Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کل ناتو در نشستی در لندن تأکید کرد که هرچند اعضای این پیمان اکنون در مسائلی مانند معاهده آب و هوایی و توافق هسته‌ای با ایران، با آمریکا اختلاف نظر دارند، اما این اختلافات اتحاد فراآتلانتیک را از بین نمی‌برد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در لندن گفت در صورتی که اعضای این پیمان با هم اتحاد داشته بشند، این سازمان قوی‌تر بوده و کشورهای عضو بیشتر در امان خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 دبیر کل ناتو گفت، وقتی تفاوت‌ها وجود دارد، اعضای ناتو باید مصمم ایستاده و باید با همکاری یکدیگر امنیت کشورهای عضو را حفظ کنند. دبیر کل ناتو درباره مورد روسیه گفت که روسیه همسایه اتحادیه اروپا و همسایه بیشتر کشورهای عضو ناتو است، بنابراین باید با روسیه گفت‌وگو کرد.

وی تصریح کرد، گفت‌وگو با روسیه نشانه ضعف نیست و این اقدام هیچ تضادی با قدرت ناتو ندارد بلکه نشانه قدرت این سازمان است. استولتنبرگ افزود، باید ارتش ناتو با ارتش روسیه گفت‌وگو کند و بین طرفین درباره رزمایش‌ها گفت‌وگو شود.

استولتنبرگ با بیان اینکه گفت‌وگو با روسیه سیاست ناتو است، اظهار امیدواری کرد روابط ناتو و روسیه بهبود یابد. 

در نشست لندن که برای ارتقا‌ء همکاری‌های سایبری و دفاعی میان کشورهای عضو ناتو در لندن برگزار شد، دبیر کل ناتو خاطر نشان کرد انگلیس در مورد مسایل سایبری بسیار قوی است و ناتو باید با تبلیغات سو‌ء مقابله کند و واقعیت‌ها را در اختیار خبرنگاران و کشورها بگذارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به سفر قریب‌الوقوع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به بروکسل ضمن استقبال از این امر گفت ناتو و آمریکا می‌توانند در آن نشست، اتحاد فراآتلانتیک را تقویت کنند.

این در حالیست که وی دو روز پیش ضمن هشدار درباره روابط ناتو و آمریکا در دوره ترامپ گفته بود که بر روی سنگ نوشته نشده است که همکاری فراآتلانتیک برای همیشه برقرار خواهد بود.

دبیر کل ناتو در سخنرانی خود در لندن افزود: «با وجود اختلافات واقعی میان آمریکا و متحدانش در مسایل تجاری، مسئله اقلیمی و ایران به اضافه مناقشات داخلی اتحادیه اروپا، ما پیوستگی فراآتلانتیک را حفظ می‌کنیم».

استولتنبرگ همچنین ضمن اشاره به همکاری دفاعی اتحادیه اروپا گفت، هیچ چیز نمی‌تواند جایگزینی برای ناتو باشد او افزود، ۸۰ درصد از بودجه ناتو را کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تامین می‌کنند. دبیر کل ناتو تصریح کرد، مسئله فقط مسایل مالی نیست بلکه مسایل جغرافیایی هم هست چرا که کشورهای مهمی که در اتحادیه اروپا نیستند، عضو ناتو هستند.

وی هرچند ابراز امیدواری کرد که در افغانستان آتش‌بس و صلح برقرار شود، اما تاکید کرد که راه رسیدن به این اهداف خروج از افغانستان نیست، بلکه راه حل آن ماندن در افغانستان و کمک به نیروهای افغانستانی است.

استولتنبرگ گفت که در نشست ماه آینده، متحدان ناتو موافقت خواهند کرد بودجه این سازمان را افزایش داده و قابلیت نظامی و شمار نیروهای خود را در افغانستان افزایش داده و نیروهایی برای ماموریت عراق اعزام کنند. 

از زمان روی کار آمدن ترامپ در واشنگتن، آمریکا فشار به اعضای ناتو برای افزایش بودجه نظامی را تشدید کرده است. ترامپ که در دوران انتخابات ناتو را پیمانی «نخ‌نما» توصیف کرده بود، اکنون هرچند می‌گوید این پیمان باید حفظ شود، اما اعضای این سازمان را به سوءاستفاده از آمریکا و عدم تخصیص بودجه مناسب، متهم می‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ناتو لندن روسیه اتحادیه اروپا انگلیس تبلیغات ایران بودجه افغانستان عراق انتخابات روسیه ناتو آمریکا ینس استولتنبرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۶۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اویل پرایس: اتحاد گازی بین ایران و روسیه

وبگاه "اویل پرایس" با انتشار گزارشی نوشت: روسیه و ایران مجموعه ای از توافقنامه های همکاری جدید را برای ایجاد یک اتحاد گازی برای تصاحب بخش بزرگی از بازار جهانی طی 2 دهه آینده به امضا رسانده اند.

به گزارش عصرایران و به نقل از این گزارش:

یک منبع ارشد که با وزارت نفت ایران همکاری نزدیک دارد، هفته گذشته به اویل پرایس گفت: 19 قرارداد همکاری جدید در زمینه‌های گاز نفت، زیرساخت‌ها و مالی در روزهای اخیر بین ایران و روسیه امضا شده است.

این قراردادها بر اساس محورهای کلیدی همکاری های تقویت شده مندرج در قرارداد همکاری جامع 20 ساله جدید بین دو کشور است که رهبرایران در 18 ژانویه آن را به طور رسمی تایید کردند.

این قراردادها و توافق‌های جدید در راس آن، از بسیاری جهات به موازات عناصر کلیدی "توافقنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین" ادامه می‌یابد.

یکی از زمینه‌هایی که به‌ویژه مورد توجه است، افزایش همکاری و کنترل دو کشور بر بخش جهانی گاز است. با توجه به اینکه این دو کشور به ترتیب در رتبه های اول و دوم جدول بزرگ ترین ذخایر گاز جهان – روسیه با حدود 37 تریلیون متر مکعب  و ایران با حدود 32 تریلیون متر مکعب – در موقعیت ایده آلی برای انجام این کار قرار دارند. 

در ژوئیه 2022، روسیه با یک یادداشت تفاهم 40 میلیارد دلاری بین شرکت "گازپروم" روسیه و "شرکت ملی نفت ایران" (NIOC)، پایه‌های این همکاری گازی را با ایران محکم تر کرد. 

کرملین این همکاری ها را گامی مهم در جهت توانمند ساختن روسیه و ایران برای اجرای طرح طولانی مدت خود برای تاسیس یک کارتل جهانی از تامین کنندگان گاز به همان شیوه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می داند. 

تامین کنندگان این "اوپک گازی" با تاسیس خود در مجمع کنونی کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، امکان هماهنگی فوق‌العاده‌ای برای کنترل قیمت گاز در سال‌های آینده را فراهم می‌کند. 

روسیه، ایران و قطر با هم حدود 60 درصد از ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده اند و آنها 3 کشوری بودند که در تاسیس GECF نقش فعال داشتند که 11 عضو آن بر 71 درصد ذخایر گازی جهان کنترل دارند و 53 درصد از خطوط لوله گاز و 57 درصد از صادرات LNG در دنیا را به خود اختصاص داده اند.

در بیانیه اوپک گازی که در مسکو به توافق رسید، آمده است: " تقویت نقش اوپک گازی در صحنه انرژی جهانی به منظور حمایت از حقوق حاکمیتی کشورهای عضو بر منابع گاز طبیعی خود، به حداکثر رساندن ارزش آنها به نفع مردم این کشورها و برای ارتقای هماهنگی آنها در مورد تحولات انرژی جهانی با هدف کمک به توسعه پایدار جهانی و امنیت انرژی."

تفاهم نامه 2022 گازپروم و شرکت ملی نفت ایران تاکید می کند که اتحاد گازی جدید روسیه و ایران با هدف کنترل هر چه بیشتر دو عنصر کلیدی در ماتریس عرضه جهانی است: گاز عرضه شده از طریق خطوط لوله زمینی و گاز عرضه شده از طریق کشتی ها و به صورت گاز طبیعی مایع (LNG). 

بر اساس بیانیه آن زمان "حمید حسینی" رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در تهران: "اکنون روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف گاز در دنیا افزایش می‌یابد و گرایش به مصرف LNG افزایش یافته است و آنها به تنهایی قادر به پاسخگویی به تقاضای جهانی نیستند، بنابراین جایی برای رقابت گاز [بین روسیه و ایران] باقی نمی ماند." وی افزود: برنده جنگ روسیه و اوکراین آمریکا است و بازار اروپا را تسخیر می کند، بنابراین اگر ایران و روسیه بتوانند با همکاری یکدیگر از نفوذ آمریکا در بازار نفت، گاز و محصولات پتروشیمی بکاهند، این به نفع هر دو کشور خواهد بود."

طرح گازپروم که اکنون در حال انجام است شامل کمک کامل به شرکت ملی نفت ایران در توسعه 10 میلیارد دلاری میادین گازی کیش و پارس شمالی به منظور تولید بیش از 10 میلیون متر مکعب گاز در روز از این دو میدان است. 

بخش دیگر این است که گازپروم همچنین به طور کامل به پروژه 15 میلیارد دلاری برای افزایش فشار در میدان گازی بزرگ پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر کمک خواهد کرد.

 بخش سوم این است که گازپروم در تکمیل پروژه های مختلف LNG و ساخت خطوط لوله صادرات گاز کمک کامل خواهد کرد.

بنا به گفته منبع ایرانی به اویل پرایس، عنصر نهایی این است که روسیه همه فرصت‌ها را برای تشویق دیگر قدرت‌های بزرگ گازی در خاورمیانه برای پیوستن تدریجی به گسترش کارتل "اوپک گازی" بررسی خواهد کرد. 

روسیه می‌خواهد دوباره اتکای سایر کشورها به گاز خود را تقویت کند و همچنین به دنبال کمک به ایران برای توسعه ظرفیت‌های LNG خود است تا از این ظرفیت‌ خاورمیانه برای افزودن به ذخایر LNG خود روسیه در منطقه قطب شمال افزوده شود. 

روسیه گاز را به عنوان محصول بهینه در گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌بیند، بنابراین کنترل هر چه بیشتر جریان جهانی آن کلید کنترل بر منابع انرژی جهانی در 10 تا 20 سال آینده و تامین اضطراری گاز جهان پس از تهاجم این کشور به اوکراین خواهد بود.

در پایان ژانویه، وزارت نفت ایران اعلام کرد که تولید 1.5 میلیون تن LNG در سال در یک کارخانه متوسط در عسلویه را در سال 2026 آغاز خواهد کرد. این پروژه بخشی از برنامه های بسیار بزرگتر ایران برای کسب درآمد بیشتر از منابع عظیم گاز آن - و تضمین قدرت ژئوپلیتیکی بیشتر - با تبدیل شدن به یک صادرکننده جهانی LNG است. 

اگرچه پروژه ال‌ان‌جی عسلویه تنها با یک نیروگاه 1.5 میلیون تنی آغاز می‌شود، اما قرار است در محل پروژه بسیار بزرگ‌تر "ایران ال‌ان‌جی" در اطراف بندر تمبک، در 30 مایلی شمال خود عسلویه، با تمرکز بر گاز همان منطقه ساخته شود. 

میدان گازی پارس شمالی که در 120 کیلومتری جنوب شرقی جنوب استان بوشهر قرار دارد، دارای حدود 59 تریلیون فوت مکعب گاز است و حجم گاز قابل بازیافت آن حدود 47 تریلیون فوت مکعب تخمین زده شده است. در اوایل مشخص شد که حداقل 100 میلیون متر مکعب در روز (میلی متر مکعب در روز) خروجی می تواند در کمتر از 12 ماه پس از توسعه مناسب به دست آید و با تمام گاز بازیافت شده برای تولید LNG به حداقل 20 میلیون تن در روز برسد.

شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) اولین شرکت کننده در پروژه اولیه LNG ایران بود که به دلیل پیشر فت کُند و آهسته طرف چینی این طرح در نهایت به شرکت "لیند" آلمانی واگذار شد. 

این شرکت آلمانی ظرف مدت نسبتا کوتاهی، 60 درصد تاسیسات صادرات LNG به ارزش 3.3 میلیارد دلار را تکمیل کرد که قرار بود حداقل 10.5 میلیون تن گاز مایع تولید کند، با این انتظار که تکمیل آن کمتر از یک سال طول بکشد.

 با این حال، باز هم به دلیل اعمال مجدد تحریم ها، پیشرفت پروژه دوباره متوقف شد. در آن مقطع در سال 2018 بود که گازپروم برای اولین بار به طور جدی در بخش نوپای LNG ایران مشارکت کرد و به دنبال اجرای یک استراتژی مشترک دو جانبه در مورد گاز ایران شد. 

در ابتدا، این به گازپروم این امکان را می‌دهد که در واقع، مجتمع با پیشرفت 60 درصدی LNG موجود را تصاحب کند و بعدا در ساخت مجتمع‌های LNG کوچک نقش داشته باشد. ایران و روسیه معتقدند که مجتمع‌های کوچک ال‌ان‌جی - با ظرفیت‌های تولید بین 2 هزار تا 500 هزار تن LNG در سال، در مقایسه با ظرفیت کارخانه‌های معمولی مقیاس بزرگ بین 2.5 تا 7.5 میلیون تن در سال - کمتر در برابر آمریکا یا اسراییل آسیب‌پذیر خواهند بود. 

گازپروم سرمایه گذاری خود را از فروش گاز هم از این مجتمع و هم از بخشی از خروجی میادین گازرسانی دریافت خواهد کرد. در آن زمان پیش بینی می شد که توسعه LNG پارس شمالی به حدود 16 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد که شامل 5 میلیارد دلار در بخش بالادستی و 11 میلیارد دلار در بخش پایین دستی (عمدتا کارخانه های LNG) - برای دستیابی به خروجی فاز اول LNG است. در نتیجه این سرمایه گذاری پیش بینی می شود حداقل 100 میلیون متر مکعب در روز از محل حفاری 46 حلقه چاه در این منطقه به دست آید.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گاز ایران چگونه جایگرین روسیه می‌شود؟ روسیه: در حال رایزنی با ایران برای سوآپ نفت و گاز هستیم چه عواملی باعث همکاری انرژی ایران و روسیه شده است؟

دیگر خبرها

  • مسکو: فعالیت ناتو در شرق اروپا به سمت درگیری با روسیه است
  • اویل پرایس: اتحاد گازی بین ایران و روسیه
  • پوتین: به ناتو حمله نمی‌کنیم اما جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • پوتین: هزینه دفاعی آمریکا و روسیه قابل مقایسه نیست
  • پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • تصمیم مهم ناتو برای ساقط کردن موشک های روسیه/اخراج دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین
  • مسکو: در زمینه مذاکرات امنیتی به کشورهای دوست متکی هستیم
  • تحلیل آسیاتایمز از راهبرد آمریکا در جنگ اوکراین/کشاندن جنگ به خاک روسیه؟
  • گزینه‌های آمریکا برای اوکراین؛ جنگ و دیگر هیچ!