Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماجرای دستگیری یک مقام سابق اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران همچنان نُقل محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی است.

باشگاه خبرنگاران جوان: موضوع بازداشت یک وزیر سابق اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران همچنان با وجود گذشت نزدیک به یک هفته، تیتر اول رسانه‌های رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.

 


عکس «گونن سِگِو» مربوط به حدود یک دهه پیش

در همین ارتباط، روزنامه جروزالم پست امروز (پنجشنبه) در مطلبی تحت عنوان "پیامد‌های شکست اطلاعاتی اسرائیل در قضیه جاسوسی ادعایی ایران تا چه اندازه بد است؟ " نوشته است: هنوز هیچکس به درستی نمی‌داند «گونن سِگِو» وزیر انرژی پیشین اسرائیل با جاسوسی برای ایران تا چه اندازه به [امنیت]ما آسیب زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یک برآورد اولیه نشان می‌دهد آسیب اطلاعاتی وارده به اسرائیل در این رابطه نه خیلی چشمگیر است و نه آنچنان بی‌اهمیت که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

جروزالم پست در ادامه گزارش خود به نقل از چند مقام اطلاعاتی اسرائیلی که به شرط فاش نشدن هویتشان حاضر به مصاحبه با این روزنامه شده‌اند، به بیان جزئیات جدیدی از پرونده جاسوسی «گونن سِگِو» پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «گونن سِگِو» با توجه به اینکه در دهه ۹۰ میلادی در کابینه اسحاق رابین، وزیر انرژی و زیرساخت بوده است، ممکن است اطلاعاتی را در زمینه زیرساخت‌های انرژی اسرائیل در اختیار ایران قرار داده یا افراد دیگری را در تشکیلات دفاعی اسرائیل برای جاسوسی به ایران معرفی کرده باشد.

جروزالم پست می‌گوید اطلاعات محرمانه‌ای که این مقام سابق اسرائیلی ممکن است در اختیار ایران قرار داده باشد از این حیث خطرناک است که ایران می‌تواند از آن‌ها برای حمله موشکی یا سایبری به زیرساخت‌های انرژی اسرائیل استفاده کند.


تصویر دست دادن «گونن سِگِو» با اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی

این روزنامه اسرائیلی در ادامه گزارش خود نوشته است حتی اگر اطلاعات «گونن سِگِو» قدیمی و مربوط به ۲۰ سال پیش باشد، ارتباط او با مقامات اسرائیلی به این معناست که او ممکن است اطلاعات به‌روزتری درباره صنعت انرژی اسرائیل به ایرانی‌ها داده باشد.

با این حال، جروزالم پست می‌گوید نکته خوشحال‌کننده این است که برخلاف «یووال اشتینیتز» وزیر انرژی کنونی اسرائیل که وظیفه نظارت بر آژانس انرژی اتمی اسرائیل را برعهده دارد، گونن سِگِو در آن زمان چنین وظیفه‌ای را عهده‌دار نبود.

با این وجود، برخی منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفته‌اند حجم آسیبی که «گونن سِگِو» ممکن است به اسرائیل زده باشد، برای مشخص شدن به زمان نیاز دارد. ضمن اینکه مشخص نیست آیا افراد دیگری نیز خواسته یا ناخواسته به واسطه ارتباط با او در دام اطلاعاتی ایران قرار گرفته‌اند یا خیر.

جروزالم پست در پایان اذعان کرده است که ماجرای جاسوسی «گونن سِگِو» یک پیروزی آشکار برای ایران است و نباید آن را نادیده گرفت.

در همین ارتباط، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی نوشته است با توجه به حرفه «گونن سِگِو» در نیجریه (طبابت)، ماموران اطلاعاتی ایران در این کشور به راحتی توانسته‌اند با او ارتباط برقرار کنند.

پیشتر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که سِگو در سال ۲۰۰۴ پس از دستگیر شدن به اتهام قاچاق قرص‌های روانگردان و باطل شدن مجوز طبابتش در اسرائیل، مجبور می‌شود برای کار به نیجریه مهاجرت کند. او پیش از آنکه وزیر شود، پزشک بود و پس از خداحافظی از دنیای سیاست مدتی وارد دنیای تجارت شد و سپس مجددا به شغلی اصلی خود بازگشت.

یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع خود ادعا کرده است که سِگِو در زمان اقامت در نیجریه پس از آنکه با سفارت ایران در این کشور وارد همکاری شد، با یک زن آلمانی ازدواج می‌کند و بواسطه همین ازدواج می‌تواند برای سفر به ایران گذرنامه آلمانی دریافت کند.


تصاویر «گونن سِگِو» در زمان طبابت در نیجریه

ماجرای جاسوسی ادعایی این وزیر سابق اسرائیلی در مطبوعات عرب‌زبان نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است. روزنامه الاخبار لبنان چندی پیش در گزارشی کنایه‌آمیز نوشت: در حالیکه نتانیاهو هنوز در خوشحالی داستان ساختگی خود درباره نفود ماموران موساد به داخل ایران و سرقت اسناد هسته‌ای این کشور به سر می‌بُرد، موفقیت اطلاعاتی بی‌سابقه ایران او را شگفت‌زده کرد!

حتی رسانه‌های خود رژیم صهیونیستی از جمله هاآرتص نیز اجیر شدن یک وزیر اسرائیلی را یک موفقیت اطلاعاتی بزرگ برای ایران دانسته‌اند که در عین حال، پرسش‌های زیادی را درباره قدرت ضداطلاعاتی (ضدجاسوسی) اسرائیل مطرح کرده است. سِگِو عالی‌رتبه‌ترین مقام اسرائیلی است که تاکنون در دام اطلاعاتی یک کشور خارجی قرار گرفته است.

گونن سِگِو هم‌اکنون حدود دو هفته است که در زندان انفرادی سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) به سر می‌برد و برخی منابع عنوان کرده‌اند که دستگاه قضایی اسرائیل ممکن است او را به حبس ابد محکوم کرده یا برای اولین بار برای چنین پرونده‌ای "حکم اعدام" صادر کند.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003UqL

منبع: فردا

کلیدواژه: پرونده وزیر اسرائیلی متهم به جاسوسی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد

آفتاب‌‌نیوز :

یورونیوز نوشت: بر اساس داده‌های ردیابی گردآوری شده توسط بلومبرگ، «بهشاد» که ایران آن را یک کشتی «اطلاعاتی و لجستیکی» می‌نامد، در روز ۴ آوریل (۱۶ فروردین) موقعیت خود را در نزدیکی سواحل یمن ترک و سپس پخش سامانه شناسایی خود را خاموش کرد تا اینکه در اوایل روز پنجشنبه ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) دوباره در نزدیکی تنگه هرمز ظاهر شد. این نشان می‌دهد که «بهشاد «اواخر پنجشنبه به بندرعباس می‌رسد.

به نوشته بلومبرگ، «بهشاد» یکی از منافع مهم ایران در منطقه دریای سرخ است.

این کشتی ماموریت رسمی آن مبارزه با دزدی دریایی است.

همچنین ادعا شده که در اوایل سال جاری به دلیل نقش ادعایی آن در حمایت اطلاعاتی از عملیات حوثی‌ها، مورد حمله سایبری آمریکا قرار گرفت.

استقرار مجدد «بهشاد» چند روز پس از حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در روز یکم آوریل (۱۳ فروردین) انجام شد.

تهران در آخر هفته گذشته با یک حمله موشکی و پهپادی بی‌سابقه به اسرائیل پاسخ داد و اکنون می‌گوید برای حمله تلافی‌جویانه اسرائیل آمادگی دارد.

ایالات متحده خواهان خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها است.

به نوشته یورونیوز؛ «بهشاد» برای جایگزینی کشتی دیگری به نام ساویز در آنجا مستقر شده بود که در سال ۲۰۲۱ در جریان یک تنش دیگر بین ایران و اسرائیل با مین‌های دریایی آهنربایی آسیب دید و به ایران بازگردانده شد.

هفته‌نامه فرانسوی لکسپرس در گزارشی که در ماه مارس منتشر کرد ادعا کرد که «بهشاد» کشتی متعلق به سپاه پاسداران است که با ظاهری تجاری، از سال ۲۰۲۱ در نقطه‌ای در دریای سرخ ثابت مانده و در هدایت حملات موشکی حوثی‌ها نقش داشته است.

لکسپرس نوشت آمریکا پیش از این قصد داشته «بهشاد» را که دارای تجهیزات اطلاعاتی الکترونیکی برای شناسایی موقعیت کشتی‌هاست و نیروی دریایی ارتش ایران از آن مراقبت می‌کند، منهدم کند، اما بنا به ملاحظاتی، از جمله هشدار و تهدید نیرو‌های نظامی ایران از این کار صرف نظر کرده است.

منبع: یورونیوز

دیگر خبرها

  • وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / نخست وزیر سابق: هیچ کس اینگونه اسرائیل را رسوا نکرده / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده
  • دستگیری یک تبعه لهستانی به اتهام جاسوسی برای روسیه
  • وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده
  • فیلم/ انهدام تجهیزات جاسوسی و شناسایی اسرائیلی توسط حزب‌الله
  • بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد
  • دستگیری ۲ جاسوس روسی در ایالت بایرن آلمان
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی پگاسوس
  • وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی: پیش از هرگونه حمله باید خوب فکر کنیم/ ایران به حمله ما واکنش نشان خواهد داد
  • لفاظی تازه یک اسرائیلی؛ تل‌آویو دنبال حمله دیپلماتیک به ایران؟