Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین پناهی‌آذر معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه صبح امروز  (31 خرداد) در حاشیه بازگشت 17 ملوان ایرانی که به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سومالی از مهر ماه گذشته در زندان به سر می‌بردند, اظهار کرد: بیش از5800 زندانی از اتباع خارجی در کشور ما حضور دارند که  اکثر آنها را اتباع افغانی به دلیل  قاچاق مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه حدود 2916 ایرانی نیز  در زندان‌های خارج از کشور گرفتار هستند، افزود: یکی از وظایف این وزارتخانه  پیگیری امور کسانی است که در خارج از مرزهای کشور دچار مشکل شده‌اند و این امر از طریق سفارتخانه‌های خارج  از کشور پیگیری می شود. 

وی با اشاره به گفت‌وگوهای دو جانبه برای تبادل زندانی با کشورهای مختلف گفت: در شرایط کنونی ما با ده کشور موافقت نامه تبادل زندانی داریم که با همکاری  قوه قضاییه این امر پیگیری می شود و  در عین حال  پیش نویس چنین طرحی  را به تمام کشورهایی که ایرانیان در آن حضور دارند ارائه داده‌ایم.

پناهی‌آذر افزود: 17 نفری که امروز از طریق مرز هوایی وارد کشور شدند به دلیل ورود  غیر مجاز به آب‌های ساحلی سومالی زندانی شده بودند و با تلاش‌های سفارت ایران در نایروبی و مقامات محلی پونتلند آزاد شدند. 

وی با اشاره به اینکه آزادی این زندانیان بدون هیچ قید و شرطی صورت گرفته است، افزود: افرادی که به عنوان ناخدا و ملوان در این امور فعالیت دارند،باید توسط شیلات و صاحبان لنج آموزش داده شوند که به آب‌های ساحلی کشورها وارد نشوند؛  زیرا این 17 ملوان به دلیل کم اطلاعی  به محدوده خطر در سواحل سومالی وارد شده بودند که زندانی شدند.

وی گفت: خوشبختانه این گروه بدون هیچ مشکل خاصی آزاد شدند در حالی که برخی از  زندانیانی که در سال 94  اسیر شده بودند، جان خود را از دست دادند.

پناهی‌آذر با اشاره به مسیر رسمی پیگیری شده برای آزادی 17 ملوان ایرانی،گفت: 4 نفر قبلی که در روزهای گذشته آزاد شدند توسط دزدان دریایی سومالی گرفتار شده بودند به طوریکه روند آزادی آنها از سیستم امنیتی پیگیری شد. 

معاون امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه با  بیان اینکه در سال‌های پیش 146 نفر زندانی ایرانی  آزاد و یا تبادل  شده اند؛ افزود: در سه ماهه اول سال 97، 392 نفر  در قالب تبادل زندانی و یا آزاد شده از بند، به کشور بازگشتند که در این میان کشورهایی نظیر  کویت، ارمنستان، عمان، ترکمنستان و امارات  از جمله همسایه‌هایی هستند که ما این تبادلات را با آ‌نها داشته‌ایم.

پناهی آذر ادامه داد: بیشترین آمار  زندانیان ایرانی خارج از کشور  مربوط به کشور ترکیه با رقم  721 نفر است که عمده جرایم  آنها مربوط به قاچاق انسان و مواد مخدر است.

وی با اشاره به وجود زندانی ایرانی در خاک کشور عراق  تصریح کرد: در ایام نوروز نیز تعدادی بازداشتی در خاک عراق به دلیل وجود ویزای جعلی داشته‌ایم که با پیگیری  های مکرر  آزاد شده‌اند.

وی در پایان اطلاع رسانی و آموزش را مهم ترین  راهکار برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی دانست و گفت: در حالیکه برخی امور در داخل کشور جرم محسوب نمی شوند، اما در خاک کشورهای همسایه جرایم سنگینی را در پی دارند؛ لذا با آموزش درست به مردم می توان  این مشکل را تا حدودی حل کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ملوانان ایرانی قاچاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۲۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین نماینده‌ای ویژه برای ساماندهی نیرو‌های کار خارجی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای سید صولت مرتضوی براساس این حکم افزایش سهم کشور از اشتغال نیروی کار ایرانی در بازار کار خارجی، و بهره مندی از فرصت‌های فرامزی و ظرفیت نهاد‌های بین المللی، و همچنین حمایت حقوقی از متخصصین و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را به فروزان ماموریت داده است. 
ساماندهی حضور اتباع خارجی در بازار داخل ایران، با هدف صیانت از نیروی کار ایرانی نیز از دیگر ماموریت‌های نماینده ویژه وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور اعزام نیروی کار به خارج از کشور و اشتغال عنوان شده است. 
حامد فروزان دارای دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه است و مسئولیت‌های دستیار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور مردمی سازی، مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، معاون بین الملل بنیاد ایرانشناسی، از جمله سوابق کاری وی بوده است.

دیگر خبرها

  • پیگیری مصوبات و جذب اعتبارات سفر دوم رئیس‌جمهور به سمنان مانند سفر اول باشد
  • نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور | جنگ برای سهمیه المپیک
  • شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند
  • ارتباط مستمر با سفیر سوئیس برای تبادل پیام با آمریکا
  • خبر قدرت پهپادی ایران دنیا را برد، سلبریتی‌ها را خواب/ لسانی: ساختمان برند سلبریتی‌ها از هنجارشکنی شکل می‌گیرد
  • استقبال سازمان همکاری اسلامی از توافق تعیین حدود مرز آذربایجان و ارمنستان
  • حمایت ۶۲ ایرانی ساکن خارج کشور از ایتام زنجانی
  • ارز آوری حدود ۷ میلیون دلاری صادرات کیوی عباس آباد
  • تحصیل در خارج، خدمت به داخل | حمایت از نخبگان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور
  • تعیین نماینده‌ای ویژه برای ساماندهی نیرو‌های کار خارجی