Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد اسماعیل زاده متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: بیماران دیابتی که به دلیل میزان بالای قند خون دارو مصرف  یا انسولین تزریق می کنند، باید دقت زیادی در رژیم غذایی خود داشته باشند.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی و به خصوص افرادی که انسولین تزریق می‌کنند باید مراقبت افت قند خون خود باشند به همین دلیل حتما مصرف سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام را با وجود گرسنه نبودن، الزامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بیماران دیابتی باید به ازای هر یک ساعت و نیم یک میان وعده باید مصرف کنند، افزود: بهتر است بیماران دیابتی با وجود بی میلی این برنامه غذایی را رعایت کنند تا دچار مشکلات افت قند خون نشوند.

اسماعیل زاده عنوان کرد: بیماران دیابتی می‌توانند میوه، شیرینی، مرکبات، سبزیجات، خیار، هویج و بروکلی مصرف کنند اما در صورت محدودیت در رژیم غذایی می توانند  میوه جات خشک مانند انجیر، خرما، برگه خشک میوه‌ها را جایگزین موارد مذکور کنند.

وی با بیان اینکه آجیل میان وعده خوبی برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود، تاکید کرد: بهتر است افراد دیابتی در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی نکنند، توصیه می‌کنم که  افراد سالم هم مانند دیابتی‌ها در مصرف قند و شکر و حتی شکلات زیاده روی نکنند.

اسماعیل زاده گفت: بهتر است افراد از میان وعده‌هایی که دارای کربوهیدات تجزیه شده هستند مثل برنج و ماکارونی و سیب زمینی و بیسکوئیت کمتر مصرف کنند و برنج قهوه‌ای سبوس دار یا نان سبوس دار و همچنین سبزیجات پخته را جایگزین آن کنند، این اقدام سبب کنترل قند، بیماران دیابتی می شود.

وی گفت: اگر افراد دیابتی به طور ماهیانه 2 کیلو وزن کم کنند، قند خونشان در حدود 30 کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند و به دارو و انسولین کمتری نیاز پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

راههای کنترل قند خون در افراد دیابتی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها

هنگام روزه‌داری سطح انسولین خون در طی روز پایین‌تر از روز‌های معمولی است. در واقع بدن از ذخایر انرژی خود یعنی گلیکوژن یا قند حیوانی ذخیره شده در کبد و عضلات و همچنین از چربی موجود در بافت چربی برای تأمین انرژی استفاده می‌کند، که اینها موجب افزایش سطح انسولین خون نمی‌شوند و به همین دلیل هنگام روزه‌داری میزان انسولین خون کمی پایین‌تر از روز‌های دیگر است. کاهش انسولین خون احتمال ذخیره چربی (شروع چاقی) و همچنین احتمال مقاوم شدن سلول‌ها به انسولین (که زمینه ساز شروع دیابت است) را کاهش می‌دهد.

باید توجه کرد که روزه‌داری علاوه بر اینکه منجر به استراحت دستگاه گوارش می‌شود، سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌ها از جمله افسردگی و استرس، افزایش فشار خون، میگرن، افزایش وزن، بی‌خوابی و گاهی دیابت را کاهش می‌دهد. با این حال در برخی موارد روزه‌داری در افراد بیمار لطماتی را به سلامت فرد وارد می‌کند که به همین دلیل لازم است این افراد برای اطمینان از بی خطر بودن روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت احتمال لطمه به سلامتی، از روزه گرفتن خودداری کنند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، دیابت از جمله بیماری‌هایی است که بسته به میزان شدت و همچنین نوع آن، توصیه‌های متفاوتی برای روزه‌داری دارد. افراد مبتلا به دیابت که دارو دریافت می‌کنند، با توجه به شدت بیماری و با مشورت با پزشک ممکن است مجاز به روزه‌داری باشند. در مبتلایان به دیابت غیر وابسته به انسولین (دیابت نوع ۲) که دارای اضافه وزن بالا باشند (BMI بالاتر از ۲۸ دارند) و با دریافت منظم دارو (به صورت ۲ بار در شبانه روز) قند خون خود را کنترل می‌کنند، روزه‌داری نه‌تن‌ها مضر نیست، بلکه می‌تواند مفیدتر هم باشد.

افراد دیابتی که دارای شرایط زیر هستند (با تشخیص پزشک) لازم است از روزه‌داری خودداری کنند:

- افراد مبتلا به دیابت (چه از نوع وابسته به انسولین و چه غیر وابسته به انسولین) که هنوز بیماری خود را کنترل نکرده‌اند و قند خون آنها هنوز به حد قابل قبولی نرسیده است.

- مبتلایانی که قند خون بالا داشته، اما هنوز از داروی خاص و همچنین فعالیت بدنی مناسب جهت درمان دیابت پیروی نمی‌کنند.

- مبتلایان دیابت نوع ۱ (وابسته به انسولین) که در روز چند نوبت لازم است انسولین تزریق کنند.

- دیابتی‌های مبتلا به عفونت

- افراد مبتلا به پرفشاری خون کنترل نشده و همچنین آنژین (نوعی بیماری قلبی) درمان نشده.

- افرادی که در طول روز ۲ بار یا بیشتر به افزایش قند خون (هیپرگلیسمی) یا کاهش آن (هیپوگلیسمی) دچار می‌شوند. اگر افراد دچار تعریق، عرق سرد و تپش قلب شوند، این نشانه افت قند خون است که در این صورت باید روزه باز شود.

- خانم‌های باردار یا شیرده مبتلا به دیابت نباید روزه بگیرند.

- افراد سالخورده مبتلا به دیابت نیز نباید روزه بگیرند.

توصیه‌های لازم برای افراد مبتلا به دیابت در طول ماه مبارک رمضان

- افزایش دریافت مواد غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات و به طور کلی پرخوری در افراد دیابتی، منجر به افزایش قند خون و افزایش وزن خواهد شد. بیماران دیابتی در طول روز‌های ماه رمضان مانند روز‌های معمولی باید از دریافت کالری بیش از حد و همچنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده مانند قند و شکر بپرهیزند.

- انجام فعالیت بدنی سبک یا متوسط در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین، عارضه‌ای نخواهد داشت.

- وزن فرد باید در طول ماه مبارک رمضان روزانه کنترل شده و در صورت هر گونه کاهش وزن شدید یا افزایش وزن بیشتر از دو کیلوگرم حتما با پزشک مشورت شود.

- در صورت احساس هر گونه علایم ناشی از کاهش یا افزایش شدید قند خون باید روزه را باز کنند.

- بعد از پایان ماه مبارک رمضان میزان و نوع داروی مصرفی و همچنین رژیم غذایی به حالت قبل از ماه رمضان بر می‌گردد.

- اگر برای خوردن سحری بیدار نشوند، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند، زیرا احتمال پایین افتادن قند خون و عوارض دیگر افزایش می‌یابد.

- اگر بعد از افطار، قند خون بالای ۲۵۰ باشد لازم است شب بعد ۲۰ درصد از کالری دریافتی کم شود. اگر هنگام سحر نیز قند خون بالای ۲۰۰ باشد باید از غذای سحری دفعات بعدی ۲۰ درصد کم شود. چنانچه قند خون بالای ۳۵۰ باشد توصیه می‌شود اصولا روزه نگیرند.

- چناچه مصرف قرص فراموش شود (خصوصاٌ در صورتی که معمولا قند خون بالاست) بیماران دیابتی بهتر است آن روز را روزه نگیرند.

- بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت بر کلیه‌ها، چشم، قلب و... شده‌اند هر چند ممکن است با روزه گرفتن دچار مشکل حادی نشوند، ولی برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است روزه نگیرند یا با متخصص مربوطه مشورت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • چالش‌هایی که در روزه‌ داری با آنها مواجه می‌شویم/ چگونه مشکلات گوارشی را کاهش دهیم؟/ دلایل بروز یبوست و نحوه پیشگیری از آن در افراد روزه‌ دار
  • اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها
  • چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم/ چگونه مشکلات گوارشی را کاهش دهیم؟
  • چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم
  • وضو داروی بی‌حالی برای روزه‌داران
  • ۵ ماده غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید!
  • ۳ عدد خرما برای افطار کافی است
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟
  • بیماران در سفرهای نوروزی به اندازه کافی دارو همراهشان داشته باشند