Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: سرسبزی مازندران به زودی در موزه عبرت تاریخ قرار می گیرد چرا که پای خشکسالی بر خرخره مازنی ها، چنبره انداخته است.

خبرگزاری شبستان – مازندران

 

مازندران با دریا و جنگل می شناسند و سیل مسافران در بیشتر طول سال به ویژه تعطیلات از دور و نزدیک حتی خارج از مرزهای کشور به این استان، گسیل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مازندران نیز با پهن کردن لباس سبز خود برای مهمانان، چشم نوازی می کند و دل هر مسافری را به سوی خود، سوق می دهد و رامسر، عروس مازندران با شهر شیراز پیمان خواهرخواندگی دارد اما شاید در اندک زمان دیگر این زیبایی این خطه شمال دیگر به چَشم نیاید.

مسافران بسیاری با آهی که از سوز دل بر می آید، داشتن چنین طبیعت سبز و زیبایی را به حسرت می برند تا در مسافرتی دیگر به این خطه از شمال، سفری داشته باشند.

 

برخی از مسافران علاوه بر راه شوسه، راه آهن را برای مسافرت خود بر می گزینند و سوار بر قطار مسافت تهران، فیروزکوه، سوادکوه را بر می گزینند.

آنها در دل جنگل سرسبز، طی طریق می کنند و این خاطره کم نظیر حتی بی نظیر و عبور از پل ورسک و سه خط طلا را در دفتر خاطرات زندگی خویش به یادگار می گذارند.

 

خرید صنایع دستی که از مواد بومی و تولیدی داخل استان مازندران، شکل می گیر تا انواع غذاها نظیر مرباها و ترشیجات که هر مسافر با هر سلیقه ای را به سمت خود، جذب می کنند.

اما در دل این طبیعت سرسبز، حوادثی ناخوشایند و گزنده در حال رخ نمایی است که اتخاذ راهکارهای جدی و سریع برای آنها نه تنها یک نیاز استانی بلکه حتی نیاز ملی و حیات جهانی است.

 

بارش کم نزولات آسمانی، عدم جلوگیری از هدررفت آب رودخانه ها به دریا، عدم فرهنگ سازی بهینه مصرف آب، جدی نگرفتن کاهش آب های زیرزمینی و ... تنها حکایتگر واقعه ای تاثر برانگیز در استان مازندران است.

بسیاری مازندران را به «برِنج» یا همان «به رَنج» می شناسند اما کشاورزی و حتی دامپروری این خطه با همین منوال، رو به فراموشی می گذارد و نابودی آنها، خطری است که کشاورزان و دامپرواران حتی بسیاری از صنایع داخلی را تهدید می کند.

 

سرسبزی مازندران به زودی و زودتر از آنچه که در تصور ما نمی گنجد در موزه عبرت تاریخ قرار می گیرد چرا که پای خشکسالی بر خرخره مازنی ها و این خطه، چنبره انداخته است.

اتخاذ تدابیر و راهکارهای جدی و ملی، چاره ساز رهایی از این مشکل است و باید مسئولان و مردم، زودتر به خود بیایند و حسرت زمانی را نخورند که بگویند:

سال ها، دل طلب جام جم از ما می کرد

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

 

بنابراین باید نگاه و تاملی کارشناسانه و دلسوزانه به خطه سرسبز و زیبای و موهبت های الهی مازندران داشت.

اما نجوای شعر جواد ادبی فیروزجاه به زبان مازندرانی در گوش ها، شنیده می شود:  

 

مازرون من ت هواره خامه

من ت مردم با صفاره خامه

 

همه جا سبزه و همه جنگل

من ت کوه و ت دریاره خامه

 

خشی و صفا ت مرز و بومه

من ت رامسر تا گلوگاره خامه

 

ت کچیک وچون بازی ها ر گمه

من ت هفت سنگ،اغوزکاره خامه

نخل های مناطق کویری نظیر خوزستان به دلیل خشکسالی، ایستاده می میرند اما مازنی ها با توجه به عادت کردن به مناظر سبز از دوران کودکی و در صورت فراگیر شدن خشکسالی، از آه حسرت و  بر اثر فشار پای غول قحطی، می میرند.

گزارش: معصومه علیزاده

پایان پیام/86

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت فوتبال مجلس مساجد مقام معظم رهبری سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کانون های مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۵۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی

انجیر حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد احتیاج بدن است.

به گزارش بهداشت نیوز، خواص آنتی اکسیدانی موجود در انجیر برای حفظ سلامتی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و کاربردی هستند.

دیگر خبرها

  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • (اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی
  • آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای
  • شیرجه در سرسبزی طبیعت با سفر به این مکان‌ها
  • طرح خاص شالیکار مازنی برای بازی پرسپولیس
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • سرسبزی استان همدان، پس از بارش‌های بهاری
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • تساوی و شکست حاصل کار مازنی‌ها در لیگ دسته دوم فوتسال