Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@02:27:45 GMT

اتصال سرچشمه هاي اقتصاد قم به راه آهن سراسري

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۸۷۲۶۱

اتصال سرچشمه هاي اقتصاد قم به راه آهن سراسري

خبرگزاري آريا - قم – ايرنا – يکي از مهمترين پيش نيازهاي توسعه در هر منطقه اي، دسترسي آسان آن به زيرساخت هاي ارتباطي و حمل و نقل است و در همين رابطه طرح اتصال گمرکات قم به عنوان سرچشمه هاي اقتصاد استان به شبکه ريلي کشور در مرحله اجرا و آماده سازي مي باشد.

به گزارش ايرنا، رساندن سريع و مطمئن کالا به بازارهاي هدف، يکي از مهمترين دغدغه هاي فعالان اقتصادي است، حال اگر اين کالاهاي صادراتي و جهت ارسال به بازارهاي بين المللي باشد که اهميت موضوع دوچندان نيز مي شود، در همين رابطه استفاده از شبکه حمل و نقل ريلي با قابليت ارسال و دريافت کالا در مناطق مرزي کشور، مطمئن ترين راه براي ارسال و دريافت کالاهاي ترخيص شده از گمرکات و رساندن آن به دست مشتريان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به مزاياي ياد شده در خصوص انتقال کالا از طريق شبکه ريلي کشور، مسئولان استان، بر اساس برنامه اي از پيش تعيين شده به منظور افزايش حجم ترانزيت کالاهاي ساخته شده در قم، اتصال گمرکات استان و منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان را به خط راه آهن سراسري دنبال مي کنند و اين طرح در مرحله عملياتي شدن قرار دارد.
در همين راستا مدير کل راه آهن قم به ايرنا، گفت: اتصال چشمه هاي مهم بار استان از جمله منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان، شهرک شکوهيه و اداره کل گمرک به شبکه ريلي ، حمايت از کالاي ايراني است.
محسن اعتماد افزود: اتصال مناطقي از استان که داراي کارخانه ها و کارگاه هاي توليدي هستند به شبکه ريلي، از نظر هزينه جابه جايي بار مقرون به صرفه خواهد بود و نوعي حمايت عملي از توليد داخل مي باشد.
وي خاطرنشان کرد: بر اساس تعهد اين سه منطقه باري مهم قم، قرار است سالانه هشت ميليون تن بار شامل سه ميليون از شهرک شکوهيه، سه ميليون از منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان و 2 ميليون نيز از اداره کل گمرک توسط شبکه ريلي کشور جابه جا شود.
وي اضافه کرد: جابه جايي اين ميزان بار توسط شبکه ريلي، در کاهش مصرف سوخت و هزينه تمام شده کالا موثر مي باشد.
اعتماد بيان کرد: مطالعات و طراحي مسير اتصال شهرک شکوهيه به ريل راه آهن با هزينه يک ميليارد و 600 ميليون ريال انجام شده است و پيش بيني مي شود 11 کيلومتر اتصال ريلي اين شهرک 200 ميليارد ريال هزينه داشته باشد.
وي ادامه داد: زيرسازي اين طرح بر عهده شهرک شکوهيه و روسازي نيز توسط راه آهن انجام مي شود و راه آهن آمادگي دارد هر زماني که اين اعتبار تخصيص پيدا کرد، طرح را آغاز نمايد.
وي گفت: اتصال منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان به شبکه ريلي نيز به طول 14 کيلومتر است که بيش از 60 درصد اين طرح عملياتي شده و براي اتمام آن 270 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
مديرکل راه آهن قم افزود: امسال 50 ميليارد ريال از اعتبارات ملي به اين طرح اختصاص پيدا کرده و پيگير هستيم تا مابقي اعتبارات به صورت صددرصد تخصيص يابد.
وي خاطرنشان کرد: براي اتصال اداره کل گمرک قم به شبکه راه آهن بايد سه کيلومتر ريل گذاري شود که 90 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
به گفته وي، کار مطالعاتي و طراحي مسير اين شبکه ريلي انجام شده و پيش بيني مي شود در صورتي که مشکلي بر سر راه اين طرح به وجود نيايد، اتصال اداره کل گمرک قم به شبکه ريلي در سال جاري به اتمام برسد.
اعتماد افزود: مشکل اعتباري اين طرح حل شده است و تاکنون 30 ميليارد ريال براي اين طرح اختصاص يافته است.
وي بيان کرد: براي خريد ريل راه آهن، ساخت لوکوموتيو و واگن هاي باري نيز از ظرفيت شرکت هاي داخلي استفاده شده است.
اعتماد از شناسايي هشت چشمه بار ريل پسند در استان قم خبر داد و تصريح کرد: برخي از اين چشمه ها در حال حاضر ازشبکه ريلي براي انتقال بار خود بهره مي برند و برخي نيز زمينه سرمايه گذاري و جذب به شبکه ريلي را دارند.
وي همچنين با بيان اين که صنعت حمل و نقل ريلي در قم مغفول مانده است، گفت: راه آهن اين استان ظرفيت جابه جايي سالانه 17 ميليون تن بار به تمام نقاط کشور را دارد، ولي هم اکنون کمتر از 10 درصد آن مورد استفاده قرار مي گيرد.
اعتماد، افزود: راه آهن قم با توجه به موقعيت جغرافيايي، ظرفيت هاي بالقوه بسياري در زمينه حمل بار دارد، ولي در حال حاضر سالانه کمتر از 2 ميليون تن بار از طريق ريل راه آهن قم جا به جا مي شود.
عمليات اتصال راه آهن فرعي منطقه ويژه سلفچگان به راه آهن سراسري در زميني به مساحت دو‌هزار هکتار و به طول 5/8 کيلومتر خردادماه سال 88 آغاز شد.
**اعتبار لازم براي اتصال خط راه آهن به مناطق اقتصادي قم تخصيص مي يابد
رئيس سازمان برنامه و بودجه استان قم نيز پيرامون وضعيت اتصال شبکه راه آهن سراسري به منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در گفت و گويي، بيان کرد: طبق پيگيري هاي صورت گرفته، اعتبار لازم براي طرح اتصال خط آهن منطقه اقتصادي به راه آهن سراسري، در سال 97 به راه آهن کشور تخصيص داده مي شود.
سيد حسن رضوي افزود: در صورت قطعي شدن تخصيص اعتبار مورد نياز براي اتصال خط راه آهن سراسري به اين منطقه ، پيش بيني مي شود تا پايان سال 97 زيرسازي طرح به اتمام برسد.
منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در 50 کيلومتري شهر قم، به عنوان مهم ترين و نزديک ترين منطقه ويژه اقتصادي به مرکز سياسي – اقتصادي کشور، واقع در مسير جاده ابريشم، راه آهن سراسري و بزرگراه هاي اصلي شمال – جنوب و شرق – غرب ايران است و براي برقراري ارتباط با اروپا، کشورهاي آسياي ميانه و خليج فارس به منظور توليد، صادرات و ترانزيت کالا، موقعيتي ممتاز دارد و قادر است نقش تعيين کننده اي در اقتصاد کلان منطقه و کشور ايفا کند.
موقعيت جغرافيايي منحصر به فرد منطقه در شاهراه ترانزيتي کشور و مجاورت با حدود 60 درصد از صنايع و تراکم جمعيتي و دسترسي آسان به آن و همچنين وجود آب و هواي متعادل، امتيازهاي مضاعفي را جهت منطقه نسبت به جايگاه هاي مشابه ايجاد کرده است.
هم اکنون سرمايه گذاراني از کشورهاي ايتاليا، چين و هند منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان فعاليت مي کنند و بخشي از قطعات مورد نياز در صنعت نفت به واسطه اين سرمايه گذاري ها در اين منطقه ويژه اقتصادي توليد مي شود.
پروانه بهره برداري براي 117 واحد توليدي در اين منطقه صادر شده است که از اين تعداد بيش از 100 واحد مشغول فعاليت هستند.
راه آهن قم در حال حاضر 509 کيلومتر خط اصلي، 30 کيلومتر خطوط صنعتي و تجاري و 50 کيلومتر خط فرعي دارد و متشکل از 15 ايستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جديد و قديم تهران، ورود و خروج بيش از 28 هزار واگن باري در ماه، ورود و خروج بيش از 15 هزار سالن مسافري در ماه، ورود و خروج روانه 50 رام قطار مسافري و 30 رام قطار باري و واقع شدن در مرکز کريدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ويژگي هاي راه آهن قم مي باشد.
**افزايش حجم ظرفيت هاي اقتصادي قم با اتصال گمرکات به راه آهن
مديرکل گمرکات قم نيز در اين رابطه با اشاره به امضا تفاهم نامه با اداره کل راه آهن قم براي اتصال خط راه آهن به گمرکات استان، به ايرنا، گفت: بر اساس طرح جامع توسعه گمرکات قم، اين خط راه آهن در طي چهارماه احداث مي شود که اين امر نقش موثري در گسترش فعاليت هاي گمرکات قم به عنوان استان مجاور پايتخت، خواهد داشت.
محمد خليلي بيان کرد: گمرکات استان قم تلاش مي کند به طور ميانگين کار ترخيص کالاهاي صادراتي را در مدت سه ساعت و کالاهاي وارداتي را در مدت 72 ساعت به انجام رساند که در اين زمينه استفاده از خطوط ريلي براي انتقال کالا مي تواند نقش موثري در کاهش فرآيند ترخيص داشته باشد.
وي با اشاره به مزاياي اتصال خطوط ريلي به گمرکات، افزود: با اين کار حمل و نقل کالا در شرايط ايمن تري انجام مي شود و صاحبان سرمايه آرامش خاطر بيشتري براي آسيب نديدن کالاي خود دارند.
وي همچنين اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسري را عامل مهمي براي افزايش ظرفيت هاي اقتصادي استان دانست و بيان کرد: با اين کار روزانه تعداد بسيار زيادي از کالاهاي ترخيص شده از گمرکات استان به مرزهاي کشور مي رسد و فرآيند صادارت استان با رشد خوبي مواجه خواهد شد.
**ارتقاء خطوط ريلي استان مورد توجه قرار گيرد
استاندار قم نيز در گفت و گويي با اشاره به نقش راه آهن در توسعه حمل و نقل، افزود: ارتقاء خطوط ريلي استان بر اساس نيازهاي آينده بايد مورد توجه قرار بگيرد.
سيد مهدي صادقي در جلسه شوراي هماهنگي مديران راه آهن کشور در قم با اشاره به موقعيت اين استان، افزود: با توجه به تردد روزانه پنج هزار و 500 تن به واسطه زيرساخت هاي ريلي قم، بايد با بررسي دقيق نيازهاي آينده استان، برنامه ريزي لازم براي افزايش خطوط ريلي صورت بگيرد.
وي همچنين وضعيت منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به آينده روشن اين منطقه براي تبديل شدن به يکي از مهم ترين بنادر خشک کشور، خواستار تسريع در روند اتصال راه آهن سراسري به اين بخش شد.
وي خاطرنشان کرد: اتصال راه آهن به گمرک قم نيز در راستاي توسعه و رونق اقتصاد استان حائز اهميت مي باشد.
استاندار قم، اجرايي شدن اتصال خطوط ريلي به منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان را خواستار شد و گفت: منطقه ويژه سلفچگان يکي از جايگاه هاي مهم اقتصادي درکشور است که مي تواند به عنوان يک بندر خشک در کشور مطرح شود.
صادقي افزود: اين منطقه در مرکز چهار راه مواصلاتي کشور واقع شده است و تاثير بيشتري براي توسعه بخش باري دارد، اگر اتصال راه آهن به منطقه صورت گيرد، مي توانيم ترانزيت بار را به کل کشور داشته باشيم.
وي اتصال ايستگاه هاي جديد به شبکه ريلي استان را نشان از اهميت بخش ريلي دانست و بيان داشت: اتصال راه آهن قم به گمرک يکي از اقدامات ويژه است که بايد اين اتصال را نيز به منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان دنبال کرد تا از ظرفيت و توانمندي اين منطقه استفاده شود.
وي با اشاره به اين موضوع که راه آهن يکي از محورهاي توسعه هر کشوري است، گفت: با توجه به شرايط جغرافيايي که کشور ايران در منطقه دارد، اهتمام به بخش ريلي و گسترش اين شبکه باعث رشد و شکوفايي اقتصاد کشور مي شود.
صادقي گسترش بخش ريلي را براي توسعه کشور و استان مفيد دانست و افزود: در چند سال اخير اقدامات بسيار خوبي در راستاي گسترش شبکه ريلي صورت گرفته است و اکنون شاهد افزايش آمار جابجايي بار با استفاده از قطار هستيم.
وي مساله حمل و نقل را مساله حساس و مهمي برشمرد و گفت: توجه به بخش ريلي موجب رشد اقتصادي در کشور مي شود و کاهش هزينه هاي حمل بار را به دنبال دارد، همچنين با استفاده از اين روش، قيمت تمام شده محصول کارخانه هاي استان کاهش مي يابد.
7405/ 6133/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۸۷۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، چهل و نهمین اجلاس سالانه ۲۰۲۴ گروه بانک توسعه اسلامی از امروز نهم اردیبهشت ماه مصادف با ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی و به مدت دو روز در ریاض عربستان سعودی برگزار می‌شود.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پس از ورود به ریاض، جلسات دوجانبه‌ای با نمایندگان کشور‌های مختلف عضو برگزار می‌کند و سپس در جشن طلایی سالگرد تأسیس بانک در سطح وزرای اقتصاد کشور‌های عضو حضور خواهد یافت.

خاندوزی سپس روز دوشنبه در جلسه مجمع عمومی (اعضای هیئت عامل) شرکت خواهد کرد که در این جلسه علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز وی را همراهی خواهند کرد.

وزیر اقتصاد سپس با همراهان خود در جلسه دوجانبه با فیصل ابراهیم وزیر اقتصاد عربستان حضور می‌یابد.

این نشست همچنین با حضور رحمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور در جلسه شتابدهی در تأمین مالی اقلیمی از طریق صکوک سبز و پایداری (شامل ارائه راهنمایی در خصوص صکوک پایدار) ادامه می‌یابد و سپس نشست میزگرد اعضای هیئت عامل (جلسه غیرعلنی) با حضور وزیر امور اقتصادی ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برگزار خواهد شد.

در نهایت عصر روز دوم و پایانی این اجلاس، کنفرانس مطبوعاتی اجلاس سالانه با حضور  خاندوزی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی
  • اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند