Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استانها، سکینه اسمی: آذربایجان غربی بر اساس پهنه بندی های انجام شده روی گسل زمین لرزه واقع شده و سالانه نزدیک ۸۰ زمین لرزه در مقایس و بزرگی سه و بیشتر در این منطقه روی می دهد که نشان دهنده قرار گرفتن استان در محدوده حوادث پرمخاطره است.

هم اکنون از ۴۳ حادثه و بلایایی طبیعی در دنیا ۳۴ حادثه آن در ایران و نزدیک ۲۶ حادثه آن نیز در آذربایجان غربی  که بزرگترین آن زلزله است سالانه رخ می دهد، آماری که به خوبی نشان می دهد کشورمان در منطقه ای حادثه خیز واقع شده و ضرورت ایمن سازی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ضرورت در حالی است که استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی یکی از استانهای حادثه خیز است اما هر چقدر عمق حوادث و تعداد آن زیاد باشد اما ایمنی و مقاوم سازی در استان چندان مورد توجه قرار نگرفته و مردم این خطه با خسارت های زیادی ناشی از سیل، تگرگ، زمین لرزه و... دست و پنجه نرم می کنند.

موضوع وقوع بالایای طبیعی در استان بسیارجدی بوده و سالانه خسارتهای هنگفتی و غیرجبرانی بر بخش های مختلف وارد می سازد، کاهش آثار زیانبار طبیعی در راستای حفظ سرمایه های ملی یک ضرورت است.

ارائه آموزشهای تخصصی و عمومی و فرهنگ سازی ، برگزاری مانورهای امداد و نجات با هدف ارتقا سطح آگاهی و افزایش آمادگی نیروهای امدادی، جلوگیری از ساخت وسازهای غیر اصولی و غیر مجاز و تجهیز دستگاه های امدادرسان به فناوری های نوین در افزایش ضریب ایمنی و کاهش آثار و خسارتهای ناشی از حوادث بسیار مهم و ضروری است.

برای اطلاع بهتر و بیشتر در خصوص جایگاه استان در این حوزه و نیز اقدامات در دست انجام برای مدیریت خسارات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی گفتگویی با امیر عباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی انجام داده ایم.

*در حال حاضر موقعیت آذربایجان غربی به خاطر وجود گسل های متعدد در این منطقه به لحاظ وقوع زمین لرزه را چگونه ارزیابی می کنید؟

کوهستانی بودن، قرار گرفتن در کمربند زلزله آلپ – هیمالیا، استقرار تعداد زیادی از نواحی روستایی و شهری در امتداد پای کوه ها، دشت ها و جلگه ها بستر مناسبی برای بروز مخاطرات طبیعی (سیل، زلزله، رانش، ریزش، لغزش، خشک سالی، بهمن و ...) در استان آذربایجان غربی فراهم ساخته است.

براساس طرح و نقشه پهنه بندی زلزله ۶۰ درصد استان شامل ۱۰ شهر سلماس، پیرانشهر،ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین بر روی گسل زمین لرزه واقع شده اندآذربایجان غربی  به دلیل شرایط جغرافیایی خاص جزو مناطق پرخطر از نظر آب و هوایی محسوب می شود، خشکسالی، سرما و یخبندان، سیل و تگرگ و باران های سیل آسا در کنار تهدید وقوع زلزله از مهمترین عوامل خسارت زای استان بشمار می روند.

در حال حاضر به علت وجود گسل های متعدد در سطح استان، این منطقه یکی از نواحی مستعد زمین لرزه محسوب می شود که از مهمترین گسل های استان می توان به گسل تبریز فعال ترین گسل در منطقه آذربایجان، گسل سلماس و گسل مهاباد اشاره کرد.

براساس طرح و نقشه پهنه بندی زلزله ۶۰ درصد استان شامل ۱۰ شهر سلماس، پیرانشهر،ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین و بیش از ۷۰۰ روستای استان روی گسل زمین زلزله واقع شده اند.

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن زلزله خیز استان سکونت دارند که ضرورت توجه به نکات ایمنی و مقاوم سازی در روستاها را دوچندان می کند.

* از محل وقوع حوادث و بلایای طبیعی چه میزان خسارت امسال به بخش های مختلف استان تحمیل شده است؟

از ابتدای امسال ۹ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی ،۱۳۰ میلیارد ریال به واحد های مسکونی روستایی و شهری و ۱۵۰ میلیارد ریال به زیر ساختهای استان از جمله پل ها خسارت وارد شده است.

بخش عمده خسارات در بخش کشاورزی استان بود،طی دو ماه سال جاری حوادث مختلفی همچون تندباد، طوفان، سیل، تگرگ وسرمازدگی در استان حادث شده و  خسارات فراوان مالی در بخش‌های کشاورزی، مسکن، راه و ابنیه ایجاد کرده که بیشترین میزان خسارت مربوط به بخش کشاورزی در اثر تگرگ و سرمازدگی است.

باا توجه به وضعیت آب و هوایی و سرمای دیرس بهاره ۱۵ درصد از محصول سیب درختی معادل ۲۱۰ هزار تن و ۳۰ درصد از محصول انگور در حدود ۹۰ هزار تن به علت سرمازدگی و از بین رفتن سرشاخه‌ها و ۷۵ درصد از محصول گیلاس در حدود ۶ هزار تن نسبت به تولید سال گذشته دچار خسارت شده است.

متاسفانه در کنار این حجم از خسارات بالا شاهد فوت ۹ نفر از شهروندان استان در اثر بلایای طبیعی از جمله صاعقه در استان بودیم.

*چه اقداماتی در راستای پیشگیری از بالا بودن حجم خسارات ناشی از این حوادث و بلایای طبیعی در استان انجام گرفته است؟

استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی، نبود واحدهای تولیدی کافی برای تولید مصالح مورد نیاز در استان، عدم برنامه ریزی مناسب و اصولی مدیریت بحران از عواملی است احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.

آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در مناطق کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دو هزار و ۸۵۴ روستا در این استان می طلبد تا به بحث ایمن سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود.

پنجم دی ماه با توجه به وقوع زلزله ۶.۶ ریشتری بم در سال ۱۳۸۲ توجه به ایمنی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی به خصوص در بخش روستایی مورد تاکید بیشتری قرار گرفت.

در ۱۲ سال گذشته از مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کم دوام روستایی استان ۳۵ درصد با پرداخت تسهیلات کم بهره مقاوم سازی شده استبا توجه به اهمیت مقاوم سازی مساکن روستایی در برابر زلزله، تا کنون ۳۵ رصد از این واحد های مسکونی با مدیریت بنیاد مسکن استان مقاوم سازی شدند امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و ساز ها در مناطق روستایی، این درصد افزایش یابد.

در ۱۲ سال گذشته از مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کم دوام روستایی استان ۳۵ درصد با پرداخت تسهیلات کم بهره مقاوم سازی شده است و بهسازی بقیه واحدها نیز در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.

در کنار برنامه های مقاوم سازی واحدهای روستایی برنامه های با محوریت فرهنگ سازی و آموزش نیز در دستور کار قرار دارد که از جمله بخشی از این برنامه برگزاری مانور، دوره های آموزشی، نمایشگاه دستاوردهای مدیریت بحران، تبلیغات شهری، سخنرانی مسئولان و ائمه جمعه و جماعات است.

در ۱۲ سال گذشته از مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کم دوام روستایی استان ۳۵ درصد با پرداخت تسهیلات کم بهره مقاوم سازی شده است و بهسازی بقیه واحدها نیز در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.

آذربایجان غربی جز استان های حادثه خیر بوده که همه ساله شاهد وقوع حوادث طبیعی هستیم باید دستگاه های عضو شورای هماهنگی بحران با برگزاری دوره و مانورهای آزمایشی آمادگی برای مقابله  و کاهش حوادث طبیعی را داشته باشند.

کد خبر 4325183

منبع: مهر

کلیدواژه: زمین لرزه عباس جعفری مدیریت بحران گرگان بوشهر شهرکرد شیراز مشهد یاسوج عید سعید فطر خرم آباد بیرجند ماه مبارك رمضان مواد مخدر تبریز سانحه تصادف کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۸۹۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی   آذربایجان غربی  با تقدیر از زحمات کارشناسان بهداشت محیط از مردم خواست مواد غذایی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و اماکن معتبر خریداری و از خرید از مراکز نامعتبر و دستفروشان پرهیز کنند.

 دکتر ریخته گر همچنین افزود: شهروندان  می توانند هرگونه موارد عدم رعایت موازین بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی را  با سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات  ۱۹۰ وزارت بهداشت درمیان گذارند، تا در اسرع وقت توسط کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات قانونی لازم در آن خصوص انجام پذیرد.

دیگر خبرها

  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • ایمن سازی دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طرقبه شاندیز
  • بازسازی بیش از ۸۰ درصد واحد‌های زلزله زده درخوی
  • بازسازی بیش ۸۰ درصد واحد‌های مسکونی در مناطق زلزله زده خوی
  • مروری برچند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند / جزییات
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خوی آذربایجان‌ غربی
  • زلزله خوی خسارتی در پی نداشت
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند