Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید داوود صالحی سفیر سابق ایران در اسپانیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران، اظهار کرد: از نظر دیپلماتیک اصولا وزارت خارجه‌ هر کشوری در سطح بین المللی تمایل دارد دریچه های ارتباطی همواره حفظ شود، لذا تشکیل دفتر اتحادیه اروپا در تهران  به تنهایی نمی توان چیز بدی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سفیر سابق ایران در مادرید بیان کرد: به دلیل اینکه ایران یک تجربه  ناموفق را در مذاکره با  5+1 داشته است، اگر اتحادیه اروپا می خواهد رابطه ای حسنه و به دور از یک جانبه گرایی را با ایران در پیش بگیرد باید از دخالت در امور داخلی ایران پرهیز و از تکرار مسائل پوچی مثل حقوق بشرکه در حقیقت جنبه سیاسی  دارد، اجتناب کند.

وی با اشاره به خروج  دونالد ترامپ از برجام، ادامه داد: اروپا  با تهدیدات و چالش های امنیتی روبروست که به تنهایی قادر به حل آن نیست و  هر گونه تنش و بی ثباتی در خاورمیانه بر امنیت اروپا تاثیر می گذارد، لذا رفتار  یکجانبه  آمریکا واهمه امنیتی را برای آنها در پی دارد.

صالحی با بیان اینکه سند استراتژی امنیتی اروپا شامل یک مقدمه و سه فصل هست که راهبرد امنیتی اتحادیه اروپا را در قرن بیست و یکم تبیین می‌کند، تصریح کرد: وقتی آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند اروپایی‌ها  نسبت به پیامد های آن نگران شدند، زیرا منافع  و امنیت ملی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: اتحادیه اروپا به عنوان یکی از شریک های اقتصادی ایران در گذشته است هر چند برخی سیاستمداران این قاره به صورت نوسانی عمل می کردند، لذا  ایران باید با تامل و آینده نگری بیشتری به رابطه با اتحادیه اروپا بنگرد.

صالحی گفت:ایران  مخالف بازگشایی یک سفارتخانه نیست چراکه به عنوان یک کشور مهم در غرب آسیا با بیش از 150 کشور دنیا و سازمان های بین المللی مختلف دارای روابط دیپلماتیک است. 

سفیر سابق ایران در اسپانیا اضافه کرد: هدف آمریکایی‌ها در پیش گرفتن  سیاست مهار دوجانبه است و سعی می کنند با درپیش گرفتن راهبرد ایران هراسی به دنبال تضعیف ایران باشند و از هر آنچه که به ایران قدرت می دهد ممانعت به عمل آورند، لذا تمایل چندانی به بهبودی روابط ایران با اتحادیه اروپا ندارند. 

وی با اشاره  به تمایل اروپایی ها برای ارتباط بیشتر با ایران، تصریح کرد:اگر اروپایی‌ها اهدافشان خیر باشد ما باید با توجه به خطوط قرمز از فرصتها استفاده کنیم و  به سمت و سویی برویم که منافع ما تامین شود.

صالحی اظهار کرد: به نظر من اگر روپایی ها تضمین بدهند دفترشان مرکز اپوزیسیون  علیه ایران  و  براندازی نشود فرصت برای تعاملات فرهنگی فراهم می شود. از آنجاییکه ایران یک کشور نفت خیز و راهبردی در منطقه است در نتیجه اروپا ناچار است به طرف ایران بیاید. 

سفیر سابق ایران در مادرید هر نوع دوستی و مودت را  مثبت  دانست و گفت: ما باید امنیت و منافع ملی را در  یادداشت‌ها و تفاهم‌نامه ها  در نظر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تاسیس سفارت زمانی مهم تلقی می شود  که روابط عمیق تر شود، اما وقتی متاثر از روابط سیاسی باشد دیگر اهمیتی ندارد، برای مثال اگر اروپا بیاید و دفتر نمایندگی افتتاح کند و پس از آن با فشار ترامپ مجبور به خروج از ایران شود این کار جز یک رفتار  سخیف سیاسی  بیش نیست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۰۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

«کلر دالی» نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا: همه می‌دانند که اتحادیه اروپا در طول هفت ماه از مخرب‌ترین جنگ تاریخ، نتوانسته اسرائیل را محکوم و تحریم کند اما بلافاصله و به اتفاق آرا ایران را به دلیل انتقام‌جویی قاعده‌مند که حتی کسی را نکشته، محکوم و تحریم می‌کند.

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران