Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مدير عامل بانک عامل بخش مسکن با بيان اينکه بيش از 2.5ميليون خانه خالي با استفاده از قبوض آب و برق راستي آزمايي شده اند، گفت: افزايش قيمت اخير مسکن بحران نيست.
به گزارش خبرگزاري آريا، ابوالقاسم رحيمي انارکي در مراسم رونمايي از پروژه 144واحدي صندوق زمين و ساختمان نارون گفت: پروژه نارون، دومين تجربه موفقي است که در صندوق هاي سرمايه گذاري زمين و ساختمان اجرا مي شود که دو شاخصه اتمام به موقع و شفافيت هزينه ساخت، از شاخصه هاي کليدي اين پروژه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: اميدواريم در آينده شاهد ساخت و ساز با استفاده از فناوري هاي نوين و مدلهاي مدرن تامين مالي باشيم. که البته در اين پروژه تلاش شده از حداکثر امکانات در قالب فناوري هاي نوين و صنعتي استفاده شود.
رحيمي انارکي با اشاره به موضوع تضمين کيفيت ساخت و ساز افزود: استفاده از روش هاي نوين تامين مالي براي تامين منابع مورد نياز در حوزه ساخت و ساز يک امر اجتناب ناپذير است و بايد نسبت به توسعه اين روش ها و استفاده از روش هاي نوين، فعاليت و کوشش بيشتري را به عمل بياوريم.
وي گفت: بانک عامل بخش مسکن مجموعه سياست ها را در پيش گرفته که اگر بخواهيم اين سياست ها را تداوم ببخشيم بايد روش هاي نوين مالي را در پيش داشته باشيم. ما سياست هاي اعتباري بدون سپرده را به صورت متداول به دليل وجود حساب هاي تعهدي و ساير مشکلات نمي توانيم اجرا کنيم بنابراين بايد روش هايي را به کار بگيريم که اين فرايند ادامه داشته باشد.
رحيمي انارکي تاکيد کرد: تامين مالي به موقع و ساخت پروژه ها در موعد مقرر يکي از کليدي ترين شاخص هاي مدنظر است.
وي يادآور شد: انتشار اوراق رهني را بايد هر چه سريعتر عملياتي کنيم. اواخر سال گذشته به واسطه انتشار اوراق گواهي سپرده با نرخ سود 20درصد، عملاً امکان انتشار اوراق رهني بخاطر انتظارات بازار ناشي از نرخ سود 20درصد، فراهم نشد. اما امسال بايد مسير تامين مالي از محل انتشار اوراق رهني به پشتوانه تسهيلات اوليه خريد مسکن، گشايش پيدا کند تا قدرت بانک براي پرداخت بيشتر تسهيلات، تقويت شود.
رحيمي انارکي درباره مشکلاتي که در مسير راه اندازي بيشتر صندوق زمين و ساختمان وجود دارد نيز گفت:‌ موانع اعلام شده در حوزه صندوق ها در جهت تسريع و تسهيل پروژه ها بايد به نهادهاي مربوطه اعلام شود. بنابراين اين موارد را احصا و به صورت مجموعه پيشنهادات راهگشا به مراجع ذي صلاح ارائه خواهيم کرد.
مديرعامل بانک عامل بخش مسکن در بخش ديگري از اظهاراتش در حوزه مجموعه سياست هاي بانک گفت: از اواخر سال گذشته يک افزايش قيمتي در تهران ايجاد شده و نگراني هايي ايجاد کرده که من فکر نمي کنم اين بحران باشد بلکه ناشي از يک انباشتگي در فنر قيمتي ناشي از رکود سنگين در معاملات مسکن طي سال هاي 92تا 96بوده است که باعث شد در آن سال ها نرخ تورم اسمي مسکن از نرخ تورم عمومي عقب بيفتد. اما اکنون با رشد چشمگير قيمت در ماه هاي اخير، اين عقب ماندگي از بين رفته است و انتظار مي رود رفتار بازار در ماه هاي آينده مشابه اواخر سال گذشته و اوايل امسال نباشد.
وي به تاثير مثبت راه اندازي صندوق پس انداز مسکن يکم بر رونق معاملات مصرفي و تقويت قدرت خريد خانه اولي ها اشاره کرد و گفت: تسهيلات اين صندوق که مورد استقبال خانه اولي ها و زوج هاي جوان قرار گرفته است در تهران 50درصد هزينه خريد مسکن و در شهرستان ها تا 90درصد هزينه صاحب خانه شدن را پوشش مي دهد.
رحيمي انارکي تصريح کرد: در حال حاضر به تناسب ورود خانه اولي ها به بازار معاملات خريد مسکن، عرضه واحدهاي کم متراژ مناسب اين گروه وجود ندارد. در نشستي که اخيرا در کميسيون عمران مجلس داشتيم آمارهاي قابل توجهي ارائه شد به اين ترتيب که 25درصد واحدهاي معامله شده درتهران زير 60مترمربع است اما پروانه هاي صادر شده براي اين واحدها يک درصد از کل واحدها است که اين خبر ناخوشايندي است. ميانگين متراژ واحدهاي احداثي در پروانه ها به بيش از 150مترمربع رسيده که نه تنها کاهش نداشته بلکه افزيش پيدا کرده است در حالي که 50درصد معاملات در تهران براي واحدهاي زير 50متر است که اين ميزان با نياز بازار تناسب ندارد.
وي افزود: در کشور 2ميليون و 600هزار واحد مسکوني خالي از سکنه است که از طريق فيش هاي آب و برق راستي آزمايي شده است که البته اين غير از خانه هاي دوم است. از طرفي، تعداد اجاره نشين ها افزايش پيدا کرده و به 61درصد کل خانوارها رسيده است.
اين مقام مسئول در شبکه بانکي درباره تغيير الگوي خانوارها نيز گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار خانواده هاي تک نفره در حال افزايش است که متأسفانه ناشي از طلاق است که تقاضاي اين بخش اکثرا واحدهاي زير 50متر است. بنابراين بايد با يک شناخت واقعي براي بخش مسکن برنامه ريزي شود.
رحيمي انارکي افزود: بنابراين بانک عامل بخش مسکن در سال 97سياست اصلي خود را بر اين محور متمرکز کرده و وقتي سازندگان به اين موضوع توجه نمي کنند سعي مي کنيم با سياست هوشمند پرداخت تسهيلات ساخت مسکن اين پيام را به انبوه ساز بدهيم که بايد مساحت واحدهاي مسکوني جديد را کاهش دهند و از اين به بعد به واحدهاي مشروط بر رعايت الگوي مصرف يعني با مساحتر کمتر از 100متر مربع تسهيلات پرداخت مي کنيم. ضمن اينکه تسهيلات صرفا به مناطقي داده مي شود که تقاضا وجود دارد.
وي افزود: از امسال سقف تسهيلات سازندگان سنتي را کاهش داديم و سقف تسهيلات سازندگان صنعتي و فناوري هاي نوين را تقويت کرديم ضمن آنکه نرخ سود تسهيلات ساخت مسکن براي سازندگان استفاده کننده از فناوري هاي نوين با يک درصد تخفيف از 18درصد به 17درصد کاهش پيدا کرده و زمان بازپرداخت براي اين سازندگان نيز افزايش مي يابد. بنابراين سازندگاني که الگوي مصرف را رعايت نکنند قادر به استفاده موثر از تسهيلات بانک مسکن نخواهند بود.
اين مقام ارشد شبکه بانکي اعلام کرد: در سه ماه اول امسال 95هزار فقره تسهيلات خريد مسکن پرداخت شد که از لحاظ تعداد 66درصد و از نظر مبلغ 74درصد رشد را نشان مي دهد. در حوزه ساخت نيز تسهيلات پرداختي طي 3ماهه اول امسال 50درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تسهيلات جعاله نيز 105درصد افزايش داشته است.
همچنين در ادامه اين مراسم محمدرضا اميني مديرعامل شرکت گروه سرمايه گذاري مسکن گفت: اين پروژه در زمان مورد پيش بيني و همچنين منطبق بر هزينه برآورد شده امروز به بهره برداري رسيد تا نرخ بازدهي پيش بيني شده تحقق يابد.
وي با تاکيد بر اينکه پروژه صندوق زمين و ساختمان نارون در زمان رکود تعريف شد که زمان مناسبي براي احداث پروژه بود، افزود: مشکلي که در بيشتر پروژه‌هاي ساختماني وجود دارد، انحراف در زمان اجرا و هزينه پيش بيني شده است که مي تواند بازدهي پروژه را کاهش دهد.
اين مقام مسئول اظهار داشت: در فرايند اجراي اين پروژه هم افزايي خوبي بين بازار سرمايه، مالک، سازنده و بانک شکل گرفت تا پروژه يک هفته زودتر از موعد مقرر به بهره برداري برسد تا ثابت کنيم صندوق هاي زمين و ساختمان مي توانند به توسعه صنعت و استفاده بيشتر از بازار سرمايه تاثيرگذار باشد.
اميني با يادآوري اينکه 91واحد از مجموع پروژه 144واحدي صندوق سرمايه گذاري زمين و ساختمان نارون به فروش رسيده است، نرخ بازدهي اين پروژه براي سرمايه گذاران را 17درصد عنوان کرد و گفت: همچنين 26درصد نرخ بازدهي پروژه بر اساس ارقام دفتري است که پيش بيني مي کنيم با فروش مابقي واحدها نرخ بازدهي پروزه به 18درصد برسد.
وي قيمت هر يونيت سرمايه گذاري اين صندوق در زمان پذيره نويسي در فرابورس را 1000تومان عنوان کرد و گفت: اخرين نرخ هر يونيت صندوق به 1338تومان رسيد که رشد 38درصدي داشته است.
وي با اشاره به تضمين 5سال کيفيت پروژه نارون براي نخستين بار در ايران ادامه داد: توسعه استفاده از ظرفيت صندوق هاي زمين و ساختمان و از محل سرمايه هاي عمومي از اهداف کلان براي ساير پروژه هاي ساختماني است که با توجه به تعاملات انجام شده و تجارب به دست آمده در صندوق نارون، پيگيري مي شود.
اميني با تاکيد بر اينکه از ظرفيت هاي بازار سرمايه در قالب پروژه هاي بزرگتر استفاده خواهيم کرد، درباره پروژه صندوق سرمايه گذاري زمين و ساختمان شهر ري گفت: اين پروژه در 234واحد و با اعتبار اوليه 42ميليارد تومان اجرا شد؛ همچنين پروژه نرگس رشديه تبريز در 96واحد در تبريز به سرعت در حال اجراست که به زودي افتتاح مي شود. حجم سرمايه گذاري در اين پروژه 35ميليارد تومان است.
وي ادامه داد: برنامه ريزي کرده ايم اگر بتوانيم حداقل ساليانه هزار واحد را از طريق مکانيزم صندوق هاي زمين و ساختمان تامين مالي کنيم.
اميني افزود: با توجه به تمرکز دولت بر نوسازي بافت فرسوده، برنامه ريزي کرده ايم تا بخشي از پروژه هاي قابل اجرا در بافت فرسوده را از طريق همين مکانيزم اجرا کنيم که در اين راستا احداث 500واحد از پروژه 1500واحدي سپيدار تبريز با استفاده از ظرفيت صندوق زمين و ساختمان هدفگذاري و اجرايي شده است. بروکراسي اداري در تاسيس و اخذ مجوز فعاليت صندوق هاي زمين و ساختمان هزينه هاي زيادي را به سازندگان تحميل مي کند که اين بروکراسي را بايد با تعامل با سازمان بورس رفع کنيم تا زمان اخذ مجوز و راه اندازي صندوق ها به حداقل برسد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۳۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  اجرا و نوسازی بافت های فرسوده نقش بسیاری در بهبود و تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن  دارد گفت: در صورتی که همکاری  دستگاه ها و بانک ها در پرداخت تسهیلات تقویت شود به طور قطع شاهد آن خواهیم بود که  حضور مردم و بخش خصوصی در این زمینه افزایش می یابد.

وی افزود: نوسازی بافت های فرسوده نقش موثری در تقویت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد و با توجه به آنکه بخش زیادی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در حوزه نوسازی بافت های فرسوده است بنابراین تنها راهکار برای آنکه متقاضیان به این بخش ورود کنند پرداخت تسهیلات ساخت و تخصیص زمین است.

آیینی یادآور شد: دولت باید برای ورود به این بخش و تقویت آن از تمامی ظرفیت های مردمی در این حوزه استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل
  • واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • ساخت و ساز ویلایی از طریق مشارکت‌های مردمی رشد پیدا کرد
  • ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خانه بلدیه نیاز است | تغییرات جدید در سبزه میدان بازار
  • نگاه استان به پروژه‌های درمانی و سلامتی قزوین ویژه است
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن
  • آمادگی مجلس برای برخورد با خاطیان موضوع خانه‌های خالی
  • حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات