Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - طي روزهاي اخير مقامات سياسي و نظامي آمريکايي و آلماني ضمن سفر به اردن با مقامات اين کشور ديدار و گفتگو کردند.
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان شب گذشته (چهارشنبه شب) وارد امان، پايتخت اردن شد و با «عبدالله دوم» ، شاه اين کشور اردن ديدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه ‌اي و بين ‌المللي گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جان رود»، معاون وزير دفاع آمريکا در امور سياستگذاري و «ژوزف ووتل»، فرمانده ستاد مرکزي ارتش اين کشور نيز در سفر به امان با «عبدالله دوم» ديدار و گفت‌وگو کردند.
علت سفرهاي پي در پي به اردن چيست؟
به نظر مي رسد مهمترين عامل اين سفرها، طرح موسوم به «معامله قرن» است. در اين طرح که دولت «دونالد ترامپ»، رئيس جمهوري آمريکا آنرا پيگيري مي کند، منافع رژيم اسرائيل از جمله الحاق رسمي بلندي هاي جولان به اين رژيم مد نظر قرار گرفته است. شهرک سازي اسرائيل نيز به رسميت شناخته شده است. در عين حال به موضوعاتي نظير بازگشت آوارگان فلسطيني و پايان دادن به محاصره کامل غزه هيچ توجهي در اين طرح نشده است.
وبگاه «العربي الجديد» در تحليلي در اين خصوص نوشته است که در اين طرح موضوع مهم بازگشت آوارگان فلسطيني با «وطن جايگزين» در خارج از فلسطين اشغالي آمده است. به نظر مي رسد در اين طرح، اردن وطن جايگزين براي فلسطيني ها خواهد بود، موضوعي که با مخالفت مقامات دولت اردن به خصوص پادشاه اين کشور مواجه شده است.
حملات اسرائيل به فلسطينيان در غزه
سفر هيئت آمريکايي در راستاي جلب حمايت اردن از طرح معامله قرن است. در همين راستا، «جرد کوشنر»، مشاور و داماد رئيس‌جمهور آمريکا و «جيسون گرينبلات»، فرستاده اين کشور در روند صلح غرب آسيا نيز در هفته جاري به اردن سفر و با عبدالله دوم ديدار و گفت و گو کردند. در همين راستا، روزنامه صهيونيستي «اسرائيل اليوم» که به «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نزديک است به نقل از منابع نزديک به کاخ سفيد نوشت: «طرح دولت ترامپ براي فلسطين، محور مذاکرات دوشنبه گذشته جرد کوشنر و عبدالله دوم در اردن بود.» آمريکا از شرايط کنوني اردن به خصوص مشکلات اقتصادي رو به افزايش اين کشور نيز براي اعمال فشار بر پادشاه اردن جهت موافقت با طرح معامله قرن بهره مي گيرد. در همين راستا، دولت آمريکا چندي پيش، کمک‌ يک ميليارد دلاري سالانه به اردن را متوقف کرد که اين اقدام از ديد صاحب نظران با هدف کاستن از ديدگاه هاي انتقادي عبدالله دوم در خصوص طرح معامله قرن انجام شد.
در مقابل، به نظر مي رسد علت اصلي سفر آنگلا مرکل به اردن نيز موضوع طرح معامه قرن باشد زيرا کشورهاي اروپايي در اين زمينه با دولت آمريکا اختلاف نظر دارند و از اين طرح ناراضي هستند. از اين رو، اين تحليل وجود دارد که صدر اعظم آلمان با سفر به اردن و ديدار با پادشاه اين کشور قول سرمايه گذاري هاي آلمان در اردن را مي دهد تا به نوعي طرح معامله قرن تعديل شود و يا دست کم موضوعاتي نظير بازگشت آورگان و پايان محاصره غزه در اين طرح مد نظر قرار گيرد.114/112
نويسنده: سيدرضي عمادي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۳۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار هیات الجزایری با هنیه در استانبول

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و هیاتی از الجزایر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس امروز-دوشنبه- در استانبول با هیاتی از کشور الجزایر شامل گروه‌های پارلمانی،روسای احزاب و نمایندگان سابق دیدار و گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش خبرگزاری شهاب، طرفین در این دیدار درخصوص آخرین تحولات سیاسی و میدانی جنگ غزه و پیامدهای آن رایزنی کردند.

هنیه که برای شرکت در کنفرانسی پارلمانی به ترکیه سفر کرده است امروز میزبان جمعی از اعضای پارلمان اردن و همچنین تعدادی از چهره‌های اردنی بود.

طبق بیانیه جنبش حماس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در دیدار با نمایندگان پارلمانی و چهره‌های اردنی به بررسی تحولات سیاسی و میدانی جنگ علیه نوار غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس و زندان‌های این رژیم پرداخت.

هنیه در این دیدار بر مسؤولیت مشترک مقابله با این جنگ روبه‌تشدید و طرح‌های رژیم اشغالگر برای نابودی مساله فلسطین و ایده تل‌آویو برای کوچاندن فلسطینی‌ها به عنوان یکی از راه‌حل‌ها در کرانه باختری و نوار غزه تاکید کرد و گفت: این مساله از سوی مردم و مقاومت ما و یا هیچ یک از تشکل‌های امت ما قابل پذیرش نبوده و آنها چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ضمن تقدیر از همبستگی که مردم اردن نشان می‌دهند و همواره بر اتحاد دو ملت تاکید دارند، گفت: اردن از اهمیت ویژه‌ای در مساله فلسطین برخوردار است.

در این دیدار نمایندگان اردن نیز به هنیه بابت شهادت جمعی از فرزندان و نوه‌هایش و نیز جمعی از فلسطینی‌های ساکن غزه و کرانه باختری تسلیت گفته و از مقاومت مردم فلسطین و اقداماتشان در غزه در مواجهه با اشغالگران جهت رسیدن به آزادی و احقاق حقوقشان تقدیر کردند.

همچنین آنها بر موضع ثابت خود در حمایت از ملت فلسطین و مساله عادلانه آن تا زمان برپایی کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی تاکید کردند.

استانبول از روز جمعه به مدت سه روز میزبان پنجمین کنفرانس پارلمانی‌های حامی قدس با عنوان «آزادی و استقلال برای فلسطین» بود.

در این کنفرانس نزدیک به ۶۰۰ نماینده پارلمان از بیش از ۷۵ کشور شرکت داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن
  • جنبش دانشجویی آمریکا اراده لازم برای تغییر را دارد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • آشکار شدن فریبکاری غرب در پیچیدن نسخه‌ آزادی‌خواهی برای دیگران
  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • دیدار هیات الجزایری با هنیه در استانبول
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است