بوی تعفن آل سعود همه عالم را فرا گرفته است/ تخریب قبرستان بقیع ریشه در تفکر جاهلانه وهابیت دارد
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۰۱۴۱۲
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حجتالاسلام سید حسین حسینی قمی پنجشنبه شب در مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیتالله حاج شیخ حسین شبزندهدار جهرمی با اشاره به روایتی از نبی اکرم (ص) اظهار داشت: مومنان باید با عالمی که نه تنها با گفتار بلکه از سبک زندگیاش مردم را از ریا به اخلاص هدایت کند مجالست کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی رهنمود کردن مومنان را از کبر به تواضع از دیگر ویژگیهای عالمان وارسته دانست و گفت: اگر با روحانی رفت و آمد کردید که بی تفاوتی نسبت به دنیا و زهد در شما زیاد و حرص و طمع کمتر شد به مجالست خود ادامه دهید.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: عالم وارسته ایمان در مومنان را افزون کرده و زبان و حرفش خیرخواهی است و دنبال کینه و نفرت در جامعه نیست.
مسؤول پیشین مرکز اسلامی سوئد با بیان اینکه این ویژگیها در شخصیت آیتالله حاج شیخ حسین شبزندهدار وجود داشت، گفت: این فقیه پارسا و پرهیزگار سرشار از ادب، تواضع و فروتنی و انس با قرآن از ویژگیهای این عالم بزرگ بود.
حسینی قمی با بیان اینکه این عالمان بزرگ را از دست دادهایم، ولی آثار آنها وجود دارد، بیان کرد: در طول تاریخ جهرم عالمان وارستهای تحویل جامعه داده است.
وی با بیان اینکه قدر عالمان دینی را باید در زمان حیات آنها بدانیم گفت: قصورها را نباید به حساب تاریخ پرافتخار شیعه گذاشت بلکه ما مدیون عالمان شیعه هستیم.
این کارشناس برنامههای مذهبی صدا و سیما با اشاره به خدمات عالمان شیعه در طول یک هزار و ۲۰۰ سال تاریخ شیعه بیان کرد: در طول تاریخ شیعه عالمان در تدوین روایات و احادیث، تدوین فقه شیعه، ترویج دین، مبارزه با انحرافات و مبارزه با استعمار تلاش کردند و اگر اینها نبود امروز نمیتوانستیم از مکتب اهل بیت دفاع کنیم.
وی با اشاره به هشتم شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع توسط عدهای وهابی اظهار کرد: علت از بین بردن اماکن مذهبی شیعه در ریشه فکری وهابیون است که به ابن تینیه برمیگردد.
حسینی قمی با بیان اینکه ابنتینیه در زمان خود موفق به ترویج افکارش نشد اذعان کرد: محمد بن عبدالوهاب فکر خود را در جایی مطرح کرد که عالمی نبود که در برابر او بایستد و فکر باطلش ترویج یافت در حالی که در زمان ابنتینیه عالمان دین در برابر او مقاومت کردند.
وی با بیان اینکه بقیع تنها نقطهای در عالم است که ۴، ولی خدا کنار هم آرامیدهاند، افزود: از تخریب بقیع ۹۵ سال میگذرد و قبل از این جنایت بقیع حرم و بارگاه داشت.
این مبلغ حوزه عمیه ادامه داد: وهابیون انسانهایی هستند که از در اندیشه دچار جمود شده و در عمل خشن هستند و رحمت خدا را محدود میدانند.
وی گفت: وهابیون با عصر تکنولوژی مخالفند درحالی که از مدرنترین تسلیحات جنگی در برابر مردم مظلوم یمن استفاده میکنند.
حسینی قمی با بیان اینکه ریشه اقدامات وهابیون جهل است اظهار کرد: درخواست از پیامبر در کنار قبر ایشان در قرآن آمده است.
وی افزود: اگر امروز گرفتار تکفیریها هستیم محصول صدر اسلام و حمایت وهابیون است، بوی تعفن آل سعود همه عالم را گرفته و این یک طرز فکر است و تمام نمیشود.
منبع: خبرگزاری فارس
انتهای پیام/ر
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: دفاع مقدس مناسبت های مذهبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۱۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟ (+عکس)
«قبرستان ممنوعه تهران» یکی از قبرستانهای قدیمی و ناشناخته شهر تهران است. در این قبرستان افراد نامی و مشهور بسیاری دفن شدهاند. چهرههای علمی، سیاسی و خارجیهایی که در ایران مشغول فعالیت بودند و در دوران سکونتشان در تهران جان خود را از دست دادهاند. به گزارش همشهری آنلاین، قبرستان ممنوعه تهران، که با نام قبرستان دولاب نیز شناخته میشود، یکگورستان قدیمی مربوط به مسیحیان است. در واقع این قبرستان باغی بزرگ در اتوبان شهید محلاتی، بین خیابانهای شهید رضایی و مستفیذ است که در میان اهالی به نام قبرستان «دولاب» شناخته میشود. این گورستان محل دفن مسیحیان کشورهای فرانسه، ایتالیا، روسیه و لهستان است که در سالهای دور در ایران زندگی میکردند و در این کشور نیز از دنیا رفتهاند. تعدادی از این افراد سرباز و بخشی دیگر افراد غیرنظامی بودهاند که در بین آنها اشخاص مشهور نیز دیده میشود. افرادی که در این قبرستان به خاک سپرده شدهاند، ملیتهای مختلفی دارند. ملیت هر فرد با یک پرچم بر روی قبر مشخص شده است. بر روی سنگ قبرها نیز علائمی چون صلیب یا تصویری از یک بانوی غمگین دیده میشود. افرادی که در این قبرستان آرمیدهاند، سربازان گمنام روسیه و لهستانیهایی هستند که در جنگ جهانی دوم در راه برگشت به وطن جانشان را از دست دادهاند. تعدادی از قبرها نیز مربوط به کنتهای فرانسوی، شاهزادههای گرجی و پزشکان دربار قاجار و پهلوی است. افراد مشهوری مانند «اوانس اوگانیانس» اولین کارگردان سینمای ایران و موسس اولین مدرسه بازیگری در ایران، «شاهین سرکیسیان» موسس تئاتر مدرن در ایران، «کنت دو مونت فرت» اولین رئیس پلیس ایران، «ولادیسلاو هورودکی» معمار اهل لهستان، «ولادیمیر گاردایستکی» معمار ایستگاه راهآهن تهران، «آلفرد ژان بانیست لومر» موسیقیدان نظامی فرانسوی مربوط به دوران ناصرالدینشاه قاجار که نخستین سرود ملی ایران را ساخت، «دکتر کلوکه» پزشک فرانسوی محمدشاه قاجار و «دکتر تولوزان» پزشک مخصوص ناصرالدین شاه که از جمله اقدامات او در ایران میتوان به بهداشت عمومی و تشکیل مجلس حفظالصحه اشاره کرد. اولین قبر متعلق به پزشک مخصوص دربار این محدوده در گذشتههای دور زمین کشاورزی بود که بعدها تبدیل به قبرستان شد. اولین فردی که در این منطقه به خاک سپرده شد، دکتر «کلوکه» پزشک اختصاصی محمدشاه و ناصرالدینشاه قاجار بود. «کلوکه» در سال۱۸۵۵ در این خاک دفن شد. بعدها دکتر تولوزان، یکی از پزشکان فرانسوی دربار قاجار، زمینهای این منطقه را خرید و آن را به گورستان مسیحیان مقیم تهران تبدیل کرد. بخشهای مختلف این گورستان توسط سفارتهای فرانسه، ایتالیا و لهستان خریداری شد و اکنون آنها این محل را مدیریت میکنند. قبرستان دولاب بیش از ۷۵ هزار مترمربع مساحت دارد و دارای ۵ بخش مختلف است. هرکدام از این بخشها ورودی جداگانهای دارند. در میان قبرستان نیز یک خیابان وجود دارد که این ۵ بخش را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم میکند. سه بخش کاتولیک، ارتدوکس و ارامنه گریگوری در قسمت شرقی و دو بخش ارامنه کاتولیک و آشوریهای کلدانی در قسمت غربی قبرستان دولاب قرار دارد. بزرگترین بخش قبرستان دولاب مربوط به ارامنه است که حدود ۴۴ هزار مترمربع را در برمیگیرد. اغلب افرادی که در این بخش مدفون شدهاند، ارامنه ایرانی هستند که در بین آنها افراد نامی و سرشناسی چون شاهین سرکیسیان، آرام گارونه، اسرائیل ساهاکیان، زورا ساگینیان، مارکار قارابگیان، نیکلای لاوری و نیکوکاران درمانگاه خیریه آودیسیان دیده میشوند. قدیمیترین سنگ قبر این بخش مربوط به سال ۱۳۷۵ است. پس از آن تدفین در این قبرستان از طرف شهرداری تهران ممنوع اعلام شد. ترسناکترین بخش قبرستان مسیحیان ارتدوکس در بخش ارتدوکسهای قبرستان دولاب دفن شدهاند که از مشهورترین آنها میتوان به نیکولای مارکف معمار و آنتوان سوروگین عکاس اشاره کرد. این افراد هر دو روسی بودهاند و اصالت گرجی داشتند. در قسمت ورودی این بخش یک آرامگاه دیده میشود که با معماری گرجی و به شکل کلیسا ساخته شده است. این آرامگاه به مینادورا خوشتاریا، همسر آکاکی خوشتاریا تعلق دارد. آکاکی خوشتاریا تاجر گرجی است که امتیاز استخراج نفت شمال ایران را از دربار قاجار دریافت کرده و در این منطقه مشغول فعالیت بود. همچنین قسمت دیگری از قبرستان دولاب، که با عنوان ترسناکترین بخش شناخته میشود، مربوط به ۲۶ مهندس ایتالیایی است. مهندسین معدنی که در سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۳ در ایران کار میکردند و همینجا جان خود را از دست دادند. قبرهای این افراد در زیرزمین و لای دیوارها قرار دارد و سنگ قبر آنها نیز به صورت ایستاده دوتادور این دیوارهای نصب شده است. در واقع برای ورود به این بخش باید از میان مردگانی ایستاده عبور کنید که کمی ترسناک است. از سوی دیگر حدود ۱۴هزار و ۲۰۰ مترمربع از قبرستان متعلق به کاتولیکهاست. در این بخش قبر افراد مشهوری چون دکتر کلوکه، دکتر جمشید اعلم و ولادیمیر گاردایستکی دیده میشود. اکنون قبرستان ممنوعه توسط سفارتخانههای مربوطه مانند روسیه، لهستان، فرانسه و شورای خلیفهگری ارامنه مدیریت میشود. یک خانواده در این قبرستان زندگی میکنند که نگهبانی از قبرستان را بر عهده دارند کانال عصر ایران در تلگرام