Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع بازداشت یک وزیر سابق اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران همچنان با وجود گذشت نزدیک به یک هفته، تیتر اول رسانه‌های رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.


عکس «گونن سِگِو» مربوط به حدود یک دهه پیش

در همین ارتباط، روزنامه جروزالم پست امروز (پنجشنبه) در مطلبی تحت عنوان "پیامدهای شکست اطلاعاتی اسرائیل در قضیه جاسوسی ادعایی ایران تا چه اندازه بد است؟" نوشته است: هنوز هیچکس به درستی نمی‌داند «گونن سِگِو» وزیر انرژی پیشین اسرائیل با جاسوسی برای ایران تا چه اندازه به [امنیت] ما آسیب زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یک برآورد اولیه نشان می‌دهد آسیب اطلاعاتی وارده به اسرائیل در این رابطه نه خیلی چشمگیر است و نه آنچنان بی‌اهمیت که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

جروزالم پست در ادامه گزارش خود به نقل از چند مقام اطلاعاتی اسرائیلی که به شرط فاش نشدن هویتشان حاضر به مصاحبه با این روزنامه شده‌اند، به بیان جزئیات جدیدی از پرونده جاسوسی «گونن سِگِو» پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «گونن سِگِو» با توجه به اینکه در دهه 90 میلادی در کابینه اسحاق رابین، وزیر انرژی و زیرساخت بوده است، ممکن است اطلاعاتی را در زمینه زیرساخت‌های انرژی اسرائیل در اختیار ایران قرار داده یا افراد دیگری را در تشکیلات دفاعی اسرائیل برای جاسوسی به ایران معرفی کرده باشد. 

جروزالم پست می‌گوید اطلاعات محرمانه‌ای که این مقام سابق اسرائیلی ممکن است در اختیار ایران قرار داده باشد از این حیث خطرناک است که ایران می‌تواند از آنها برای حمله موشکی یا سایبری به زیرساخت‌های انرژی اسرائیل استفاده کند.


تصویر دست دادن «گونن سِگِو» با اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی

این روزنامه اسرائیلی در ادامه گزارش خود نوشته است حتی اگر اطلاعات «گونن سِگِو» قدیمی و مربوط به 20 سال پیش باشد، ارتباط او با مقامات اسرائیلی به این معناست که او ممکن است اطلاعات به‌روزتری درباره صنعت انرژی اسرائیل به ایرانی‌ها داده باشد.

با این حال، جروزالم پست می‌گوید نکته خوشحال‌کننده این است که برخلاف «یووال اشتینیتز» وزیر انرژی کنونی اسرائیل که وظیفه نظارت بر آژانس انرژی اتمی اسرائیل را برعهده دارد، گونن سِگِو در آن زمان چنین وظیفه‌ای را عهده‌دار نبود.

با این وجود، برخی منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفته‌اند حجم آسیبی که «گونن سِگِو» ممکن است به اسرائیل زده باشد، برای مشخص شدن به زمان نیاز دارد. ضمن اینکه مشخص نیست آیا افراد دیگری نیز خواسته یا ناخواسته به واسطه ارتباط با او در دام اطلاعاتی ایران قرار گرفته‌اند یا خیر.

جروزالم پست در پایان اذعان کرده است که پرونده جاسوسی «گونن سِگِو» یک پیروزی آشکار برای ایران است و نباید آن را نادیده گرفت.

در همین ارتباط، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی نوشته است با توجه به حرفه «گونن سِگِو» در نیجریه (طبابت)، ماموران اطلاعاتی ایران در این کشور به راحتی توانسته‌اند با او ارتباط برقرار کنند. 

پیشتر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که سِگو در سال 2004 پس از دستگیر شدن به اتهام قاچاق قرص‌های روانگردان و باطل شدن مجوز طبابتش در اسرائیل، مجبور می‌شود برای کار به نیجریه مهاجرت کند. او پیش از آنکه وزیر شود، پزشک بود و پس از خداحافظی از دنیای سیاست مدتی وارد دنیای تجارت شد و سپس مجددا به شغلی اصلی خود بازگشت.

بیشتر بخوانید: وزیر صهیونیستی که به جاسوسی برای ایران متهم شده، کیست؟

یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع خود ادعا کرده است که سِگِو در زمان اقامت در نیجریه پس از آنکه با سفارت ایران در این کشور وارد همکاری می‌شود، با یک زن آلمانی ازدواج می‌کند و بواسطه همین ازدواج می‌تواند برای سفر به ایران گذرنامه آلمانی دریافت کند. 


تصاویر «گونن سِگِو» در زمان طبابت در نیجریه

ماجرای جاسوسی ادعایی این وزیر سابق اسرائیلی در مطبوعات عرب‌زبان نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است. روزنامه الاخبار لبنان چندی پیش در گزارشی کنایه‌آمیز نوشت: در حالیکه نتانیاهو هنوز در خوشحالی داستان ساختگی خود درباره نفود ماموران موساد به داخل ایران و سرقت اسناد هسته‌ای این کشور به سر می‌بُرد، موفقیت اطلاعاتی بی‌سابقه ایران او را شگفت‌زده کرد!

حتی رسانه‌های خود رژیم صهیونیستی از جمله هاآرتص نیز اجیر شدن یک وزیر اسرائیلی را یک موفقت اطلاعاتی بزرگ برای ایران دانسته‌اند که در عین حال، پرسش‌های زیادی را درباره قدرت ضداطلاعاتی (ضدجاسوسی) اسرائیل مطرح کرده است.

گونن سِگِو هم‌اکنون حدود دو هفته است که در زندان انفرادی سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) به سر می‌برد و برخی منابع عنوان کرده است که دستگاه قضایی اسرائیل ممکن است او را به حبس ابد محکوم کرده یا برای اولین بار برای چنین پرونده‌ای "حکم اعدام" صادر کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی جاسوسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۶۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، پیش بینی غلط آمان (اداره اطلاعات ارتش اسرائیل) از واکنش احتمالی ایران در برابر حمله به کنسولگری دمشق، به دومین اشتباه مهلک این اداره در ۶ ماه اخیر مبدل شد.

روزنامه پرتیراژ یدیعوت آحارونوت اعلام کرده تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به کنسولگری ایران در دمشق پس از ارائه برآوردهای امنیتی شدیداً اشتباه درباره سطح واکنش احتمالی ایران گرفته شد. اداره اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، پیش از اتخاذ این تصمیم، به فرماندهان نظامی و اعضای کابینه جنگی اطمینان داد که احتمال واکنش مستقیم جمهوری اسلامی ایران به چنین حمله‌ای اندک است. اما عملیات وعده صادق ثابت کرد دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل پس از خوردن ضربه هفتم اکتبر ۲۰۲۳ هنوز هم دچار اشتباهاتی در این سطح می‌شوند.

این روزنامه در ادامه نوشته کارشناسان و آهارون هالیوا، فرمانده این اداره تصور می‌کردند که اگر به کنسولگری ایران در دمشق حمله کنند، ایران پاسخ مستقیمی به آنها نخواهد داد. برآورد امنیتی این اداره تأکید می‌کرد که ایران از طریق گروه‌ها و هم‌پیمانان نزدیک به خود و به صورت نیابتی چنین حمله ای را از سوی تل آویو پاسخ خواهد داد.

حمله انتقامی ۱۴ آوریل ایران نشان داد که اداره اطلاعات ارتش اسرائیل یک بار دیگر دچار اشتباهی بزرگ شده است. اعلام استعفای آهارون هالیوا، فرمانده این اداره چند روز پس از این حمله نشان می‌دهد، این کناره‌گیری با اقدام ایران ارتباط دارد. اداره اطلاعات ارتش یکی از متهمان ردیف اول شکست امنیتی اسرائیل در هفتم اکتبر هم به حساب می‌آید. این اداره نتوانست گسترده‌ترین و آفندی‌ترین حمله نیروهای مقاومت فلسطین در تاریخ را پیش‌ بینی کند.

هالیوا چند هفته پس از آغاز جنگ اعلام کرد که در پایان جنگ غزه از سمت خود کناره گیری خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد پس از دومین اشتباه مهلک این اداره بعد از حمله انتقامی ایران، او بیش از پیش احساس شکست و ناکامی می‌کند و لذا در شرایطی استعفای خود را اعلام کرده که هنوز جنگ در غزه در جریان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • دفتر حماس تا زمانی که برای میانجی‌گری با اسرائیل «مفید و مثبت» باشد در دوحه باقی می‌ماند
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی چیست؟
  • چین اتهامات جاسوسی آلمان علیه کشورش را رد کرد
  • شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
  • پلیس انگلیس دو نفر را متهم به جاسوسی برای چین کرد
  • بنیامین نتانیاهو: با تحریم گردان اسرائیلی مقابله می‌کنیم
  • بی‌بی‌سی: حمله بی‌سابقه ایران از نظر نظامی- اطلاعاتی پُر اهمیت است
  • وال‌استریت‌ژورنال: حمله رگباریِ ایران به اسرائیل، آمریکا را غافل‌گیر کرد
  • حزب‌الله تجهیزات جاسوسی تازه تعویض‌شده یک پایگاه اسرائیلی را دوباره منهدم کرد
  • واکنش وزیر جنجالی اسرائيلی به انتقادها