Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - دوشنبه پايتخت کشور فارسي زبان تاجيکستان طي روزهاي 22-20 ژوئن (امروز 30 خرداد تا اول تير) ميزبان اولين کنفرانس بين المللي موسوم به `آب براي توسعه پايدار` است که بيش از هزار و 500 ميهمان خارجي از 118 کشور جهان در آن شرکت مي کنند.

در اين کنفرانس بين المللي که از امروز به مناسبت آغاز دهه بين المللي اقدام “آب براي زندگي و رشد پايدار براي سال هاي 2018-2028` در دوشنبه آغاز به کار کرد، تعدادي از رؤساي جمهور، نخست وزيران و ساير مقامات ارشد کشور مختلف جهان و نيز نمايندگان بيش از 41 سازمان و نهادبين المللي حضور مي يابند تا مشکلات مربوط به آب در سطح جهان را در راستاي برنامه‌هاي جامع توسعه پايدار، پيشرفت اجتماعي و اقتصادي، تامين امنيت زيست محيطي و تغيير اقليم براي مديريت بهينه اين مايع حيات بررسي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رضا اردکانيان، وزير نيروي ايران و رئيس کميسيون مشترک همکاري هاي اقتصادي ايران و تاجيکستان که به همراه نمايندگان برخي دستگاه‌هاي اجرايي و چند نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين کنفرانس شرکت کرد، قرار است به عنوان سخنران اصلي در پنلي با عنوان `ارتباطات آب‌محور، حمايت و شبکه‌سازي` سخنراني کند.
وي در حاشيه اين کنفرانس به عنوان رئيس کميسيون مشترک اقتصادي ايران و تاجيکستان با مقامات بلندپايه اين کشور از جمله با عثمان زاده، وزير انرژي و ذخائر آبي تاجيکستان و همتاي تاجيکش در کميسيون مشترک اقتصادي و همچنين با مهرالدين وزير امور خارجه تاجيکستان ديدار خواهد کرد.
اين کشور بدان سبب ميزبان اين کنفرانس بين المللي شد که رئيس جمهوري آن پيشتر در مجمع عمومي سازمان ملل پيشنهاد داده بود اين دهه يعني از سال 2018 تا 2028 ميلادي به عنوان دهه بين‌المللي آب و توسعه پايدار نامگذاري شود که اين پيشنهاد در پايان دسامبر سال گذشته (اواسط دي ماه 1396) از سوي آن نهاد بين المللي پذيرفته شده بود و دوشنبه را به عنوان ميزبان نخستين کنفرانس در اين دهه اعلام کرد.
به همين دليل `سراج الدين مهم الدين` وزير امور خارجه اين کشور ديروز در دوشنبه با `ليو جين مين` معاون دبير کل سازمان ملل در امور مسائل اقتصادي و اجتماعي، `پيتر بوريان` نماينده ويژه اتحاديه اروپا در آسياي مرکزي و `ناتاليا گرمان` رئيس مرکز منطقه‌اي سازمان ملل به طور جداگانه ديدار و گفت ‌و گو کرد تا آخرين هماهنگي ها در خصوص برگزاري مطلوب اين کنفرانس در راستاي برنامه هاي سازمان ملل را با آنها نهايي کند.
در اين ملاقات ها همچنين مسائل مربوط به همکاري‌هاي فعلي تاجيکستان با ساختارهاي مختلف سازمان ملل، چشم انداز تعاملات بيشتر و همچنين مسائل مربوط به همکاري در چارچوب کنفرانس بين المللي «آب براي توسعه پايدار براي سال هاي 2018-2028»، وضعيت و دورنماي روابط دوجانبه و جامع تاجيکستان و اتحاديه اروپا، تأمين صلح و ثبات در جهان، مبارزه با تهديدات و چالش‌هاي زمان، حفاظت زيست محيطي، تضمين توسعه پايدار اجتماعي و حفظ منابع آبي مورد بررسي قرار گرفت.
متولي و مبتکر اصلي اين کنفرانس بين المللي مرکز تحقيقات راهبردي و مرکز اسلام‌شناسي وابسته رئيس جمهوري تاجيکستان است که مدت ها است که تلاش کرد مسائل مربوط به آب و جايگاه آن در قرآن کريم را بررسي و در اين کنفرانس اين موضوع را با کارشناسان بين المللي نيز در ميان بگذارد.
شرکت کنندگان در اين کنفرانس که با رياست `قاهر رسول زاده` نخست وزير تاجيکستان برگزار مي شود مي کوشند تا نقش مستقيم آب در رفاه اجتماعي و نجات بشريت از خطر بي‌آبي را مورد مداقه قرار داده و اين مايه حيات را در راستاي اهداف و برنامه هاي توسعه پايدار مربوط به ذخاير آب براي يک دهه آينده و تطبيق اين اهداف با وضعيت موجود و آينده آب و هوايي جهان مورد بررسي قرار دهند.
در واقع اين کنفرانس مي کوشد تا در ماموريت بين المللي خود براي افزايش آگاهي ها در سطح بين المللي براي مصرف بهينه آب و اجراي به موقع طرح ها و برنامه هاي توسعه پايدار و اقدامات اجرايي آينده هم در سطح ملي و هم بين المللي براي رفع بحران آب را مورد بحث و بررسي کارشناسانه و علمي قرار دهد.
تاجيکستان کوهستاني و سرسبز با بارندگي فراوان داراي رودخانه هاي فراواني است . شمار رودهايي که طول آنها از 10 کيلومتر تجاوز مي کند به 947 ميرسد. در مجموع طول رودخانه هاي تاجيکستان بيش از 28 هزار کيلومتر است.
همچنين در اين کشور بيش از يکهزار و 300 درياچه و مرداب وجود دارد.
تاجيکستان يکي از کشورهاي صاحب مقام در منابع و ذخاير آب در منطقه و جهان است و به گفته مسوولان تاجيکي اين کشور 9 ميليون نفري با 143 هزار کيلومتر مربع مساحت، 64 درصد منابع آبي آسياي مرکزي را در اختيار دارد و در جهان نيز در جايگاه ششم قرار دارد.
بزرگترين درياچه آب شيرين عميق جهان موسوم به ˈآب بند سريزˈ در تاجيکستان واقع شده که با 56 کيلومتر مربع مساحت و با ژرفاي حدود 500 متر خود به تنهايي قادر به تامين آب شرب و انرژي برق آسياي ميانه و خاورميانه است.
اين درياچه که حدود 100 سال پيش به خاطر وقوع يک زلزله در ارتفاعات شکل گرفت و اکنون نيز اين نگراني وجود دارد که ممکن است باز در اثر زلزله اي ديگر فرو ريزد و جان ميليون ها نفر از چند کشور مجاور را به خطر اندازد، پيشنهاد شده است که نيروگاههاي آبي در اين مکان احداث شود و همچنين آب آن از طريق لوله کشي به کشورهاي کم آب انتقال يابد.
اين منابع و ظرفيت هاي عظيم ˈطلاي روانˈ در تاجيکستان در حالي است که به گفته يک مقام ديپلماتيک اين کشور ، ميزان استفاده کلي از اين منابع آبي به خاطر نبود سرمايه لازم فقط پنج درصد است.
به عقيده کارشناسان چنانچه فقط از 50 درصد اين ظرفيت منابع آبي تاجيکستان بهره برداري شود ضمن اينکه مشکل آب شرب و انرژي برق کشورهاي منطقه و خاورميانه رفع خواهد شد ، اقتصاد تاجيکستان شکوفا و به کشوري ثروتمند با درآمد سرانه بالاتغيير جايگاه خواهد داد.
از همين لحاظ است که مسوولان اين کشور در تکاپوي حمايت بين المللي براي سرمايه گذاري در اين منابع عظيم آب هاي زلال و شيرين هستند.
امام علي رحمان رييس جمهوري اين کشور بارها به اهميت سرمايه گذاري در منابع آبي اين کشور تاکيد کرده است و سرانجام هم اهميت موضوع آب در تاجيکستان مورد پذيرش جامعه جهاني قرار گرفت.
آساق**1378**1663**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۷۴۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد

ایسنا/همدان فرماندار ملایر گفت: صرفا با اعتبارات دولتی نمی‌توان شهرستان را در مدار توسعه شتابان قرار داد و در واقع توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی امکان‌پذیر بوده و این جان‌مایه شعار امسال است و باید از ظرفیت مردم در این راستا استفاده کرد.

سلمان اسماعیلی شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در همایش بزرگداشت شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان ملایر، با اشاره به اینکه امیدآفرینی در بین مردم نکته مغفول مانده این روزهای ماست، افزود: اعضای شوراهای اسلامی، نخبگان جوامع محلی خود هستید و باید از این سرمایه اجتماعی بهره برده و با بیان واقعیت‌ها در بین مردم و تشریح خدمات امیدآفرینی کنید.

وی بیان کرد: شوراهای اسلامی، شهرداران و دهیاران وظیفه دارند در این سال پایانی از دوره خدمت نهایت تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای درآمد پایدار بکار ببندند و یک یادگاری ارزشمند از خود به جای بگذارند، واقعیت این است که با اعتبارات دولتی نمی‌توان شهرستان را در مدار توسعه شتابان قرار داد و در واقع توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی امکان‌پذیر بوده و این جان مایه شعار امسال است.

وی تصریح کرد: در تصمیم‌گیری‌ها باید نفع عموم جامعه را در نظر گرفت و نباید به خاطر منافع فردی یا گروهی خاص منفعت عموم مردم شهرستان را به خطر انداخت و این سرلوحه ما برای اجرای طرح‌های بزرگ در طول این دو سال و چندماه اخیر بوده است و اجرای پروژه‌های بزرگ نظیر الحاق ۵۱۵ هکتار زمین به شهر ملایر و انجام دیگر پروژه‌ها با اعتباری افزون بر ۲۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ در سایه این نگاه قابل انجام شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: هفته آینده شاهد برگزاری دور دوم انتخابات هستیم، از همه مردم دعوت می‌کنیم تا با حضور گسترده و انتخاب اصلح در رقم خوردن سرنوشت روشن برای دیارمان سهیم باشند، آینده شهرستان ملایر به مراتب از امروز زیباتر و درخشان‌تر است.

به گزارش ایسنا در این مراسم از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان ملایر تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رقم زدن حرکات توسعه‌ای با جذب سرمایه گذار
  • توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد
  • مهدی آشنا برگزیده جشنواره عکس نوروز تاجیکستان شد
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • رافائل گروسی به ایران سفر می‌کند
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می‌کند
  • ربات‌های قاتل؛ ترس از آینده هوش مصنوعی
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک