Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-04@10:44:34 GMT

مرمت قلعه دزک با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۹۰۸۳۱

مرمت قلعه دزک با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، قلعه تاریخی دزک یک بنای خشتی گلی و از وسیع‌ترین بنا‌های خشتی در استان سیستان و بلوچستان است که دور تا دور آن را خندقی فرا گرفته و در مرکز قلعه برای تامین آب شرب در شرایط اضطراری حلقه چاهی حفر شده است.

حمزه ندرت زهی اظهار کرد: عملیات مرمتی قلعه تاریخی دزک با هدف حفظ، احیا و مرمت از اوایل هفته آینده آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان افزود: در این فصل از مرمت آواربرداری و مرمت بخش شرقی قلعه در دستور کار قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: مصالح بکار رفته در ساخت قلعه خشت خام، گل و پوشش سقفی اتاق‌ها از تنه درخت خرما و شاخه آن بنام کرز می باشد.

وی خاطرنشان کرد: این قلعه مربوط به دوره اسلامی میباشد که تا سال ۱۳۱۰ مسکونی بوده و در سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۱۰۹۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است؛ روستای تاریخی دزک در ۳ کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده و دارای ۱۵ اثر تاریخی میباشد که برجسته‌ترین آن مسجد جامع دزک و کهن‌ترین آن تپه روباهک می باشد.   منبع خبر: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد

ه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک که روز پنجشنبه 13 فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، از سند ثبت بافت تاریخی روستای بیابانک در فهرست آثار ملی کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن مصوب آبان ۱۳۱۱، بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷، بافت تاریخی روستای هدف گردشگری بیابانک، اثر فرهنگی تاریخی محدوده تاریخی روستای بیابانک، با قدمت صفویه و قاجاریه در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید.

حسن عربی گفت: بافت تاریخی روستا به شماره ۳۳۱۱۱ مورخ 16/۰۶/1399 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902638

دیگر خبرها

  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • مسافت اصفهان – دهاقان نزدیک‌تر می‌شود
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری