Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@01:09:01 GMT

آیا روسیه از شکست توافق هسته‌ای سود می‌برد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۸۲۶۵۳

روز هشتم می، رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، اعلام کرد از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های سخت را دوباره برقرار می‌کند. این حرکت ترامپ باعث شد متحدان اروپایی‌اش به تقلا بیفتند و سعی کنند به‌نحوی توافق را نجات دهند. مقامات ایرانی هم به روسیه و چین شتافتند تا از این دو کشور اطمینان خاطر کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان، بعضی تحلیل‌گران بر این نظر بودند که مسکو از خروج ترامپ از برنامه‌ی جامع اقدام مشترک (برجام) منفعت می‌برد و ترجیح می‌دهد تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی بماند. بااینکه این نظر در خود حقیقتی دارد، اما واقعیت پیچیده‌تر از این حرف‌ها است.

آیا روسیه از تحریم‌ها منفعت اقتصادی می‌برد؟

تحریم‌هایی که بعد از پذیرش برجام در سال ۲۰۱۵ باقی ماند کاملاً به‌نفع منافع روسیه بود، چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی را از ورود به اقتصاد ایران منع می‌کرد و، درعین‌حال، مانع جدی‌ای برای ورود شرکت‌های روسی به بازار ایران نبود. درنتیجه، کل سال ۲۰۱۷ و یک‌چهارم اول ۲۰۱۸ دوره‌ای بود که تجار روسی فعالیت شدید و بی‌سابقه‌ای در ایران پیدا کردند. بااین‌حال، دولت روسیه اصلاً نمی‌خواست که توافق به‌طور کامل فروبپاشد و تحریم‌های سخت‌تری بر ایران اعمال شود. تحریم‌های ثانویه‌ای که با این تصمیم ترامپ بر ایران اعمال شد هیچ فرصت اقتصادی اضافه‌تری برای شرکت‌های روسی فراهم نمی‌کند.

درواقع، وضعیت برعکس است. شرکت‌های بزرگ روسی، به‌خاطر روابط نزدیک اقتصادی و پیوندهایی که با غرب دارند، مجبورند حضور خود را در ایران کم‌رنگ کنند. مرکز صادرات خاورمیانه-روسیه، شرکتی که ایگور چایکا، فرزند دادستان کل روسیه، آن را تاسیس کرده، جزو اولین شرکت‌هایی بود که از ایران خارج شد. قرار بود این شرکت تاسیسات آب‌شیرین‌کن در ایران بسازد. بعد از آن، دومین شرکت تولیدکننده‌ی نفت روسیه، لوک‌اویل، همین مسیر را در پیش گرفت و اعلام کرد توسعه‌ی پروژه‌هایش را در این کشور متوقف می‌کند. احتمال زیادی هست که دیگر شرکت نفتی روسیه، تات‌نفت نیز از الگوی لوک‌اویل پیروی کند و از مذاکره با شریک‌های ایرانی‌اش پا پس بکشد.

البته، اعمال دوباره‌ی تحریم‌های سخت‌تر آمریکا لزوماً به‌معنی قطع کامل پیوندهای اقتصادی ایران و روسیه نیست. این روابط قطعاً پابرجا می‌ماند، اما محدود به چند پروژه‌ی مشترک می‌شود، مثل پروژه‌ی ساخت نیروگاه‌های بوشهر و سیریک، و همچنین بعضی پروژه‌های ساخت راه‌آهن. ممکن است مسکو، به‌خاطر بعضی ملاحظات سیاسی، شرکت دولتی روس‌نفت را نیز مجبور کند در ایران بماند. اما، به‌هرحال، ایران برای شرکت‌های بزرگ روسی و سرمایه‌گذاران غربی، دوباره تبدیل به منطقه‌ی عبور ممنوع می‌شود، همان‌طور که قبل از ۲۰۱۵ این‌گونه بود.

ضمناً روسیه از خروج ایران از بازار نفت هم سودی نمی‌برد. در کوتاه‌مدت، شاید خروج ایران باعث افزایش قیمت نفت شود، اما مسکو واقعاً چنین چیزی را نمی‌خواهد. در نیمه‌ی دهه‌ی اول قرن، شرکت‌های انرژی روسی کورکورانه به‌دنبال قیمت‌های بالا بودند، اما اکنون برخلاف آن‌موقع، بیشتر نگران ثبات خودشان هستند تا رشد دائمی. روسیه نگران است افزایش قیمت نفت بازده شرکت‌های رقیب را افزایش دهد، و درنتیجه، توسعه‌ی منابع انرژی جایگزین شدت بگیرد و در درازمدت تقاضا برای نفت کاهش پیدا کند. چنین اتفاقی عملاً قیمت نفت را به‌صورت دائمی پایین می‌آورد. مطمئناً روسیه نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد.

روس‌ها علاقه‌ای به افزایش بیشتر قیمت نفت ندارند. فعلاً، کرملین ترجیح می‌دهد قیمت نفت در حد بشکه‌ای ۶۵ تا ۷۵ دلار حفظ شود. این قیمت منافع اقتصادی داخلی روس‌ها را برآورده می‌سازد و نمی‌گذارد بازار دچار تنش شود. احتمال سقوط تولید نفت در ایران و، همزمان، آشکارشدن بحران در صنعت نفت ونزوئلا باعث می‌شود تامین این خواسته برای روسیه سخت شود.

آیا روسیه از تحریم‌ها منفعت سیاسی می‌برد؟

بی‌شک، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام ایران را به سمت روسیه هل داده است. همزمان، تنش میان آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا بر سر توافق هسته‌ای برای روسیه فرصتی فراهم کرده تا گفتگوها را با اروپایی‌ها از سر بگیرد. هم صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، و هم رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، در یکی دو ماه گذشته از روسیه دیدار کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد روسیه می‌تواند از موقعیت خود به‌عنوان یکی از امضاکنندگان برجام برای شکاف‌انداختن در اردوگاه ضدروسی غربی‌ها بهره ببرد.

بااین‌حال، روسیه فروپاشیدن توافق را به‌لحاظ سیاسی اتفاق مثبتی نمی‌بیند. روسیه امیدوار بود با برجام جلوی تبدیل‌شدن ایران را به یک «کانون بحران» دیگر در همسایگی مرزهای پساشوروی خود بگیرد. توافق برای این بود که تضمین کند آمریکا و اسرائیل علیه ایران دست به اقدامات خصمانه یا تهاجم نظامی نمی‌زنند و به ایران کمک کند تا اقتصاد و فضای سیاسی داخلی‌اش را باثبات کند. بعد از هشتم می، احتمال شدت‌گرفتن تنش‌های داخلی و خارجی افزایش یافته و مسکو از این امر عمیقاً احساس نگرانی می‌کند.

برجام همچنین برای این بود که ایران را از انزوا خارج کند و به‌تدریج به آغوش جامعه‌ی جهانی بازگرداند. اگر این اتفاق می‌افتاد، روسیه می‌توانست در مسائل منطقه‌ای همکاری فعالانه‌تری با جمهوری اسلامی برقرار کند، بدون اینکه متهم به ایجاد اتحادی «نامقدس» بشود. برجام به جامعه‌ی جهانی نیز اجازه می‌داد تا برنامه‌ی هسته‌ای تهران را تحت کنترل داشته باشد. دولت روسیه همچنان و مثل گذشته هیچ علاقه‌ای به دیدن تسلیحات هسته‌ای در دستان تهران ندارد.

روسیه معتقد است دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تعادل قوا را در منطقه به‌شدت به‌هم می‌زند و این مورد پسندش نیست. ایرانِ اتمی دیگر کشورهای خاورمیانه را، که ثبات کمتری از این کشور دارند، تحریک می‌کند تا به‌دنبال برنامه‌ی هسته‌ای بروند. نتیجه‌ی چنین اتفاقی بی‌ثباتی منطقه است. با خروج آمریکا، مسکو دیگر گزینه‌های زیادی در اختیار ندارد. روسیه احتمالاً به همان کارهایی برمی‌گردد که زمان تحریم‌های دولت اوباما انجام می‌داد. تحت رژیم تحریمی اوباما، بیشتر تجارت بین دو کشور در منطقه‌ی خاکستری اقتصاد انجام می‌شد. روابط تجاری در آن زمان کاملاً در اختیار شرکت‌های کوچک و متوسط بود. این شرکت‌ها به بازارهای غربی متصل نبودند و، به‌همین‌خاطر، از تحریم‌های آمریکا متاثر نمی‌شدند.

روسیه همچنین می‌تواند راه‌های قانونی برای اجتناب از تحریم‌های آمریکا را دنبال کند، راه‌هایی مثل نفت در برابر غذا (قرارداد تهاتر، که به تهران اجازه می‌دهد دربرابر محصولات و سرمایه‌گذاری‌های روسیه به این کشور نفت بدهد) یا استفاده از ارزهای بین‌المللی به‌جای دلار آمریکا در معاملات. همچنین، می‌شود از ارزهای دیجیتال برای تسهیل تجارت استفاده کرد. در آخر، روسیه تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند در فضای محدودی که دولت ترامپ برای ایران در صحنه‌ی بین‌الملل باقی گذاشته عمل کند. ولی یک چیز حتمی است: روسیه ایران را در برابر دشمنی‌های آمریکا تنها رها نخواهد کرد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: روسیه چین مسکو ایران اقتصاد ایران دولت نفت ایران و روسیه انرژی رشد افزایش قیمت قیمت نفت کرملین دلار صنعت نفت اقتصاد جمهوری اسلامی خاورمیانه اوباما تجارت ایران روسیه هسته ای توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۸۲۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم

به گزارش همشهری آنلاین، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

کد خبر 846830 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!