعلل در پرداخت تسهيلات باعث دلسردي داوطلبان اين تسهيلات مي شود.
وي با بيان اين که دستگاه هاي اجرايي و بانک ها براي جذب تسهيلات اشتغالزايي بايستي حرکت جهادي داشته باشند، اظهار کرد: اين تسهيلات در 2 بخش فراگير و روستايي با ساير تسهيلات اشتغال در سال هاي گذشته تفاوت دارد؛ بنابراين ضروري است تا پرونده هاي ثبت شده در سامانه کارا به دقت بررسي و متقاضيان پاسخ مناسبي دريافت کنند.
قبادي تشريح کرد: سياست دولت از پرداخت اين تسهيلات پول پاشي نيست بلکه با هدف گذاري در منابع بانکي پرداخت تسهيلات صورت مي‌گيرد تا به سمت رونق اشتغال پيش رويم.
وي گفت: متقاضيان دريافت تسهيلات اشتغالزايي نيازمند راهنمايي و حمايت بوده و اين مساله قابل قبول نيست که متقاضيان نتوانند با رييس اداره ارتباط داشته باشند.
اکبر بهنام جو استاندار اردبيل هم در اين باره گفت: مديران دستگاه هاي اجرايي استان نبايد در جذب اعتبارات اشتغال فراگير و اشتغال پايدار روستايي کوتاهي کنند.
وي افزود: دولت تدبير و اميد اشتغال پايدار روستايي را در دستور کار قرار داده و همه مديران موظف هستند در معرفي طرح ها به بانک، پيگيري تسهيلات و پرداخت آن از سوي بانک ها اهتمام جدي داشته باشند.
بهنام جو تاکيد کرد که بانک ها موظف هستند طرح هاي معرفي شده را در اسرع وقت بررسي و در پرداخت تسهيلات بانکي به متقاضيان تسريع کنند.
بهمن حسين زاده معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري اردبيل هم در اين باره گفت: اشتغال جوانان اولويت نخست اين استان بوده و براي تحقق اشتغال فراگيرو پايدار روستايي در اين استان بسته هاي تشويقي براي طرح هاي اشتغال تعريف شده است.
او افزود: تسهيلات اشتغال فراگير با نرخ 18 درصد و اشتغال روستايي هم با 10 درصد سود بانکي در نواحي صنعتي،6درصد در مناطق مرزي و چهار درصد در مناطق محروم به متقاضيان پرداخت مي شود.
آرام حليم مديرکل امور روستايي استانداري اردبيل هم در اين باره به ايرنا گفت: ايجاد اشتغال پايدار در روستاها از سياست هاي دولت تدبير و اميد بوده و تا کنون 65 طرح با ظرفيت ايجاد 950 فرصت شغلي براي دريافت تسهيلات به بانک هاي عامل معرفي شده است.
وي افزود: براي اشتغال پايدار در روستا هاي استان اردبيل يک هزار و 240 ميليارد ريال تسهيلات اختصاص يافته که از اين مبلغ 550 ميليارد ريال براي 65 طرح پرداخت شده و بقيه هم در مرحله پرداخت است.
حليم اضافه کرد: اين تسهيلات با 10 درصد سود بانکي در نواحي صنعتي ،6درصد در مناطق مرزي و چهار درصد در مناطق محروم پرداخت مي شود.
مديرکل امور روستايي استانداري اردبيل شناسايي کسب و کار در حوزه روستايي را يادآور شد و افزود: طرح هاي دانش بنيان در روستا هاي اين استان شناسايي شده و در صورت تحقق، فرصت هاي شغلي در روستاها از حالت سنتي به صنعتي تبديل خواهد شد.
وي بيان کرد: براي اشتغالزايي روستايي در حوزه دانش بنيان اولين رويداد شتاب (شناسايي ايده هاي کسب و کار در حوزه روستايي )در اردبيل برگزار مي شود که زمينه و بستر خوبي براي اشتغال روستايي را فراهم مي آورد .
حليم بيان کرد: دولت تدبير واميد در نظر دارد مهاجرت معکوس در روستا ها را با اشتغالزايي و رونق توليد در زمينه هاي مختلف اعم از کشاورزي ،گردشگري و فناوري تحقق بخشد.
مديرکل امور روستايي استانداري اردبيل افزود: شناسايي ايده هاي برتر در حوزه دانش بنيان در روستا ها ضمن اينکه جلوي مهاجرت ها را مي گيرد بلکه باعث مهاجرت معکوس نيز خواهد شد.
سيد حميد کلانتري معاون وزير تعاون ، کار و رفاه اجتماعي در سفر اخير خود به استان اردبيل گفت: در سال جاري فعال شدن تعاوني هاي روستايي از اولويت هاي اصلي وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي و انتظار مي رود که مديران در جذب اعتبارمربوط به اشتغال کوتاهي نکنند.
وي افزود: امسال با اختصاص و صرف 120 هزار ميليارد ريال تسهيلات ، اشتغال در مناطق محروم و روستايي کشور رونق خواهد گرفت.در استان اردبيل اشتغال 20 هزار نفر در سال جاري برنامه ريزي شده است .
به هر حال طرح اشتغال پايدار روستايي با توجه به سرمايه گذاري کلان دولت در آن براي موفقيت نيازمند همکاري تمام دستگاهها در تخصيص، پرداخت اعتبار و نيز اجرا و نظارت مي باشد.
به گفته کارشناسان ، اين طرح راهبردي نبايد به سرنوشت طرح هاي مشابه ساليان گذشته و هدر رفت سرمايه هاي کشور دچار شود.
گزارش :يعقوب شاددل
7110/6016
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۶۹۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی اماکن روستایی، مؤثرترین اقدام در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهاست، گفت: سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در سال‌جاری، ۱۱هزار و ۵۰۰ فقره است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، رضا خواجه‌ای، امروز_ دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سهمیه استان زنجان در زمینه تسهیلات مسکن روستایی در سال‌جاری ۱۱۵۰۰ فقره با اعتباری بالغ بر ۴,۰۲۵ میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: در حال حاضر میزان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان ۵۷ درصد است که با مقاوم‌سازی این تعداد، این میزان به ۶۷ درصد خواهد رسید که این جهش در سابقه بنیاد مسکن کم‌نظیر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه، متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در شهرستان‌ها نسبت به تکمیل پرونده‌های خود جهت دریافت تسهیلات اقدام کنند، افزود: اقساط بازپرداخت تسهیلات جدید با نرخ سود پنج درصد، حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه خواهد بود، که متقاضیان پس از تشکیل پرونده در بنیاد مسکن، به بانک مربوطه جهت عقد قرارداد معرفی می‌شوند.

خواجه‌ای از پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی از ۳۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: مهاجرت معکوس ظرفیت و تقاضا برای ساخت‌وساز در روستاها را افزایش داده است و همین مساله باعث می‌شود تا همه ساله و طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی در کشور به متقاضیان پرداخت و هر سال نیز سقف آن افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به ترغیب و تشویق و لزوم همکاری اعضای شورای اسلامی، دهیاران و مشارکت روستاییان در انجام طرح‌های مقاوم‌سازی اماکن روستایی تصریح کرد: اهالی روستاهای استان باید از فرصت پیش آمده استفاده کنند و با اخذ تسهیلات بانکی برای سلامتی و حفظ جان و اموال خود و پیشگیری از هرگونه خسارات احتمالی خانه‌های خود را مقاوم‌سازی کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تاکید کرد: سعی ما بر این است که با ادامه روند نوسازی اماکن مسکونی، زمینه‌ای را جهت فراهم ساختن فرصت برای روستاییان، ایجاد بالندگی و خودباوری در روستاها و ارائه تعریف جدید از روستاها به عنوان واحدی تولیدی و فرهنگی آماده کنیم و بنیاد مسکن نیز بر اساس این تکلیف در بخشی از رسالت خود فعالیت‌های خود را بیشتر معطوف به روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته ادامه دهد.

کد خبر 751045

دیگر خبرها

  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۴۵ هزار متقاضی پرداخت شد
  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!