Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-08@22:47:51 GMT

​ادبیات ایران و اسپانیا به هم شبیه نیستند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۸۸۹۳۸

​ادبیات ایران و اسپانیا به هم شبیه نیستند

کاوه میرعباسی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره خصوصیات برجسته ادبیات اسپانیا اظهار کرد: جنگ داخلی اسپانیا ، شاخص ترین نکته در ادبیات این کشور است.

وی افزود: جنگ داخلی اسپانیا یکی از رویدادهای مهمی است که طی سالیان متمادی و حتی تا امروز تاثیر عمیقی بر ادبیات این کشور گذاشته است و باعث پیدایش آثار ادبی بسیاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مترجم آثار مارکز اظهار کرد: اسپانیا مانند هر کشوری نویسندگان متعددی دارد که در ژانرهای مختلف قلم می زنند اما ویژگی خاصی که باعث تمایز ادبیات این کشور از سایر کشورهای اروپایی شده جنگ داخلی این کشور است.

وی افزود: از سال 1936 تا 1939 بین جمهوری خواهان و طرفداران حکومت قانونی، کودتایی در کشور اسپانیا به فرماندهی ژنرال فرانکو شکل گرفت و فرانکو پس از این واقعه، دیکتاتور بزرگ اسپانیا لقب گرفت.

میرعباسی ادامه داد: در جریان این کودتا که با رهبری فرانکو انجام گرفت ، پادشاه اسپانیا به عنوان ولیعهد معرفی شد و حکومت در اختیار فرانکو قرار گرفت و عملا یک نظام سلطه طلبانه علیه دموکراسی شکل گرفت که تاثیر عمیقی بر ادبیات اسپانیا گذاشت و باعث خلق آثار بسیاری در این عرصه شد.

میرعباسی اظهار کرد: در سالهای دیکتاتوری اسپانیا و بعد از آن نویسندگان به دلیل محدودیت های حکومت و نزدیکی تاریخی با این ایام، آثار پرشوری در این باره خلق کرده اند.

وی درباره مشابهت ادبیات اسپانیا با ایران گفت: ابدا ادبیات این دو کشور به یکدیگر شبیه نیستند اما در مورد پرداختن به رویدادهای حاشیه ای جنگ، مشابهت هایی در میان آثار ایران و اسپانیا وجود دارد زیرا بار معنایی ادبیات اسپانیا، مبارزه با حاکمیت یک دیکتاتور ظالم است.

این مترجم با تاکید بر تفاوت ادبیات اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین توضیح داد: در قرن 19 و اوایل قرن بیستم ادبیات آمریکای لاتین کاملا متاثر از ادبیات اسپانیا بود و کلیه جریان های ادبی اسپانیا بعد از یک دوره کوتاه به کشورهای آمریکای لاتین ورود می کرد اما از نیمه دوم قرن بیستم، ادبیات آمریکای لاتین هویت مستقلی از ادبیات اسپانیا پیدا کرد و باعث تمایز این دو گونه ادبی از یکدیگر شد.

میرعباسی اظهار کرد: هرچند تعدادی از جوایز ادبی آثار اسپانیایی زبان به طور مشترک به نویسندگان اسپانیایی و آمریکای لاتین تعلق می گیرد.

وی درباره آمار مطالعه در کشور اسپانیا گفت: تقریبا تمام کشورهای اروپایی و حتی مردم کشور ترکیه از ایرانیان، کتاب خوان تر هستند. علاقه به مطالعه در کشور ایران و درس ادبیات تاکید بسیاری بر ادبیات کلاسیک منهای ادبیات معاصر در مدارس تدریس می شود. البته عوامل زیادی باعث شده که هنوز فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما نهادینه نشده است و این مسئله در تیراژ کتاب ها نمایان است

مترجم «صد سال تنهایی» با تاکید بر عامل جمعیت در تیراژ کتاب، گفت: مردم اسپانیای به نسبت فرانسوی ها کمتر کتاب می خوانند اما امتیاز نویسندگان اسپانیایی داشتن طیف زیادی از مخاطبان در سایر کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیایی زبان است و یک مزیت محسوب می شود.

502

میرعباسی صد سال تنهایی اسپانیا ادبیات

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: میرعباسی صد سال تنهایی اسپانیا ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۸۸۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های اسپانیا به جنبش جهانی حمایت از فلسطین پیوستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزای اسپوتنیک، دانشگاه های اسپانیا نیز امروز سه شنبه به جنبش جهانی دانشجویی برای حمایت از فلسطین پیوستند.

بر اساس اعلام این رسانه، دانشجویان دانشگاه های اسپانیا در شهر مادرید پایتخت این کشور نیز در ابراز همبستگی با فلسطین چادرهایی برپا کرده و خواستار پایان جنگ در نوار غزه و توقف سرمایه گذاری ها در اراضی اشغالی شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی اِی بی سی نیوز، در اسپانیا ده‌ ها دانشجو بیش از یک هفته را در یک چادرهای معترضان حامی فلسطین در پردیس دانشگاه «والنسیا» گذرانده‌ اند.

گزارش این رسانه در این خصوص حاکیست: اردوهای مشابهی از دیروز دوشنبه در دانشگاه بارسلونا و دانشگاه کشور باسک هم برپا شد. گروهی به نمایندگی از دانشجویان در دانشگاه‌ های دولتی مادرید اعلام کردند که اعتراضات خود را در روزهای آینده علیه جنگ افزایش خواهند داد.

این در حالیست که تظاهرات های مشابهی نیز در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و در محکومیت جنایت های اشغالگران قدس در غزه در سراسر جهان به صورت روزانه در حال برگزاری است.

کد خبر 6099615

دیگر خبرها

  • رویکرد ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان حمایت جدی از «تألیف» است
  • کتب ترکی بیشتر معرفی شود/ به آثار نیما یوشیج و زرین کوب علاقه‌مندم
  • ۱۰ ناشر لاتین و ۳۱ ناشر عرب به نمایشگاه آمدند
  • دانشگاه‌های اسپانیا به جنبش جهانی حمایت از فلسطین پیوستند
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • برگ متحرک ؛ یکی از خاص ترین موجودات کره زمین را مشاهده می کنید! (عکس)
  • جزئیات دو شبیه سازی آمریکا برای حمله به ایران
  • تیم ملی فوتسال ایران چهارم جهان شد/ فوتسال بانوان در رده هشتم
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند