Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:39:16 GMT

پاکستان و تاجیکستان روابط تجاری را گسترش می دهند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۹۱۴۸۵

پاکستان و تاجیکستان روابط تجاری را گسترش می دهند

اسلام آباد - ایرنا - ممنون حسین رئیس جمهوری پاکستان که دوشنبه هفته جاری برای انجام سفر رسمی چهار روزه به تاجیکستان سفر کرده بود، سه سند همکاری مشترک با رییس جمهوری تاجیکستان امضا کرد.

به گزارش ایرنا پاکستان این روزها به لحاظ عوامل مختلف به تاجیکستان به‌عنوان دروازه ورود به آسیای مرکزی نگریسته , تلاش می‌کند روابط خود را با کشورهای آسیای مرکزی گسترش داده و سهم خود را در توازن قدرت این منطقه بین قدرت‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روابط اقتصادی پاکستان با تاجیکستان در مقایسه با رقیبان منطقه‌ای بسیار کم است، در این راستا لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی دو سویه و اقدامات مشترک در منطقه مهم است.
از نگاه دوشنبه، پاکستان دارای منابع عظیم انسانی، دسترسی به آب‌های آزاد و بندر گوادر است و می‌تواند به عنوان شریک مهم برای اقتصاد تاجیکستان و ورود به بازار منطقه باشد‌.
از این نگاه کشورهای منطقه می‌توانند با دسترسی به بنادر پاکستان در توسعه روابط تجاری و اقتصادی نقش مهمی ایفا کنند، به علاوه گسترش مسیرهای هوایی و زمینی با تاجیکستان موجب افزایش حجم تجارت بین کشورهای منطقه و پاکستان خواهد شد.
چنانچه در دیدارهای پیشین رهبران پاکستان و تاجیکستان اجرای پروژه ساخت ، شرکت در کریدور اقتصادی چین و تکمیل پروژه برق کاسا۱۰۰۰ ، اتصال سه جاده مهم چترال، خنجرآب و مرغاب برای اتصال شاهراهی به دوشنبه، گسترش مسیرهای ارتباطی و روابط تجاری با تاجیکستان مد نظر بود وبه توافقاتی نیز رسیدند.
ممنون حسین رئیس جمهوری پاکستان دوشنبه هفته جاری برای انجام سفر رسمی چهار روزه به تاجیکستان سفر کرد و در بدو ورود به دوشنبه مورد استقبال معاون نخست وزیر تاجیکستان قرار گرفت.
این سفر، نخستین سفر رسمی ممنون حسین به تاجیکستان از زمان تصدی مقام ریاست جمهوری این کشور محسوب می شود و هدف اصلی این سفر که به دعوت امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی ممنون حسین انجام شد، شرکت در کنفرانس بین المللی آب و توسعه پایدار است که روز چهارشنبه - دیروز - سی ام خردادماه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.
«ممنون حسین» رئیس جمهوری پاکستان در حاشیه این کنفرانس با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رحمان در دیدار با ممنون حسین، با اظهار رضایت از روابط سیاسی، مناسبات دوستی و همکاری‌های مختلف دو کشور، بر جایگاه ویژه پاکستان در سیاست خارجی تاجیکستان به عنوان شریک با اعتماد کشورش تاکید کرد.

*** امضای سه سند همکاری در دوشنبه
در دیدار روسای جمهوری پاکستان و تاجیکستان، به منظور توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه سه سند جدید همکاری به امضا رسید.
روسای جمهور دو کشور بیانیه مشترک خود در خصوص «تقویت استراتژی همگرایی منطقه‌ای» میان 'دوشنبه' و 'اسلام آباد'را امضا کردند.
دو طرف همچنین با بررسی همکاری‌های گسترده و سازنده دوجانبه در زمینه های مختلف نظیر 'سیاسی، نظامی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی' آمادگی خود را برای گسترش همگرایی منطقه‌ای و تقویت صلح و ثبات در آسیای مرکزی و جنوبی اعلام کردند.
طرفین سهم کمیسیون بین المللی همکاری‌های تجاری و اقتصادی را برای توسعه همکاری در این زمینه و ایجاد تعدادی از زمینه‌های اولویت دار همکاری اقتصادی از جمله در بخش انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی، صنایع مختلف و گردشگری بسیار مهم ارزیابی کردند.

*** گفت و گو در خصوص طرح کاسا 1000
در دیدار دوجانبه ممنون حسین و امامعلی رحمان همچنین موضوعات افزایش حجم مبادله تجاری تا 500 میلیون دلار، استفاده مشترک از امکانات انرژی تاجیکستان، اجرای طرح‌های دارای اهمیت منطقه‌ای از جمله پروژه «کاسا-1000» و راه اندازی فرصت‌های ترانزیتی دو کشور مورد گفت و گو قرار گرفت.
عملیات احداث خط انتقال برق از قرقیزستان و تاجکیستان به پاکستان و افغانستان معروف به کاسا-1000(آسیای مرکزی-آسیای جنوبی) اردیبهشت ماه 95 با حضور مقام های عالی این چهار کشور در منطقه ای در نزدیکی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان رسما آغاز شد.
تأمین انرژی پاکستان از طریق پروژه «کاسا 1000» و قراردادهای دو کشور برای مبارزه با تروریسم بخشی از همکاری‌های دو جانبه بین اسلام‌آباد و دوشنبه است.
طرح کاسا - 1000 ، طرحی مشترک میان قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان برای احداث خط انتقال برق در مجموع به طول بیش از یکهزار و 200 کیلومتر است که برق را قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان منتقل می کنند.
اردیبهشت ماه 1395 که این طرح شکل اجرایی به خود گرفته و آغاز شد، گفته شد که بودجه ای معادل یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای احداث این طرح لازم است و کشورهای عضو این طرح اعلام کردند که آن را ظرف مدت دو سال (تا پایان سال 2018) تکمیل می کنند.
از طریق طرح کاسا 1000، در فصل تابستان که کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان مازاد تولید برق دارند، یکهزار مگاوات برق به پاکستان و 300 مگاوات نیز به افغانستان صادر می شود.

***زمینه های مشترک همکاری تجاری پاکستان و تاجیکستان
بر اساس اخبار منتشر شده در دیدار ممنون حسین و امامعلی رحمان، تاکید شد که استفاده از فرصت‌های مناسب برای فراوری مواد معدنی از جمله سنگ و فلزات گرانبها می‌تواند از بخش های اولویت دار روابط دوجانبه باشند.
در این نشست همچنین در خصوص دیگر فرصت های همکاری تجاری دوجانبه تاکید شد که تولید آلومینیوم با کیفیت بالا، تولید ماشین آلات برقی و همکاری در بخش صنایع نور و غذا، محصولات کشاورزی، احداث کارخانه تولید مصالح ساختمانی و دارویی، جلب سرمایه گذاری و همکاری گسترده بازرگانان دو کشور می‌تواند از دیگر بخش های اولویت دار روابط دوجانبه باشند.
روند گسترش همکاری‌های بین المللی، عملی سازی طرح‌های مشترک در حوزه آموزش و پرورش، بهداشت، همکاری‌های علمی، فنی و تکنولوژی، گسترش تماس‌های دائمی روشنفکران و اهالی هنر برای تقویت دوستی مردم دو ملت نیز مهم ارزیابی شد.
طرفین فعالیت مردم تاجیک با عنوان «تاجیک قوم اتحاد پارت پاکستان» و انتشار مجله «تاجیک» را نمونه بهترین همکاری در این زمینه خواندند.
همچنین دو طرف با بررسی مسائل عمده بین المللی و منطقه‌ای موضع مشترک در چارچوب سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای، سازمان‌های همکاری اقتصادی و همکاری اسلامی را مهم عنوان کردند.
روسای جمهور پاکستان و تاجیکستان از همکاری‌های امنیتی در منطقه اظهار رضایت کرده و موضوعاتی نظیر مبارزه علیه تهدیدات جهانی از جمله تروریسم، افراط ‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم سازمان یافته فراملی از جمله برقراری صلح و ثبات در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.
روابط نوین سیاسی پاکستان با تاجیکستان به سال‌های دهه 1990 (زمان استقلال تاجیکستان از شوروی سابق) باز می گردد.
آساق**6125**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پاكستان و تاجيكستان ممنون حسين امامعلي رحمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۱۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان سبب ارتقای روابط دو طرف در حوزه انرژی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان افزون بر تعمیق پیوندهای سیاسی بین دو طرف، سبب تحرک جدی در حوزه تجاری از جمله در زمینه‌های انرژی، نفت و گاز، حمل‌ونقل و گسترش بازارهای مرزی دو کشور می‌شود.

به گزارش شانا، ناصر کنعانی امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران به اهمیت سفر رئیس‌جمهوری و هیئت همراه به پاکستان اشاره و بیان کرد: رئیس‌جمهوری سفر بسیار مهمی را به پاکستان و در ادامه به سریلانکا آغاز کرد که در چارچوب دعوت رسمی انجام‌شده از سوی رؤسای جمهوری دو کشور بوده است و البته همسو با فعالیت‌های ایران در بخش سیاست همسایگی و گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای دوست در سطح منطقه به شمار می‌آید.

وی افزود: هر دو کشور جایگاه بالایی در سیاست خارجی ایران دارند. پاکستان از کشورهای مهم و اثرگذار در همسایگی ایران است که اشتراکات تاریخی، دینی، مذهبی و فرهنگی با ایران دارد و انتظار این است روابط اقتصادی دو طرف همپای روابط سیاسی توسعه یابد. افزون بر تعمیق پیوندهای سیاسی میان دو طرف امیدواریم تحرکی جدی در حوزه تجاری از جمله در زمینه‌های انرژی، نفت و گاز، حمل‌ونقل و گسترش بازارهای مرزی دو کشور رقم بخورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به اهمیت توسعه تجاری برای دولت سیزدهم، هدف‌گذاری ارتقای مناسبات تجاری میان ایران و پاکستان به سقف ۱۰ میلیارد دلار یکی از اولویت‌های مورد توجه دو کشور است.

کنعانی در پایان تصریح کرد: سفر به سریلانکا نیز مهم است و رئیس‌جمهوری به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود عازم این کشور خواهد شد. در این سفر افزون بر افتتاح پروژه انتقال آب که به همت نیروهای فنی - مهندسی ایران انجام شده است، مذاکرات هیئت‌های عالی رتبه دو کشور را خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است/قدردانی شریف از رئیسی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان سبب ارتقای روابط دو طرف در حوزه انرژی می‌شود
  • رئیسی: ایران و پاکستان روابط اقتصادی- تجاری خود را ارتقاء بخشند/ قدردانی نخست‌وزیر پاکستان از رهبر معظم انقلاب
  • رئیسی: ایران و پاکستان روابط اقتصادی- تجاری خود را ارتقا بخشند/ مرز دو کشور یک فرصت است