Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@08:41:34 GMT

ساخت لیزر با الهام از آفتاب پرست

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۹۷۰۸۳

ساخت لیزر با الهام از آفتاب پرست

تهران – ایرنا - گروهی از محققان دانشگاه نورث وسترن یک نانو لیزر جدید توسعه دادند که قادر است با استفاده از مکانیزمی مشابه آنچه توسط آفتاب پرست به کار گرفته می شود، رنگ پرتوهای نور را تغییر دهد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، آفتاب پرست ها از طریق کنترل فاصله بین نانوکریستال های موجود روی پوست خود به سادگی قادرند رنگ عوض کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این تغییر رنگ بر اساس ساختار سطح، دارای پایداری شیمیایی بوده و در مقیاس وسیع انجام می شود.
همان طور که آفتاب پرست فاصله بین نانوکریستال های پوست خود را تغییر می دهد، لیزر محققان دانشگاه نورث وسترن نیز از آرایه های متشکل از نانوذرات فلزی موجود روی یک ماده پلیمری و انعطاف پذیر را مورد بهره برداری قرار می دهد تا رنگ پرتوهای نور را تغییر دهد.
هنگام کشیده یا فشرده شدن این ماده پلیمری فاصله بین نانوذرات فلزی نیز افزایش و کاهش می یابد. بدین ترتیب طول موج گسیل شده از لیزر تغییر کرده و در نتیجه رنگ نور آن نیز تغییر می کند.
لیزر ساخته شده با استفاده از این فناوری کاملا پایدار، قابل تنظیم و برگشت پذیر است و حساسیت زیادی نسبت به کشش دارد. این ویژگی ها برای تولید نمایشگرهای اپتیکی، مدارهای فتونیکی درون تراشه ها و ارتباطات اپتیکی چندگانه ضروری است به همین علت این فناوری در تولید گوشی های هوشمند، تلویزیون، تجهیزات فتونیکی پوشیدنی و حسگرهای بسیار حساس برای اندازه گیری کشش کاربرد دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nano Letters منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فركانس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۷۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی ۳۱ فروردین به افق شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری.
اذان ظهر ۱۲:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۳۹
اذان مغرب ۱۸:۵۷
نیمه شب شرعی ۲۳:۲۳
اذان صبح فردا ۰۴:۰۶
طلوع آفتاب فردا ۰۵:۳۱

 

دیگر خبرها

  • ماه در اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!
  • اوقات شرعی اول اردیبهشت در سمنان
  • عملیات وعده صادق با الهام از شهدا
  • غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان
  • اوقات شرعی ۳۱ فروردین به افق شهرکرد
  • تولید برق با الهام از کرکس (+عکس)
  • اوقات شرعی سی و یکم فروردین در سمنان
  • برگزاری جشنواره دختران آفتاب در گچساران
  • اوقات شرعی سی ام فروردین در سمنان