Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:30:37 GMT

2 ماه فرصت برای دریافت پروانه نوسازی

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۹۰۱۰۸

2 ماه فرصت برای دریافت پروانه نوسازی

تهران - روزنامه آرمان امروز- پنجشنبه - در گزارشی با عنوان «2 ماه فرصت برای دریافت پروانه نوسازی» به موضوع ساخت مجدد ساختمان پلاسکو و مشکلات کاسبان این ساختمان تجاری پرداخته است.

گاهی باید سکوت کرد و مغلوب شرایط موجود شد و گاهی باید فریاد کشید و اعاده حق کرد.
این وضعیت کاسبان پلاسکو است که برخی‌هایشان خود را با شرایط موجود وقف داده و چاره‌ای نداشتند جز اینکه برای خود شغل دیگری دست و پا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی‌هایشان هم همچنان مصرانه درصدد هستند که هرچه زودتر ساختمان پلاسکو بازسازی شود و بار دیگر رزق و روزی خود را از دخل قدیمی خود درآورند.
گرچه بیش از یک سال از فاجعه تلخ ساختمان پلاسکو می‌گذرد، اما همچنان فاصله تا وضعیت مطلوب بسیار است. با این حال جلسه‌ای درباره ساخت مجدد ساختمان پلاسکو با حضور مسئولان بنیاد مستضعفان، استاندار تهران، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران و اعضای شورای شهر برگزار شد و آخرین اخبار مربوط به بازسازی پلاسکو بیرون آمد.
آغاز بازسازی پلاسکو از عید فطر امسال کلید خورد. همین مساله کافی است تا بارقه امید در دل کاسبان پلاسکو روشن شود. اگر تا چندی پیش به ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول سری می‌زدید و با مخروبه ساختمان پلاسکو روبه‌رو می‌شدید؛ اینک خبرهای خوشی در راه است. حرف از عملیات اجرایی به میان آمده و قرار است که تا عید فطر دو سال دیگر ساختمان پر ابهت و خاطره‌انگیز پلاسکو احیا شود. این در حالی است که زمانبر شدن بازسازی این ساختمان موجب تشویش افکار عمومی شد و به موجب آن بنیاد مستضعفان به‌تازگی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیش از یک سال از حادثه پلاسکو گذشته است و تلاش‌ها برای احداث مجدد این ساختمان کماکان ادامه دارد. هر چند از ابتدا هم، احداث مجدد ساختمان پلاسکو با چالش‌ها و مشکلات جدی مواجه بود، اما بنیاد مستضعفان با احساس مسئولیت ملی و مدیریتی، تلاش کرد ضمن ایجاد همدلی و یافتن راه‌حل مناسب، برای هر یک از چالش‌ها زمینه لازم را به منظور بازسازی این ارزش از دست رفته فراهم کند».
با این حال همگی می‌دانیم پس از گذشت حدود 17 ماه از حادثه ساختمان پلاسکو و شهادت 29 نفر از آتش‌نشانان فداکار در این حادثه، هر یک از مسئولان به فراخور مسئولیت‌های خود در بخش‌های شهری، برنامه‌ریزی و حاکمیتی و براساس شرایط جامعه در روزهای نخست حادثه، قول‌ها و وعده‌هایی دادند و مکررا جلساتی برگزار شد تا اینکه اواخر سال 96 و با ورود معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری و وزارت صنعت به پیگیری موضوع ساخت ساختمان جدید پلاسکو و حمایت از حقوق کسبه، استانداری تهران به‌عنوان مسئول رفع موانع اجرایی و هماهنگی دستگاه‌ها برای ساخت ساختمان پلاسکو تعیین شد. پس از برگزاری سه جلسه با حضور استاندار تهران، رئیس بنیاد مستضعفان، شهردار منطقه 12 و اعضای شورای کسبه ساختمان پلاسکو در اسفند سال 96، در نهایت با دستور استاندار تهران و همفکری دیگر اعضا، موضوع بازسازی ساختمان مصوب شد.
تجهیز کارگاه ساختمان پلاسکو در حال انجام است و اقدامات اولیه مثل مطالعات ژئوتکنیک به پایان رسیده و پس از ارائه نقشه‌های گود، شهرداری در صدور مجوز همکاری لازم را خواهد داشت. جلسه‌ای درباره ساخت مجدد ساختمان پلاسکو با حضور مسئولان بنیاد مستضعفان، محمدحسین مقیمی، استاندار تهران؛ پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران و اعضای شورای شهر از جمله افشین حبیب‌زاده و علی اعطا برگزار شد.

اتمام عملیات ‌اجرایی پلاسکو تا 2 سال دیگر
عضو شورای شهر تهران و نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر با بیان اینکه آخرین هماهنگی‌های لازم درباره آغاز عملیات اجرایی پلاسکو انجام شد، گفت: بر اساس این جلسه مقرر شد طی دو سال عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو به اتمام برسد و مبنای شروع پروژه همان عید فطر گذاشته شد.
افشین حبیب‌زاده اضافه کرد: مالک و مشاور باید سریعا نقشه‌های گود و سازه نگهبان را تهیه کرده و به شهرداری ارسال کنند. شهرداری هم پس از دریافت نقشه‌ها سریعا وارد عمل شده و پس از بررسی نقشه‌ها مجوز لازم را صادر می‌کند.
وی با بیان اینکه ساختمان شمالی پلاسکو تخریب ‌نشده و مقاوم‌سازی می‌شود، گفت: قرار شد همان تعداد طبقه که پلاسکوی قدیم داشت پلاسکوی جدید هم به همان اندازه (15 طبقه) ساخته شود. در رابطه با طبقات زیرزمین هم قرار شد همان پنج طبقه را بسازند.
محمد حسین مقیمی، استاندار تهران نیز در این مورد گفت: شهرداری علت عدم دریافت مجوز برای بنیاد را میراث فرهنگی اعلام کرد. بر این اساس که باغ‌ اکبر در محدوده آثار فرهنگی و تاریخی قرار دارد و امکان اخذ مجوز ساخت در این زمین وجود ندارد.
پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به موضوع دسترسی جنوبی ساختمان پلاسکو و ضرورت توجه به آن برای ساختمان جدید اشاره کرد و گفت: مقاوم‌سازی ساختمان شمالی نیز باید حقوقی و با نظر مشاور صاحب صلاحیت انجام شود تا مسئولیت آن مشخص باشد.
عضو دیگر شورای شهر تهران نیز افزود: اگر مجوز ساخت از سوی بنیاد دریافت نشده است، مصوبه‌ای از کمیسیون ماده پنج دریافت شود تا تراکم، طبقات و زیربنا مشخص شده و خاکبرداری براساس این طرح اجرا شود.
علی اعطا به موضوع عدم دریافت عوارض از سوی شهرداری برای نوسازی پلاسکو اشاره کرد و افزود: این موضوع نیازمند نظر جمعی اعضای شورا است، اما شورا هر اقدامی برای تسریع در اجرای این پروژه انجام می‌دهد و با نگاه مثبت وارد شده است. به گزارش ایلنا، سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان در جلسات متعددی در استانداری تهران عنوان کرد: بنیاد مصمم است کار بازسازی ساختمان را طی دو سال نهایی کند.

مردم را از بلاتکلیفی بیرون آورید
نماینده مردم تهران در مجلس درباره ساختمان پلاسکو در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های قدیمی تهران است که در زمان خود منحصر به فرد بود. این ساختمان علاوه بر قدمتی که دارد، محل درآمد برخی از خانواده‌ها بود و عده‌ای در آن به کسب‌و‌کار مشغول بودند.
محمد قمی می‌افزاید: این ساختمان به‌علت فرسودگی، بی‌‌‌احتیاطی و اتصال سیم‌های برق دچار حریق شد که در این فاجعه چندین نفر آتش‌نشانان فداکاری کرده و جان خود را از دست دادند.
این نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: بعد از وقوع حادثه بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران آماده شدند که این مکان را بسازند. این در حالی است که مدتی آواربرداری و خاک‌برداری انجام شد، اما کار عملیاتی برای ساختمان اتفاق نیفتاد.
قمی خاطرنشان می‌کند: بنیاد مستضعفان وضعیت اقتصادی خوبی دارد، بهتر است زودتر دست به تبر بزند و با همکاری متخصصان، مشاوران و شهرداری تهران این ساختمان را بسازد. او ادامه می‌دهد: با چنین اقدامی عده‌ای که از کار بیکار شده‌اند یا در جای دیگری موقتا مشغول به کار هستند، دوباره به کسب‌و‌کار خود در ساختمان پلاسکو مشغول می‌شوند.
این نماینده مردم تهران در مجلس می‌گوید: توصیه می‌کنم که هرچه زودتر این کار به اتمام برسد تا مردم از بلاتکلیفی بیرون بیایند.
قمی بیان می‌کند: مجلس به‌طور مستقیم وارد قضیه ساختمان پلاسکو نشده است.
او در مورد کاسبان ساختمان پلاسکو می‌افزاید: محل ساختمان پلاسکو شناخته شده بود و مشتریان خاص خود را داشت و به‌نوعی کاسبان در آنجا کسب‌و‌کار داشتند، طبیعی است که اگر آنها جای دیگری بروند برای شناخته شدن و جذب مشتری نیازمند طی زمان هستند. باید به نارضایتی آنها نسبت به وضع موجود حق داد.
این نماینده مجلس دوباره تاکید می‌کند: بنیاد مستضعفان هرچه سریعتر دست به کار شود و ساختمان پلاسکو را برای نان‌آوران خانواده‌ها آماده سازد.
روزنامه آرمان امروز
تهرام/7245/6003

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي رسانه روزنامه آرمان امروز ساختمان پلاسكو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۰۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی

محمدرضا آمویی، فرماندار کرمانشاه از نوسازی و درجاسازی واحد‌های فرسوده واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی روستا‌های تابعه براساس مصوبات شورای مسکن استان در بخش‌های روستایی از جمله بیلوار، کوزران، ماهیدشت و فیروزآباد خبر داد.

وی اظهار کرد: واحد‌های فرسوده این مناطق می‌توانند صرف رعایت درجاسازی و نوسازی برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کنند.

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: دهیاران و شورای اسلامی مربوطه می‌توانند به واحد‌های واقع در محدوده‌های مورد نظر در روستا‌های خود و ابلاغ لازم به مالکان به منظور مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان و اخذ تسهیلات بازسازی و احداث واحد نوسازی عمل کنند.

این مسئول بیان کرد: در صورت بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه مسئولیت هرگونه خسارت بر عهده مالکان مورد نظر خواهد بود، لذا با استفاده از این فرصت ایجادی می‌توانند در راستای بازسازی واحد‌های فرسوده این مناطق اقدام لازم را انجام دهند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • شهرداری در حوزه بافت فرسوده چه کرد؟
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • سیستم روشنایی بوستان ولایت قم تکمیل می‌شود
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه