Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@12:39:30 GMT

خانه تقدیری اردکان: شاهکار معماری چهارفصل کویر

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۹۲۶۲۴

خانه تقدیری اردکان: شاهکار معماری چهارفصل کویر

آثار معماری هر دوره تاریخی در ایران، بر اساس شاخصه‌های خاص همان دوره و همچنین اقلیم منطقه ساخته شده است. طبیعی است که اقلیم هر منطقه‌ای بر نحوه معماری آن تاثیر مستقیم دارد. دقت در معماری خانه‌ها و آثار تاریخی نواحی کویری و خشک ایران نشان می‌دهد که این معماری‌ها منطبق با آب و هوای آن منطقه ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه تقدیری اردکان نیز از این شاخصه مستثنی نیست. دقت در معماری این بنای دوره قجر نشان می‌دهد که این بنا نیز بر اساس معماری خانه‌های یزد طراحی شده است. خانه تقدیری‌ها که در شهر اردکان قرار دارد متعلق به یکی از تجار اردکان با نام تقدیری بوده است. تاریخ ساخت این بنا به دوره معاصر و عصر قاجاریه می‌رسد.



این بنا که یکی از آثار مهم تاریخی و معماری اردکان است، در خیابان حائری شهر واقع شده و در تاریخ ۲۷دی ماه سال ۱۳۷۷با شماره ثبت ۲۱۸۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. هم‌اکنون اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهر اردکان در این خانه مستقر است و آثاری از دوره معاصر در این عمارت به معرض بازدید گذاشته شده است.


شاخصه کلی معماری خانه‌های کویری

فرم خانه‌های مسکونی اقلیم کویری شاخصه‌های خاص خود را دارد. این خانه‌ها اغلب از یک الگوی حیاط مرکزی پیروی می‌کنند. خانه‌های این اقلیم دارای معماری ۴ گوش مکعب شکلی هستند که حفره‌ای با نام حیاط از آن‌ها خارج شده است.

پلان این خانه‌ها فرم آزاد دارد، اما طراحی آن‌ها معطوف به درون است. این طراحی معمولا از گذشته‌های دور در مناطق کویری ایران وجود داشته است. اتاق‌های این ساختمان‌ها فقط به حیاط باز می‌شوند و از این طریق در برابر سرمای زمستان، باد و طوفان شن محفوظ می‌شوند. در زمستان اتاق‌های رو به جنوب و در تابستان از اتاق‌های رو به شمال آنها استفاده می‌شود. حیاط این نوع خانه‌ها معمولا شامل درخت، حوض و فضای سبز است تا از طریق آن رطوبت هوای خشک خانه‌ها تامین شود.


خانه تقدیری اردکان در بخش قدیمی و سنتی شهر قرار دارد و طراحی آن برگرفته از معماری مناطق کویری است. پلان معماری این خانه به صورت ۴ طرف بنا است و چهارگوش بنا شده و دارای حیاط و حوض است. خانه تقدیری که نوعی از خانه‌های اربابی محسوب می‌شود، دو طبقه دارد که این دو طبیقه به دو بخش اعیان‌نشین و نوکرنشین تقسیم می‌شود.

معماری اتاق‌های خانه به صورتی است که بر اساس طراحی پنج‌دری و سه‌دری بنا شده است. پنج‌دری‌ها که از شاخصه‌های معماری خانه‌های سنتی است در واقع اتاقی بزرگ هستند که نقش تالار اصلی خانه را دارند که رو به ایوان است و ۵ پنجره به هم‌پیوسته دارد. پنجره‌های اتاق‌ ۵دری خانه تقدیری دارای شیشه‌های کوچک الوانی است که در دوره قاجار در شیشه‌های خانه‌های سنتی به طور معمول استفاده می‌شد. اتاق‌های سه‌دری نیز در معماری‌های سنتی معمولا در نقش اتاق خواب بوده‌اند.

از شاخصه‌های اصلی این اتاق‌ها این بود که هیچ‌وقت از فضای آزاد نمی‌شد وارد آنها شد. بلکه در کنار آنها راهروهایی تعبیه می‌شده است. علاوه بر آنچه گفته شد خانه تقدیری دارای تالاری جداگانه است که زیرزمین در زیر آن قرار گرفته است. خانه دارای یک مطبخ مشترک برای استفاده هر دو بخش اعیان‌نشین و نوکرنشین بوده است.


خانه تقدیری دارای پایاب نیز است، آب یکی از قنات‌های اردکان با نام قنات بهاالدین از این پایاب می‌گذرد (پایاب‌ها بخشی از رود یا یک ساختار آبی هستند که به واسطه برآمدگی یا پهن شدن آب گودی کمی پیدا می‌کنند). این پایاب فضا و آب و هوای خشک خانه تقدیری را مرطوب کرده و در تابستان حال مساعدتر و طبیعی‌تری به خانه می‌دهد و بر لطافت هوای خانه تاثیر می‌گذارد.


خانه تقدیری به سبک خانه‌های یزد و اقلیم کویری به صورت ۴ وجهی ساخته شده است. در ضلع جنوبی این خانه بادگیری بلند و رفیع قرار دارد که متصل به اتاق‌های خانه است. مصالح به کار رفته در این خانه مصالحی است که معمولا در معماری بناهای کویری به کار می‌رود و از خشت، گل و آجر است. آنچه سبب زیبایی و خاص بودن خانه تقدیری اردکان شده، همین معماری خاص آن است. این خانه زیبا هم زمستان‌نشین و صفه دارد و هم بخش تابستانی‌نشین و پایاب.


پلان اصلی بنا ۴ طرف ساخت است؛ جبهه جنوبی بنا، تابستانی‌نشین آن است که یک تالار باز با سقف شکم دریده و اتوبوسی که یک شاخصه سقف‌زنی دوره قاجاریه است را شامل می‌شود. یک بادگیر یک طرفه معظم که در داخل آن یک اتاق بادگیر وجود دارد، جریان باد را در سرتاسر تالار امتداد می‌دهد. در انتهای اتاق بادگیر، منفذ‌ی وجود دارد که نحوه ارتباط فضای بادگیر را با سرداب مجموعه که مسیر قنات قدیم بوده مهیا می‌کند تا با گردش باد در این مجموعه، خنکی را درحیاط مرکزی خانه مهیا کند.

تقارن زیبایی در قسمت تابستانی بنا قرار دارد، دو گوشواره که دو راهرو در آن وجود دارد که از نظر قوسی تعویض‌های شاخ بزی را شکل داده و مناسب‌ترین فضا را برای زندگی درست می‌کند. فضای جبهه روبرویی، یعنی جبهه شمالی بنا، فضایی متراکم است که تنها منفذ آن شیشه‌های رنگی و پنجره‌هاست. زمستانی نشین خانه تقدیری جزو معدود زمستانی نشین‌های خانه‌های کویریست که بادگیر دارد. شیشه‌های رنگی با گره‌چینی و تزیینات چوبکاری زیبا و بدیع بر زیبایی بنا افزوده‌اند. طرفین شرقی غربی بنا، که در جبهه‌ اعتدالین بهار خواب و پاییز خواب است. نور ضعیف پاییزی را به اتاق‌ها می‌رسانند.


خانه تقدیری اردکان با معماری اتاق‌های ۴ وجهی و کویری یکی از بناهای باارزش شهر است و در حال حاضر اداره میراث فرهنگی اردکان در این خانه تاریخی مستقر است. خانه دارای تزییناتی است که بیشتر روی درب‌های آن تعبیه شده است. درب‌های اتاق پنج‌دری با گره‌های چینی‌ و شیشه‌های الوان، زیبایی خاصی به بنا بخشیده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه گردشگری اردکان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چادرملو علیه بیانیه نفت مسجدسلیمان

به گزارش “ورزش سه”، بیانیه باشگاه چادرملو به این شرح است:

در روزهای حساس مسابقات لیگ یک که برخی از تیم‌ها شرافتمندانه برای صعود به لیگ برتر تلاش می‌کنند باشگاه نفت مسجدسلیمان در اقدامی آماتورگونه در بیانیه‌ای با اسم بردن از باشگاه چادرملو اردکان، به زعم خود قصد به حاشیه بردن این باشگاه را داشته است؛ آنهم درحالی که محرومیت سرمربی این تیم که باعث نوشتن بیانیه این باشگاه شده هیچ ارتباطی به نماینده استان یزد در لیگ دسته اول ندارد!

باشگاه چادرملو اردکان همواره اخلاق و رفتار حرفه‌ای را سرلوحه کار خود قرار داده و تا اینجای لیگ در سکوت کامل، تنها برای موفقیت، درون زمین تلاش کرده اما به واسطه تحرکات برخی افراد که سابقه‌ زیادی در ایجاد حاشیه دارند این بار قصد سکوت ندارد و ملزم به پاسخ‌گویی به لاطائلات مطرح شده است.

باشگاه نفت مسجدسلیمان در بیانیه خود به بازی رفت با چادرملو اردکان استناد کرده؛ احتمالا اشتباه از ما بود که نجابت به خرج داده و واقعیت‌های آن بازی را رسانه‌ای نکردیم تا حالا جای ظالم و مظلوم عوض نشود. شاید بهتر بود حمله افراد متفرقه به رختکن تیم چادرملو در پایان بازی، حمله و درگیری فیزیکی با سعید اخباری سرمربی محترم تیم ما، تحرکات مشکوک برخی افراد بعد از بازی و ... اشاره می‌کردیم تا حالا آقایان قیافه حق به جانب نگرفته و خود را مظلوم جا نزنند! البته فیلم همه این اتفاقات موجود است و اگر لازم باشد حتما رسانه‌ای خواهند شد.

باشگاه نفت مسجدسلیمان با اسم بردن از باشگاه چادرملو اردکان از حمایت‌های پشت پرده صحبت کرده! لازم به توضیح نیست که حتما باشگاهی از حمایت‌های آنچنانی بهره‌مند است که با وجود آرای معطله، همچنان در لیگ دسته اول کار می‌کند.

بهتر است بیانیه‌نویسان باشگاه نفت مسجدسلیمان کلاه خود را قاضی کرده و به این سوال پاسخ دهند چرا سرمربی این تیم بیشترین محرومیت و جریمه را در پرونده دارد. قطعا رفتارهای مشابه برخی از افراد در کنار زمین و بیرون از زمین در هر جای دنیا، محرومیت‌های طولانی و حتی دائمی داشت اما خب! گاهی لطف مکرر برای برخی، حق مسلم شده و خود را با قیافه حق به جانب، مظلوم معرفی می‌کنند!

بهتر است آقایان بدانند که دوره بازی با کلمات و مظلوم نمایی خیلی وقت است که به سر آمده و دیگر این روش، جوابگو نیست. در پایان ذکر این نکته ضروری است که در صورت تکرار چنین مطالب کذبی، حق شکایت را برای باشگاه چادرملو محفوظ خواهیم دانست تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد.»

دیگر خبرها

  • چادرملو علیه بیانیه نفت مسجدسلیمان
  • گنبد سرخ مراغه، شاهکار آجر کاری جهان
  • «باغ تیتو» لکه‌ای سبز در دل کویر
  • روستای صخره‌ای میمند، مکانی اسرارآمیز
  • سمنان؛ شاهکار‌ هنر ایرانی - اسلامی + فیلم
  • «چغازنبیل» بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه
  • فلک الافلاک شاهکار معماری لرستان
  • خوش‌شانس یا بدشانس؟/ روایت زندگی زوجی بیمار و سالمند که بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوند برنده شدند
  • پذیرش بیش از ۱۴ هزار  نفر در پایگاه‌های اسکان فرهنگیان استان همدان
  • «برج‌های خرقان» شاهکار معماری اسلامی در قزوین