Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@17:17:16 GMT

پارلمان مقدونیه توافق تغییر نام این کشور را تصویب کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۷۹۱۷۷

پارلمان مقدونیه توافق تغییر نام این کشور را تصویب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، پارلمان مقدونیه امروز چهارشنبه توافق با یونان درباره تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» را مورد تأئید قرار داد.

این در حالیست که یکشنبه ۲۷ خردادماه سال جاری، «نیکوس کوتزیاس» و «نیکولا دیمیتروف» وزرای خارجه یونان و مقدونیه در جزیره پرسپا واقع در مرز دو کشور این توافق را با حضور نخست‌وزیران دو کشور امضاء کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم «ماتئو نیمتس» فرستاده سازمان ملل و شماری از مقامات اروپایی هم شرکت داشتند.

هفته گذشته مقدونیه با هدف پایان دادن به تنش های ۲۷ ساله میان این کشور و یونان با تغییر نام خود موافقت کرده و آن را به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر داد.

پیشتر این کشور با نام «مقدونیه یوگسلاوی سابق» شناخته می شد اما برخی از گروه های یونانی با این نام مخالف بودند و در مذاکراتی که میان یونان و مقدونیه در جریان بود اختلافاتی ایجاد شده و اعتراضاتی در یونان برپا شده بود.

گفتنی است «فیلیپ دوم» ازسال ۳۲۶ قبل از میلاد در شهر تسالونیک واقع در شمال یونان با عنوان پایتخت مقدونیه حکومت می کرده است و بعد از مرگ در سال ۳۲۶ قبل از میلاد اسکندر فرزند وی قدرت را بدست گرفت و به شهرهای یونان که در قالب ۱۰ کشور به صورت دموکراسی اداره می شدند حمله کرد و پس از تصرف شهرها- دولت ها و نهایتاً تصرف آتن، شهروندان این شهرها- دولت ها را متحد ساخت و تحت لوای خود با عنوان اسکندر مقدونی به سوی کشورهای آسیایی روی آورد و با هجوم به کشورهای این منطقه تعدادی از کشورهای این منطقه را به اشغال خود درآورد.

پس از حملات ناتو به رهبری آمریکا درسال ۱۹۹۰ میلادی به یوگسلاوی و تجزیه این کشور، شهر مقدونیه این کشور تحت عنوان مقدونیه اعلام استقلال کرد. از آن زمان اختلافات آتن و اسکوپیه برسر نام این کشور آغاز شد و شورای امنیت سازمان ملل متحد این کشور را با عنوان «مقدونیه یوگسلاوی سابق» به رسمیت شناخت و از آتن و اسکوپیه خواست اختلافات خود را از طریق ادامه مداکرات حل و فصل کنند.

آمریکا در دوره دوم ریاست جمهور بوش پسر، اولین کشوری بود که کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق را با عنوان مقدونیه به رسمیت شناخت و بعد از آن تعداد زیادی از کشورهای جهان این کشور را با این نام مقدونیه، برسمیت شناختند ولی آتن همیشه با استفاده کلمه مقدونیه در ترکیب نام مقدونیه یوگسلاوی سابق مخالفت می کرده و این کشور را به رسمیت نمی شناخت.

اختلافات آتن و اسکوپیه بر سر نام کشور مقدونیه یوگسلاوی سابق تا به امروز ادامه داشت و یونان چندین بار با به رسمیت نشناختن این کشور با حضور آن در جمع کشورهای عضو ناتو و توسعه روابط این کشور با اتحادیه اروپا، مخالفت کرده است.

کد خبر 4326206

منبع: مهر

کلیدواژه: مقدونیه یونان ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ کره شمالی سوریه عراق روسیه عربستان سعودی رژیم صهیونیستی افغانستان کیم جونگ اون جنگ 2015 یمن ایران فلسطین ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۷۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین از زندانیان به عنوان نیروی جنگی استفاده می‌کند

قانونگذاران اوکراینی طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن کی‌یف می‌تواند از برخی مجرمان برای جنگ علیه روسیه استفاده کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پارلمان اوکراین امروز چهارشنبه پیش نویس یک قانون را تصویب کرد که به این کشور اجازه استخدام زندانیان را برای استفاده آنها در جنگ علیه روسیه می‌دهد.

در ماه دسامبر ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که ارتش اوکراین می‌خواهد بیش از 500 هزار نیرو را بسیج کند.

همچنین کی‌یف ماه گذشته میلادی قانونی را تصویب کرد که خدمات کنسولی برای مردان اوکراینی مقیم خارج از کشور بین سنین 18 تا 60 سال را به طور موقت تعلیق می‌نماید.

اولکسی هونچارنکو یکی از اعضای پارلمان اوکراین در پیامرسان تلگرام عنوان کرد: آن دسته از مجرمانی که قتل، تجاوز، خشونت جنسی و جرایمی علیه امنیت ملی مرتکب شدند، اعزام نخواهند شد.

کی‌یف در فروردین ماه قوانین بسیج سربازان را تشدید کرد، از جمله اینکه مخالفان انجام خدمت سربازی شدیدتر مجازات می‌شوند و کسانی که خدمت سربازی می‌کنند دیرتر مرخص می‌شوند. اکنون اوکراین صدور گذرنامه برای مردان 18 تا 60 ساله مقیم خارج از کشور را متوقف می‌کند.

این اقدام بخشی از تلاش‌های دولت اوکراین برای تشویق مردان به بازگشت به کشورشان است. 

اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سند امنیت انرژی ایران در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد
  • دلزدگی اروپایی‌ها از دموکراسی درحال افزایش است
  • اوکراین از زندانیان به عنوان نیروی جنگی استفاده می‌کند
  • تاکید گروه‌های فلسطینی بر غیرقابل تغییر بودن مدیریت بر گذرگاه رفح
  • شی در صربستان: هرگز بمباران سفارت چین در بلگراد توسط آمریکا را فراموش نمی‌کنیم
  • وزیر خارجه اتریش: قصد پیوستن به ناتو را نداریم
  • اسکای‌نیوز: دولت چین وزارت دفاع انگلیس را هک کرده است
  • حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد/ کابینۀ جنگ اسرائیل حمله به رفح را تصویب کرد!/ آمریکا: در حال بررسی پاسخ حماس هستیم
  • آخرین تحولات اوکراین| هشدار ژنرال ناتو درباره امکان توقف حمایت نظامی غرب از کی‌یف
  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست