Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- شايد انتخاباتي که بيست و چهارم ماه جاري (ژوئن) در ترکيه برگزار خواهد شد، مهم‌ترين انتخاباتي باشد که از زمان تاسيس جمهوري ترکيه ازسوي «مصطفي کمال آتاتورک» در بيش از 90 سال پيش، در اين کشور برگزار مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري المَسَله؛ اهميت انتخاباتي که بيست و چهارم ماه جاري (ژوئن) قرار است در ترکيه برگزار شود، ناشي از اين است که به نظام پارلماني پايان مي‌دهد و آغاز اجراي نظام رياست جمهوري خواهد بود که «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه وعده آن را داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم ترکيه، پارلمان جديد و رئيس جمهور را از ميان شش نامزد که اردوغان در صدر آنان قرار دارد، انتخاب مي‌کنند. اردوغان از سال 2002 در ترکيه حکومت مي‌کند.
مردم ترکيه به قانون جديد که در مقايسه با قانون اساسي فعلي به رئيس جمهور، اختيارات گسترده جديد مي‌دهد، راي مي‌دهند.
در حالي که اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه براي آغاز مرحله نظام رياست جمهوري آماده مي شوند، همه نامزدهاي رياست جمهوري که مخالف اردوغان هستند، گفته‌اند اين نظام را لغو و نظام پارلماني حاکم را تقويت مي‌کنند.
با وارد شدن ترکيه به مرحله نظام رياست جمهوري، پست نخست وزير که اکنون وجود دارد، حذف خواهد شد و اختيارات نخست وزير به رئيس جمهور محول خواهد شد و وي معاوناني را براي خود انتخاب خواهد کرد.
به موجب قانون اساسي جديد ترکيه، تعداد کرسي‌هاي پارلمان از 550 کرسي به 600 کرسي افزايش خواهد يافت و حداقل سن يک نماينده به جاي 25 سال، 18 سال است، اين مساله در مورد سن راي دهنده نيز صدق مي‌کند.
همچنين مدت دوره پارلماني از چهار سال به پنج سال افزايش يافته است.
تعداد راي‌دهندگان ترک در داخل و خارج از ترکيه به حدود 60 ميليون نفر مي‌رسد و حزب عدالت و توسعه به رهبري اردوغان، کرسي‌هاي فعلي پارلمان را در کنترل خود دارد و تعداد کرسي‌هايش به 316 کرسي رسيده است و پس از آن، حزب مخالف جمهوري خواه خلق با 131 کرسي در جايگاه دوم قرار دارد و حزب دموکراتيک خلق‌ها که نزديک به کردهاست، 47 کرسي دارد و 13 تن از نمايندگان آن از جمله رئيس اين حزب، در حال حاضر زنداني هستند.
هدف اپوزيسيون ترکيه
حزب جنبش ملي به رهبري دولت «باغچلي» که هم پيمان «اردوغان» است؛ در انتخابات آينده 35 کرسي دارد.
حزب ديگري که در پارلمان نماينده دارد، حزب نيک است که داراي شش نماينده است که از حزب جنبش ملي جدا شده‌اند.
پارلمان ترکيه، پارسال، اصلاحاتي را تصويب کرد که به موجب آن، احزاب مي‌توانند ائتلاف‌هاي انتخاباتي تشکيل دهند و فهرست‌هاي مشترک براي نامزدها ارائه کنند.
درصورتي که هر ائتلاف يا حزب در دستيابي به 10 درصد از آراي راي دهندگان شکست بخورد، از ورود به پارلمان محروم مي‌شود و آرايي که کسب کرده است، درميان احزاب پيروز تقسيم مي‌شود و سهم هر حزب، معادل ميزان آرايي خواهد بود که در انتخابات کسب کرده است.
اردوغان، سياستمداري که ارتش را تقويت و به مدت 16 سال بدون رقيب، حکومت کرد.
رسانه‌هاي مخالف ترکيه، نواري ويدئويي را از اردوغان منتشر کرده‌اند که در ديداري پشت درهاي بسته با مسئولان حزبش، از آن‌ها مي‌خواهد که همه تلاش خود را به کار گيرند تا حزب دموکراتيک خلق‌ها نتواند ده درصد از آرا را کسب کند و در نتيجه، موقعيت و فرصت‌هاي حزب حاکم تقويت شود.
دو ائتلاف و سه حزب مشارکت مي‌کنند
ائتلاف مردم: اين ائتلاف متشکل از حزب عدالت و توسعه و جنبش ملي و حزب ائتلاف بزرگ است و اين ائتلاف، قويترين ائتلاف است و بيشترين شانس را براي کسب کرسي هاي بيشتر در پارلمان دارد.
ائتلاف ملي: اين ائتلاف، متشکل از چهار حزب شامل حزب جمهوري خواه خلق، حزب نيک به رهبري مرآل آکشنر وزير کشور سابق و حزب سعادت و حزب دموکراتيک است.
حزب دموکراتيک خلق ها که طرفدار کردهاست.
حزب الله ترکيه (هدي پار)
حزب وطن ترکيه به رهبري «دوگو برينچک» است که شخصيتي مردمي است.
نظام رياست جمهوري جديد
به موجب اين نظام که بلافاصله پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري اجرايي مي شود، رئيس جمهوري، قدرت اجرايي را در دست خواهد گرفت و بر عکس نظام حاکم فعلي، دستورات ويژه خود براي اعمال قدرت خود را در بسياري از زمينه‌ها صادر خواهد کرد.
در نظام فعلي، پارلمان به نخست وزير، قدرت صدور فرمان‌هايي در زمينه‌هاي تعيين شده را که داراي ويژگي قانوني هستند، مي‌دهد.
از جمله اختيارات رئيس جمهوري در ترکيه بر اساس نظام جمهوري، تهيه بودجه سالانه و صدور حکم‌هاي رياست جمهوري و اجراي حالت فوق العاده و تعيين معاونان، وزرا و کارکنان ارشد دولت است.
در انتخابات رياست جمهوري کنوني، شش نامزد با هم رقابت مي‌کنند. درصورتي که هر يک از نامزدها بتواند 50 درصد از آرا را کسب کند، نتايج انتخابات در دوره اول قطعي مي‌شود، اما در غير اين صورت، انتخابات به دور دوم کشيده مي‌شود و اردوغان بايد با نامزد مخالفان که به احتمال زياد، محرم اينجه خواهد بود، در دور دوم انتخابات رقابت کند.
ترکيه در دوره حکومت اردوغان، از لحاظ اقتصادي رشد زيادي کرد، با وجود اينکه، اين رشد، اخيراً در بخش‌هاي مختلف با مشکل مواجه شده است.
روابط ترکيه با کشورهاي اروپايي و آمريکا دچار تنش شده است و سياست خارجه ترکيه در سال هاي اخير مايل به سمت شرق بوده است.
دولت ترکيه، محدوديت هاي زيادي را براي آزادي هاي رسانه اي و سياسي اعمال کرد، به گونه اي که تعداد زندانيان سياسي از زمان تلاش ناکام براي کودتا در سال 2016 به بيش از 60 هزار نفر رسيد و ترکيه به کشوري تبديل شد که بيشترين تعداد روزنامه نگاران در آن زنداني هستند.
رقباي انتخاباتي اردوغان
«محرم اينجه» 54 سال دارد، وي نامزد حزب جمهوري خواه خلق است که درگذشته فيزيک تدريس مي کرده و از سال 2002 نماينده پارلمان بوده است.
وي مخالف سرسخت اردوغان و سياست‌هاي وي است و در فاصله سال‌هاي 2010 تا 2014 معاون رئيس فراکسيون پارلماني اين حزب بوده است.
اينجه متعهد شد که قانون جديدي را براي ترکيه وضع و نظام پارلماني را احيا و تفکيک قوا را عملياتي کند و نظام آموزشي رايگان، دموکراتيک و لائيک را به اجرا درآورد.
اينجه، خطاب به کُردها در شهر دياربکر گفت که بحران کُردها در ترکيه وجود دارد و متعهد شد که اين بحران را در پارلمان حل کند، به گونه‌اي که کرامت کردها حفظ شود و نگراني هاي ترک ها از بين برود.
«مرال آکشنر» نامزد حزب نيک و وزير کشور سابق است که از رهبران حزب جنبش ملي بود که از آن جدا شد و به علت ائتلاف دولت باغچلي رهبر اين حزب با اردوغان، حزبي جديد تشکيل داد.
وي به شدت با تبديل شدن نظام پارلماني به رياست جمهوري در ترکيه مخالف بوده و متعهد شده است که براي بازگرداندن نظام پارلماني و از بين بردن وضعيت فوق العاده که از دو سال پيش در کشور حاکم است، تلاش کند.
«دميرتاش» نامزد حزب دموکراتيک خلق‌ها است که طرفدار کردهاست، وي از يک سال و نيم پيش در زندان به سر مي‌برد و رئيس مشترک سابق اين حزب است و از طريق پيام‌هاي صوتي خود، از داخل زندان، تبليغات انتخاباتي خود را انجام مي‌دهد.
دميرتاش وکيل و مدافع سابق حقوق بشر است که از محبوبيت زيادي در محافل چپ گرايان و آزادي خواهان جوانان برخوردار است.
دميرتاش خواهان از سرگيري نظام پارلماني و اعطاي اختيارات بيشتر به شوراهاي محلي منتخب است. دو نامزد ديگر نيز هستند که شانس زيادي براي کسب آراي قابل توجه ندارند.
138/120
مترجم: آقايي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: نتانیاهو مسئول درگیری‌های منطقه است

رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از سیاست دوگانه غرب در قبال حملات متقابل ایران و رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو را تنها مسئول درگیری‌های منطقه دانست.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) گفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تنها مسئول تشدید تنش‌های اخیر در غرب آسیا است.

اردوغان در یک نشست خبری در آنکارا با بیان اینکه «اسرائیل سعی دارد در منطقه درگیری ایجاد کند» گفت حمله این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق تازه‌ترین نمونه از اقدامات این رژیم در این راستا بود که صبر ایران را لبریز کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت تا وقتی ظلم و نسل‌کشی در غزه ادامه داشته باشد، ممکن است درگیری‌های منطقه‌ای تازه‌ای به وقوع بپیوندد. او در همین راستا از همه طرفین خواست با عقل سلیم عمل کنند.

اردوغان همچنین به محکومیت حمله ایران توسط غرب و چشم‌پوشی این بلوک قدرت بر حمله پیش‌دستانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران اشاره کرد و این استاندارد دوگانه غرب را شدیداً محکوم کرد.

ایران بامداد یکشنبه با ده‌ها پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی حمله کرد. این حمله در واکنش به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد که در آن هفت مستشار نظامی ایران به شهادت رسیده بودند.

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو مسئول درگیری‌های منطقه است
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان
  • اردوغان بر لزوم مهار افسارگسیختگی رژیم صهیونیستی تاکید کرد
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود
  • اردوغان : اسرائیل را باید مهار کرد
  • ویژه برنامه 24 ساعته در خصوص شهدای خبرنگار در فلسطین
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود
  • درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظره